Honda Civic Type R 2.0i-VTEC (2008)

autoreview

Honda Civic Type S
Honda Civic Type SHonda Civic Type SHonda Civic Type SHonda Civic Type SHonda Civic - interieurHonda Civic - interieur

Signalement

UitvoeringCivic Type R 2.0i-VTEC
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst22.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Auto stuurt en rijdt zeer vlot. Sturen voelt helemaal niet zwaar aan en kracht die je moet uitvoeren op de pedalen ligt helemaal in lijn van de verwachtingen. Het elektrisch bekrachtigde stuur van deze R is beter dan het vorige: Het is wat minder nerveus bij lamsgroeven, en biedt een betere feedback.
In tegenstelling tot wat vele mensen denken (let op hier en daar is opgedoken dat het wel eens kan dat de eerste Type R’s van dit model, harder waren afgeveerd!) is deze auto veel vergefelijker tijdens de dagdagelijkse ritjes. Dit in tegenstelling tot de dieselvariant en de EP3 Type R van het vorige model Civic.

Dit geeft dan ook het gevoel dat deze auto iets minder stevig (als een blok) op de baan ligt, wat door de ESP ruimschoots gecompenseerd wordt. Ik gok dan ook dat dit vooral gevoelsmatig is. Ook is er meer isolatie aangebracht waardoor het lijkt dat je verder van de actie zit en niet ’voelt’ of je aan zen limiet zit.

In tengenstelling tot wat ik zelf dacht, is de torsie-as vering achteraan dus toch niet zo een ramp. Ik geniet van de extra kofferuimte maar als liefhebber had ik toch graag een double wishbone gezien. Technisch gezien een achteruitgang, maar zoals ik reeds zei, gevoelsmatig is het allemaal een beetje minder hardcore. De extra luxe zoals arico en automatische ruitenwissers en het automatisch aansteken van de lampen is een leuke bijkomstigheid. Deze lijken allemaal naar behoren te werken, buiten dat de lampen naar mijn gevoel toch net iets sneller aan zouden mogen. Qua bediening is alles ergonomisch zeker dik in orde.

Nu over de versnellingsbak ben ik niet 100% enthousiast. Ik vermoed dat deze nog niet helemaal in zijn plooi ligt maar ik wil toch even deze opmerkingen meegeven:
Opschakelen gaat over het algemeen heel vlot. Al merk ik toch op dat van 1 naar 2 soms een beetje hakerig is. Van 2 naar 3 is een een extra knikje wat me telkens opvalt, dit was ook bij de vorige Civic’s zo. Verder valt er weinig aan te merken, prima pook waar je goed aan kan.

Wat kan er dan beter?

De Recaro sportstoelen bieden een prima steun, zeer goed zelfs. Jammer genoeg zijn ze wat hard (enkel voor je hoofd). Je lijkt wel tegen een houten plank aan te knotsen. Het materiaal waarin ze bekleed zijn is wel erg slijtage gevoelig. Je kan zetelhoezen overwegen maar dan verlies je wel 2 airbags die je dan best laat deactiveren. Ook jammer is dat ze niet elektrisch of iets naukeuriger verstelbaar zijn (al is dat voor mij het minst erge schoonheidsfoutje). Wat me persoonlijk wel stoort is dat de gordels moeilijk bereikbaar zijn als je deur toe is. Als je zoals mij geen krassen wil maken, kan je maar best je gordel nemen terwijl je instapt. Anders wordt het nogal lastig met de deur toe. Uitstappen is, als de deur niet helemaal open kan, niet zo simpel.

Het interieur, en vooral het displaygedeelde is erg erg érg krasgevoelig. Ik kuiste het display af met LCD schermspray en met een goede microvezeldoek, en had nog kleine krasjes over heel het ding!

Het meest ergerlijke is echter dat het dasbord nogal kraakt en piept. Dit is meestal wel op te lossen met wat creativiteit.

Nog een minpunt, maar dit weet je als je zo een auto koopt, is het verbruik: 9.3 liter als je hem af en toe eens goed opengooid. Ik verwacht (hoop) wel dat dit nog een beetje zal dalen.

PROBLEMEN

Koffer wil soms niet open. Na een uurtje stilstaan gaat hij wel terug open. Maar als je een nacht stilstaat zal je eerst even moeten rijden, en dan een uurtje wachten. Daarvoor moet ik binnenkort naar de dealer. Vreemde kinderziekte?

Handshoenkastje was verkleurd en beschadigd aan de binnenkant. Slordig van Honda!
Bepaalde interieurdelen zijn ook, weliswaar zeer licht, beschadigd. Beetje merkwaardig is dat alle Type R’s dit exact op dezelfde plaats hadden (1 schowroom model, en 1 wagen van een kennis). Vind ik wel balen!

De lak van de wagen is wel een beetje steenslag en krasgevoelig. Ik was hem met hoogdwaardige Meguiars spullen en daardoor vrees ik ook een beetje dat sommige mensen op dit vlak nog wel eens voor een verrassing komen te staan.

09/07/08: Update ivm de koffer die niet open wil:

Het is niet de module in de deur die stuk is. Deze is vorige week vervangen en de koffer bleef potdicht. Ze denken dat het een printplaat is die ergens tussen de motorruimte en het dashbord zit. Er ’komen veel kabels op toe’ dus het is een soort centrale hub. Met wat geluk kunnen ze deze op 10/07/08 vervangen

Update 8/03/2010

  • 22.800 km

Ik dacht dat het nog wel eens tijd was voor een kleine update.

Qua betrouwbaarheid voorlopig weinig op de auto aan te merken. Het probleem met de koffer bleek gewoon een aansluiting (fiche) die los zat. De fiche is zeer moeilijk bereikbaar en zit diep achter het interieur van de middenconsole. Een beetje jammer dat de dealer hier zo lang heeft naar moeten zoeken.

Echter heb ik sinds geruime tijd toch enkele vrij ergerlijke problemen:

1. De middelste ventilatiegaten (boven de radio) rammelen indien de verwarming uit staat. Voor dit "probleempje" op de lossen moet heel de middensteun uit de wagen. Het stuk wordt naar het schijnt compleet met radio/boordcomputer en al vervangen. Prijzig als je dit buiten garantie zou laten doen lijkt mij.

2. Dit stoort me het hardst: de passagiersstoel kraakt (zoals een oude deur die langzaam open gaat) indien hij niet in laat-een-passagier-in-op-de-achterbank modus ligt of indien er niemand in zit. Ik heb het probleem ongeveer weten te lokaliseren. Op ongeveer 20 cm hoogte duwen in het midden aan de achterzijde van de zetel stopt het geluid. De dealer wil het geluid eerst horen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Schuif je de stoel naar voren (en daar weer in zijn normale stand) om iemand op de achterbank te laten, dan is het geluid (tijdelijk)weg.

3. De remmen achteraan zijn een ramp. Ze geven zoveel remstof af dat je de velgen wel elke 2 dagen kan kuisen als je wil. Ik denk eraan ze laten te vervangen met red stuff van ECB. Dat remmen zoveel stof afgeven heb ik nog nooit meegemaakt.

4. Enkele keren voorgehad dat het 'laag oliepeil' lampje aanging. Telkens bleek er niets aan de hand: een defecte sensor? De sensor werd na een onderhoud gereset en sindsdien heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

5. De hoedeplank klikt als je over een oneffenheid in de weg rijdt.


Je kan zeggen dat de algemene bouwkwaliteit van deze Honda toch een trapje lager staat dan wat ik van dit merk gewoon ben. Is het soms omdat ze in het Verenigd Koninkrijk worden gemaakt?

Het verbruik is gestegen naar gemiddeld 9.6 liter/100 km. Wellicht te wijten aan het feit dat ik economisch rijden (uitbollen e.d.) heb opgegeven.

Verder vind ik hem heerlijk rijden. Maar voor mij persoonlijk is de matige bouwkwaliteit toch een reden om in het vervolg meer waarde te hechten aan dit criterium.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.