Honda Civic Type S 2.2i-CTDi Advantage (2008)

Honda Civic Type S 2.2i-CTDi Advantage (2008)

UitvoeringCivic Type S 2.2i-CTDi Advantage
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008

Inleiding
Sinds kort heb ik mijn nieuwe leaseauto in ontvangst mogen nemen. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op een Honda civic type s advantage. Best bijzonder als je bedenkt dat ik bijna een BMW120d had besteld.
Ik had proefritten gemaakt in een Alfa Romeo 159 en een BMW 118d. De Alfa beviel erg goed, maar de leaseprijs vond ik toch wel behoorlijk hoog waardoor ik maar van deze auto af zag.
De proefrit in de BMW viel me wat tegen. Het motorgeluid was wel erg luid en het dashboard deed erg goedkoop aan. Maar ja, de rijeigenschappen van de BMW waren wel weer helemaal top en maakten alles goed. Ik had besloten om maar wat qua luxe in te leveren en géén 118d maar een 120d te bestellen. Ik vulde de gegevens in op de website van de leasemaatschappij en een lijst met potentiële leaseauto’s voor mij kwam in beeld. Alle bekende merken en modellen welke ik in mijn voorselectie had weggestreept stonden er in, behalve één.
Wat staat daar nou? Honda? Ik kon dit natuurlijk negeren en gewoon doorgaan met het bestellen van de BMW. Maar nee, ik besloot om toch een bezoekje te nemen aan de Honda dealer. Ondanks dat dit bezoekje meer was uit nieuwsgierigheid dan als serieuze overweging om een potentiële concurrent van de BMW te bekijken, werd ik bijzonder aangenaam verrast. Wat een prachtauto om te zien zeg! De net wat andere bumpers en 17inch lichtmetalen velgen maken deze zwarte type s een, wat mij betreft, bijzonder fraaie auto. Ook het interieur verraste mij enorm. Een fantastisch vernieuwende vormgeving met zeer goede stoelen en geweldige zitpositie. De materialen in het interieur zijn van hoge kwaliteit en het geheel maakt een goed verzorgde indruk. Ik had besloten om de BMW nog niet te bestellen en een proefrit te gaan maken in de Honda. Een paar dagen later was het zover en na een korte proefrit van ongeveer een half uur wist ik het allang. Ik ga de Honda bestellen!

Vormgeving
Allereerst wat over de vormgeving. Ik kan me voorstellen dat er twijfels zijn over de vormgeving van de auto. Het is een beetje een of helemaal-niet of helemaal-wel auto. Over smaak valt niet te twisten, maar dat het zeker geen stoffig Duits model is lijkt me duidelijk. Het front van de auto vind ik werkelijk prachtig. De achterzijde is naar mijn mening wel erg dik gemaakt. Maar misschien moet ik hier nog een beetje aan wennen. Het is ook zo anders! Het interieur kan ik heel kort over zijn. Dat vind ik ontzettend mooi en is helemaal af qua vormgeving.
De auto is helaas wel een schoolvoorbeeld van dat een mooie vormgeving niet altijd even handig is. De type s heeft i.p.v. vijf maar drie deuren. En wat voor deuren! Het lijken hel vleugels die op hun kant staan, zo groot. Wanneer je tussen twee auto’s in staan geparkeerd is het noodzaak om vooral niet te fors te zijn en een flinke mate van lenigheid te bezitten. In- en uitstappen is in zo’n geval immers een behoorlijke worsteling. Ook de spoiler op de achterruit is niet erg handig en neemt veel zicht naar achteren weg. Tja, en dan die mooie teller. In het donker erg mooi, jammer alleen dan je de teller dan drie maal ziet. Eén maal in het dashboard, één maal in de weerspiegeling in de voorruit en één maal in de weerspiegeling in de linker zijruit.

Prestaties
Het dieselaggregaat doet zijn werk in alle rust. Hierdoor lijkt het soms allemaal niet zo snel te gaan, maar schijn bedriegt. Het blok sleurt de auto ongemerkt snel over het asfalt. Het is pure noodzaak om de snelheidsmeter regelmatig te bekijken om niet in de gevarenzone te belanden voor wat betreft enorme snelheidsovertredingen.
Omdat de motor zijn werk in alle rust doet en daarbij zeer weinig lawaai maakt is het een geweldige reisauto. Wanneer je niet van plan bent om lekker de cruisen maar om een flink potje te scheuren kun je dat ook prima met deze auto uit de voeten. Het aangepaste onderstel en de brede velgen maken een zeer hoge bochtsnelheid mogelijk. Hierbij moet ik wel opmerken dat stuur soms wat gevoelloos lijkt bij hogere bochtsnelheden.
Tot slot nog wat over de remkwaliteiten van de auto. In het begin moest ik erg wennen aan het remmen met deze auto. In mijn vorige auto was ik een zeer licht gevoelig rempedaal gewend. In het begin voelde ik me niet helemaal zeker over de remmen omdat ik het pedaal, naar mijn idee, toch flink moest intrappen om maar een klein beetje te vertragen. Om meer gevoel te krijgen bij het remmen ben ik naar een afgelegen weg gereden en heb daar een paar keer vol op het rempedaal gestaan tot de ABS er in kwam. Mijn hemel, wat staat dat ding snel stil! Dat zit dus ook wel goed met remmen.
Minpunt voor wat betreft de prestaties vind is de vertraging tussen het moment van het gaspedaal intrappen en het daadwerkelijk versnellen van de auto. De motor reageert niet direct op het gaspedaal. Na wat gewenning kun je hierop inspelen, maar handig is het niet.
Bovendien is het gemiddelde verbruik van 1:13 naar mijn mening geen goede combinatie met de te kleine brandstoftank (50l). Hierdoor sta je toch wat te vaak weer bij de pomp.

Uitrusting
De uitrusting van de Type S advantage is goed. In deze uitvoering is de auto van bijna alle gemakken voorzien. Cruise control, climat control (links en rechts gescheiden), stoelverwarming, radio/cd/mp3 speler, lichtsensor, regensensor enz. Kortom niets te klagen lijkt zo. Inderdaad lijkt zo. Zo’n lichtsensor is best handig overdag. De lampen gaan dan alleen aan als je bijvoorbeeld een tunnel in rijdt. Bij de civic is deze sensor mijnsinziens pure noodzaak, want wie overdag met de lampen aan wil rijden moet een andere auto kopen. Het dashboard is met de lampen aan overdag namelijk compleet onleesbaar.

Conclusie
De Honda civic type s is een bijzonder vormgegeven auto. Je moet er van houden, maar een niet alledaagse auto is het zeker. Ik vind hem in ieder geval ontzettend fraai en neem de nukken voor wat betreft onpraktischheden graag voor lief. Bovendien vind ik de prestaties en het comfort van de auto ronduit geweldig. Tja, die kleine brandstoftank blijf ik toch irritant vinden. Maar goed, dat komt waarschijnlijk ook omdat ik daardoor twee tot drie keer per week bij de pomp sta. Dat is geen pretje met de huidige temperaturen, dus bij wegrijden even lekker de stoelverwarming op stand “HI”…

Tot op heden geen problemen.