Honda Civic Tourer 1.8 Comfort (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic Tourer 1.8 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 10.500 km |
Aankoop en 1e indruk honda civic tourer
- 2.950 km
Na een lange zoektocht naar een gezinswagen zijn we bij Honda terechtgekomen. De Mini werd te klein voor 1e wagen en we zochten naar een 5deurs met veel ruimte, comfort en een automaat. De mooie korting en inruil bij de dealer heeft ons over de streep getrokken. Bye bye Mini, welkom Honda Civic Tourer!
Vorig weekend eerste lange rit gereden: Roeselare - Copenhagen - Roeselare. Comfort op de Autobahn was heel goed, in de terugreis voel je dat de motor al wat meer losgereden is. In de heenreis was het stuurbeleving bij +120 km/u wat nerveus, je moest toch met je 2 handen aan het stuur zitten. In de terugreis hebben we dit niet meer gehad, kwestie van inrijden waarschijnlijk.
Over het algemeen heel content van de aankoop. In het speciale luik in de koffer passen twee kleine trolleys, waar we de zetels van de Mini Hatch al moesten plat leggen.
De cruise control in Eco-mode is heel goed, komt per seconde maar 1 km/u omhoog of omlaag. Bij veel vertragen en reset naar de vorige snelheid raad ik zeker aan eerst met de gaspedaal voldoende snelheid te genereren alvorens je terug op de RES knop duwt. De functie LIMIT is ook heel interessant, zeker bij druk verkeer. Zo vermijd je toch wel makkelijk boetes, bij druk verkeer kan je toch moeilijk de cruise control gebruiken.
De automaat schakelt heel snel op, en zodoende is het verbruik zeker aanvaardbaar. Nu zitten we aan 6,7liter per 100 km, waar de veel kleinere Mini moeilijk onder de 8 liter kwam bij economische rijstijl.
Als je het mij vraagt, is het een raadsel waarom je zo weinig Honda's ziet. De Civic Tourer is een fantastische auto, de displays op andere plaats is even wennen, maar eens ermee vertrouwd, zeker een plus. Alles is overzichtelijk te lezen. Bij deze raad ik iedereen aan ook eens aan deze auto te denken indien je een nieuwe break wenst aan te schaffen.
Kaap van de 10 000 km bereikt
- 10.500 km
De Honda is een trouwe metgezel geworden van de familie. Heel tevreden over de kofferruimte, comfortabel rijden, de automaat, kortom de hele auto heeft me overtuigd. De Magic-seats blijven een pluspunt bij het vervoeren van fietsen.
Verbruik over de hele rit gemiddeld 7.2 liter per 100 km, wat niet onaardig is met een familiewagen met een atmosferische motor op benzine gecombineerd met een 5-versnellingen-automaat.
Ik rijd het meest op de D-stand, heel snel opschakelen vanaf 2000 toeren al naar 1500 toeren, en ook met de Eco-modus aan. Zelfs in die modus kan je doorduwen tot 4000 toeren als het echt nodig is.
De sportstand gaat niet onder de 2000 toeren, en gaat vlotjes door tot 6000 toeren. Persoonlijk gebruik ik de sportstand enkel om snel in te voegen op de autosnelweg of om wat makkelijker een trage voorligger over te steken.
Mij zie je niet snel meer in een dieselwagen. Het meerverbruik is beperkt en de prijzen voor benzine en diesel groeien hier in België steeds meer naar elkaar toe.
Aan alle lezers wens ik ook een prachtig nieuwe jaar toe, en vooral een goede gezondheid.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.