Honda Civic Coupé 1.7i ES (2002)

autoreview

Honda Civic Coupé 1.7i ES (2002)

Signalement

UitvoeringCivic Coupé 1.7i ES
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf41.500 km
KM-stand laatst165.049 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

PROBLEMEN

  • 45.000 km

Het betreft een auto uit Belgie. Deze uitvoering met automaat, VTEC motor en lederen bekleding is vrij zeldzaam in Europa en wordt zelden te koop aangeboden, dus ik heb de wagen uit Belgie meegenomen. de auto is probleemloos door de RDW-APK gekomen en heeft direct een Nederlands kenteken gekregen.
Het kofferdeksel moet wel met enige kracht gesloten worden omdat ze anders niet goed in het slot valt. Het is 2 keer gebeurd dat ik niet in de gaten had dat het kofferdeksel niet helemaal dicht was, in geval 1 wilde het alarmsysteem niet geactiveerd worden, en in geval 2 ging het kofferdeksel tijdens de rit open, gelukkig werd ik direct geattendeerd door het verklikkerlampje op het dashboard. Nu ik dit kleine euvel ken is het geen probleem meer.

ERVARINGEN

  • 150.949 km

Zie ook het tesverslag van Autoweek ( zie http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=769 ). Perfecte rijderswagen met een goede mix van comfort en sportiviteit. Een echte Honda waarmee je behoorlijk snel de bocht mee in kan. Het betreft een VTEC 92 kW en als je haar de sporen geeft dan springt ze vooruit. Je moet ervan houden dat een Honda motor qua geluidsvolume responsief is, en ik hou daarvan. Een automaat is niet per definitie saai en onsportief. Deze automaat schakelt zonder hikken en is ook zeer snel met de hand te schakelen. Kruisend 180 km/h op de Duitse autobaan rijdt de auto nog steeds rustig en voortreffelijk. Prima ruimteaanbod, bij de IKEA sta je met deze wagen zeker niet met je handen in het haar vanwege de lengte van 440 cm en de in delen neerklapbare achterbank. Gemiddeld verbruikt deze auto 1:13 / 1:14, wat keurig is voor dit formaat auto en de prima prestaties. Inmiddels ( maart 2020 ) staat de teller op bijna 160.000 km en het gemiddelde verbuik is nog steeds 1:14. Toen de auto gekocht werd in 2007 heeft ze lang stilgestaan, dat was te merken aan de prestaties in de beginperiode. Nu haalt de auto met gemak 205 km/h en er is dan nog wat ruimte onder het gaspedaal.

Onderhoud

  • 164.910 km

15 feb. 2007 : 41500 km. accu bij aankoop zwak, en vervangen door Suzuki Jimny accu, die past exact en is stukken goedkoper dan een accu van de Honda dealer.

17 feb. 2007 : 41510 km. probleemloos door RDW kenteken- en APK keuring, uitgevoerd door RDW in Waddinxveen.

26 feb. 2007 : 41520 km. grote onderhoudsbeurt bij dealer in Zoetermeer.

6 dec. 2007 : 59000 km. voorbanden vervangen door Bridgestone Turanza, hele fijne banden ( was Bridgestone Potenza ).

14 feb 2008 : 62500 km. kleine onderhoudsbeurt, distributieriem na 6 jaar vervangen en APK.

18 feb 2009 : 80000 km. grote onderhoudsbeurt en APK.

17 feb 2010 : 96000 km. kleine onderhoudsbeurt, halogeenlampen voorzijde vervangen en APK.

19 mrt 2010 : ( qua capaciteit te kleine ) Suzuki Jimny accu na drie jaar - reeds - uitgeput en vervangen door sterkere 44aH originele Honda accu die voor EUR 120,00 inclusief montage nu wel betaalbaar is.

23 jun 2010 : lampje kofferruimte defect en vervangen.

17 feb 2011 : 108.500 km Grote onderhoudsbeurt, airco-filters vervangen, automaatbak olie vervangen, koelvloeistof vervangen. Probleemloos door de APK gekomen.

3 mei 2011 : 110.456 km Voorbanden vervangen door Bridgestone Turanza ER300. Rechter voorband lek door scherpe schroef. Profiel was nog 2 mm, maar beide banden waren nog slechts goed voor hooguit een paar duizend kilometer, dus besloten om geen risico te nemen en de rechter voorband niet op te lappen en beide banden te vervangen. De auto rijdt weer super nu. De achterbanden zijn na deze kilometerstand nog steeds de originele Potenza's, maar die worden over een paar maanden vervangen door Turanza's.

16 februari 2012 : 120.500 km kleine onderhoudsbeurt en APK. geen problemen. onderhoudsadvies : remblokken achter vervangen en achterbanden met 2 mm profiel ook te vervangen voor volgende APK bij een identiek jaarkilometrage van 11000 km

4 augustus 2012 : achterbanden zijn definitief "op" en vervangen door Bridgestone Turanza ER300.

nu even sparen voor de remblokken....

7 september 2012 : remblokken rondom vervangen en nieuwe stadslichtjes erin gezet.

vanaf oktober beginnen de achter remschijven wat lawaaierig te worden. dit merk je vooral bij koude toestand.

18 februari 2013 : groot onderhoud, achter remschijven vervangen. APK goedgekeurd tot 22 februari 2014.
dus kan weer gemakkelijk een jaartje mee !

4 februari 2014 : kleine onderhoudsbeurt, geen bijzonderheden, APK gekeurd tot 22 februari 2015.
noot : de distributieriem zit er nu 6 jaar en bijna 80000 km op. advies van Honda is om de 6 jaar of 100000 km vervangen, wat eerst komt. vervanging van riem, spanrol en meelooprolletje is gepland voor eind maart.

april 2014 : met hulp van goede vriend distributieriem, spanrol en meelooprolletje vervangen. materiaalkosten 120 euro. de offerte van de Honda garage was wel wat te dol voor 510 euro....

17 februari 2015 : km. stand 141.350 onderhoudsbeurt, olie vervangen, nieuwe NGK bougies gemonteerd en APK.
helaas Lambda sonde defect ( door veel korte ritten ) en vervangen door nieuwe, kost 120 euro. goed door APK gekomen zonder problemen.
de auto rijdt nu stukken beter dan voor de onderhoudsbeurt.
de monteur zegt dat ik in één jaar nog geen 3000 km heb afgelegd. dat klopt, ik rij er weinig kilometers mee.

16-11-2015 : km. stand 144.500 rechts halogeenlamp dimlicht defect, beide lampen uit voorzorg vervangen. dolle schroeven voor beide portiersloten vervangen, portier bestuurster opnieuw afgehangen en scharnieren gesmeerd, piepende v-snaar nagesteld, rammelend hitteschild katalysator vastgezet.
totale (on)kosten 80 €.

09-02-2016 : km. stand 146.295 onderhoudsbeurt en APK. scheurtje in ashoes voor-as linkerzijde (naast differentieel / versnellingsbak ) en derhalve vervangen. oorzaak slijtage onbekend, misschien door warmte van de uitlaat die er vlak langs loopt of geraakt door losliggend voorwerp op de weg.
goed door APK gekomen. steekproef uitgevoerd door RDW, resultaat goedkeuring is terecht.

02-02-2017 : km. stand 150.949 grote onderhoudsbeurt en APK. geen bijzonderheden en APK goedgekeurd tot 21-02-2018.

03-08-2017 : km. stand 154.253 op donderdagavond 27-07-2017 linkervoorband lek gereden, waarschijnlijke oorzaak wegwerkzaamheden en penetratie door scherp voorwerp.
natuurlijk kreeg ik geen beweging in de wielmoeren, ANWB gebeld. Wegenwacht binnen 20 min. ter plaatse. thuisbrenger er op gezet. vrijdag 28-07 naar bandendokter, Honda op de brug, band er af en gat van 2 x 1 mm en band tijdelijk gerepareerd. na 6,5 jaar banden wel wat poreus en nog 2,5 mm profiel en dan loop je snel het risico op een nieuw lek. besloten om beide voorbanden te vervangen door Bridgestone Turanza T001 ( ER300 niet meer leverbaar ).
dit is gedaan op 03-08-2017. toen de auto op de brug stond bleek het oliefilter te lekken en is waarschijnlijk niet goed vastgedraaid bij de laatste onderhoudsbeurt. bij nadere controle van het oliepeil bleek er een halve liter teveel olie in het blok te zitten. ter plekke oliefilter vervangen door een nieuw filter waarbij het oliepeil met een halve liter hoort te dalen. vervolgens motor gestart en een minuut laten draaien om het nieuwe filter te vullen met olie. motor uit en oliepeil gecontroleerd, nu precies onder max. verder aftappen of bijvullen niet nodig. als ik de band niet lek had gereden had ik misschien te lang doorgereden met teveel olie en alle nadelige gevolgen van dien.....gelukkig is het goed afgelopen.

20-02-2018 : km. stand 156.256 kleine onderhoudsbeurt en APK. geen bijzonderheden en APK goedgekeurd tot 21-02-2019.

30-08-2018 : km. stand 158.474 accu na 8,5 jaar op en vervangen, kosten EUR 95,-.

08-12-2018 : km. stand 159.387 , afgelopen week voor de 3e keer stadslichtjes defect ( gaan maar een jaar of vier mee met mijn km-standen ). het vervangen is niet moeilijk, maar relatief veel werk ( +/- een half uur arbeidsloon ) omdat van beide wielkasten een deel van de kunststof bekleding opengemaakt moet worden om bij de lampbehuizing te komen. besloten om te gaan voor witte LED verlichting met een verwachte levensduur van 10000 branduren ( tien keer zoveel als halogeen ). het licht is veel mooier dan halogeen, trouwens. de meerkosten van 3,- EUR per LED lampje wegen ruimschoots op tegen de kosten van arbeidsloon die om de vier/vijf jaar terugkomen, en de ergernis dat je voor zoiets onbenulligs naar de garage moet. voor niet werkend stadslicht kan je bekeurd worden en ik denk dat dan ook de APK niet slaagt. LED is voor stadslichtjes geen probleem t.v.v. halogeen en aan te raden. t.v.v. dim/groot licht is het een ander verhaal, H4 halogeen kan niet zonder meer vervangen worden door LED.

08-12-2018 :
Geen onregelmatig onderhoud geweest, wel even 3 keer afkloppen. De auto is bijna 17 jaar oud nu, maar nog steeds in zeer goede staat.
m.u.v. de vervangen onderdelen - wat normaal is - is de auto nog helemaal origineel, inclusief de fabrieksuitlaat. zelfs de lederen bekleding is ook nog steeds in goede staat.

18-02-2019 : km. stand 160.143
Rubber van stabilisator stang vervangen ivm APK eis, kosten € 30,- . APK tot 21-02-2020.
Kleine onderhoudsbeurt, geen bijzonderheden.

17-02-2020 : km. stand 164.910
APK. zonder reparaties of aanzeggingen, tot 31-02-2021. Niet slecht voor een auto van 18 jaar.

De Civic Coupé wordt verkoopklaar gemaakt binnenkort. Ik heb een mooie Civic FB8 4-deurs 5-traps automaat gevonden van 6,5 jaar oud en die komt binnenkort vanuit Duitsland naar hier.
De Coupé gaat weg met pijn in m'n hart, maar moet wel want ik heb ook nog een CRX van 1991 en drie auto's onderhouden is geen haalbare kaart. Ik hoop een goed thuis te vinden voor de Coupé die mij 13 jaar lang van A naar B heeft gebracht zonder morren. De enige twee keren dat ze mij liet staan kon zij niets aan doen : accu versleten, en dan houdt t voor iedere auto op.

algemene indruk

  • 165.049 km

Super fijne auto en is mij heel goed bevallen, en is met pijn in mijn hart te koop gezet op 18 maart 2020. De Coupé heeft mij altijd probleemloos van A naar B vervoerd met weinig (on)kosten. De Coupé is weggegaan omdat ik weer graag een 4-deurs auto wilde hebben i.v.m. praktische aspecten van instappen van passagiers en het gemak van het schoonmaken van een 4-deurs auto. In februari heb ik een mooie 2013 Civic 4-deurs FB8 5-traps automaat uit Duitsland gehaald en daar rij ik nu mee sinds 17 maart 2020. Ik heb ook nog een prima CRX van 1991 en drie auto's op de weg houden is toch teveel van het goed en alleen daarom is de Coupé weggegaan. Ik weet zeker dat de nieuwe eigenaar van de Coupé er nog veel plezier van kan hebben want die auto is na 18 ( ! ) jaar nog als nieuw. De Coupe is verkocht eind juli 2020 voor een mooie prijs.

groeten,
Janet

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.