Honda Civic Coupé 1.6i LS (1998)

autoreview

Honda Civic Coupé

Signalement

UitvoeringCivic Coupé 1.6i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar met een hoofdletter

  • 205.000 km

Aanschaf:

Na met pijn in het hart afscheid te hebben genomen van de vorige Honda Civic was het tijd voor iets nieuws. De auto moest betaalbaar zijn, weinig kilometers hebben gelopen en er moest een LPG installatie in zitten. Dit bleek nog niet eenvoudig te zijn, het aanbod was behoorlijk klein.

Na veel zoeken en vooral afwachten vond ik de Civic Coupé bij een autobedrijf in Rotterdam. De auto zag er erg netjes uit de lak was iets minder, hij was duidelijk overgespoten. In het zwart met de 15" lichtmetalen velgen van Honda zag de auto er echter gewoon strak en stoer uit. Met 133.000 km, een G3 gasinstallatie en een erg scherpe prijs kon ik niet anders dan er voor gaan.

Rijervaringen en prestaties:

Het stuurgevoel zou beter kunnen, de bekrachtiging is voor mijn gevoel te sterk. Desondanks stuurt de Civic ontzettend strak mede dankzij het relatief lage gewicht. Je kan er verbazingwekkend hard mee door de bocht terwijl je de auto volledig onder controle hebt. Dit is bij droog wegdek, bij nat wegdek is het meer dan bij andere auto's echt oppassen geblazen.

De 1.6 motor heeft met 105 pk voldoende vermogen maar het houdt niet over. Zeker bij het rijden op LPG ligt het vermogen niet op het niveau dat je bij het onderstel en het uiterlijk zou verwachten. Rijdend op benzine is het echt wel voldoende, zeker in Nederland.. Voordeel van de 1.6i is dat deze redelijk zuinig is. Op benzine is 1:14 goed haalbaar maar op LPG rijd ik gemiddeld 1:9 / 1:10 met een sportieve rijstijl.

Uitrusting en comfort:

Uitrusting van dit model was redelijk basis, geen elektrische ramen maar wel airconditioning. Het interieur is niet bijzonder te noemen maar wel overzichtelijk. Een minder punt is de geluidsproduktie bij hogere snelheden, het kan aardig rumoerig worden binnen. De stoelen zitten prima en bieden goede ondersteuning, na een non-stop rit Italië-Nederland had ik geen last van pijntjes of een stram gevoel. De achterbank is ruim, zeker voor een coupé. De bagageruimte is flink, zelfs met de schuin geplaatste LPG tank is er nog ruimte genoeg om de bagage voor een lange vakantie voor 2 personen mee te nemen.

Problemen en onderhoud:

Om te beginnen ben ik niet iemand die netjes de onderhoudsbeurten op tijd laat verrichten. Als ik het vermoeden heb dat een onderdeel niet meer goed werkt of op z'n einde loopt vervang ik het zelf als dit enigszins mogelijk is of laat het doen door een 'mannetje'. Door de jaren heen is dit de goedkoopste manier van autorijden gebleken voor mij, vooral dankzij de befaamde betrouwbaarheid van Honda die ik al jaren ondervind.

- 150.000 km: Banden maken veel geluid, blijken verkeerd te zijn afgesleten maar profiel is nog goed. Niks aan te doen en op dit moment geen geld over voor 4 nieuwe banden.

- 173.000 km: Aircopomp werkt niet goed meer. Ik gebruik de airco nooit omdat ik er ziek van word, dus dit is niet zo verwonderlijk. Laat het niet repareren.

- 175.000 km: Banden vervangen door 4 Pirelli's, wat een rust in de auto! Ik blij, regelmatige passagiers nog blijer. Kosten € 300,-.

- 190.000 km: Gierend geluid onder de motorkap, alle riemen laten vervangen door een garage. Kosten € 85,-. Gierend geluid komt terug binnen een dag. Blijkt de enige riem te zijn die níet is vervangen omdat deze niet op voorraad was. Beetje jammer.

- 192.000 km: Uitlaat resoneert bij laag toerental na op een drempel te hebben vastgezeten(!) Drempels in de gemeente Amsterdam (maar eigenlijk overal) lijken te zijn gemaakt om zo veel mogelijk schade aan te richten.

- 195.000 km: Motor houdt helemaal in bij 120 km/u zowel op benzine als gas. Acceleratie is ook slecht. Luchtfilter blijkt te zijn gebarsten. Dit vervangen samen met de bougies. Motor loopt weer prima. Kosten ongeveer € 25,-.

- 203.000 km: Soms schokkerige acceleratie bij rijden op benzine. Met gas geen problemen. Moet nog naar gekeken worden.

Conclusie:

Soms kriebelt het en wil ik iets anders proberen zoals een wat sterker gemotoriseerde BMW. Maar als ik dan kijk wat ik nu kwijt ben aan totale kosten en het rijplezier dat ik heb van deze Honda zou ik wel gek zijn. Of rijk. En dat is beide (nog) niet het geval.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.