Honda Civic 2.2i-CTDi Executive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.2i-CTDi Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 64.117 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
Nieuwe (2ehands) auto!
- 64.320 km
De Volvo V40 had ons afgelopen vakantie weer eens in de steek gelaten. Op een 15% helling gaf 'ie het op. Ik moest behalve de handrem van de Volvo ook snel uit de auto springen om de handrem van de caravan aan te trekken en toen pas stond de combinatie echt stil. Koppeling kapot. Na reparatie bleek de motortemperatuur nog steeds bij iedere gemiddelde heuvel flink op te lopen. Blijkt een V40 kwaaltje te zijn. Koeling komt tekort. Op Caravantrekker.nl wordt er massaal over geklaagd.
We hebben in 3 jaar tijd maar liefst 6900,- uitgegeven aan onderhoud op de Volvo. Dus dit was de druppel. Tijd voor een nieuwe auto.
De criteria:
1) Stationwagen hoeft niet meer. De kids zijn wat groter. Tijd van kinderbedjes en kinderwagens is voorbij.
2) Eigen toch wel graag evenveel opbergruimte als de Volvo
3) Graag dezelfde belastingschaal
4) Graag (nog) zuiniger dan de Volvo
5) Hoewel geen station, graag wel flinke kofferruimte
6) Weinig KM's. Graag ook niet al te oud. Liefst minder dan 100.000km en/of max 4 jr oud.
7) Diesel, en goede caravantrekker. Liefst meer dan 120PK, 250nm
Mijn zoeklijstje:
- VW Golf
De favoriet van m'n onderhoudsgarage. De TDI's zijn lekker zuinig. Ik lees online toch wel veel probleemverhalen over VW's. Beetje standaard auto. Hebben online voor het bedrag dat ik heb te besteden best veel KM's of zijn al 5 a 6 jaar oud.
- Opel Astra > Lijkt een degelijke auto te zijn. Volgens veel internet reviews betrouwbaarder dan VW. Maar o, wat een saai model. Belastingschaal hoger dan Volvo v40
- Audi A3 > Hele mooie auto. Even in gaan zitten. Best klein eigenlijk van binnen. Kofferbakje stelt niets voor. Belastingschaal hoger dan Volvo v40. Voor budget wordt het al gauw boven 150.000km en/of 6 jr oud.
- BMW 1 > Hele mooie auto. Lijkt nog kleiner dan de audi.
- Mercedes A > Slappe diesel, niet echt een caravantrekker.
- Honda Civic > Stond eigenlijk niet op m'n lijstje. Kwam naar boven door op Autotrack geen merk op te geven maar alleen te zoeken op vermogen, max aanschafbedrag en sorteren op KM's. Eigenlijk best heel mooie bak. Kofferbak heeft 60 liter meer dan de Volvo! 2.2 liter diesel heeft 140 pk en 340 nm. Eigenlijk tikt deze auto alle punten van bovengenoemd autolijstje dicht. Lovende reviews online....
Dus maar eens gaan kijken bij een Civic die hier in buurt stond. Van de garagahouder mocht ik 'm zelfs even een avond meenemen als ik 'm maar voor 20.00 terug bracht. Dus thuis vrouw en kids erin geladen en rondje gereden. Tjonge, kinderen zitten nog ruimer dan in de V40. Kofferbak is groot zat. Voorin zit 'ie prima. 2.2 commonrail diesel met 6-bak trekt uitstekend, maar rijdt ook mooi soepel en rustig. Executive uitvoering is van alle gemakken voorzien. Panoramadak, geregelde airco, Radio met MP3 en USB, Xenon verlichting, etc... de lijst met uitrusting is eindeloos. Jammer dat dit proefexemplaar veel kilometers heeft en flink naar rechts trekt en best wat beschadigingen in het interieur heeft. Dit wordt 'm niet. Maar een Civic wordt het wel.
Uiteindelijk zag ik een mooie Executive 2.2 CDTi bij Honda Kraaiven in Tilburg. 64177km's. Van 2010. Deze is dus van na de 2009 facelift. Prima dus. Proefrit mee gemaakt. Goede inruil voor de Volvo kunnen uitonderhandelen (2200,-). Moest nog een 13-polige trekhaak onder, dat kon binnen de deal. Dus gedaan. Het is een exemplaar uit België. Ik moest even wachten op de Nederlandse kentekenplaten, maar nu heb ik 'm!
De eerste 300km zitten erop. En ik vindt het een topwagen! Ik snap echt niet dat je ze bijna nooit ziet. Het is simpelweg een betere auto dan menig concurrerende middenklasser. Uitrustig is super. Wegligging is geweldig. De motor is stil en trekt enorm goed. Waarom rijden er geen duizenden van deze auto's rond? Enige nadeel, de deur en vloerisolatie is niet top, er komt vooral op de snelweg best wat rolgeluid naar binnen. En de vering is nogal sportief (of hard) afgesteld, maar dat is een smaakding, ik hou daar wel van.
Het gemiddelde verbruik tot nu toe is 5,6L/km. Dat is heel netjes.
Qua betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen. Maar ik heb het voornemen om regelmatig een stukje hier te schrijven.
Verder ben ik zeer tevreden over de keurige afhandeling door Honda Kraaiven in Tilburg. Zij zijn alle afspraken netjes nagekomen.
Wordt vervolgd, en stel gerust vragen hieronder ...
Nieuwe banden
- 67.444 km
De eerste 3000 km zit erop. En nog steeds erg blij met de auto. Maar al bij aanschaf trok de auto nogal naar rechts. Dat zou even een kwestie zijn van balanceren en uitlijnen. Helaas bleef ook de auto na oplevering flink naar rechts trekken. Uiteindelijk bij de dealer (Kraaiven in Tilburg) de banden voor en achter omgedraaid. En voila, de auto spoorde goed. Banden bleken nogal gecupped te zijn. Er zaten sowieso 2 matige banden op 2 goede, en alle 4 zomerbanden. Met Kraaiven overlegd en besloten om er een nieuwe set onder te zetten met een flinke korting omdat het ook een stuk garantie was.
Omdat ik zelf geen zin heb in bandenwissels en bij voorgaande auto's goede ervaringen had met Goodyear Vector 4 Seasons heb ik die eronder laten zetten. En met goed resultaat. De auto spoort weer super. Plakt (nog meer) aan de weg. En de auto is een stuk stiller geworden.
Zuinigheid (of het gebrek daaraan)
- 68.552 km
Verbruik valt mij overigens een beetje tegen. Ik kom niet onder de 6,4 L/100km gemiddeld. Maar nu rij ik in de praktijk veel stadsritten en korte (+/- 15-30km) ritten in de omgeving (veel lokale klanten). Bovenstaande 5,6 L/100km haal ik niet meer. Waarschijnlijk omdat ik de auto nu even heb en wat "losser" ben gaan rijden. 6,4 is nog altijd niet slecht en zuiniger dan mijn vorige Volvo V40. Die had 25PK minder maar stookte toch gemiddeld 6,8L/100km. Maar het is ook niet zo lekker zuinig als de nieuwste generatie 1.6 liter dieseltjes.
Eerste beurt en eerste caravanvakantie
- 87.000 km
Voor de vakantie heeft de Civic z'n eerste beurt gehad bij Honda du Bois in Amersfoort. Daar kwamen geen rare zaken uit naar voren en het beurtje had een redelijke prijs. En de Honda medewerker zei "nou meneer, dan zien we u weer over een jaar". wat ik met geen van mijn voorgaande auto's heb meegemaakt :-).
Ik heb nu ook de ANWB eruit gegooid en draai mee in Honda Assistance.
Vervolgens zo'n 2500 km gereden met de caravan (+/- 1250kg). Heen en terug van vakantie in Frankrijk. Helemaal top. Motor had vermogen zat. Temperatuur bleef stabiel ook al was het 32 graden buiten. Honda medewerker had aangeraden om de 6e versnelling spaarzaam te gebruiken en vooral in z'n 5 te rijden. En dat heb ik ook gedaan. Netjes zo'n 95 km cruisen en met een eventuele inhaalactie zat de combinatie zo op 110. Bij hellingen lette ik vooral op het benzineverbruik en bleek ik in de 4e versnelling soms wat zuiniger naar boven te komen. Ook dat was een tip van de Honda dealer, je verbruiksmeter is met een caravan een belangrijkere indicator over wat je van je motor vraagt dan je toerenteller. Als 'ie boven de 15l/100km kwam dan schakelde ik terug. Met m'n vorige Volvo V40 zat ik daar ruim boven en moest ik naar dezelfde camping regelmatig naar z'n 3.
Qua comfort ook een fijne ervaring. Na 15 uur rijden kwam ik fris genoeg op de camping aan om ook meteen de voortent eraan te zetten (doen we vaak pas de volgende dag). Kinderen hadden ruimte zat achterin. Klimaatcontrole heeft z'n werk goed gedaan. hooguit is het onderstel wat hard voor de gaten in de Belgische snelwegen rond Brussel of het slechte asfalt op de buitenste ring Parijs (N104).
Leuk overigens dat twee keer campinggasten gevraagd hebben of dit een elektrische auto is.
Topper dus. Op naar de 100.000 km en dan zal ik hier ook even een update doen.
Laatste review
- 131.161 km
De Civic is te koop!
Maar laat ik meteen zeggen dat dat absoluut niet uit ontevredenheid is over de auto. Hij bevalt uitstekend. Maar ik rij nog maar heel weinig omdat ik nu 15 minuten fietsen van huis werk. Dus ik wil overstappen op een hybride of benzine auto.
Ik blijf de Civic aanraden aan andere mensen. Ik heb er meer dan 60.000 volledig probleemloos in gereden. En de auto heeft een heerlijk rijgedrag en gaaf alternatief uiterlijk. De motor is rustig en tegelijkertijd enorm krachtig. Dit jaar weer met de caravan op stap geweest en dat is voor deze motor een eitje.
Toppertje dus, dus wie interesse heeft:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/37577053
Ingeruild
- 138.000 km
Ik heb de Honda ingeruild. Ik heb er met veel plezier een paar jaar in gereden. En ik vond het leuk om in iets 'anders' gereden te hebben. Het is zo'n auto waar je op de camping af en toe een praatje over krijgt met mede campinggasten. Maar toch ingeruild voor een hele gewone maar erg mooie Seat Leon ST 1.4 TSI DSG 150pk.
De reden:
- Ik heb geen diesel meer nodig, ik reed ooit veel, maar nu zo'n 10- a 15.000 per jaar.
- Ik vond het ook niet meer fijn om met diesel te rijden vanuit milieuoogpunt.
- Ik wil zakelijk gaan rijden, dus ga nu aan de leaseauto.
Fijne tijd gehad met de Honda. Onderhoud vond ik wel duur. Wel eens second opinion bij 'algemene' garage gedaan en die bleek 1/3e goedkoper dan de Honda garage (Honda Du Bois).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.