Honda Civic 1.8i-VTEC Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i-VTEC Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 127 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
- 8.000 km
Sinds een half jaar eindelijk mijn droomwagen kunnen aanschaffen, een jonge demo civic 1,8 sport uitvoering in de kleur "milano red",die door de dealer leuk was aangekleed met o.a. deze 17 inch sportvelgen en nog een aantal leuke zaken.
Na een 8000 km met deze wagen gereden te hebben kan ik niet anders zeggen dan dat dit een geweldige keuze is geweest. Het rijdt sportief en bochtjes nemen is iedere keer weer een feest want hij kleeft echt aan de weg.In tegenstelling tot de accord is hij zeker stugger maar ik ervaar dit zeker niet als storend,maar heerlijk direct en communicatief.
Mijn gemiddelde brandstofverbruik ligt rond de 1 op 12 en dit met een redelijk zware rechtervoet en relatief veel korte stukken, ik vind dit zeker acceptabel, want met een beetje moeite kom ik op 1 op 14 uit en dit is aan de pomp gemeten,volgens de boordcomputer is het nog gunstiger maar die is wat te optimistisch.
Ook ben ik zeer te spreken over de binnenruimte van deze auto,je zit zowel voor als achter prima.Ook de kofferruimte krijgt van mij een dikke voldoende,de accord was misschien groter qua formaat maar door o.a.de slimme
achterbank constructie en het feit dat de civic een hatchback is en geen sedan zoals de accord kan ik hier toch echt meer in meenemen.
Tot nog toe is de civic volkomen probleemloos en ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.Een paar minpuntjes vind ik dat de deurpanelen krasgevoelig zijn en ook het lakwerk is behoorlijk krasgevoelig en ondanks dat ik weinig autobaan rijdt en altijd voldoende afstand houdt op mijn voorganger zitten er al een paar lelijke putjes op de motorkap door steenslag,ik ben een echte poetsfreak dus dit vind ik extra spijtig.Ik heb deze beauty helemaal gepolijst met een zachte polish om de poetskrasjes te verwijderen en daarna behandeld met smartwax concourswax met carnauba olie,een flinke klus,maar dan heb je ook echt wat!! dit is echte diepe glans, veel beter dan toen die nieuw uit de showroom kwam!! een echte aanrader beste civic eigenaren en eigenaressen, je kijkt er met plezier nog een keer extra naar om.
Binnenkort mag die zich bewijzen op een flinke trip naar toscane, ik verheug me er nu al op. Eerst nog ff een kleine beurt en dan krijgt die flink de sporen en mag die eens laten zien wat die waard is, na terugkomst zal ik mijn verdere ervaringen met deze bella bijwerken.
- 8.200 km
afgelopen week heeft de auto zijn eerste kleine beurt gehad,hier was verder niks bijzonders te melden wat ik ook niet verwacht had, de prijs van 140 euro voor deze beurt bij de dealer vind ik acceptabel.Ook heb ik een thuiskomer besteld omdat er alleen reparatiekit in de kofferbak ligt en ik toch liever een band verwissel dan met zo een compressor en reparatiemiddel lig te klooien.Op naar Italië!!
- 11.200 km
gelijk na de "toscane rit"heb ik mijn verslag gedaan echter dit had ik bij reacties gezet en niet bij "my review".Zoals onder te lezen is dit heel goed bevallen bij zowel het zitcomfort de wegligging op hoge snelheid als de beschikbare ruimte om alle vakantiebagage problemloos kwijt te worden.Een beetje minder vond ik het gebrek aan trekkracht bij lage toerentallen, al was dit alleen merkbaar bij de echt steile haarspelbochten (en daar waren er nogal wat)waar ik de nodige keren terug naar de 1e vernelling moest, wat niet echt een straf is met deze licht schakelende bak.Dit was dan ook echt het enige minpuntje wat ik op deze reis ben tegengekomen.De automatische airco functioneerde feilloos en was met name in de file zeer welkom met een buitentemperatuur van 40 graden, ik had deze ingesteld op 26 graden en dat was aangenaam.Op de terugreis de auto eens flink de sporen gegeven op de duitse autobaan en bij een ruime 190 op de teller vond ik het welletjes,voor de auto geen probleem, de opgegeven top van 205 geloof ik direkt. Op deze snelheid ligt de auto nog steeds heel strak en totaal niet nerveus op de weg en geeft die een heel veilig gevoel.Nu inmiddels thuis al weer wat kilometers gemaakt en je voelt goed dat die nu aardig los is en zeker bij hogere toerentallen is dit merkbaar.kortom nog steeds een zeer tevreden civic rijder.
- 13.000 km
inmiddels heb ik er weer wat kilometertjes bijgereden en nog steeds zeer tevreden over de auto.Ben tussentijds 1 keer ff terug naar de garage geweest voor een krakend koppelingspedaal, beetje wd40 en het was opgelost, niets spannends dus.het verbruik blijft aardig constant,zo tussen de 8/8,5 liter op 100 km en dan hoofdzakelijk kortere stukjes en gewoon pittig rijdend.Wel hoor ik ergens bij de klokkenwinkel een resonantie tussen de 3500-4000 toeren, waar heb ik nog niet precies kunnen lokaliseren.Geen echte problemen dus, auto blijft een plezier om in te rijden.
- 14.500 km
Vandaag tijdens een snelweg rit opeens een hoop gekletter tegen het linker zijraam, na inspectie op de vluchtstrook bleek het complete rubber van de voorruit aan de linker zijde te hebben losgelaten, ook de plastic strip waaronder dit vastzat bleek aardig los te zitten.Op de vluchtstrook nog geprobeerd dit weer vast te krijgen maar dit was niet mogelijk en ook niet echt veilig natuurlijk.Als dit was gebeurd op autobahnsnelheid was ik rubber + strip geheid kwijt geweest.Morgen eens langs de dealer want dit heb ik nog bij geen eerdere auto meegemaakt.Meteen ook maar de rechterkant gecontroleerd en deze strip blijkt ook niet echt vast meer te zitten, dus hier ook maar gelijk naar laten kijken, beter voorkomen dan genezen.Wordt vervolgd...
- 14.500 km
De auto is inmiddels terug naar de dealer geweest voor controle van de rubberstrip. Het bleek dat de rubber strip heeft losgelaten doordat er van de zwarte plastic strip een klem is afgebroken, daardoor is er waarschijnlijk door de rijwind het rubber losgekomen. Volgens de dealer was deze rubber + strip meer voor de afwerking dan dat die een functie had. De rubber + complete plastic strip die loopt van de onderzijde van de ruit tot aan de achterkant van het dak moet vernieuwd worden. De dealer legt een garantie claim neer bij Honda en als dat accoord is wordt deze vernieuwd.Hoe of wat maakt mij niet uit als het maar kosteloos vernieuwd wordt, want dit mag bij een auto van 2 jaar oud met nog geen 15k op de teller natuurlijk niet gebeuren.Bij deze dealer hadden ze dit nog niet eeder meegemaakt zei de monteur.Tevens heb ik aangegeven dat de rechterkant ook niet erg vast meer zit, maar volgens de monteur was hier nog niks aan de hand.Ik denk echter dat het een kwestie van tijd is en deze ligt er ook vanaf, maar goed ik ben geen monteur en de tijd zal het leren. Wordt vervolgd...
- 14.500 km
vandaag bericht gehad van de dealer,de strip was binnen en maandag kan de auto naar de garage voor reparatie,dit gaat ongeveer 3 kwarier duren. Netjes en vlot opgelost door de dealer vind ik, keurig!Deze kleine tegenvaller heeft mijn enthousiasme voor de civic niet doen afnemen, ik rij er nog steeds met heel veel plezier in. Wel lees ik in andere reviews zaken die ik ook tegenkom, links en rechts een rammeltje en bij lagere buiten temperaturen tijdens het accelereren een resonerend geluid wat achter de klokken winkel vandaan lijkt te komen,zo gauw de wagen op temperatuur is,is het weg.Ook zitten bij mij de tweeter kapjes los, dit van het weekend ook ff opnieuw monteren.Kleine dingetjes dus,waarmee je echt niet stilvalt langs de kant van de weg, maar de afwerking van de accord die ik hiervoor had was toch echt een niveautje of 2 beter,zal wel door de "japanse gründlichkeit" komen denk ik zo.Maar als je van een stevig geveerd en goed sturende auto houdt is de civic nog steeds een topper.
- 14.700 km
Gisteren de auto weer pico bello gepoetst en ziet hij er weer uit als op de foto's.Vandaag is mijn vader terug naar de dealer geweest om de strip te laten vernieuwen en dit is keurig afgehandeld, chapeau voor de dealer.Wel ga ik de andere kant goed in de gaten houden, want de vernieuwde strip zit duidelijk vaster dan de oude srip aan de rechterkant, ff afwachten dus hoe dat zich gaat ontwikkelen.
- 17.500 km
inmiddels 17.500 km op de teller staan en nog steeds zeer tevreden over deze auto en verder ook geen enkel probleem gehad. Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een proefrit gaan maken met een TYP R om eens te kijken of deze veel stugger was dan mijn eigen 1.8 sport.Ik moet zeggen dat mij dit reuze mee is gevallen, hij is wat stugger hoofdzakelijk door de plattere banden,maar wat een wat een power heeft die 2 liter en dan dat geluid, ik kan me de reactie van eigenaren dat die typ r gewoonweg verslavend is nu heel goed voorstellen, geweldig!! Een geweldige racer waar je gerust de boodschappen mee kunt halen die prima bruikbaar is als gezins auto. Kortom ik ben helemaal om en mijn eigen civic staat vanaf nu te koop, dus als er iemand interesse heeft....
- 19.000 km
momenteel staan er 19000 km op de teller en is de auto toe aan de eerste grote beurt, kilometers maak ik niet veel maar op goed onderhoud wil ik absoluut niet bezuinigen. De auto zelf functioneert verder feilloos dus voor de dealer heb ik verder geen op- of aanmerkingen om na te kijken tijdens het onderhoud.Ik vind het absoluut nog steeds een heerlijk rijdende en uiterst praktische gezinsauto met de typische lichte Honda bediening.Vorig weekend nog even mijn racefiets gaan ophalen en dan merk je goed hoe mooi die achterbank constructie is met die geheel vlakke laadvloer, de fiets past er helemaal in zonder er een wiel uit te hoeven nemen.Ook de prijzen voor onderhoudsbeurten vallen me absoluut mee.De auto staat nu een tijdje te koop omdat ik op zoek ben naar een mooie Type-r, (was ik daar maar niet mee gaan proefrijden, dat is echt verslavend...) maar de interesse in de civic in het algemeen valt me erg tegen, ook die van de verschillende dealers getuige de belachelijk lage inruilprijzen. Jammer, zou het door zijn uiterlijk komen? ( hier heeft Honda lef getoond, daar hou ik wel van) of mag hij dan misschien voor het gevoel minder degelijk overkomen dan een vergelijkbare golf,A3,astra of focus? Het blijft allemaal wel heel getuige de diverse reviews van civics op deze site die al heel wat meer kilometers achter de kiezen hebben dan de mijne.Ook in autoweek stond die helemaal uitelkaar geschroefd na 100000 km en het eind resultaat sprak voor zich lijkt me zo.Dan maar een iets minder gevoel van degelijkheid maar in het achterhoofd wel beter weten!
- 20.000 km
vandaag de civic ingeruild op een jong gebruikte BMW 1-serie. Na een flinke proefrit gemaakt te hebben was ik wel overtuigd dat dit hem ging worden. Qua prestaties wel minder dan de civic maar het mooi afgewerkte interieur en de geweldige (optionele) sportstoelen met het uitschuifbare gedeelte is wel een vooruitgang, de zitpositie van de 1 is echt geweldig. Of die net zo betrouwbaar en probleemloos is als de civic moet die nog bewijzen, maar de 2 jarige premium garantie van BMW is wel een geruststellende gedachte.Nog een 2 weekjes wachten en dan kunnen we de auto ophalen.Ik zal tzt dan ook een review aanmaken van de 1.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.