Honda Civic 1.6 VTi (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 142.000 km |
KM-stand laatst | 150.600 km |
Honda Civic 1.6 VTI 8200 RPM
- 149.000 km
Nadat ik men vorige auto had verkocht ,begon ik te twijfelen wat te gaan doen omdat auto,s me al zoveel geld hebben gekost in verleden + het steeds duurder wordt ,gedacht om in zo,n Eco bak te gaan rijden maar de liefhebberij blijft voor PURE Sportieve auto,s die niet te onderdrukken is , Honda en BMW zijn mijn merken ,Civic VTI had ik eigenlijk al afgeschreven om ooit nog een goede Originele te vinden ,dus opzoek gegaan naar een Bmw 325 CI met die prachtige 6 cilinder en Rwd want dat was ook al jaren een wens, nog een keer VTI gezocht en daar stond die ineens , Origineel 1ste eigenaar geen roest volledig historie dealer onderhouden en maar 142.000 gelopen ,ben direct gaan kijken beetje in dubio na de testrit omdat die BMW ook zo mooi is ,aangezien het nu of nooit was gekocht echt in perfecte staat
Het rijden in deze auto is een ervaring opzich vanwege dat je het rijden echt ervaart ! en letterlijk verbonden wordt met de mechaniek , het karakter van deze auto moet je van houden ,omdat de auto technisch zo verfijnd is kun je er mee lezen en schrijven , schakelen/koppelen remmen gaat zo goed over in elkaar dat er maar van wil blijven genieten helemaal boven 6000 RPM
Onderstel :
Double wishbone ophanging ,je voelt waar je rijdt maar wel comfortabel ,op droog wegdek kun je elke pk op de weg brengen , bij nat wegdek en Hoog in de toeren moet je het gaspedaal beheerst bedienen , door deze mooie ophanging blijft de wielstand veel beter behouden als een conventioneel onderstel,hij gaat als op een rails door de bochten echt Geweldig !
Je hebt licht onderstuur in de vorm van tractie verlies maar de neus duikt niet de bocht uit ,gaat altijd heen waar jij wilt , altijd onder controle te houden ongeacht staat wegdek en zo trouw als een hond ,op de grens van de grip word die tricky en moet je heel snel reageren met tegensturen en gaspedaal om de kont in gareel te houden
Remmen zijn prima ,maar mag wel wat bijteriger en meer stopkracht
Motor :
B16A2 Doch V-tec
Deze heeft een grote Boring en korte slag ,waardoor zulke hoge toerentallen en specifiek vermogen
Soepel onderin al schakel je op bij 1500 rpm morren doet die nooit, door de korte bakverhoudingen draai zo 4000 rpm
Als de motorolie goed warm is ! en toerenteller eenmaal de 5500 rpm is gepasseerd kun je het mooie van dit motorblok gaan ontdekken , naarmate het toerental stijgt gaat de vermogens opbouw steeds sneller ,boven 6000 Rpm knalt die werkelijk in een keer naar 8200 rpm en is/voelt die echt snel ,de Klank zoals alleen een Honda DOCH VTEC motorblok maakt is Rauw en Hard
Het Blok levert :
4000 rpm / 75 PK
5250 rpm / 100 PK
6200 rpm / 120 Pk
7600 rpm / 160 PK
Is met gemak nog meer uit te halen ,de meeste onderdelen in het blok kunnen 9000 rpm aan
Je moet Octaan 98 tanken wat steeds moeilijker verkrijgbaar is , kost mij 20 cent de liter extra omdat ik voorheen met korting Octaan 95 kon tanken ,op 95 loopt die niet lekker en duidelijk vermogens verlies over hele linie , dus nu 98 BP Ultimate
Bak schakelt met korte slagen als een mes door boter veel gevoel met de mechaniek en je kunt supersnel schakelen , het schakelstang systeem zat destijds een patent op
Interieur :
Weinig luxe simpel van opzet alles zit waar het moet zitten , Redelijk goed zittende stoelen bij het betere bochten werk blijf je op je plek maar kan beter ,je zit lekker laag bij de weg , kan een goede zithouding vinden met 188 cm , isolatie kan beter vooral de wielkasten , stuur ligt goed in de hand en geeft redelijk veel weerstand waardoor goed gevoel wat er zich afspeelt , koppeling gaat redelijk licht aangrijppunt vrij direct
Onderstaande zit erop :
Abs/electrische en verwarmde spiegels / electrische ramen en dakraam/hoogte verstelling bestuurders stoel/ walk in systeem alleen aan passagier zijde
Gelukkig geen electronische hulpmiddelen die het rijplezier beinvloeden ,ABS vindt ik wel een voordeel in de regen/winter
Bagage ruimte is afdoende om redelijk wat spullen te kunnen meenemen
Stereo is niet veel soeps dus heb ik een Alpine radio en DLS Composet ingebouwd
Afscheid auto verkocht
- 150.600 km
Ik heb de auto verkocht aan een andere echte Liefhebber die er dolgelukkig mee is , ondanks dat hij zo fantastisch rijdt zoals reeds eerder beschreven waren er toch een aantal zaken die me tegen gingen staan
1 : Geen Airco
2 : Matige ventilatie die herrie maakt
3 : Octaan 98 tanken
4 : Rugklachten door lage zitpositie en korte zitting/rugleuning
5 : Alleen snel tussen 6000 en 8000 rpm
Het blijft een prachtig stuk techniek zo,n 1.6 die 8200 rpm draait ,op de weg rij je zelden hoger als 6000 rpm doe je af en toe eens ,onder 6000 rpm is die wel heel soepel maar niet krachtig boven 4500 rpm komt de gang er pas in, beetje alles of niets daarom ook zo sensationeel in de hoge toeren
Ik heb geen problemen of defecten aan de auto gehad , Comfort van 4 > 3 sterren
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.