Honda Civic 1.4i Silverstone (1999)

Civic in joggingpak

Honda Civic 1.4i Silverstone
Je doet je dagelijkse kleren uit en trekt je joggingpak aan. Wordt je daardoor een getrainde sportman? Nee, natuurlijk niet. En dat geldt voor een auto net zo goed. Hoe sportief is dan de Honda Civic 1.4i Silverstone?

Honda Civic 1.4i Silverstone, dat klinkt sportief. Silverstone is immers een roemrucht Formule 1-circuit in Engeland met een lange geschiedenis. 'Silverstone' moet dus wel een beetje een racy type zijn. Dat klopt ook wel. Het koetswerk krijgt sportieve accenten mee zoals sideskirts en extra onderspoilers voor en achter; alles in de kleur van de carrosserie. In kleur meegespoten zijn ook de dakspoiler, portiergrepen, buitenspiegelhuizen en de zijstootstrips. Sportief zijn verder de 14-inch lichtmetalen velgen. In het interieur zijn de gewone zetels vervangen door sportstoelen met luxe velours bekleding uit de Civic 1.6 VTi.
Maar de hoofdsteunen van die stoelen kun je niet in hoogte verstellen en ook de veiligheidsgordels hebben geen hoogteverstelling. Dat verwacht je niet bij een moderne auto. Met de verstelmogelijkheden is het dus niet al te best gesteld, maar stuur en bestuurdersstoel kunnen nog wel hoger en lager worden gezet. En de veiligheidsvoorzieningen zijn ook niet echt vergeten, want de Civic krijgt wel twee airbags mee. Bij driedeurs modellen als de Civic Silverstone is er altijd de vraag: hoe kom je achterin? In ieder geval zorgen de lange portieren voor een voldoende ruime instap. Maar dan ben je nog niet op de achterbank, want de voorstoelen staan in de weg. Aan de kant van de bestuurder is dat een probleem. Achterpassagiers moeten rechts instappen, de voorstoel daar is voorzien van het walk-in-systeem dat hem naar voren laat glijden terwijl de rugleuning voorover klapt. Jammer alleen dat hij daarna niet in de eerder gekozen stand terugkeert. Die moet dus opnieuw worden ingesteld.
Mensen die op de achterbank zijn aangeland, kunnen daar behoorlijk zitten. De beenruimte is toereikend en ook de hoofdruimte kan er mee door. En er zijn twee hoofdsteunen. Geen drie dus. Ook naar een derde driepunts rolgordel zoek je tevergeefs. De bagageruimte? Nee, die houdt met een volume van 225 liter zeker niet over. Maar uitbreiding is mogelijk dankzij de in gelijke delen omklapbare achterbankleuning. Ja, alleen de leuning, niet de zitting!

Toeren maken

Goed, we hebben dus een auto met een sportieve naam en een sportieve beschildering. Hij heeft een sportief opgetuigde koets en sportstoelen. Maar rijdt het ook een beetje sportief? Laten we eens beginnen met de wielophanging. Die is in ieder geval dik in orde. Dubbele draagarmen voor en achter zorgen voor een prima wegligging. Daarmee leent de Honda zich ook goed voor het snellere bochtenwerk, want hij blijft heel lang neutraal. En hij laat zich makkelijk, vrij licht, maar ook exact besturen. Het onderstel heeft korte veerwegen, maar er zit toch genoeg souplesse in. Dat blijkt wanneer je over slecht wegdek rijdt, want dan vervoert de Civic z'n inzittenden comfortabeler dan je zou verwachten.
Tot zover het goede nieuws. Dat wil nog niet zeggen dat er nu slecht nieuws komt; alleen minder goed. Want al is de Silverstone sportief aangekleed, het blijft een Civic met de 1,4-liter basismotor. Daar mag je geen bijzondere prestaties van verwachten. Een acceleratie van nul naar honderd in 12,5 seconden is niet indrukwekkend. Helemaal niet onder de indruk waren we van de tijden voor de tussenacceleratie; 14,1 s in 4 en niet minder dan 20,3 tellen in 5. Nee, de 1,4-liter krachtbron pakt niet lekker op vanuit lage toerentallen. Om de gang erin te houden moet je terugschakelen en de viercilinder flink toeren laten maken; iets wat wel weer past bij een sportieve rijstijl. En ook de geluidsproductie - 72 decibel bij 120 constant - zouden we sportief kunnen noemen.
De sportiviteit van de Silverstone gaat zelfs samen met een wat Spartaans karakter, want gemakken als centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen v--r en elektrisch verstelbare buitenspiegels ontbreken. We vinden ze wel op de 1.4i S, die een paar mille minder kost dan de Silverstone, en zonder sportieve trim precies dezelfde prestaties levert. Het is dus kiezen of delen: sportieve opsmuk bij deze Silverstone, of comfort-uitrusting. Of... voor de prijs van de Silverstone een 1.4i S met alleen bijvoorbeeld een spoilersetje en lichtmetalen wielen uit de accessoires-shop.

Signalement

Merk Honda
Model Civic 1.4i Silverstone
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.878

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.396 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 124 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.190 mm / 1.695 mm / 1.375 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 940 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 500 kg
Banden175/70HR13Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,1 s / 20,3 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 167 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum