Honda Civic 1.4i Jewel (1999)

autoreview

Honda Civic 1.4i Jewel (1999)

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i Jewel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 136.000 km

Allereerst even vooraf. Deze review heeft al eerder op Autoweek gestaan maar dan als een 1.4i s. Ik heb echter de boeken er op na geslagen en ook gezien de uitrusting van de auto zal het hier de 1.4 Jewel betreffen, een speciale jubileum uitvoering. Vandaar even een nieuwe review zodat de review ook onder het juiste type te vinden is.

Auto aangeschaft in december 2012. Ik was op zoek naar een auto die betrouwbaar was en niet te veel (verbruiks)kosten met zich zou meebrengen. Uiteindelijk kwam ik tot drie auto's:

- Mazda 323
- Toyota Corolla
- Honda Civic

Die laatste is het dus geworden. Hij zou de minste kosten met zich meebrengen en de auto zelf vond ik er mooi uitzien. Hij ligt behoorlijk laag, heeft een mooie spoiler, een aardig lange motorkap en twee hele grote koplampen. Al met al zag de auto er dus ook nog sportief uit.

Aan de Honda Civic stelde ik niet te veel eisen, echter was ik wel op zoek naar een model met airconditioning en stuurbekrachtiging.

Uiteindelijk werd ik de 4e eigenaar van deze Honda Civic uit februari 1999 met 136.000 op de klok.

Eerste kilometers (APK + Beurt)

  • 140.220 km

De eerste (vier duizend) kilometers zijn probleemloos verlopen. De auto heeft een prima wegligging en dit merk je vooral bij het nemen van korte bochten. Waar andere (hogere) auto's overhellen, blijft de Civic prachtig laag bij de grond. De auto kan prima mee komen met het verkeer en zal, met een beetje sportieve rijstijl, veel auto's ook achter zich laten. Op het moment dat de 100 km/h bereikt is, is de pit er wel echt uit. De sportstoelen bieden goed comfort tijdens het rijden en het afleggen van grote afstanden in deze Civic is dan ook echt geen straf!

Half maart kwam de APK eraan. Deze heb ik samen met een kleine beurt gepland. De remcilinders aan de achterzijde vertoonde sporten van lekkage en moesten worden vervangen. Verder moest er een lampje van de kentekenverlichting worden vervangen. De voorbanden konden nog mee, maar advies was deze voor de winter te laten vervangen. Volgens de monteur zag de auto er van onder prima uit en vertoonde nauwelijks sporen van roest. Al met al kwam de Civic aardig goed door de keuring.

Update

  • 144.727 km

Nadat één van de voorbanden lek was gegaan, heb ik besloten de voorbanden te laten vervangen. Inmiddels zijn ook de ruitenwisservloeistofpompjes vervangen. Beide vertoonde lekkage waardoor het reservoir in een dag of 3 leeg liep.

Anderhalve ton

  • 150.000 km

De V-snaren van de auto zijn half juni vervangen. Verder hebben zich geen problemen voor gedaan. De eerste 14.000 kilometer verliepen daarmee prima. Op af en toe wat onderhoud na heeft de auto weinig nodig. Het gemiddeld verbruik is volgens de fabrieksopgave 1 op 14,3 en meestal ligt deze waarde tussen de 12,3 - 14,3 km, afhankelijk ook van de rijstijl.

De afgelopen weken met alle warmte voelt de keuze voor een auto met airconditioning nog beter!

Achterdemper lek

  • 155.764 km

Eind november begon de auto in ene meer lawaai te produceren. Het geluid dat uit mijn uitlaat kwam was nu nog sportiever te noemen. Kort onderzoek wees uit dat de achterdemper lek was. De achterdemper is voor ongeveer €250,- vervangen. De auto is bijna een jaar in bezit en we gaan er inmiddels de tweede winter mee in. De vorige winter verliep probleemloos, hopelijk zal deze winter hetzelfde verlopen.

APK + Achterdemper

  • 159.637 km

Ook het tweede deel van de achterdemper is inmiddels vervangen. De Civic is vervolgens in maart glansrijk door de APK gekomen. De 160.000 km zijn inmiddels al bereikt.

Onderhoudsoverzicht

Onderstaand een overzicht van wat ongeveer het onderhoud geweest is. Gemiddeld ben ik aan de auto ongeveer €0,046 onderhoud kwijt per kilometer.

Onderhoud per kilometer per jaar:
2013, ong. €0,038
2014, ong. €0,062


APK + kleine beurt 15-03-13 140.220

RUITENWISSER POMPJES ??-04-13 142.000

NIEUWE VOORBANDEN 11-05-13 144.727

ACHTERDEMPER DEEL I 25-11-13 155.764

ACHTERDEMPER DEEL II 14-02-14 ***.***

APK + kleine beurt 12-03-14 159.637

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens