Honda Civic 1.6 VTi (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 140.100 km |
KM-stand laatst | 141.000 km |
een tevreden rijder...
- 141.000 km
Sinds eind februari 2009 ben ik in het bezit van een Civic 1.6 VTI met de onder liefhebbers welbekende VTEC DOHC B16a2 motor. Dit is tot op heden mijn 3e Civic. De 1e was zover ik het goed heb een 1.5 van het model '83 -'87. Daarna een klein uitstapje naar een Opel Corsa 1.2i. En begin vorig jaar een Honda Civic 1.6 ESI hatchback(1.6 SOHC VTEC - 125PK)aangeschaft, model '91-95 (EG-serie). Deze auto beviel erg goed, was snel doch zuinig, maar ik kon het niet laten om toch weer redelijk snel op zoek te gaan naar de allersnelste variant, het liefst de 1.6 VTI hatchback van hetzelfde model (1.6 DOHC VTEC - 160PK, '91-'95).
Sinds enkele maanden heb ik dus de diverse verkoopsites in de gaten gehouden maar kwam er snel achter dat de meeste aangeboden VTI's of een te hoge kilometerstand hadden of volbehangen waren met allerlei "mooie" snuisterijen zoals plastic skirts, gaas achter de grill en "race" pedalen, niet iets waar ik direct naar opzoek was. Ik wilde een zo origineel mogelijke. De afgelopen tijd had ik mijn zoektocht uitgebreid naar naar het model '96-'01, de EK-serie, welke in eerste instantie niet erg mijn aandacht had gehad. Vor die serie was het al makkelijker om een origineel exemplaar te vinden. Afgelopen maand heb ik dan eindelijk de knoop doorgehakt en een mooie auto, met volledige onderhoudshistorie en 140.000km gekocht in het zuiden des lands. Wat mij als eerste opviel ten opzichte van de vorige serie Civic is de geluidsdemping van het interieur, deze auto is daadwerkelijk stukken ontspannener om te rijden op de snelweg, weinig rijwind en motorgeluid. De motor is ook een compleet andere ervaring. De 1.6 SOHC VTEC welke in mijn vorige ESI wordt gebruikt is veel rauwer en heeft beduidend minder trekkracht onderin, d 1.6 SOHC VTEC geeft wel het gevoel dat de VTEC er meer "inramt", dit gebeurt dan bij 4800 toeren en trekt dan door tm 7200. D VTI loopt rustiger en soepeler en heeft minder moeite om de auto te op gang te houden, het VTEC moment (verandering nokkenasprofiel) gebeurt mijns inziens meer geleidelijker, hier verandert het nokkenasprofiel pas bij 5500 toeren en gaat dan door tm 8000 voordat het rode gebied wordt bereikt. Voor het gevoel zit er niet veel verschil in de daadwerkelijke trekkracht van beide motoren als beide in VTEC gebied verkeren. In de praktijk echter zal de VTI duidelijk voorsprong hebben omdat de motor veel soepeler en krachtiger overkomt in het resterende toerengebied.
Qua comfort kan ik niks anders zeggen dat de auto kraak en rammelvrij is, de stoelen nog perfect zitten en het interieur een nieuwe indruk geeft. Het dahsboard is zwart uitgevoerd, in tegenstelling tot zijn mindere bedeelde broertjes, welke een grijs dashboard hebben. De auto beschikt over airco, electrich schuif/kanteldak, electrische ramen en spiegels, ABS en 2 airbags een startonderbreking en een goede stereo. Alles wat het leven aangenamer maakt.
De stuurbekrachtiging is sterker dan het vorige model maar er moeten wel meer stuuromwentelingen worden gemaakt om bijvoorbeeld te keren. Dit vind ik duidelijk een nadeel.
De wegligging ben ik nog niet helemaal over uit. Ik heb het gevoel dat de auto wat hoger staat dan het vorige model en dat deze auto achter wat minder strak geveerd is. Ik heb nog niet naar de wielophanging gekeken, misschien is het tijd voor nieuwe veren, dat zal ik laten weten in de nabije toekomst...
FOTO's volgen snel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren