Honda Civic 1.5i LS VTEC-E (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5i LS VTEC-E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 137.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Honda Civic 1.5 V-Tec E
- 180.000 km
Waarom een civic 1.5 Vtec e :
Hiervoor reed ik een Honda prelude 2.2 uit 98. dus het is wel een aardig stapje terug. maar vanwege vele km (100 km p/d)
was dit niet meer te doen en moest er iets zuinigers komen maar toch sportief. Ook wilde ik er niet meer zoveel geld eraan uitgeven, ik vind het zonde om zoveel geld uit te geven aan een auto die ik alleen maar voor mijn werk gebruik, ongeveer 30dzd km per jaar.
1 ding was wel zeker het moest weer een Honda worden. Na 2x VW en 1x Ford is dit is nu mijn 3e honda en het bevalt me prima. Ik heb wel een beetje geshopt bij andere merken maar die kunnen niet bieden wat Honda bied. Betrouwbaarheid, sportiviteit, prijs-kwaliteit verhouding en onderhoudsvriendelijk.
Na lang zoeken (vooral bij Honda modellen) heb ik bewust voor deze auto gekozen, maar dan vooral voor deze motor.
Deze motor heeft de mogelijkheid om zeer zuinig te rijden voor een benzine auto.
Tussen de 1:15 en 1:17 en de Wegenbelasting is ongeveer 25,- Pm. Deze auto is dus relatief goedkoop in gebruik.
Maar als je toch sportief wilt rijden kan dit ook, want met 115pk en 975kg is deze
auto zeker niet traag te noemen.
Ik ben specifiek op zoek gegaan naar een 1.5 vtec e met elektrische ramen en max 150dzd
Km gelopen, kleur vind ik niet zo belangrijk. Maar wel liefts een 3-drs die vind ik sportiever.
Na ongeveer 4 mnd zoeken heb ik er eindelijk een gevonden die aan mijn vereisten voldoet. Het is een rode geworden uit 1996.
Helaas zit er wel een open luchtfilter op en een sportuitlaat. (ga ik nog vervangen voor origineel)
Maar verder is hij perfect. 137 dzd km gelopen, elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling, 30mm verlaagt en donkere Type R velgen van een nieuwer model civic. En de onderhoudsboekjes compleet ingevuld met NAP rapport. Verder is auto gewoon nog origineel en niet verprutst.
Rij ervaring:
Ik heb de auto nog niet zo lang maar ik ben toe nu toe erg te spreken over deze auto, start direct ook bij zeer lage temperaturen.
Hij rijd heerlijk soepel en comfortabel ondanks de verlaging.
verlagen is absoluut een aanrader vind ik dit verbeterd de wegligging aanzienlijk. deze auto gaat als op rails door de bocht. mijn vorige Civic (coupe 1997) was niet verlaagt en ging echt minder soepel de bocht om.
verder kan de auto goed mee komen met het drukke spits verkeer.
V-tec blijft een mooie techniek en is goed merkbaar (wel minder dan de Prelude)
Zuinig is de auto zeker. Gemiddeld rijd ik rond de 1:16 (winter)
Handig ook is het eco lampje die aangeeft of je zuinig rijd of niet.
Ook is de auto redelijk ruim te noemen voor een 3-drs. De achterbank is goed bruikbaar en zo ook de kofferruimte met evt. opgeklapte achterbank. de Prelude is kleiner op de achterbank, terwijl de auto toch echt groter is, maar dat ter zijde.
Het interieur en het dashboard met de knopjes etc is verder prima en typische Honda van deze periode. werkt allemaal naar behoren en de knopjes zitten waar je ze verwacht.
De stoelen zitten absoluut super, beter zelfs dan mijn prelude daar kreeg ik nog wel eens last van mijn rug. Dat heb ik in deze auto nog niet gehad. Deze stoelen zijn sportiever vormgegeven dan normaal zonder dat het te zien is. Maar wat wel zeker te merken is.
Een paar minpunten heeft de auto natuurlijk ook,
Zo heeft de auto niet veel trekkracht onderin. Maar dit hebben bijna alle Honda's want dit zijn nu eenmaal hogetoeren motoren is mijn ervaring. Maar blijft wel een min puntje.
Ook de afstandbediening van de centrale vergrendeling heeft erg weinig bereik, werkt pas op 1m afstand. dit was ook bij mijn vorige civic, de prelude had dit echter niet.
De versnellingbak schakelt af en toe wat hakerig, maar wanneer de auto warm is wordt het minder. De 5e versnelling is echter wel wat omslachtig in te leggen zit voor je gevoel behoorlijk ver weg.
Ook heeft de motor vrijwel geen kracht in de 5e versnelling, veel terug schakelen is absoluut van belang om de snelheid er een beetje in te houden en dan in het bijzonder in zijn 5e versnelling.
Problemen:
137.000 km tot 140.000 km
- klein beetje vocht in de rechter koplamp. (was al bij aankoop) Waarschijnlijk sluit deze niet goed meer af. (open maken en opnieuw kitten zal dit waarschijnlijk oplossen)
- Auto voelde lui aan reageerde niet vlot op het gas, opgelost met injector reiniger.
Verder geen problemen, rijd als een zonnetje.
update 30/10/09:
De auto staat nu op 162.000, heb dus nu 25.000 afgelegd in deze civic, en heb deze nog geen jaar.
hij bevalt me nog steeds prima, de wegligging ben ik steeds meer gaan waarderen.
wat betreft problemen, tot nu toe geen ! alles werkt nog.. de auto is voor een grote beurt geweest. geen gekke dingen naar voren gekomen. alleen een lampje stuk vd kenteken verlichting.
eigenlijk buiten normaal onderhoud, geen enkel probleem.
tot nu toe zeer tevreden! rijd super en is best wel zuinig rijd ongeveer 1 op 16 gem.
update 20/04/2010
maar even een update. de auto staat nu op 178.000km en heb hem nu 1 jaar en 5 maanden. dus ongeveer 40.000 afgelegd en hij doet het nog steeds prima.
hij is intussen voor apk geweest. geen enkel mankement ontdekt. de grootste reparatie tot nu toe was het vervangen van de lampjes vd koplampen en ruitenwissers of te wel niks dus..
hij rijd nog steeds perfect, starten lopen ook afgelopen strenge winter geen enkel probleem.
wat wel minder goed begint te werken is de centrale vergrendeling.
de afstand bediening doet het soms wel en soms niet, batterij al vaak vervangen maar helpt niet, hij is ook al aardig beschadigt.
ook gaat de deur aan de passagiers kant niet altijd open en blijft de CV doorgaan (open,dicht) terwijl ik er al in zit.
dit gebeurt soms en gaat vanzelf weer over, heel vreemd.
ik laat het voorlopig zo valt mee te leven.
ook maakt de blower vd kachel een irritant piep geluid (soms)
gaat ook vanzelf weg en komt ook weer terug. denk een lagertje of iets dergelijks.. doet het verder prima.
de koplampen beginnen er wel een beetje raar uit te zien, ze zijn aan het vervellen lijkt wel.. er zit een soort plastic laagje op die ervan af komt, dit er maar af getrokken en is gewoon door de apk gekomen en valt verder niet echt op.. lekker laten zitten dus.
al met al niet echt bijzondere dingen voor een auto van 14jaar oud. gebruikt echt geen druppel olie en start altijd. rijd nog steeds 1:16.
binnenkort moet de distributie gedaan worden en laat ik even de olie vervangen en de ophanging nakijken want soms hoor ik een vreemd kloink geluid vooral toen het koud was laatste tijd eigenlijk niet meer... dit is waarschijnlijk een veer die vast blijft zitten in de schotel en opeens los schiet, hij rijd verder nog steeds goed.
de wegligging ben ik nog meer gaan waarderen icm de verlaging en 205 banden. weinig die me in de rotondes bijhouden.. hij is niet zo super snel maar het bochten gedrag maakt heel veel goed.
misschien moet de civic wel binnenkort weg ivm gezinsuitbreiding en moet er wat groters komen.. want de kofferbak is beetje te klein voor de kinderwagen en de rest vd spullen.. hoop dat ik weer een honda kan vinden die aan mij eisen voldoet,.. want honda blijft echt een top merk.. weinig problemen en doet het altijd..
ik zal deze review zoveel mogelijk up to date houden want ik rijd gem. 700km per week met deze auto. ben benieuwd hou hij zich gaat houden komende tijd (hoop heel lang).
update: 28/07/2010
auto is verkocht aan een vriend, hele fijne auto aan gehad.
toch bijna 50K mee gereden in 1.5jaar zonder noemenswaardige problemen! echte aanrader! hoop met mijn nieuwe wagen (volvo v40)
net zoveel plezier te hebben..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.