Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2010)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2010)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf32 km
KM-stand laatst890 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring na enkele weken

  • 890 km

Nu twee weken in bezig, de Honda Civic Hybrid in de uitvoering Elegance. Een eerste indruk;
Na een paar weken korte afstanden te hebben gereden en een afstand van 300+ km hierbij mijn eerste indruk. De auto is werkelijk super stil, de motor hoor je niet, pas boven 4000 toeren hoor je de benzine motor en dat in een auto waarbij je eigenlijk alleen maar de banden hoort rollen.
Met de 17" wielen is de auto direct al zuinig. Na veel ervaringen te hebben gelezen en ook mensen te hebben gesproken, moet het verbruik na een paar duizend kilometer te hebben gereden omlaag gaan. Maar dan nog is mijn eerste verbruik 6,1 op 100 geweest (1 op 16,4). Dat vind ik toch wel een hele nette start, vooral als ik erbij opmerk dat de auto 1200+ kilo weegt en mijn vorige auto 1000 kilogram en 1 op 13 reed.

Onder de 45 km/h in een constante snelheid zie je dat de verbruiksmeter naar 0 loopt en de motor naar stationair gaat. Je rijdt dan volledig elektrisch. Erg zuinig.
Als je goed optrekt zie je op het dashboard dat de benzinemotor wordt ondersteund door de elektromotor, dus dat helpt ook bij het verbruik waardoor je minder verbruikt en toch normaal tot sportief kunt optrekken.
Bij gas los wordt het accupack sneller opgeladen en bij remmen gaat er nog meer energie naar dit accupack. Leuk om te zien hoe dit werkt.
In de Insight zie je nog meer van dit soort zaken, maar die is dan ook van een later ontwerpjaar. De Civic gaat alweer enige jaren mee.
De meters helpen wel om zuinig te rijden waarbij je niet als een slak gaat rijden.

Het interieur bevalt uitstekend. De knoppen zitten op een goede plaats. Het leder is vanuit de dealer bij een bedrijf in Tilburg geplaatst. Op die manier heb je veel keuze en ben je niet gebonden aan de standaard fabrieksopties. Voor dezelfde prijs heb ik nu zwart leder, geperforeerd zitvlak en rugleuning, rode sticksels. Achter het zwarte geperforeerde zit rood geperforeerd leder. Op deze manier is er een sportief modern interieur van gemaakt.
In combinatie met het sportpakket en de 17" donkere wielen kun je een sportieve Civic Hybrid rijden terwijl deze auto ook heel klassiek kan worden uitgevoerd. De 16" wielen van het sportpakket zijn voorzien van winterbanden.
Er zijn veel opbergvakjes die je middels een rolluikje kunt afschermen. De armsteun is verstelbaar en lekker groot. Onder de armsteun een grote opbergvak, tussen de armsteun en handrem + versnellingsbak zitten twee inklapbare bekerhouders onder een rolluik.
Enige opmerking die ik tot dusver kan maken is dat heel af en toe de gordel bij de deur tegen de stoel aan kan komen wat irritant kan zijn. Dit komt eigenlijk niet voor, maar heb het één keer meegemaakt.
Het interieur is erg netjes afgewerkt, alles sluit naadloos aan. Dit geld ook voor het exterieur.

De versnellingsbak werkt erg prettig. De automatische CVT versnelling in combinatie met de cruise control is een ideale combinatie.

Verder heeft de auto in de Elegance uitvoering alle luxe opties zoals verwarmde stoelen, climate control, inklapbare verwarmbare spiegels, cruise control, radio/cd/mp3 wisselaar, 6 speakers, verduisterings (inzet)gordijnen achter, armleuning met bekerhouders in de achterbank, twee opbergzakken in de stoelen voor de achterpassagiers, 3 hoofdsteunen achter.

De kofferruimte is minder dan mijn voorgaande auto, de Civic Coupe, maar toch wel ruim genoeg en beter ingedeeld qua breedte. Nadeel kan zijn dat de bank niet plat kan i.v.m. het accupack.

De lak heeft een mooi, niet te overdreven, pareleffect en is in mijn geval creme wit. Kleur is een kwestie van smaak.

Geen wegenbelasting, een laag verbruik is hedendaags toch erg prettig. Hierbij hoef je met deze Civic geen concessies te doen in comfort, kwaliteit en rijgedrag.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.