Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 141.000 km |
Opvallend fijn
- 111.030 km
In november 2012 had ik mijn Audi A3 leaseauto ingeleverd, omdat na 4 jaar het leasecontract erop zat. Na een aantal maanden een Seat Ibiza te hebben gereden (als tijdelijke huurauto) kreeg ik te horen dat mijn werkgever nog een Civic Hybrid had staan die nog een aantal maanden mee moest. Of ik deze wilde "oprijden"?
Eerste indruk:
De auto oogt groot en is ook aan de binnenkant opvallend ruim (op de kofferbak uitgezonderd). Voor de rest viel mij op hoe compleet deze auto wel niet was. Ten opzichte van mijn Audi was het uitrustingsniveau een wereld van verschil.
Uitrustingsniveau; lederenbekleding,
navi, stoelverwarming, elekrisch inklapbare spiegels, parkeersensoren enz...
Opties die mijn Audi niet had, terwijl de Audi toch zo'n paar duizend euro duurder was.
De eerste indruk was dus meer dan goed.
Interieur:
Ziet er apart uit (helemaal vergeleken met een VAG auto). Niet zo extreem als de standaard Civic (helaas), maar desondanks nog steeds niet een gangbaar ontwerp. De afwerking is voldoende te noemen, maar het haalt het niveau van Audi absoluut niet. Het matariaal ziet er soms wat goedkoop uit en de kieren zijn op sommige plaatsen groot te noemen.
De ergonomie is daarin tegen wel prima voor elkaar.
De stoelen: Het beste punt aan deze auto! De stoelen zijn niet traploos verstelbaar, maar zitten lekker en stevig. Ik heb een iets wat holle rug en ik merk dat deze stoelen die holling prima opvult.
Het stuur is multifunctioneel. Zowel de radio als de cruisecontrol valt hiermee te bedienen. Ook ligt het stuur lekker in de hand.
De kofferbak:
Overduidelijk het grootste minpunt van deze auto. De kofferbak is voor een auto uit dit segment matig te noemen. Helaas valt de ruimte ook niet uit te breiden, omdat het accupakket van deze hybride auto verwerkt zit in de achterbank, waardoor de stoelen NIET neergeklapt kunnen worden.
Rijgedrag:
De auto heeft een wat sportieve afstelling. De demping is redelijk stug, maar niet oncomfortabel. De auto kan wel sportief gereden worden, maar een echt sportieve auto is het duidelijk niet. Ook de CVT en het gewicht dragen hier niet aan bij. Ik merk wel dat ik duidelijk rustig ben gaan rijden in deze auto. Het is een lekkere "cruise" auto. Opvallend is wel dat hij erg wind gevoelig is! Ook het verbruik is niet echt geweldig. Inmiddels heb ik er zo'n 10.000 kilometer mee gereden en ik verbruik gemiddeld 6.4 liter op 100 kilometer.
Conclusie:
De auto bevalt mij uitstekend. Ik vind het
belangrijk dat ik lekker zit in een auto en dat lukt prima in deze auto. De zit achter het stuur is goed af te stellen. Stel daar bij op dat deze auto completer en goedkoper is dan mijn vorige auto (oke hij is wel minder gerafineerd), maar
gezien het prijs verschil vind ik dit duidelijk de betere auto. Deze auto bevalt mij zelfs zo goed dat ik mijn werkgever heb gevraagd om het leasecontract te verlengen!
leasecontract verlengd
- 122.000 km
Inmiddels is het leasecontract verlengd! Jaja, geen nieuwe auto, maar een verlenging. De stoelen zitten heerlijk en de auto is zo compleet dat ik alleen bij de Toyota Auris hetzelfde voor dit geld kan krijgen. Maar goed, zoals eerder aangegeven de stoelen waren mijn belangrijkste reden waarom ik deze auto graag langer wilden berijden.
APK + grote beurt
Inmiddels heeft de auto zijn eerste APK gehad (0 problemen geconstateerd) en ook is er weer een grote beurt geweest (120.000).
Opvallend was dat voor de grote beurt bij een hoog toerental de motor af en toe wat terug viel (a 100 toeren), aangezien een CVT deze constant houd. Sinds de grote beurt is dit verleden tijd, wellicht dan toch het brandstoffilter?
Voor de rest is mijn mening niet veranderd. Sterker nog, ik ben verzot op deze auto. Het enige minpuntje is de gevoeligheid voor wind en de achterbank die niet plat kan.
Een ander puntje van kritiek zijn de luchtroosters. Er zitten er 4 in deze auto, maar waarvan er 2 niet dichtgezet kunnen worden. Aangezien mijn vriendin hier vaak niet van houdt levert dit nog al is wat commentaar op als ik de airco aanzet (omdat ik het warm heb) en zij klaagt over de koude luchtstroom dat ie uit moet. Maar goed dat is eigenlijk wel alles.
Verbruik:
-na ruim 30.000 kilometer heb ik een halve liter olie moeten toevoegen.
-Het brandstof verbruik is iets gezakt. Gemiddeld 6.1 op 100 kilometer. Netjes, maar niet schokkend zuinig voor een hybride.
Problemen:
1x met een lege accu gestaan. Waardoor? De lichtschakelaar voor minder dan 10 minuten aan laten staan (foutje). Helaas is de accu voorin het motorcompartiment dus danig klein dat ie puur bedoeld is om de auto te starten. Het resultaat laat zich raden, het laten aanstaan van de lichten wordt keihard afgestraft. Volgens de ANWB een bekend probleem bij deze auto.
Voor de rest ben ik niks meer dan een gelukkige berijder van deze auto die oprecht beter bevalt dan mijn vorige en duurdere Audi A3. Had ik toen der tijd maar........ Maar goed achteraf is alles ..... ;)
betrouwbaar
- 128.000 km
Inmiddels zijn er weer probleemloos 1000e kilometers bijgekomen.
Opvallende punten:
De kofferbak was al niet ruim (en kan niet vergroot worden ivm het accupakket in de bank), maar dit viel toch wel heel erg tegen.
Praktijkvoorbeeld: op vakantie, 2 reguliere koffers in de achterbak. Helaas, dit past niet! Er pas 1 koffer in, geen tweede. Resultaat, koffer op de achterbank onderweg naar Schiphol.
Het " affabriekspoilerpakket" (wat de vorige eigenaar gekozen heeft) zorgt ervoor dat de auto toch echt wel hinderlijk laag op de weg ligt. Standaard drempels kunnen niet goed genomen worden zonder de snelheid echt aan te passen.
Voor de rest blijft mijn mening over deze auto hetzelfde. Een heerlijke reisauto. Ik zou niks anders meer willen!
Het gaat nu echt opschieten :(
- 141.000 km
Inmiddels is de auto weer voor een kleine beurt geweest. 141.000 zonder problemen. Ondanks dat de auto (voor een leaseauto) oud begint te worden hoeft ie van mij nog niet weg. Helaas zit het einde eraan te komen.
Inmiddels heb ik er zelfs sinds de vorige beurt 0,75 liter olie moeten toevoegen, verbruik lijkt mij dus nog steeds zeer normaal. Voor de rest geen enkel probleem gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Civic 1.8 Sport Navigatie-Cr.contr-Clima-Trekhaak-Lm17''velgen-Parkeersensoren
- 2010
- 264.668 km

Honda Civic 1.3 Hybrid AUTOMAAT NL AUTO NAP! Airco l Stoelverwarming l Cruise l PDC l Trekhaak! PERFECT ONDERHOUDEN l Nette auto!
- 2009
- 272.179 km

Honda Civic 1.8 Sport + LM VELGEN + CAMERA + APPLE CARPLAY + KLIMA
- 2012
- 151.839 km