Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf71.600 km
KM-stand laatst98.200 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste week

  • 72.185 km

Omdat we goedkoper wilden gaan rijden ging onze gedachte uit naar een wegenbelastingvrije hybride.
De Prius viel al af, die is gewoon niet mooi, het laatste model gaat nog wel redelijk maar die is 2e hands nog wat aan de prijzige kant.

Dan maareens voor een Civic kijken, in eerste instantie vond ik het niks, zo'n hybride en als je kijkt naar mn vorige auto's weet je wel waarom:-)
Toch was ik er behoorlijk over te spreken, oogt opzich wel leuk, interieur is futuristisch en zit goed in elkaar en wat ik zeer belangrijk vind is dat de auto erg stil is, goed rijdt en remt.

Een Civic moest het dus worden maar wel de facelift versie, en die is het ook geworden.
Binnen 3 dagen de E270 CDI verkocht en een aantal dagen later stond de Civic voor de deur.
2 jaar oud, 71.000Km in de kleur Royal Blue Pearl met een smetteloos en onbeschadigd als nieuw ruikend interieur.

Het was even wat onwennig als je de wegligging van de Ford en Mercedes slagschepen gewend bent.
Moet zeggen dat ik er zeer over te spreken ben, het hybride systeem werkt lekker en past goed bij mn rijstijl.
Ben een rustige rijder dus ik kan er optimaal gebruik van maken met een verbruik van 4.8L/100Km tot gevolg!

Hij is nu nog wegenbelastingvrij wat me zo'n 146 euro per maand scheelt tov de Benz en het verbruik is dus ook erg netjes te noemen.

Ook qua luxe niet echt in hoeven leveren, standaard is de auto zeer compleet en de 6 CD wisselaar in het dashboard is ideaal te noemen en alles is makkelijk te bedienen.
Airco is zeer krachtig en heeft de auto in no-time op een aangename temperatuur.
De cruisecontrol die ik erg veel gebruik vergt even wat gewenning maar laat zich als je het eenmaal door hebt prettig bedienen.
De stuurbekrachtiging is electrisch en heeft een goede mix tussen licht en communicatief, hij werkt ook als de motor afslaat voor het verkeerslicht, dat afslaan was dus ook even wennen en dit doet ie al als je nog rijdt zo rond de 12 km/u, rempedaal los en razendsnel weer bij de pinken.

Roest:
De 2e dag dat ik de auto had heb ik wat roestplekjes ontdekt op de C-stijl en in de achterste wielkasten.
Direct naar de dealer gereden en gezien de auto 12 jaar carosseriegarantie heeft en nog 1 jaar fabrieksgarantie werd hier totaal niet moeilijk over gedaan.
Wel vind ik het verwonderlijk dat zo'n jonge auto nu al deze roestpikkeltjes heeft, volgens de dealer is dit bekend probleem wat vaak voorkomt.
Hij staat nu bij Verhagen in R'dam om dit euvel te verhelpen, ben benieuwd!

Update, banden.

  • 73.167 km

Omdat ik veel meer kofferruimte gewend ben dan deze Civic heeft, had ik er een zwaar hoofd in alles passend te krijgen voor ons weekendje weg....
Moet zeggen dat er toch aardig wat in te stampen is doordat dat de kont vrij breed uitloopt.
Wel oppassen bij het dichtdoen van de klep, de beugels komen de kofferruimte in en als er wat breekbaars onder staat is het kaduuk.
Ideaal is overigens de vlakke vloer voor de achterbank, kan je ook nog aardig wat kwijt en beenruimte is ook niet verkeerd.

Verbruik ondanks volle bepakking toch nog mooi rond de 1:20, had toch wel een wat hoger verbruik verwacht gezien de weersomstandigheden(veel tegenwind).

Overigens de winterbanden die er nog om zaten bij aanschaf gewisseld met nieuwe Goodyear Efficientgrip zomerbanden, lekkere stille banden met goede grip.
Prijstechnisch ook nieteens verkeerd.

Update

  • 78.207 km

De Civic inmiddels ruim 6000 Km in bezit.
Ben er nogsteeds zeer content mee, gemiddelde verbruik hangt op de 1:20 met uitschieters naar de 1:22.
Geen technische mankementen gehad en vooralsnog geen ergernissen, op de continu in mijn rechterknieholte priemende handrem na(een veelgehoorde klacht).

Update/Accu perikelen

  • 79.325 km

Laatste tijd vaak last van zogeheten "noodladingen".
Accu komt dan op of onder de 4 blokjes en zakt dan helemaal af naar 1 om vervolgens volle mep bij te gaan laden.
Na een kleine 10 min. loopt de meter weer op van bijna leeg naar in een klap helemaal vol.

Dealer zegt dat ie dit doet om te calibreren en dat het normaal is mits het niet elke dag voorkomt.
Bij mij is dit dus wel het geval geweest en na een reset is het een hele tijd uitgebleven, tot vorige week....
Weer naar de dealer, weer gereset en geen fouten gevonden.
Pas als het IMA lampje gaat branden kan de dealer er iets mee in de vorm van het claimen van een accupakket, lang leve de 8 jarige garantie op dit systeem!:-)

Auto is verder nogsteeds zeer zuinig, afgelopen week met volle bepakking ritje Limburg heen en terug, 4.7l/100Km, niet verkeerd denk ik zo.....
Comfortabel en zuinig, helemaal goed!

Verbruik: http://www.spritmonitor.de/en/detail/458250.html

10.000 Km

  • 81.875 km

Inmiddels de auto alweer een goede 10.000 Km in mijn bezit, gaat toch hard al met al.
De winter staat weer voor de deur dus binnenkort de winterbandjes er weer onder.
Laat de auto gelijk even uitlijnen omdat ik het idee heb dat ie ietwat naar rechts wijkt.

De accu houdt zich nogsteeds goed sinds de laatste problemen.
1 á 2 keer heeft ie een forced-regen gehad en dit op de rijksweg met flinke tegenwind, de accu trok te ver leeg met bovenstaande actie tot gevolg.
Hierna nietmeer voorgevallen, begint tijdig bij te laden.
Ben benieuwd wat de kou gaat brengen.....

Verder geen storingen of gebreken gehad.
Binnenkort is ie weer toe aan zn beurtje waarbij ik gelijk nog wat garantiedingetjes laat fixen.
Denk hierbij aan een "klonk" geluid rechtsvoor bij het op en afrijden van drempels en dichtgeslagen lamellen van de airco condensor.
Ook word nog even naar wat lichte roestpikkeltjes gekeken.

80k beurt gehad(update).

  • 84.732 km

Inmiddels bijna de 85k bereikt, tijd voor zn 80.000 Km beurt.
De laatste heeft ie bij 65k gehad dus vind 85k een mooi getal voor de volgende.
Auto zit nog in de garantie en heb daar nog een aantal puntjes voor waaronder:

Accu perikelen zoals eerder beschreven.
Bonkend geluid RV bij op en afrijden drempels.
Soms grijpt de auto met een schok aan bij wegrijden vanuit stilstand, vind dit zeer oncomfortabel.
Airco-condensor lamellen bijna allemaal gevouwen.

Update:

Vandaag telefoontje van de dealer(van Dijk Brielle)dat ie morgen weer klaarstaat.
Grote beurt incl.bakolie en alle filters, kosten 358 euro.

Er is naar de kwaaltjes gekeken....

Accu: weer het bekende verhaal, pas als het IMA lampje brandt kan er wat gedaan worden(claimen bij Honda).

Bonk RV: Defect toplager vd veerpoot, word morgen onder garantie vervangen, dan hopelijk van het geluid af.

Schok bij optrekken: Even aankijken, bakolie ververst en verder geen rarigheid aangetroffen.

Airco condensor: Geen garantie, niet lek en functioneert naar behoren, niks aan doen.

Had vanaf 105km/h een soort resonantie, zit in de banden(winterbanden).
Bandenspanning te hoog(scherp opgemerkt).

Tot nu toe zeer tevreden, communicatie verloopt ook zeer prettig en duidelijk.
Je geeft je auto met een goed gevoel uit handen.

22-12-2011
Auto stond gewassen en gezogen klaar, top!

Storm ellende

  • 85.600 km

De Civic is een hele fijne comfortabele auto, maar als het stormt.........

Deze auto is duidelijk niet gemaakt voor het rijden in extreme weersomstandigheden.
Normaal kan je lekker rustig cruisen met een vingertje aan het stuur maar met deze wind heb je echt alle 2 je handen nodig.
Alle kanten word ie opgeslingerd en af en toe denk je dat ie opstijgt of omwaait.
Het motortje heeft het er ook maar moeilijk mee, regelmatig moet ie flink toeren maken om op snelheid te blijven.
De accu gaat er ook finaal aan en moet soms meerdere malen per rit(45 min)regenereren wat weer ten koste gaat van het verbruik en het vermogen.
Kortom, een mooi weer auto en da's een beetje jammer.
Mijn voorgaande auto's waren niet uit het spoor te krijgen, maar da's eigenlijk geen vergelijking....

Garantie

  • 92.450 km

Auto is in april 3 jaar geworden, fabrieksgarantie is dus officieel verlopen.
Inmiddels alweer een goede 20.000 verder en omdat de auto mij nogsteeds zeer goed bevalt maar de mogelijkheid tot verlengen via de Honda verzekering gepakt:-)

Ging er in maandpremie zelfs iets op vooruit en mijn garantie is nu dus met 36 maanden verlengd evenals de mobiliteitsservice.
Leuke optie voor weinig dacht ik zo!

30-05 nog even langs de dealer(van Dijk Brielle)geweest voor wat puntjes.
Stationair achter en vooruit kruipen wilde nog weleens een hinderlijk motortrillen veroorzaken, stationair toerental is door de dealer opnieuw ingeleerd en het probleem lijkt verholpen.

Had ook last van een hinderlijk kraken/ploppen rechtsvoor, eerder in deze review staat dat er een veerpootlager RV is vervangen vanwege dit probleem.
Helaas keerde het probleem na verloop van tijd weer terug, dealer heeft de stabilisatorstang losgehaald en ingevet, ook dit probleem lijkt met de noorderzon vertrokken!

Al met al weer snelle, nette en klantvriendelijke service van de dealer.
Goede koffie mocht ook niet ontbreken;-)

Motorstoring, uitlijnen.

  • 93.595 km

Vorige week vrijdag in de file op de A2 bij Maastricht, lekker een dagje weg dus.
Tijdens het filerijden slaat de motor vanwege de start/stop regelmatig aan en uit en omdat we als het ware naar beneden reden de auto in N gezet en langzaam laten rollen, toen er wat vaart gemaakt moest worden weer in D, heb al een aantal automaten gehad en nooit anders gedaan...

De Civic vind dit schijnbaar niet fijn, al stond de motor stil, bij het aanslaan ging ook het MIL lampje branden met als gevolg een Civic die helemaal nietmeer vooruit te branden was en een accu die totaal geen uithoudingsvermogen meer had.

De plaatselijke dealer had geen tijd(fijn he, zo'n landelijk netwerk....NOT!!)
Maar die wist me te vertellen dat het geen kwaad kon, nou prima dan, als ie er helemaal mee stopt zien ze maar hoe ze het oplossen.

Na verloop van tijd ging het lampje weer uit en toen we 300 km verder weer thuis waren de auto even aan de stekker gehad, code P0335 wat een storing in het krukaspositiesensor-signaal inhoudt.
Onschuldig volgens de dealer, niks aan de hand dus.

Uitlijnen.

Ik vond de auto al een tijdje wat zenuwachtig op het rechte stuk en omdat ik toch nogsteeds de zomerwissel moest doen, de auto maar gelijk uit laten lijnen bij de bevriende bandenboer(www.pjbandenservice.nl).

Hier en daar wat bijstelling nodig en wat opviel was dat de wielvlucht rechtsvoor en achter wat van tijd stond, dit is dus niet af te stellen mits er een speciale bout gemonteerd wordt, maareens even informeren bij de dealer hoe dit zit en vooral hoe het komt.....

Update IMA problemen

  • 94.800 km

Nadat ik een tijdje terug bij de dealer geweest ben voor een storing(zie hierboven)ondervind ik weer accu en assistproblemen....

Het is eigenlijk een dag na de reset bij de dealer begonnen, richting het werk een re-gen en terug naar huis weer een, 2x per dag dus.
Weinig assist op de rijksweg dus sneller in toeren klimmen bij het minste of geringste hobbeltje(van 1800 naar 2200 tpm).
Gevolg daar weer van is een hoger verbruik en een futloze auto, gevoelsmatig rijdt dat dus gewoon onprettig.
Gisteren leek ie weer een beetje genezen van de ellende en kwam de assist weer op gang, ook bij optrekken...

Heb de dealer al om raad gevraagd maar die blijft schermen met een IMA lampje, ik heb zelf gewoon het idee dat het accupakket nu eindelijk een keer de geest gaat geven zoals bij vele andere '09 Civic's.

Erg zonde dat dit zo'n zwak punt is van zo'n fijn rijdende en complete auto waar ik nogsteeds ontzettend content mee ben!

17-07-12:
Vanmorgen is de monteur met mijn auto gaan rijden, nadat ik de auto de dag ervoor achter had gelaten(erg handig als je geen vervangende auto krijgt!).
Je raadt het nooit, de auto gedraagt zich voorbeeldig!
Geen hercalibraties of uitval van assist, alles dus wederom voor niks geweest, zonde van de tijd en zonde van het zelf te regelen vervoer....Honda, doe hier wat mee!

De monteur heeft de laatste nieuwe IMA update geprogrammeerd maar na een half uur rijden weer een hercalibratie, wel merk ik dat het verbruik weer iets afgenomen is door een beter functionerende assist.
Jammer alleen dat ie zo snel uitgeput is....

Ingeruild...

  • 98.200 km

Aanstaande zaterdag wordt de Civic ingeruild voor een stuk grotere Ford Mondeo van 2007, 1.8 16V laatste type in de MK3 reeks in de Platinum uitvoering en met vol lederen bekleding.

Voor de Civic en de E-Klasse ook een Mondeo gereden in dezelfde uitvoering maar dan met een Dieselmotor.

Het is niet dat we niet tevreden zijn met de Civic maar vanwege op komst zijnde gezinsuitbreiding is ie straks dus wel te klein...
Nu is het af en toe al proppen geblazen.

De nieuwe eigenaar zal er in ieder geval een goede auto aan hebben, los van de beschreven accu ellende een probleemloze auto gebleken.

Nu de Civic gelukkig nog gunstig in kunnen ruilen, als je ziet wat de prijs van deze auto's in korte tijd gedaan heeft schrik je je rot, lees; ze zijn geen fluit meer waard!
Kocht ik hem met zn 2 levensjaren al voor minder dan de helft van de nieuwprijs is daar nu nog een stukje vanaf gesnoept...

Civic Duurtester

  • 98.200 km

Vorige week werd ik door een medewerker van Autoweek benaderd of ik mee wilde werken aan een reportage over de 'Duurtest Civic'.
Zo'n kans krijg je natuurlijk niet vaak dus was de keuze snel gemaakt!

Gisteren was het dan zo ver, op de parkeerplaats van stadion Galgenwaard in Utrecht eerst eens kennis gemaakt met de Autoweek redacteur, de fotograaf en de 2 andere kandidaten, daarna een hele rits ongetwijfeld leuke foto's geschoten.
Tijdens het rijden ging dat nog even vrolijk door en dat zal ongetwijfeld voor hilarische beelden gezorgd hebben:-)

Het ging natuurlijk om de auto, de nieuwe Civic en onze ervaringen met de Civic Hybrid.
Over die laatste staat hierboven genoeg beschreven, het verhaal van de nieuwe is binnenkort natuurlijk te lezen in de Autoweek!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.