Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)

autoreview

Honda Civic Hybrid
Honda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic Hybrid

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst70.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

UPDATE 2 :
Louter positief, zo kan ik mijn ervaring tot nu het beste samenvatten.
Inmiddels op vakantie naar Noord Italië geweest, waarbij eens temeer is gebleken dat het een heerlijke reisauto voor de lange afstand is door de immense rust waarmee alles gebeurt. Verbruik gedurende die periode ( totaal ca 2500 km ) was incl. dakkoffer ongeveer 1:14,2 waarbij ik niet specifiek op zuinigheid heb gelet.
Inmiddels nadert mijn Civic Hybrid de grens van 10.000 km waarna het verbruik sterk zou moeten verbeteren. De laatste 700 km ligt het verbruik inmiddels op ca 1:17,2, en daarbij is het gebruik van de airco niet bepaald nihil te noemen. Ik ben er behoorlijk van onder de indruk, daar ik toch gewoon redelijk heb doorgereden : gewoon de max. snelheid of net erboven.
De rammel in het dashboard , eerlijk gezegd: ik stoor mij er niet meer aan, het is onderdeel van mijn auto en met de muziek aan hoor je het niet eens. De dealer moet er nog steeds naar kijken, maar het heeft voor mij geen prioriteit, ik geniet lekker van mijn Hybrid.
Collegas die inmiddels met mij mee zijn gereden zijn ook stuk voor stuk ronduit enthousiast, waarbij veel hulde uitgaat naar de chique uitstraling en de mooie afwerking naast uiteraard het heerlijk rustige rijden. Als de auto mij technisch geen problemen gaat opleveren kan ik alleen maar zeggen dat ik zonder dralen weer voor een dergelijke auto zal kiezen als de tijd daar is.

UPDATE:
Na 3 weken kan ik slechts beamen wat velen voor mij al schreven. Een genot om te rijden, deze auto. Ook bij hogere snelheden van ca 150 km/h merk je echt dat deze auto een klasse hoger ingeschaald moet worden dan bijvoorbeeld de Citroën C4. Ik las dezelfde ervaring van een voormalig Megane-rijder, het verschil is echt groot.
Het verbruik ligt inmiddels gemiddeld genomen op 1:15,1. De zoem welke ik hoor vanuit het dashboard is inderdaad normaal voor de auto, en heeft inderdaad met de IMA te maken. Inmiddels valt ie me ook al niet meer echt op.
De rammel in het dashboard linksvoor zal worden bekeken door de dealer.
Een minpuntje, maar ook tests en anderen maakten hier al een opmerking over, vind ik dat het kofferdeksel alleen met sleutel van buitenaf te openen is. Maar goed, dat ’breekt’ de auto bij mij in ieder geval niet op, ik vergeef het de Civic van harte. Ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere bevindingen.

Het begin :
Heb 1 week geleden op 18-03-2008 de sleutels van mijn Civic Hybrid mogen ontvangen. Ben vooral nog aan het uitvogelen waar ik de meeste winst kan pakken qua benzineverbruik. Daartoe ben ik de inmiddels redelijk talrijke reacties en tips hier aan het verzamelen.

Ik kon gebruik maken van de actie van Leaseplan, heb gekozen voor de Alabaster Silver-versie. Over de velgen ben ik zelf minder enthousiast, bij mijn weten staan vooral de heren wat negatief tegenover deze velgen en vinden de dames ze over het algemeen juist wel mooi. Ik ga even zoeken naar een mooie velg, er zijn veel mogelijkheden heb ik reeds gezien.

Ervaring tot nu is dat het een geweldig comfortabele auto is, waarbij ik wel tegen wat eigenaardigheden ben aangelopen waarvan ik benieuwd ben of anderen diezelfde ervaring hebben :
- bij het afremmen komt er af en toe een electronische zoem vanuit het dashboard die ik niet echt kan rijmen met het zonodig afslaan van de motor of anderszins. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik het bij de proefrit heb vernomen in die dealerauto. Is dit echter iets wat bij de Hybrid hoort ?
- er zit een rammeltje linksvoor in het dashboard. Wellicht een euveltje dat anderen ook herkennen ?

Ik ben voor de rest onder de indruk van de afwerking, zeker als je die vergelijkt met mijn vorige auto, een Citroën C4, maar vind het wel een misser dat er onder de hoedenplank in de bagageruimte geen afdekscherm voor de speakers en kabeltjes zit.

Het verbruik de eerste week komt ongeveer uit op 1:13,5. Veel stadsverkeer en file gereden, maar het is sowieso beter dan de 1:12 die ik gemiddeld genomen met mijn C4 reed. Voor het milieu is dat dus al winst.

Ik zal over een maand of zo iets diepgaander en beter over mijn ervaringen kunnen schrijven, dan kom ik met een update.

PROBLEMEN

Geen

Vrijwel niets op de auto aan te merken

  • 70.200 km

Inmiddels veel kilometers en ervaring verder. Gemiddeld genomen rijd ik rond de 1 : 16 a 17, afhankelijk van winter- of zomerbanden.
Ik laat hier in het midden of het goed of slecht is, het heeft natuurlijk alles te maken met mijn eigen rijstijl, en het niveau waarop je de snelheid vastzet met de cruisecontrol.

Technisch gezien mankeert er niets aan de auto, hij doet iedere dag weer dat wat er gevraagd wordt. Er is één klein minpuntje, en dat betreft de raamrubbers. Het raam blijft om de zoveel tijd uit het rubber lopen. Siliconenspray is prima redmiddel, maar toch verwacht je dit simpelweg niet... Het is natuurlijk niet een technisch minpunt, maar wel een afwerkings- / kwaliteitsgebrek.

Hulde aan de auto, ook meerijdend volk is steeds weer aangenaam verrast. Collega's met leaseauto's als Mondeo , A4 , V40 en Tiguan waren daarnaast vooral verbluft hoeveel goedkoper ik netto per maand uit was... Tussen de EUR 400 en EUR 500 ! Het zette een aantal stevig aan het denken...

Ging er ook nog iets mis ? Ja, maar geen zaken die de auto aan te rekenen zijn.... Kleine schades door rondvliegend materiaal afkomstig van een vrachtauto, trekhaakje in mijn voorbumper geduwd gekregen, zelf een schaafplek op de voorbumper/-spoiler veroorzaakt en op een zekere ochtend bezoek gehad van airbag-verzamelaars...

Ik zal voor volgende auto's de Honda-dealer nimmer meer overslaan als ik weer ga kiezen, wat ik voorheen wel deed.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.