Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
ERVARINGEN
Update (40.000 km)
Eerst maar even iets wegnemen dat ik in gesprekken over een Hybrid nog wel eens hoor: ’een hybide is toch hartstikke zwaar’. Nou, rijklaar 1268 kg is beslist niet veel voor een 4,55 m lange auto met een dergelijke uitrusting. En het hele hybride-gedeelte weegt blijkbaar maar 80 kg (is dus 1 passagier of een volle tank!), want dat wordt er voor de belasting van afgehaald. Ben ik dat ook weer kwijt.
Op de auto 16 inch winterbanden gemonteerd. Weet nog steeds niet waarom, hierdoor wel iets meer bandengeluid. De standaard stoelverwarming is natuurlijk wel erg prettig bij de huidige temperaturen. Waarbij niet alleen de zitting, maar ook de onderrug verwarmd wordt. Bij de start even op high, daarna lekker op low.
Bij het accelereren beperk ik mij tot het kijken op de assist-indicator. Maximaal assistentie betekent rond de 3500-4000 rpm. Voldoende acceleratie zonder overdadig motorgeluid. Sport is ook om zo veel mogelijk op alleen de electromotor te rijden. Zeker door de woonwijken is het heel goed mogelijk, je ziet het alleen aan de assist-indicator en aan de actuele verbruiksmeter, die niets aangeeft.
Ik heb het Honda-compact navi-systeem gemonteerd. Niet het aller goedkoopste systeem, maar wel lekker makkelijk met een vast punt op het dashboard, zodat je niet met zuignappen en losse draden zit. Jammer is dat de verlichting van het navi niet meegaat met de verlichting van de auto en dat het geluid niet over de speakers gaat en dat het geluid niet snelheidsafhankelijk is.
Ik zal binnenkort een afspraak maken voor de 40.000 beurt. Standaard verhaal zal dat worden, want geen op- of aanmerkingen. Nou ja, misschien dan over de compact-navi, maar dat heeft niets met de auto te maken.
En straks per 1 februari 50% korting op de wegenbelasting. Geen idee wat ik nu eigenlijk betaal, maar een halvering van iets dat betaald moet worden, is natuurlijk nooit weg!
Start bij 15.000 km:
Na de IMA nu de opvolger. Heerlijke wagen voor in de Randstad. De dealer had er eerst 17 inch van de Civic 5 drs. onder, maar dat zorgt dus voor problemen linksachter in het binnenscherm. Met daarachter de benzine-vulpijp. Nu de accessoire-velgen van de vorige Civic Sport erop. Kost wel een beetje meer brandstof, maar nog steeds tussen de 1 op 18 en 1 op 19. Wel is ie ’s winters minder zuinig, dan is de 1 op 17 bijna niet te halen. Ook gemonteerd: skirts voor, achter en opzij.
Voor de rest gewoon helemaal top. Super-relaxed, lekker luxe en nog apart ook. Dat de achterbank niet plat kan is heel soms onhandig, maar lange smalle stukken kunnen nu in elk geval in de koets mee, de IMA was van binnen een stuk kleiner.
Nadeel van de CVT vind ik het geloei op de Duitse en Franse snelwegen, heuveltje op. Persoonlijk zou ik dan de bak zelf wel willen schakelen, zoals in de Jazz mogelijk is. Vanuit de 7 (!) twee tikjes terug en dan pas het motorgeluid beter bij de geleverde prestaties...
PROBLEMEN
Problemen? De bekende recalls op de stuurbekrachtiging en de zekering van het IMA-gedeelte. En dus de verkeerde ET-waarde voor de velgen, wat keurig is opgelost.
Bevalt nog steeds, maar staat te koop
- 65.000 km
De gehele zomer uiteraard zonder problemen rondgetuft. Belachelijk bijna hoeveel het verbruik daalt als de buitentemperatuur boven de 15 graden uitkomt. Bij 60.000 nog even onderhoud gedaan, remmetjes los en goed schoon en gangbaar gemaakt, nieuwe filtertjes (olie/airco) en op naar de 80.000 km. Maar niet met mij, want ik heb het bordje te koop erop geplakt....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.