Honda Civic 1.5i VTEC-E (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5i VTEC-E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 213.000 km |
de eerste kilometers
- 110.000 km
Uiteraard was de Civic bij aflevering, als gebruikelijk bijna op reserve, dus eerst tanken. Wegens de huidige benzine prijs maar 18 liter getankt. En opweg! Als een vorst zit ik in de heerlijke stoelen, De auto rijdt heerlijk, en als hij op toeren komt is hij serieus snel. Regelmatig drukte ik het gas in en ging het groene "econo" lampje uit. Heel bevredigend allemaal. temeer de meter bij aankomst maar een klein beetje gedaald was. De Civic moet in oktober gekeurd worden, maar ik zie het met vertrouwen tegemoet. Behalve deze auto heb ik een bromscooter geel kenteken, en een fiets, dus zal ik hem niet veel op korte afstanden gebruiken.
Civic 1,5Vtec 5 drs
- 210.000 km
Aangeschaft bij Frans Wientjes autobedrijf-Apeldoorn. Na sinds 2019 met een Suzuki Alto rond te hebben gereden, weer teruggegaan naar een van de beste auto´s sinds de jaren 90, mijn groene Civic 1,4ls. De "nieuwe" bordeaux rode 1.5Vtec heb ik vanaf Apeldoorn naar huis (Amsterdam) gereden. Voor de aanschaf de auto uitgebreid bekeken, en werkelijk hij is alsof hij zo uit de showroom gekomen is. Geen krasje deukje parkeerschade, een als nieuw interieur. Deze auto heeft maar 1 vorige eigenaar, en dat moet een "Pietje Precies" zijn! Ook het rijden is alsof hij nog nieuw is. Het enige minpuntje is het deksel van de aftermarket midden armsteun is afgebroken, en er los op ligt, maar niet storend. Wat ik er graag op had gehad: Air-condition maar je kunt niet alles hebben...
De eerste lange rit
- 210.001 km
Een hotel geboekt in Münchengladbach dat is ongeveer 225km van Amsterdam. Om te beginnen het rijden: daar is niets mis mee, de auto voelt een beetje als een Mercedes, veert heel goed, erg stabiel ook. Dan het grote verschil tussen mijn huidige 1.5i-VTec en vorige 1.4 versie. Als je rustig net boven de 100km/u rijdt voel je een turbo achtig effect, de Civic trekt in eens door naar 120km/u, en blijft versnellen als je het gas niet mindert. In het kort: {VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) is een door Honda ontwikkeld systeem waarvan wordt gezegd dat het de volumetrische efficiëntie van een viertakt interne verbrandingsmotor verbetert, wat resulteert in hogere prestaties bij een hoog toerental en een lager brandstofverbruik bij een laag toerental. Het VTEC-systeem gebruikt twee (of soms drie) nokkenasprofielen en selecteert hydraulisch tussen deze profielen. Het system werd uitgevonden door Honda ingenieur Ikuo Kajitani. Het onderscheidt zich duidelijk van standaard VVT-systemen (variabele kleptiming) die alleen de kleptiming veranderen en op geen enkele manier het nokkenasprofiel of de kleplichthoogte veranderen}. In het dashboard een ECO lampje dat uit gaat als de VTec erin komt. Uit Amsterdam vertrokken met een 3/4 tank, stond de meter na aankomst bij het hotel op 1/2 vol. Uitgerust kwam ik aan in Münchengladbach en ook bij thuiskomst. Ik heb mijn vorige Civic destijds ingeruild en daarna spijt gekregen, dat fijne gevoel in een kwalitatief hoogwaardige auto te rijden is weer helemaal terug bij deze Civic!
APK #1
- 211.429 km
Een maand voor het vervallen van de APK naar garage Bonne-Route waar mijn Civic gekeurd werd. Om een lang verhaal kort te maken, er is rechtsachter een verkleurd lampje gewisseld, en GOEDGEKEURD! Vanwege het vervangen van het lampje staat er : na reparatie goedgekeurd. Wel zag ik ook nog tot mijn grote genoegen dat er een compleet nieuwe uitlaat onder hangt. Mijn dag kon niet meer stuk.....
Von westen nichts neues
- 211.000 km
Ik had graag wat ervaringen gedeeld, maar behalve dat mijn rolgordel tussen de deur gekomen is en daardoor de schakelaar voor de binnenverlichting nu kapot is, is er niet veel gebeurd. Wel heb ik wat kleine frutsels nodig voor mijn auto, maar zelfs de clips voor de dakhemelbekleding kosten €5 per stuk, en dat is dus de keerzijde van dit merk, nieuwe onderdelen zijn schrikbarend duur!
Stil staan
- 212.000 km
Je-zus! Wat is benzine duur de laatste tijd, en wat ben ik blij dat ik zowel een fiets, als een LaSauris China 4takt(brom)scooter geel kenteken heb! Een weetje over de 4takt scooters in het algemeen: TANK GEEN E10(normaal)! Viertakt scooters zijn niet voorbereid op ethanol, tank daarom E5 waarin 0-5% ethanol zit, als enige merken (zover ik weet) bevatten BP ultimate en Shell V-power geen(0%) ethanol het is duurder maar het verschil is op 5 liter wel te behappen! Jawel mijn Civic staat meer stil dan hij rijd, maar ik weet dat als ik na weken weer achter het stuur van mijn civic zit, hij gewoon start
apk 2022
- 213.000 km
Ik heb zo min mogelijk auto gereden de laatste maanden. Het was zuur dat ik mijn vrouw 3 keer per week naar het ziekenhuis moest brengen dat hakt er financieel wel in. Getankt heb ik bij de Makro wat toch wel goedkoper is.
De APK kwam steeds naderbij, en vandaag was het zo ver. Waar andere garages niet over vielen, de bevestiging met een trekband van de accu, keurde de garage het deze keer wel af. Zodat dit samen met de koplamp verstelling van een lamp, en het opschuren en tectyleren van een remleiding was de nieuwe APK een feit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.