Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2008)

autoreview

Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2008)

Signalement

UitvoeringAccord Tourer 2.4i Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst50.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Accord, goed maar .....

  • 50.000 km

Dit is mijn 2e Accord 2.4 en heb deze nu ruim 3 jaar. De kleur (blauw) en velgen zijn exact hetzelfde als op de foto, dus heb ik die toegevoegd (geen eigen foto). Had hele goede ervaringen met mijn vorige Accord (sedan) en heb zonder proefrit het daarop volgende model gekocht maar nu een station met automaat. Rij nu dus ruim 6 jaar Honda Accord. Ik vind de Accord een zeer goede auto met toch een grote MAAR (zie verder).
Positionering: de Accord wordt, vreemd genoeg, vaak niet genoemd in tests van middenklasse auto's zoals de Mondeo, Laguna, Mazda 6, Avensis, Peugeot 407 etc., maar ook nooit in het rijtje van de BMW 3, Audi A4, Lexus IS250, Mercedes C. Waar hoort hij dan thuis? Mijns inziens ergens er tussenin, maar daar kan heel lang over gediscussieerd worden. Volgens mij is hij beter dan de "gewone" middenklassers, maar slechter dan de premium middenklassers .....? Weet het eigenlijk niet, ik heb alleen proefritten gemaakt in de premium middenklassers. Ik heb de nodige slechte verhalen gehoord van de premium merken van familie en vrienden maar heb er zelf geen ervaring mee. In een zeer recent Autoweek journaal (http://www.autoweek.nl/video/2699/autoweek-journaal-mazda-6-terug-van-weggeweest) werd er gesproken over de aankomende Mazda 6 (intro wrsch. 2013) en werd er gezegd dat er t.a.v. Japanse middenklassers naast de Mazda 6 alleen keuze was uit de Toyota Avensis. Tja, wat moet je daarvan zeggen? Uitrusting: de Executive versie is zeer volledig en heeft (bijna) niets meer te wensen over, dit vind ik al jaren zeer fijn aan Japanse auto's, koop de Executive versie en je hebt (bijna) alles, geen uitgebreide optielijst die de auto nog eens ca. € 10.000 duurder maken. Premium stereo met Dolby surround, cd-wisselaar, MP3, en USB iPod aansluiting, goede leren stoelen, Xenon koplampen, goed audio-menu (ook voor iPod), parkeersensoren achter en voor met achteruitrij-camera, automatische airco, electrisch dakraam, electrisch bedienbare achterklep (dat is erg fijn trouwens) etc. Heb wel de (prijzige) Navi genomen net als bij de vorige Accord (weet trouwens niet of ik het weer zou doen), het is wel fijn dat Bluetooth tel. voorbereiding daarbij incl. is. De spraakbesturing van de telefoon is wel (erg) slecht, het herkent zeer slecht de nummers die je opnoemt (of schreeuwt ...), dat was bij de vorige Accord exact hetzelfde. Neem ruim een half uur of langer de tijd om de telefoonnummers die je vaak belt in te programmeren (want namen herkent hij wel goed), wees dan voorbereid dat de betreffende nummers pas na min. 3-5 keer heel hard uitspreken goed worden onthouden, en daarmee moet je het doen, denk niet dat je tijdens het rijden even een telefoonnummer gaat inspreken, dat gaat gewoon niet, om de haverklap denkt het systeem dat een "two" bijv. een "six" is of zo. Verder stom dat de ruit verwarming na een tijdje niet automatisch uit gaat, dat had ik nl. op vorige (goedkopere!) auto's wel.
Comfort: het comfort staat op een hoog niveau, de auto is (redelijk) stil, de stoelen zitten goed (mogen wel iets harder) en het leer is van goede kwaliteit, de materialen van het dashboard en rest van het interieur is hoogstaand, het instrumentarium en de Navi is zeer overzichtelijk en makkelijk te bedienen alhoewel ik daar wel eens andere commentaren over gelezen heb maar dat vind ik onbegrijpelijk, het audiogeluid is van uitstekende kwaliteit en de iPod kan via het audio menu ook heel goed bediend worden, de Navi is zonder meer goed en snel. Stoelverwarming duurt tamelijk lang voordat je het voelt en daarna is hij eigenlijk weer te warm (wel 2 standen aanwezig). Bandengeluid is nauwelijks aanwezig, maar rijwindgeluid des te meer als het een beetje waait: regelmatig (zodra het een beetje winderig is) controleer ik dubbel of er toch niet een raam op een kier staat vanwege het geluid, dit komt waarschijnlijk van de zijspiegels. Lichtelijk irritant is het zeker.
De auto is lekker ruim, een stuk ruimer dan bijv. de Lexus IS (die 6 jaar geleden ook op mijn lijst stond), ook de kofferbak is ruim, maar niet zo vierkant als je eigenlijk zou wensen.
Rij-eigenschappen: de wegligging is goed maar niet bijzonder, de auto deint een beetje maar dit is niet hinderlijk aanwezig, de vering mag absoluut wat strakker, andere dempers zouden bijna zeker helpen maar dat geld wil ik niet uitgeven (de auto was duur genoeg, ben geen 25 meer en racen is geen hobby van mij). De auto is redelijk pittig (201 pk) maar door de (trage!) automaat komt dit niet zo goed uit de verf, als de automaat eenmaal heeft opgepakt gaat hij als een speer, Honda wil alles zelf ontwikkelen en ze doen er blijkbaar langer dan 10 jaar over :-( om een DSG bak te ontwikkelen, jammer! De Accord heeft ook die lichte "doodse" stand (zoals zoveel elektrisch bekrachtigde auto's) van de besturing in de middenpositie, niet irritant maar wel aanwezig. Besturing is absoluut niet messcherp maar het gaat wel.
Problemen: de Accord is betrouwbaar en storingsvrij, heb nooit langs de weg gestaan (ook niet met de vorige) en er zijn geen rammeltjes en trillingen.
Voorbanden heb ik vervangen bij ca. 35.000 km, acceptabel denk ik bij 201 pk op de voorwielen. Ja, zo af en toe trek ik hem wel door, ik heb niet voor niets een 2.4 gekocht.
ECHTER (hier komt het!): de plastic zijlijsten van de voorruit laten nu al voor de 5e keer (!) los (rechts al 3 keer en links nu voor de 2e keer). Het gaat feitelijk om 2 of 3 klemmen onder de lijsten die vastgeklemd worden onderaan de lijst met de zijkant, en die dus telkens na een paar maanden loslaten. Deze zijn nu de afgelopen 2 jaar 4 keer (onder garantie) vervangen. Sinds een paar weken is de linker zijlijst nu weer aan de bovenkant los. Honda Nederland wil dit echter niet meer onder garantie vervangen omdat mijn Accord sinds oktober 2011 3 jaar oud is, dus garantie is verlopen. Hebben ze erover nagedacht dat de ruitlijsten de afgelopen 2 jaar al 4 keer hersteld zijn en dat er (blijkbaar!) dus sprake is van een structurele (waarschijnlijk fabrieks!) fout? Ja dus, maar het antwoord blijft Nee. Dit antwoord van Honda Ned. is mij via de dealer (Honda Van Nieuwkerk, Amsterdam Z.O.) meegedeeld, daarna heb ik Honda Ned., Garantie-afd. persoonlijk gebeld en die bleef bij hun standpunt. Het zou natuurlijk niet moeten uitmaken, maar ik rij wel de één na duurste Honda die te koop is (alleen de Legend is duurder)!! Maar coulance, begrip of klantvriendelijkheid? Nee dus! Nu gaat de Honda dealer het zelf kosteloos oplossen, ze gaan de klemmetjes vastkitten en hopelijk blijven ze dan vastzitten. Blijft nu uiteraard, na de jarenlange positieve ervaringen met mijn Honda Accord, het zware KATER gevoel met de service van Honda Nederland. Ben heel tevreden met mijn Honda dealer (die trouwens alle begrip voor mij heeft) maar deze behandeling en halsstarrigheid van Honda Ned. is totaal onbegrijpelijk, zeker gezien de voorgeschiedenis van het probleem. Wij praten hier over een set klemmetjes van ca. € 60 op een auto die ik 3 jaar terug gekocht heb voor ca. € 55.000 (incl. Navi). Ik heb ook een zaak en AL mijn klanten, maar helemaal mijn beste klanten, krijgen TOP service. De reparatie wordt zeer binnenkort uitgevoerd, het zal echter onvermijdelijk zijn dat ik na de reparatie bijna elke ochtend met trillende benen de toestand van de ruitlijsten zal gaan controleren. Daarom ben ik nu maar toch een beetje naar een nieuwe auto aan het kijken, en ja, het wordt dan misschien toch een premium Duitser. Uiteraard is er een dubbel gevoel: aan de ene kant de onbehoorlijke behandeling van Honda Ned., en aan de andere kant de goede service van de Honda dealer.
Update 19-12-2011: de Honda dealer heeft de raamlijsten aan beide kanten gekit, en nu afwachten of het houdt, gelijk nieuwe ruitenwissers voor laten plaatsen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.