Honda Accord 2.4i Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 2.4i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 213.000 km |
Genot om in te rijden
- 174.000 km
Ik heb deze auto in 2016 gekocht. Ik was na wat mankementen en de toch al hoge kilometerstand van mijn vorige auto, een Audi A4 uit 2001, op zoek naar wat nieuws. Gek eigenlijk, ik dacht destijds met een Audi een goede keuze gemaakt te hebben qua betrouwbaarheid en technische kwaliteit. Toegegeven, van binnen een mooi interieur zonder piepjes en kraakjes maar als je om de 1.500 km een liter olie moet bijvullen en wat (dure) mankementjes krijgt, is de lol er op een gegeven moment af. In Nieuw-Zeeland, waar ik een tijd gewoond heb, rijd zowat iedereen een Aziaat. Ik kwam daar per toeval een Honda Accord tegen van een kennis, een rode stationwagen. Qua beleving is mij bijgebleven dat het een erg fijn zittende auto is met prachtige looks. Dat was de aanzet om toch maar eens te snuffelen of dat in Nederland ook te koop is.. Niet heel veel aanbod maar wel een prachtige zwarte Accord stationwagen in Executive uitvoering met een automaat, 2.4 motor en prachtig beige lederen bekleding. Alles erop en eraan. Had 78.000 op de teller, bleek dus een auto te zijn die 2 jaar geleased was geweest en in die tijd veel kilometers gemaakt zijn maar verder dus 4 jaar (!) te koop heeft gestaan bij deze garage. Na een proefrit was ik helemaal verkocht, een super relaxte wagen met een hele fijne motor en heerlijke stoelen. En vooral om zijn uiterlijk ging ik over. Ik was helemaal geen stationwagen-man, geeft mij maar een sedan. Maar deze stationwagen vond ik er gewoon heel chique uitzien. Mooie voorkant met een prachte lijn waarin de grill overgaat naar de voorlichten, de chromen handgrepen die dezelfde vorm van de voorlichten heeft en de prachtige kont met zacht geknepen achterlichten, een subtiele spoiler en de 2 zilveren uitlaten. Dit moest 'm worden! Een paar weken laten stond hij bij mij voor de deur.
Ik heb 'm inmiddels 3 jaar in bezit en zit momenteel op zo'n 160.000 km. De belevenissen tot nu toe;
De rijbeleving is geweldig. De auto stuurt strak, met veel gevoel en deint ondanks het gewicht en lengte niet heel erg wanneer bochten wat sneller worden genomen. De power uit het 2.4 blok is aanwezig, maar laat zich past echt zien als het gevraagd wordt. De automatische bak schakelt heel snel naar de volgende versnelling. Dat rijdt ontspannen, maar aangezien de iVtec toeren moet maken om kracht te geven is bij normaal rijden de krachtbeleving niet erg aanwezig. Een vreemd huwelijk wat dat betreft, deze bak in combinatie met de 200 pk Vtec motor. Maar... dat verandert zodra de versnellingsbak in de Sport mode gaat of het gas diep ingedrukt wordt, dan jankt hij je razend snel naar de hoge snelheden achterin je stoel. Altijd weer een mooie belevenis. De motor loopt als een naaimachine, zonder rare bijgeluiden of wat dan ook. Gewoon heel 'zuiver'. Honda kwaliteit.
Wat ook zeer goed bevalt zijn de hulpsystemen waaronder de lane assist. Vooral bij slecht weer of donkere dagen en vermoeidheid bewijst het sterk zijn waarde op de snelweg. Top gewoon. Ook het net even naar beneden klappen van de rechter buitenspiegel zodra je 'm in zijn achteruit zet. Gewoon erg handig allemaal. De adaptive cruise control vind ik wat minder, je moet erg ruim van tevoren van rijstrook (kunnen) wisselen omdat hij anders al snel ingrijpt en de rem intrapt. Een optie om te cruisen zonder 'adaptive' zou mooi geweest zijn.
Aan boord is het verder heel goed vertoeven. De mooie licht lederen, geperforeerde stoelen zitten echt geweldig, hebben ze bij Honda echt heel goed gedaan. De stoelverwarming is er voor de koude dagen, open dakje voor de lentedag, materialen zijn mooi en degelijk. Hoewel het dashboard een mijnenveld is van knopjes die je weinig gebruikt, licht dat in het donker wel mooi op. Geeft je echt een 'cockpit' gevoel. De geluidsinstallatie mag er ook wezen met de vele speakers en subwoofer helemaal achterin. Geeft een mooi, donker geluid. Achterin is het te doen. De beenruimte is voldoende maar niet weldadig. De kofferruimte valt mij tegen, maar het is dan ook een beetje een 'lifestyle' station met dan wel weer een handige opbergruimte onder de bodem en een elektrische achterklep. Ook weer een leuke gadget. Ook qua veiligheid zit het erg goed. Een paar keer gehad dat ik 's ochtends nog niet wakker was en in de bebouwde kom een auto voor mij op de weg stopte, de Accord piept en trekt dan even ferm aan je gordel én de rem. Bedankt, Honda!
Kortom, ik heb er een super fijne, degelijke en bijzondere auto aan. Er is bij mij nog niets stuk gegaan naast regulier onderhoud en ik verwacht dat de oerdegelijke kwaliteit zijn reputatie alleen nog maar verder zal waarmaken.
Tot slot, nog even een korte opsomming;
Wat bevalt goed?
- Uiterlijk (ik vind het een tijdloos, mooie wagen)
- Je rijdt wat exclusiefs, het is een zeldzaamheid op de weg.
- Rust en stilte aan boord
- Relaxed rijgedrag
- Veel gevoel in het stuur
- Handige electronische hulpmiddelen.
- Geluidsinstallatie
- Electrische achterklep (leuke gadget)
Wat bevalt minder?
- Het 'blikken' geluid wanneer deuren dichtgedaan worden
- De navigatie; ouderwets en is geen ster in de snelste routes berekenen
- De enorme draaicirkel; vaak steken bij krappe situaties
- Moet soms letterlijk even omschakelen als je het gas intrapt tot de bodem
- Iets olieverbruik, ik denk zo'n liter per 4000 km. Opzich geen ramp.
Op naar nog heel veel fijne kilometers!
Comfortabele kilometers
- 205.000 km
De afgelopen periode (bijna twee jaar) heeft de Accord niet heel veel gelopen. Het thuiswerken en de weinige uitstapjes zijn daar debet aan. Wel zijn de kilometers prima comfortabel en geheel probleemloos geweest. Eigenlijk wel zoals ik had verwacht. Er is alleen wat standaard onderhoud geweest, de welbekend beurtjes. Ook is de Accord probleemloos en zonder ook maar enige opmerking door de APK's gekomen. Dus wat betreft bouwkwaliteit en betrouwbaarheid valt er niets op aan te merken.
In de tussentijd heeft zich wel een kleine aangediend. Kunnen we eindelijk de station gebruiken waarvoor hij natuurlijk ook bedoeld is: mensen en spullen vervoeren. In die setting zijn we deze zomer ook op vakantie geweest in eigen land. De hoeveel spullen die je voor een baby meeneemt is werkelijk ongelofelijk. Eigenlijk was dit een eerste echte test voor de bagageruimte en die viel in dit vakantiescenario toch wel iets tegen. De auto zat propvol en hoewel we alles bij ons hadden was er geen ruimte meer voor aanvullende spullen. Iets om rekening mee te houden wanneer de 2e zich aandient; een dakkoffer kan natuurlijk uitkomst bieden.
Verder bevalt de auto nog steeds erg goed. De auto nodigt meer uit om rustig te rijden dan met de 2.4 liter Vtec te knallen. Maar wanneer we dan toch soms even hard optrekken voor het invoegen, is het wel weer even genieten hoor. Twee tikjes op de linker flipper en daar gaat-ie! Als de brandweer! Ook het geluid van een motor die als een gek werkt zonder turbo's is toch ook wel iedere keer mooi.
De komende periode verwacht ik gewoon door te rijden in deze wagen, die overigens nog steeds een exclusieve verschijning is op de weg.
Een jaar verder
- 213.000 km
We zijn alweer een jaar verder. In verband met thuiswerken en Corona heeft de Accord slechts zo'n 7000 km gelopen in het afgelopen jaar. Inmiddels is onze 2e auto ook de deur uit en is dit dus onze gezamelijke auto in gebruik. Er zijn het afgelopen jaar behalve wat onderhoudspuntjes geen enkele storingen of defecten geweest. Super solide techniek, dat bewijst zich weer. Aan de buitenkant zijn er wel enkele kleine deukjes en krasjes ontstaan, de krasjes zijn aardig weg maar de deukjes mogen binnenkort een keer aangepakt worden. Die schijnen met verhitting en wat druk zo terug te ploppen? Ik ga het zelf niet proberen maar laat er een gespecialiseerd schadebedrijf naar kijken.
De auto wordt wat ouder maar is in mijn ogen geenzins een oude auto om te zien. Het mooie brede koetswerk, de glooiende lijnen en de unieke verschijning geven deze eigenaar nog steeds een blij gevoel. Ook hoe de Accord nog steeds over de weg zweeft en je daarbij in top comfort naar je volgende bestemming brengt is geweldig. Ik was dit jaar op vakantie en reed daar als huurauto een nieuwe Ford Focus station. Stuurde lekker scherp, zat redelijk, maar was ook iets hard geveerd. Toen ik na de vakantie weer in mijn eigen auto stapte was het net alsof je weer in je lekkere oude stoel plaatsnam. Tja, het comfort is toch echt geweldig.
Qua kosten heb ik afgelopen jaar alleen een APK gehad met 2x nieuwe banden wat neerkwam op € 313,-. Binnenkort komt vast weer een servicebeurt, die laat ik toch bij de Honda dealer doen. Waarom? Geen idee, het is puur een gevoelsmatige kwestie dat een Honda dealer ook daadwerkelijk meer weet / gespecialiseerder is op je Honda. Plus, ik heb de mogelijkheid om de Honda CRV Hybrid te huren als vervangend vervoer wat ik dus echt een super-relaxte topauto vindt.
Op naar weer wat hele mooie kilometers!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.