Honda Accord 2.0i Executive (2008)

autoreview

Honda Accord 2.0i Executive (2008)

Signalement

UitvoeringAccord 2.0i Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst79.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Accord is meer dan akkoord

  • 16.300 km

In 2003 voor het eerst een Honda Accord (type Comfort 2.0) aangeschaft. Een auto waar ik bijna 93.000 probleemloze en zeer aangename kilometers mee heb afgelegd en die op moment van inruil – juni 2008 – werkelijk nog zo goed als nieuw was: geen enkel rammeltje te bespeuren, geen olieverbruik, een interieur zonder slijtagesporen en aan de buitenzijde slechts wat lichte steenslagschade. Op bijna 5 jaar tijd heb ik enkel 4 banden en 2 halogeenlampjes versleten. Kortom een fantastische auto!! Ik heb me heel vaak afgevraagd of op het eind van de rit wellicht een hoge afschrijving uiteindelijk afbreuk zou doen aan mijn positieve ervaringen. En zou dat dan misschien de reden zijn dat je zo weinig Accords tegenkomt? Nee dus: (bijna) eur. 2.700 afschrijving op jaarbasis is volgens mijn bescheiden mening alleszins acceptabel voor dit type auto.

Gelet op het feit dat ik dus buitengewoon tevreden was over zowel mijn eerste Accord als de garage (Van der Poel in Hulst) was er op het moment dat de nieuwe Accord ten tonele verscheen voor mij eigenlijk geen enkel alternatief. Ik heb de auto (ditmaal een Executive 2.0) gekocht zonder dat ik ‘m in werkelijkheid had gezien. En dat is voor iemand die al ruim 45 jaar autoliefhebber is toch wel opvallend – de aankoop van een nieuwe auto is natuurlijk toch het uitgelezen moment om eens een proefrit te maken met allerhande lekkers op 4 wielen. Dat heb ik dus niet gedaan. En dan moet ik er ook nog bij vermelden dat ik aanvankelijk totaal geen liefhebber was van alles wat Japans was. Ik kan me uit de eerste testverslagen van Toyota’s e.c. nog heel erg goed herinneren dat men aanvankelijk nog niet in staat was om een fatsoenlijke autostoel te ontwerpen en algemeen bekend is natuurlijk ook dat de eerste Civicjes al aan het roesten waren voordat ze vanuit Japan Europa hadden bereikt. Qua aandrijving (motor en versnellingsbak) zat het daarentegen gelijk al goed.

De aanvankelijk oncomfortabele en roestgevoelige Japanner heeft zich de voorbije decennia ontwikkeld tot een uiterst betrouwbare auto die m.i. de confrontatie met zijn Europese auto op alle fronten aankan. Of het nu om Amerikaanse, Britse, Duitse of Nederlandse tevredenheidsonderzoeken gaat, altijd staat er wel een Japanner bovenaan. Elke keer weer vindt er vervolgens een discussie plaats over de waarde en betrouwbaarheid van dergelijke onderzoeken. Ik heb hierover nog geen wetenschappelijk onderbouwde onderzoeksrapporten gelezen – ik kan met mijn ervaringen het resultaat alleen maar bevestigen. Mijn vrouw heeft al een aantal Japannertjes gehad (Cuore, Alto) en zelf rijd ik – als liefhebbersauto – een S2000 en voor dagelijks gebruik dus een Accord. De onderlinge verschillen zijn op diverse aspecten heel erg groot, doch een ding hebben ze allemaal gemeen: de betrouwbaarheid!! Ik heb er alle vertrouwen in dat ook mijn nieuwe Accord op dit gebied aan mijn verwachtingen zal voldoen.

Wat zijn – na inmiddels ruim 16.000 (uiteraard) probleemloze kilometers - de verschillen met mijn vorige Accord? Positief: het comfort, gebruikte materialen in het interieur, wegligging en verbruik; ‘negatief’: minder sportief. Ter toelichting het volgende. De nieuwe Accord is opmerkelijk stil. De motor hoor je enkel bij het ver doortrekken in de versnellingen en windgeruis is tot op hoge snelheid vrijwel niet waarneembaar. De banden zorgen op een ruw wegdek nog voor de grootste geluidsemissie. In mijn ogen een van de grootste pluspunten van mijn huidige auto wordt gevormd door de stoelen – sorry: fauteuils – wat een zitcomfort!! Voorts slokt de vering oneffenheden opmerkelijk soepel, terwijl de auto in snel genomen bochten keurig vlak blijft. Ik ben er tot op heden nog niet in geslaagd om het ESP te activeren. Voor wat het comfort betreft maakt het natuurlijk ook wel uit dat mijn vorige Accord de basisversie was en ik nu over een rijk uitgeruste versie beschik. En xenon, elektrische stoelverstelling (met geheugenfunctie), stoelverwarming, anti-verblindingsspiegel, schuifdak, lederen bekleding, premium sound-system etc. komen het gevoel van welbehagen natuurlijk wel ten goede. Een andere kwaliteit is mijns inziens ook het verbruik. Ik rijd dagelijks ca. 65 km woonwerkverkeer op secundaire wegen in Zeeuws-Vlaanderen waarbij de snelheid varieert tussen 80 – 100 km/ uur. 1 op 14 is - met frequent gebruik van de cruise-control – m.i. een keurig resultaat en met een aangepaste rijstijl moet het nog zuiniger kunnen!
Een snelwegrit met snelheden tussen 130 en 150 km/ h resulteert in een verbruik van ca. 1 op 12. De zesde versnelling (mijn vorige Accord had er maar 5) zal - naast een positieve invloed op het geluidscomfort – hier ook wel voor iets tussen zitten. Je merkt ook wel dat bij de ontwikkeling van deze motor veel meer rekening is gehouden met de milieubelasting; brandstofverbruik en CO2-emissie zijn bij het ontwerp ongetwijfeld belangrijke parameters geweest. De auto heeft waarschijnlijk om die reden zijn dubbel-nokkenasser van de vorige Accord moeten inleveren, hetgeen ik – als liefhebber van sportief autorijden – af en toe wel eens betreur. Hoewel de nieuwe nog steeds vibratiearm tot hoge toerentallen in staat is, merk je dat hij iets minder lekker aan het gas hangt. Maar als beginvijftiger kan ik daar inmiddels goed meeleven…..

Samenvattend:
Het zal duidelijk zijn dat ik uitermate tevreden ben over mijn Accord en vind het – gelet op zijn kwaliteiten en bijvoorbeeld de resultaten van de tevredenheidsonderzoeken - onverklaarbaar dat deze auto niet meer kopers vindt. (Hoewel dat voor mij persoonlijk tegelijk een niet onbelangrijk voordeel is). Uiteraard: smaken verschillen en wat dat aangaat heb ik aanvankelijk heel erg aan het uiterlijk van mijn nieuwe Accord moeten wennen (dit terwijl ik mijn vorige gelijk heel erg mooi vond). Maar ik vind hem nu (gelukkig maar) steeds mooier worden en wil hem – ook wat dat aangaat – absoluut niet ruilen voor een Mondeo, Passat o.d. die je dan ook nog eens op elke hoek van de straat tegenkomt. Als deze positieve ervaring zich de komende jaren voortzet, dan durf ik het t.z.t. wel aan om opnieuw ‘blindelings’ voor de opvolger te opteren…..

afscheid kwam sneller dan verwacht

  • 79.600 km

Het afscheid van mijn Accord kwam sneller dan verwacht. Door de behoefte aan een trekhaak voor een fietsendrager ontstond de vraag of het niet verstandiger was om nu in te ruilen i.p.v. net voor het bereiken van de 100.000 km grens. Behalve een trekhaak stond ook de 80.000 km (grote) beurt en de vervanging van een paar achterbanden op de planning. Alles bij elkaar reden genoeg dus om de aankoop van een nieuwe in overweging te nemen. Een telefoontje naar de dealer bracht uitkomst: het werd dus een nieuwe Accord met trekhaak i.p.v. een trekhaak voor een ‘oude’ Accord.

Een alternatief voor de Accord is nooit een overweging geweest omdat ik zó tevreden ben over zowel de auto als de garage (Honda Van der Poel in Hulst - fantastische mensen/ liefhebbers zowel voor de verkoop als in de werkplaats!) Ruim 79.000 km zonder ook maar 1 mankementje, geen olieverbruik noch vervelende piepjes of kraakjes. Het enige dat ik heb moeten vervangen zijn de voorbanden (na 60.000 km). De onderhoudskosten waren dan ook laag: de kosten van de 3 beurten die de Accord om de 20.000 km kreeg bedroegen in totaal ruim € 750,-- (incl. btw, excl. de 2 nieuwe voorbanden). En ook de brandstofkosten blijven binnen de perken: het verbruik schommelt n.l. tussen de ruim 1 : 14 hier in Zeeuws-Vlaanderen en 1 : 12 op de Franse autoroute waarbij de cruise control op 140 staat ingesteld.

Behalve betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk is het ook een zeer comfortabele auto die heel erg stil is en die over een paar fantastische stoelen en een heel goede geluidsinstallatie beschikt. De motor draait werkelijk bij alle toerentallen als een naaimachientje en de bediening van zowel versnelling als koppeling is gewoon top. De behoefte aan een automaat heb ik dan ook nog nooit gehad, zeker niet als je de minder positieve berichten over de toch wel verouderde automaten van Honda leest.
Omdat mijn Accord al was verkocht voordat mijn nieuwe kon worden geleverd, heb ik nog een aantal weken met een Accord van 2006 gereden (het vorige model). En dan merk je toch wel een enorm verschil op vlak van comfort en afwerking binnenin. Bij het opsommen van de kwaliteiten van de Accord mag natuurlijk ook niet onvermeld blijven dat het in ons straatbeeld een exclusieve verschijning blijft, hoe onverklaarbaar dat voor mij ook is.

Heeft de Accord dan geen nadelen? Tuurlijk wel. In verhouding tot zijn buitenmaten is de binnenruimte relatief beperkt. 4 inzittenden vinden een comfortabel plekje, maar nr. 5 is midden op de achterbank echt de klos. Een voor mij ongelooflijke misser van Honda is de onverlichte druktoets voor het inschakelen van de 4 knipperlichten. Ik ben wel eens in een situatie terecht gekomen dat ik het achteropkomend verkeer met mijn knipperlichten wilde waarschuwen maar dat ik in het donker de betreffende schakelaar niet vond. (Op dat niveau moet je dus de tekortkomingen gaan zoeken….).

Kortom: ik ben een uitermate tevreden Honda-rijder die sinds kort Accord nr. 3 aan het inrijden is. Ditmaal een parelmoerwitte Lifestyle-uitvoering met 18 inch zwart lichtmetaal (zie foto). Als er iets meer kilometers op de teller staan zal ik uiteraard ook van deze Accord mijn ervaringen met jullie delen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.