Honda Accord 2.4i Executive (2004)

autoreview

Honda Accord
Honda AccordHonda AccordHonda AccordHonda AccordHonda AccordHonda AccordHonda AccordHonda Accord - interieurHonda Accord - interieurHonda Accord - interieur

Signalement

UitvoeringAccord 2.4i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst265.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

9 jaar Accord

  • 255.000 km

Mijn vorige auto was een Mondeo in de lease, en in de nieuwe baan een mooie onkostenvergoeding maar geen leasebak. Dus ging de Mondeo begin 2012 terug naar de leasemaatschappij. Een neef werkend bij Terberg rijdt altijd ex leasebakken en hij ging van een Accord over naar een Lexus IS250 sport. De Accord, een 2,4i executive uitvoering kwam te koop, en het toeval was dat ik deze neef tegen kwam. Een Accord had ik niet eerder op het oog. Maar na de verhalen van neef, en reviews gelezen te hebben, toch eens langs gegaan voor een proefrit.

Motorisch gezien is de Accord geweldig. Een 2.4 liter, zonder turbo dat wel, maar dat had de Mondeo ook niet. Met een automatische bak. Dat had ik nog niet eerder ervaren. De motor & bak laat je bij rustig voetgebruik heerlijk rustig rijden, het nodigt ook niet uit tot stampen. De auto zoeft over de weg, het comfort spat er vanaf. Als het nodig is rap te versnellen duw je het gas meer in, schakelt de bak een tandje terug en komt er veel vermogen vrij om te versnellen. De VTEC power is fijn. De Accord is eigenlijk een wolf in schaapskleren. Maar bovenal is het dus een heerlijke reizigers auto. Sinds 2012 zijn wij steeds meer met de auto op vakantie gegaan. Lange afstanden in de Accord zijn top, het is één en al comfort. Het is ook ongelooflijk stil in de Accord. Van meerdere mensen dat positieve commentaar gehad. De isolatie is dus dik in orde.

Dan iets over de ruimte. De ruimte is zowel voorin als achterin prima. Groot genoeg voor mij (1.83), voldoende ruimte over voor nog grotere mensen. Achterin heb je dan nog steeds niet te klagen. En ook de hoofdruimte is goed. Wel moet je soms wat bukken om het stoplicht goed te zien, alleen als je op de eerste rij staat natuurlijk. Het kan ook te maken hebben met de blauwe rand bovenin de ruit. De auto is een sedan en de kofferbak is niet heel handig benaderbaar. Eenmaal in de kofferbak is er een zee van ruimte. De kofferbak is heel diep, je moet echt in de auto gaan hangen om achterin te komen. Met grote reiskoffers hoef je niet aan te komen. Maar als je dat weet pak je je vakantiespullen in grote en kleinere tassen in. Het is onvoorstelbaar wat een hoeveelheid spullen er allemaal in gaat, kwestie van de ruimtes goed benutten. Met de bank plat krijg je nog meer ruimte, maar je hebt wel last van een beetje v-vormig gat achter de achtbank, waardoor grote spullen niet heel handig mee gaan. Iets smals en langs gaat nog, zoals een kerstboom van twee meter, of meerdere statafels. Maar kom niet aan met iets vierkants of rechthoekigs, zoals een tuintafel. Dat is wel het nadeel van de Accord. De kinderwagen en bijbehorende spullen gingen er vanaf 2015 wel gewoon in.

Dan het interieur, de lederen stoelen zitten als gegoten, zelfs aan de grote kant voor een japanner. Goede zijdelingse steun. De berijdersstoel is elektrisch verstelbaar, zowel de rug als het zitvlak en kan je ook nog eens in apart in hoogte verstellen, dus als je je knieholtes iets hoger wilt dan je zitvlak dan kan dat. Met de rugleuning hetzelfde. Aan de zijkant zit een niet elektrische knop voor de lendesteun. De passagiersstoel heeft echter iets minder verstelmogelijkheden. De stoelverwarming biedt uitkomst op koude dagen. Leer wordt toch wel frisjes in de winter. De gebruikte materialen voor het dashboard, de deuren en de rest is prima, een zacht leerachtig materiaal. Het is met een vochtige doek goed schoon te houden. Weinig tot geen naden en kieren en alles zit goed in elkaar. Geen rammeltjes te horen. Airco is goed en is links en rechts gescheiden te regelen, iets wat in de zomer nog wel eens werd gebruikt met vrouwlief ernaast. Zet hem op standje automatisch en de temperatuur blijft zoals je hem wilt hebben. Helaas in dit bouwjaar nog geen voorruitverwarming. Maar met de voorruit turbo stand op de ventilatie gaat het toch redelijk snel ontdooien als de auto bevroren is. Als je bij vorst tegelijk met starten de spiegelverwarming aan zet zijn die binnen mum van tijd goed zichtbaar. Het stuur voelt prettig aan en heeft knoppen om de radio en de cruise control te bedienen. Op verre reizen heerlijk rijden op de cruise control. Met de knoppen op het stuur net een klein tandje harder of zachter te zetten, waardoor je het af kan stemmen op degene voor je op de weg. In de deuren vrij grote vakken waar je spullen in kwijt kan. Dat kan ook in de armsteun, die een groot vak en een soort klein verborgen vakje herbergt, waar je bijvoorbeeld je pasjes kwijt kan. De radio bestaat uit 12 voorkeuze zenders, dus voor ieder wat wils. En bevat ook een 6 cd wisselaar. Dan merk je dat het toch wat ouderwetser wordt want een usb ingang was er nog niet bij deze 2004 versie. Er is een mogelijkheid om onderhuids de stekkers aan te passen zodat dit erbij kan maar dan moet een deel van de middenconsole eraf. Met twee linkerhanden daar niet aan begonnen, mede omdat ik radio prima vind. (zelfs in de nieuwe auto gebruik ik geen mp3 speler). Toen ik nog de jeugdige jaren had was het jaren 90, dus genoeg cd's voorhanden die eens in de zoveel tijd wisselen.

Dan op naar het exterieur, het is een grote middenklasse auto. Vormgeving is behoorlijk gestroomlijnd met vooraan laag beginnend en hoger naar achteren. De kont aan de zijkant had ietsje breder gemogen wat mij betreft, nu loopt deze ietsje rond af. De kofferklep is wel hoekig. Aan de voorkant goede vrij platte vormgegeven xenon koplampen en zoals het een goed aangeklede versie betreft koplamp sproeiers. Deze sproeiers werken als je de verlichting aan hebt en ook de ruit sproeit. Daardoor raakt het reservoir van de ruitensproeiervloeistof toch sneller leeg dan bij gemiddelde andere auto. Iets om in de winter met regelmaat even bij te vullen. Met een dakraam is ook in de zomer geinig open rijden, als gebruikte ik dan liever de airco. De velgen zijn standaard wat klein van formaat, 16 inch. Ik heb daarop de winterbanden laten monteren, voor de zomer heb ik een origineel Honda 17 inch setje aangeschaft met Michelin banden. Staat net wat leuker, al staat de auto zelfs dan nog hoog op de poten. Verlagen kan maar gaat ten koste van het comfort heb ik begrepen, dus dat heb ik niet gedaan. De achterkant lijkt ook ontworpen voor Amerika, want is voorzien van vier rode achterlampen, wat er eigenlijk best leuk uit ziet. In de verwarmbare spiegels zitten ook richting aanwijzers verwerkt.

Op naar het onderhoud en verbruik. Gekocht net voor de grote 120k beurt en die ook vrij snel na aankoop laten uitvoeren. Het eerste en eigenlijk enige grote probleem kwam aan het licht bij ongeveer 150/155k. Er begon een oranje lampje te branden, en bij de dealer kwam aan het licht dat de nokkenassensor een signaal gaf. De dealer heeft flink zitten zoeken en ook menig onderdeel motoronderdeel vervangen. Na vervanging van de ketting was het euvel opgelost. Dit was een dure reparatie zelfs met coulance, maar veel vervangen dus kan weer jarenlang mee. Wel goed het olieverbruik in de gaten houden. Bij een Japanner hoor ik je afvragen? ja dat was ook mijn eerste gedachte. En bij de dealer moesten ze ook even nadenken. Maar gebleken is dat sommige motoren met veel vermogen hier vaker last van hebben. Bij Honda's in Amerika komt het dan ook vaker voor. In Europa is deze Accord 2.4i automaat niet zo vaak verkocht dus ook nauwelijks iets over te vinden. Bij het vervangen van de nodige onderdelen is dit ook opgelost. Officieel gaat er 0W20 in de motor, hoogwaardige olie voor een hoogwaardige motor. Verder kwam rond 2018 bij de APK aan het licht dat er een kleine gaatje zat precies in het y-stuk na de middendemper. De accord heeft een dubbele uitlaat/achterdempers. Een hele uitlaat kost al gauw dik 1,2k. dus dit laten lassen. Ook kwam er soms wat condens in de rechterachterlichtunit, waardoor er een aantal keer een achterlichtje moet worden vervangen. De monteur heeft ergens een klein gaatje afgedicht en op een andere plek een miniem gaat gemaakt, probleem verholpen en het kan toch ventileren. Verder heeft de Accord de beurten gehad die bij de kilometerstanden horen en zijn de onderdelen vervangen die bij zo'n beurt horen en af en toe de remblokjes vervangen. Bij de overgang van 16 inch naar 17 inch velgen gelijk 17 inch Michelins laten monteren. De nog goede winterbanden bleven om de standaard 16 inch. In 2020 een probleem dat de bijrijdersdeur niet meer open ging. Deur open gemaakt en er bleek een stangetje losgeschoten. Weer terug gezet en euvel verholpen. Wel heeft de Accord soms last van een weigerend deurvergrendelingsmotortje aan de bestuurders kant. Er is een plastic tandwiel dat in de toekomst aan vervanging toe is. Moet dit nog laten maken. Openen en afsluiten aan de bestuurderskant doe ik nu even met de sleutel. Met de afstandbediening gaan wel de andere drie deuren open of dicht. Wel dienen voor mijn gemoedstoestand een keer de remschijven vervangen te worden, er zit een piep in bij het remmen en dat irriteert me soms. Bij de dealer al een keer laten afdraaien maar het piepen kwam vrij snel terug. Al met al tevreden met de onderhoudskosten al was het vervangen van de ketting wel een dure grap. Verspreid over de jaren (2004-2021) stelt het echter niets voor. Zolang je netjes met deze auto omgaat kan er nog jaren mee worden gereden. Roesten doet hij nog niet, de bumpers zijn ook van plastic, waar ik achter kwam toen iemand het nodig vond mij bij het stoplicht aan te rijden. Een nieuwe bumper gekregen en uiteraard betaald door zijn verzekering. Op de rechterdeur wat diepere krassen gekregen nadat iemand te hard zijn deur had open gegooid na het parkeren. Is hersteld bij de schadehersteller. Aan de rechter voorkant een paar krasjes op de bumper, na het miniem raken van een paaltje. Het roest niet want plastic maar mooi is anders. Nu bijgewerkt met lakstift. Het verbruik is naar huidige maatstaven aan de hoge kant, gemiddeld 1 op 11,5/12. Op lange afstanden is de Accord echter veel zuiniger 1 op 14,5 haalde ik naar zuid Frankrijk en dat vol bepakt. Normaal woon-werkverkeer is een 35 km enkele reis waarvan deels binnendoor en deels snelweg. Ga je op de autobahn wat langer 180/190 rijden dan schiet het verbruik wel omhoog, maar dat heb ik slechts eenmalig gedaan. Met vrouw en klein grut erbij doe je toch wat rustiger aan. De top van de auto ligt rond de 220. Jaren terug één keer uitgeprobeerd op een vroege zondagmorgen op de A2 vanuit Utrecht richting Eindhoven.

Sinds april 2019 is de Accord met pré pensioen, de kilometerstand ging richting de 250k en ik vroeg mij af of iets zuiniger rijden voor de portemonnee kon. Een oude starlet (uit1991) stond nog op de stoep en die verkocht aan een jonge jongen, die er blij mij was. Er kwam een Fiësta 1,6 tdci econetic uit 2011 voor terug. Ik ben voor het dagelijks woon werk verkeer hier in gaan rijden, dat ding rijdt nu 1 op 23. En mijn vrouw rijdt sporadisch in de Accord. Maar op vakantie naar Frankrijk in 2019 en in 2020 uiteraard in de Accord. Zou niet anders willen. De Accord is dus sinds april 2019 met pré pensioen ;-) en wordt zo af en toe nog eens gebruikt. Het is en blijft een geweldige rijders auto, maar wordt wel duur om zo voor de deur te laten staan. De teller staat nu op ongeveer 256.000. Dus in 20 maanden is er ongeveer 6.000/7.000 mee gereden inclusief ongeveer 4700 km aan vakantiekilometers. Dit is eigenlijk veel te weinig voor een auto, en dat gaat mij aan mijn hart.
Thuis hebben we overcapaciteit op de zonnepanenelen en we zijn aan het brainstormen of het verstandig kan zijn een stekker hybride te nemen. Geen gedoe op vakantie maar voor dagelijks woon-werk verkeer kan ik thuis en op het werk laden. Een Passat GTE of C350e staan op het vizier maar we zijn er nog niet uit of we het gaan doen. De Accord gaat hoe dan ook niet naar een handelaar die hem voor een prikkie wil hebben, nee dan liever naar een iemand met een autohart, die weet wat hij krijgt en hoe met de auto te handelen. Als er liefhebbers zijn laat het mij weten...

afscheid nadert

  • 265.900 km

Na switchen van baan eind 2023 staat de Accord veel stil. Voor het werk gebruiken we thuis beiden geen auto. En we hebben ook nog een andere auto in bezit. We gebruiken de Honda nu met name voor vakanties. Aangezien die voorlopig niet meer op de planning staan hebben we besloten om de auto te verkopen. De afgelopen 3,5 jaar heeft de Honda slechts 10.000km bijgeplust op de teller. Erg zonde natuurlijk.
De Honda rijdt nog steeds lekker. Jaarlijks wel een nieuwe apk en indien nodig een beurtje, en jaarlijks olie verversen. Het tandwiel van de slotmechnisme linksvoor is nog niet vervangen, maar met het weinige gebruik ook weinig ergenis. De rembokken piepen soms wat, maar de garage krijgt de vinger niet op de zere plek. Schijven en blokken zijn nog goed dus vervangen niet nodig. Mogelijk een keer duurdere remblokken van ander materiaal, wat minder stof afgeeft is het advies van de garage.

Maar bovenal zijn afgelopen 12 jaar een genot geweest om in deze Honda Accord te rijden. Het afscheid zal gepaard gaan met een lach en een traan.
Goodbye my friend.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.