Holden Commodore SV6 Series II (2011)

autoreview

Holden Commodore SV6 Series II (2011)

Signalement

UitvoeringCommodore SV6 Series II
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf8.007 km
KM-stand laatst13.450 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Holden Commodore: wat feitjes en achtergrond

  • 8.007 km

Voordat ik ga vertellen over de rij-ervaringen met de Holden Commodore; eerst wat feitjes.

Merk: Holden
Type: VE Series II Commodore SV6
Motor: 3.6l V6
Vermogen: 300 pk
Koppel: 350 Nm bij 2800 tpm
Brandstoffen: E10, E85, Euro Loodvrij (RON91 of hoger)
Transmissie: Automaat (6 traps)
Verbruik (fabriek/praktijk): 9.5/8.8 l/100 km

Voor nog meer details zie: http://www.holden.com.au/vehicles/commodore/sv6


Bij het zien van de plaatjes zullen er vast mensen zijn, die denken: "lijkt wel wat Opel elementen te bevatten". Dat kan ook wel kloppen, want voorgaande generaties van de Commodore hebben altijd de Omega en diens voorgangers als basis gehad.

Een van de leukste variaties op het thema Opel Omega B, vind ik de Holden Monaro. Een soort Opel Omega coupe, die in de VS als Pontiac GTO is verkocht en in Engeland als Vauxhall te koop was. Vreemd genoeg nooit als Opel Calibra in de rest van Europa :(.

De huidige generatie Commodore is volledig in eigen huis ontwikkeld voor het mooie ronde bedrag van 700 miljoen dollar. Omdat de Australische automarkt relatief klein is, werd de Commodore ook als Pontiac G8 (VS), Daewoo (Korea), Chevie (Midden Oosten) of als Buick (China) aangeboden. Badge engineering extreme zou ik zo zeggen.

In Engeland zijn de extreme HSV versies als Vauxhall VXR8 te krijgen. Voor de rest wordt de auto niet in Europa verkocht en dat is jammer, jammer en nog eens jammer. Maar mocht je op zoek zijn naar die ene witte raaf en wat centen stuk te gooien hebben, dan is dit de beste koop die je kunt doen :) :)

Katoomba here we come....

  • 8.007 km

Ik weet, we hebben de auto alleen te huur gehad, maar na 23 dagen en 7049 km, ben je naar mijn idee wel gekwalificeerd genoeg om een oordeel te vellen over de auto die onder je kont zit. Ook al is het maar een huurauto :).

En wat voor een huurauto. Op 8 december 2011 kwamen we de wagen ophalen bij Hertz in Sydney. Omdat de hoge baas er was, haalde de baliemedewerkster de auto voor ons uit de garage. Dat scheelde weer een looptocht met je backpack van 15 kilo.

Nou wisten mijn vriendin en ik dat de auto groen was en dat het een Holden Commodore was. Maar God wat moest ik lachen toen de wagen werd voorgereden. Wat een monster. Het ging hier namelijk om de SV6 uitvoering.
En met een 3.6 V6 met bijna 300 pk aan vermogen uitgerust, dus je bent zeer zeker geen stakker op de weg. Daarnaast is de wagen voorzien van de nodige verbredingen, spoilers, dikke wielen en een dikke uitlaat. Alsof de auto rechtstreeks uit een 80's tuner blad getrokken was.

Nu hoor ik mensen denken, dat zuipt als een tempelier. Nou dat valt mee. 8.8 l/100 km, wat zo'n 8% lager is dan de fabrieksopgave van 9.5 l/100 km.

Maar goed, onze spullen in de enorme kofferbak gegooid, de kaart van Sydney erbij en trappen met die handel. Ik heb gelukkig al eens vaker in Australie gereden dus links rijden gaat dan als vanzelf. En de knoppenwinkel in de Holden is dermate ingericht dat je in no time je weg vindt in de auto.

Een goede zitplek vinden in de auto is geen probleem. De stoelen zitten goed en zijn prima verstelbaar en het lekker in de hand liggende sportstuur is zowel axiaal als in hoogte verstelbaar. Dat zit wel snor dus.
En voor de rest zorgen de zijdezachte 6-traps automaat en cruise control ervoor dat je niet vermoeid raakt van "irritante" dingen als schakelen en gas geven.

Katoomba here we come...

Hoe rijdt dat nou, zo'n Holden?

  • 11.017 km

Erg goed moet ik zeggen en gelukkig maar, want Ozzies kunnen niet rijden! Ik weet dat dit klinkt als een regelrechte "alles over een kam scheer" actie, maar in het gros van de gevallen is het gewoon bedroevend om te zien.

Je spiegels gebruiken, waarom zou je?Invoegen doen ze nog slechter dan de gemiddelde Nederlander en ze rijden standaard 20 km/u langzamer dan toegestaan zodra ze een flitspaal zien.

Gelukkig zijn er veel inhaalstroken en met 300 pk ben je dit soort wegmisbruikers dan heel snel voorbij. Het is een simpele kwestie van pedaal bodem, de leeuw wordt wakker en gaan met die banaan.

Nou is de auto niet alleen snel, maar hij ligt fantastisch op de weg zonder oncomfortabel te worden. Dat in combinatie met het lekker in de hand liggende sportstuur en de fijne stoelen, maakt een ritje door de bergen enorm plezierig :).

The bowtie

  • 13.450 km

We weten het allemaal vast nog. De dag dat Daewoo zijn logo aan de wilgen hing en we plotseling allemaal Chevrolet reden. Je kon zelfs je oude Daewoo laten ombadgen. Voor degene die dat niet deden; heel slim, u heeft nu een unieke auto.

In Australie is dat iets anders gegaan. Hier zijn alle Deawoo's omgebadged naar Holdens.

En de Holdens zelf... Nou er is hier kennelijk een groeiende trend om je gekochte Holden van een strikkie te voorzien, de welbekende "bowtie". Op zijn zachtst gezegd apart, want dat leeuwen logo van Holden is toch een stuk karakteristieker dan dat strikkie. Ach ja; "to each his own" zullen we maar zeggen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.