Ford Scorpio 2.9i Ghia 24V (1993)

autoreview

Ford Scorpio 2.9i Ghia 24V (1993)

Signalement

UitvoeringScorpio 2.9i Ghia 24V
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf302.000 km
KM-stand laatst310.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Echte kilometervreter

  • 302.000 km

Na anderhalf jaar gereden te hebben in een ietwat opgeleukte Ford Scorpio 2.9 12V met handback:D erg gecharmeerd geraakt van de kracht en souplesse van deze youngtimers.
Om een unieke auto te rijden is een Ford Scorpio een goede keus, waar zie je ze immers nog? Ik was al een geruime tijd op zoek naar een echte Scorpio Cosworth, een 24 klepper zescilinder motor met 194 pk's en het liefst een GHIA uitvoering met alles erop en eraan. Deze auto uiteindelijk gevonden in Duitsland bij een soort van Granada goeroe www.granada-center.de. De auto stond op Mobile.de want probeer maar eens in Nederland een oud type Scorpio Cosworth te vinden.
De auto is in 2009 gespoten, slechts aan de buitenkant, de binnenkant van de deuren zijn nog origineel metallic grijs, misschien laat ik dit tzt nog bijspuiten.
De auto bekeken in Duitsland en was meteen verkocht, de auto een week later opgehaald met een autoambulance, bij thuiskomst bleek de kleppendeksel pakking en automaat te lekken. Dit laten repareren bij een kennis van mij.
Het invoeren bij de RDW viel mij mee, men loopt een keer om de auto, schopt tegen de bandjes en je kunt weer gaan.

Sinds een paar weken rijd ik er nu in en heb er al ruim 1600 km mee gereden. Deze auto is echt fantastisch! Alle luxe die je maar kunt bedenken zit erop, dit is ongeveer de meest complete uitvoering van Scorpio, het enige dat er niet op zit is standkachel, dit was vroeger ook leverbaar op deze types. De motor die erin ligt heeft 190000 km gelopen en er is een K&N powerfilter op gemonteerd voor een wat stoerder geluid en iets meer vermogen.

Over de snelweg rijd je als een vorst in de auto, superstrak en super stil. Iemand inhalen? geen probleem, even een tikje tegen het gas en je bent er voorbij!

Ik trek ook opvallend veel bekijks met deze bijzondere metallic blauw/paarse verschijning. Het verbruik valt mij wat tegen, bij een weekje wat korte afstanden, bij elkaar toch 400 km tank je rustig 55 liter benzine bij de pomp. Dit is beduidend meer dan mijn vorige scorpio, maar deze had ook een handbak.
Op de snelweg is het goed te doen om 1 op 10 te halen, niet te veel gas bij het optrekken en cruisen met zo'n 140 km/u.

tzt komt de versnellingsbak nog achter de cosworth en ik heb nog een RS pakket liggen van mijn oude scorpio die nog gespoten gaat worden en die ga ik er nog onder monteren, foto's volgen.

Al met al een exclusieve lekker luxe auto voor relatief weinig geld.
Al met al heeft de auto mij het volgende gekost:

aanschaf: €1850
kosten rijklaarmaken: €400
invoeren RDW: €100
airco vullen: €65

Niet gek voor een auto uit 1993 met 303500 km rijervaring.

toch maar handbak

  • 310.000 km

Na enige tijd rondgereden te hebben met de cosworth mét automaat, toch maar de handbak erachter gezet. Dit zou ik aanvankelijk uitbesteden maar het verliep toch anders. Op een zaterdagochtend zou ik mijn kameraad ophalen, toen ik de auto in z'n achteruit wilde zetten nam de pook de handel naar de bak niet meer mee. stangetje losgeschoten dus.. Auto naar huis gereden en getracht dit zonder autobrug op te lossen, zonder resultaat.
Na wat wikken en wegen die maandag erop de auto op de brug gezet bij een mechanisatiebedrijf. Versnellingsbak, koppeling, vliegwiel, koppelingskabel etc. alles meegenomen. Na drie en halve dag sleutelen reed ik met een cosworth met handbak! En wat rijdt dit geweldig zeg. 200 pk's op de achterbandjes en met sperdifferentieel in de achteras. Door de powerfilter en het ontbreken van de middendemper geef je vrijwel met luid gegrom iedereen het nakijken bij de stoplichten, alleen oppassen dat je niet schuin op het kruispunt komt te staan doordat je gaat scharen..

Ook had ik nog een origineel RS pakket liggen voor een Ford Scorpio, dit alles van mijn oude scorpio afgehaald. Het RS pakket laten spuiten in de juiste kleur. De kleur is parelmoer paars/blauw, de ene keer is ie paarsachtig de andere keer blauwachtig, best uniek. Een uniekere wagen als deze bestaat er bijna niet.. Een Ford Scorpio Cosworth met handbak en RS pakket.
Van een Ford Scorpio Cosworth sedan zijn er maar iets van 1600 van gemaakt, allen met automaat.

Verder rij ik bijna alle dagen als een vorst in mijn auto en geniet van het leren interieur, de brom, de handbak en de souplesse. Onderhoud heb ik tot dusver vrijwel niet gehad aan de auto, en dat voor een auto uit 1993 met ruim drie ton op de klok.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.