Ford S-MAX 2.0 Titanium (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 56.000 km |
eerste indruk
- 47.000 km
Het betreft hier een voorloopauto totdat de definitieve leaseauto binnen is.
Mijn eerste ervaring met een grote MPV.
Motor /aandrijflijn:
De 2 liter die erin zit stamt nog van de "oude 2 liter Ford" motoren. En dat merk je. De motorkarakteristiek is niet lineair en de gasresponce is matig/mager. Horten en stoten is 'm niet vreemd. Eigenlijk ongeschikt voor deze zware auto. Zelfs om goed mee te komen moet je 'm aardig in te toeren jagen. Niet prettig. De 5 bak schakelt prima maar maakt de auto rumoerig op hogere snelheden (snelweg).
Verbruik:
Ik rij dagelijks 70km woon-werk op binnenwegen. Het verbruik ligt dan tussen de 8,5 en 10 liter. Op de snelweg zit ie rond de 7 liter.
Wegligging
Ford levert vaak de benchmark als het om wegligging gaat en in deze S-Max is die ook prima in orde. Ik vind 'm wel zijwindgevoelig maar dat lijkt me normaal bij MPV's van dit formaat??
Carroserie
De kwaliteit van het plaatwerk is matig. Het sluit allemaal minder strak aan zoals dat bij een VW of Audi wel het geval is. Als ik de achterportieren open is het net of er een "klikje/knakje" is waarbij het lijkt of ze iets gaan afhangen.
Interieur:
Veel ruimte voor bestuurder, passagier en bagage!!!! Stoelen zitten redelijk, zijdelingse steun mocht wat meer zijn. De kopsteunen krijg ik niet fijn afgesteld.
Minpuntje: voor de bestuurder is de achterruitbediening amper toegankelijk. Deze zit hinderlijk "verstopt" achter de deurgreep. De vloermatten zijn ronduit goedkoop ogende matjes.
Door de dubbele A stijl is het zicht op "11 uur" en "2 uur" niet optimaal. Oppassen bij kleine rotondes !!
Airco en ventilatie werkt prima. Voorruitverwarming bespaart krabben en dat is fijn bij een hoge auto waar je anders echt over de motorkap moet hangen.
Betrouwbaarheid:
Kan ik niks over zeggen. Daar ga ik de auto te kort voor rijden.
Samengevat: Door de "slechte" motor is het geen rijdersauto maar enkel een ruim werkpaard voor de familie.
indruk na ca. 10.000km
- 56.000 km
Ruim 10.000km verder de volgende ervaring.
De motorkarakteristiek wordt steeds storender. Het horten, stoten en inhouden bij acceleren is irritant.
Bij koude start en opkomen van de koppeling is het oppassen geblazen. Soms slaat hij af of valt terug tot 400rpm waaardoor je niet wegkomt.
Ik ben ermee naar de garage geweest. Die hebben een analyse gedaan en enkel de bougies vervangen. Heeft echter niks veranderd aan het rijgedrag.
Veel motorlawaai bij snelwegkilometers. Als ik dan in de V70D5 van mijn vrouw stap waan ik mezelf in een extreem stille auto.
De ruimte is natuurlijk geweldig. Zeker met 2 kinderen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.