Ford S-MAX 1.6 TDCi 115pk Econetic Titanium (2013)

autoreview

Ford S-MAX 1.6 TDCi 115pk Econetic Titanium (2013)

Signalement

UitvoeringS-MAX 1.6 TDCi 115pk Econetic Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

FORD S-MAX

  • 6.993 km

Een review schrijven als de auto hagel nieuw is geeft m.i.z. Een gekleurd beeld.
Daarom enige tijd en km gewacht.
Na 6 weken en bijna 7000km acht ik de tijd rijp voor een review.

17 feb 2013 liep de lease van mijn vorige af, een Renault Gran Scenic uit 2009 (fase II).

Door alle bij telling perikelen ben ik in 2012 gaan zoeken naar een opvolger waarbij ik max 20% bijtelling wilde betalen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een mpv of station.
Waarbij renault direct afviel door de ervaringen met de Scenic.

Er lag een lange lijst en met alle auto,s is daadwerkelijk proef gereden.

VW PASSAT VARIANT.
Hoewel geen lelijke auto ontbrak het gevoel in de auto en kwam deze als saai op mij over.
Vooral de besturing voelde doods en vaag.

SKODA SUPERB COMBI.
Een enorme auto met erg veel binnenruimte, maar gaf tijdens de proefrit alle hobbels genadeloos door.
Was lange tijd in beeld als 1e keus.

PEUGEOT 508 SW.
Mooi interieur maar de kofferbak viel tegen, tja en die bak, al heel veel over geschreven, en de meningen zijn verdeeld maar voor mij was het duidelijk dat ik daar geen koppeling mee had ;)

AUDI A4 AVANT.
Was nooit een kandidaad gezien de kofferruimte.
Tevens vielen de rijeigenschappen mij flink tegen voor de premium prijs.

FORD MONDEO WAGON.
Hoewel de opvolger in 2014 komt, blijf ik dit een mooie ruime auto vinden.
De Mondeo rijdt dynamisch en heeft door zijn end of life veel opties in de uitverkoop.
Stond lange tijd met de superb op 1.

FORD S-MAX.
Is iets minder dynamisch dan de Mondeo, maar die binnen ruimte!
Krijg een premium gevoel bij deze auto.
De auto is zeer stil, wrs door de update waarbij het glas 10% dikker is gemaakt.
Kwam niet op de lijst ivm de 25% en lease prijs.

Maar uiteindelijk was dit de beste van het lijstje.
Nadat de wagenpark beheerder en Ford Dekker in Beverwijk een mooi aanbod deden was ik om.
25% bijtelling voor lief genomen op een auto van €45.000.
Wilde een 2.0 liter econetic maar dat paste net niet en met veel medewerking van Ford Beverwijk en leaseplan kon ik wel 1.6 tdci maar dan bomvol.

Nog geen moment spijt van de 1.6. Gaat vlot mee, en met een auto van 1700 kilo ga ik geen sprintjes doen.

Pro.
Rijcomfort.
Dynamisch.
Binnenruimte.
Afwerking.
Rust en stilte in auto.
Bagageruimte.
Goede navi.
Goed geluid met ipod.
Stap uitgerust uit ook na 500km.
Grote brandstof tank.

Min.
Goede zit nog niet gevonden (harde stoel).
Zicht naar links en rechts door de brede raam stijlen.
1e versn. Erg kort.
Water op achterbumper en klep druppelt op je hoofd en nek bij openen achter klep.
Kan niet stoppen met rijden.
Zware auto remmen mogen wat meer gevoel hebben.
Verbruik 6.3 op 100km ondanks cruise control op 120.
5.2l is een fabel.


Wordt vervolgt.

Update

  • 10.600 km

Blijft een heerlijke auto, verbruik is nimmer onder de 5.7l/100km gekomen dus opgave fabrikant een fabel.
Gemiddeld verbruik is 6.2l/100km

Panorama dak leuk als je alleen rijd, zodra er passagiers zijn moet ie dicht omdat de zon verblindt, dus geen meer waarde.

Zit positie bestuurder niet optimaal, blijft zelf in laagste stand te hoog en zitting snijd in onderbeen, nog steeds ruzie met zit positie.

Wielmoeren snel kapot, leuk die afdekking maar na 2x losdraaien zijn ze kapot.

Display sterk achterhaald met hedendaagse techniek.
Wel stabiel, 2x per jaar een vastloper, even aan en uit en alles werkt weer.

Vervelend als je via ipod muziek luistert en je start stop systeem staat aan je bij wegrijden wordt geconfronteerd met keiharde radio, blijft niet op input bron staan.

Het blijft een geweldige rijders auto en km vreter, op vakantie is het hele gezin inclusief de hond na 1200 km fris op de camping.

Omdat ik zelf in de "banden" zit neem ik altijd een volwaardig reserve wiel mee, vreet wel veel ruimte van je bagage op.
Daar stond ik op een berg in Italië met een gat in mijn band en geen telefoon bereik, gelukkig reserve wiel bij me.
Ga nooit op je pomp set af, werkt niet bij grote gaten en je band kun je daarna weggooien!! (is niet Smax gebonden, veel andere fabrikanten doen dit om de bijtelling te halen met gewicht reductie)

Nieuwe model mist de bravoure van huidige model, is te mak(s);) en heeft geen eigen karakter meer.

Zou ik weer een Smax nemen? oude model! yes, gelijk, maar helaas het nieuwe model staat al bijna in de showroom.

Doordat mijn oudste zoon niet meer mee gaat op vakantie is een kleiner model ook o.k, maar die B en C max zijn echt lelijk (ook van binnen) voel wel wat voor de nieuwe Espace crossover of anders een dikke C4 Grand Picasso, lekker eigenwijs dat was en is de Smax nog steeds.

Einde Lease

  • 110.000 km

OP 23-11-2016 geheel onverwacht mijn Ford Smax ingeleverd.
Deze zou worden geleased tot eind maart 2017.
Maar na het opsturen van de offerte voor een nieuwe auto, belde onze wagenparkbeheerder met een mooi voorstel. zie andere review Skoda SuperB Combi Style Business.

Dus gister afscheid genomen van de zwarte Smax.

Positief-
Het verbruik ongeveer op 6.3 ltr/100km of 15.78 km per liter.
Kwaliteit, geen panne of stroringen, slechts een enkele freeze van het nav systeem (4 x in 3.8 jaar).
Rijgenot en bochten gedrag, ondanks dat het een hoge en zware auto is rijd deze heel dynamisch en is met goede banden heel goed in de bocht te zetten en te houden.
Grote brandstoftank!

Negatief-
De zit positie van de chauffeur, heb nooit helemaal echt lekker gezeten, last van rechter boven been op lange ritten.
Geen reserve wiel maar een pomp set, geloof me dat werkt niet met een grote bout in je band!
Sindsdien altijd een los reserve wiel mee in de auto.

Waarom geen nieuwe Smax.
Wel de oude was vernieuwend en echt een mooie auto, de nieuwe is net een walvis met zijn bek wijd open (die nieuwe gril) de rest is bijna een kopie van de oude.
Maar waar ik echt op afknap is het interieur en de nieuw prijs.
Het dashboard met de verticale lamellen vindt ik spuug lelijk, ook de andere Ford modellen hebben hier last van.
Ook de prijs even configureren en hop je zit over de 50K heen!!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.