Ford Puma 1.7i 16V Century (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Puma 1.7i 16V Century |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 76.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een roestige Opel wilden we nu een leuke auto. Dat werd een Ford Puma Century: onpraktisch, klein, wel heel erg leuk. Het is een sportief wagentje, maar zeker geen sportwagen. Met 1000 kg/125 pk heeft ie genoeg porrie onder de kap, maar in vergelijking met bijvoorbeeld de nieuwere dieseltjes is het echt geen krachtpatser. Het is een kleine coupe, dus verwacht geen comfortabele reisauto. Toch zit ik ruimer in de Puma dan in de Astra station. Dat komt omdat de Puma een tweedeurs is denk ik. Ik ben 1m94 en dat zit best comfortabel. Voor dikkertjes zijn de stoelen geen pretje lijkt me. De ruimte voor passagiers achterin doet er wat mij betreft niet veel toe bij een coupe, maar die is nog best in orde. De sterk aflopende daklijn zorgt wel dat mensen langer dan 1m80 (schat ik) enigszins gekreukeld de auto uitrollen.
Positief:
- Het afwijkende uiterlijk, wat je er verder ook van vindt.
- Het weggedrag: komt makkelijk weg, heeft bij alle snelheden kracht over en reageert daarom direct, ligt als een blok op de weg en stuurt precies. Dat merk je vooral in bochten. De versnellingsbak schakelt trefzeker.
- Interieur: de bekleding en het dashboard zijn dik in orde. Redelijk comfortabele leren stoelen met stiksels in de kleur van de auto. Overzichtelijk dashboard, de bediening is eenvoudig en best listig. Bijvoorbeeld de vooruit/achteruit knop op de cd/radio: vooruit is de knop met het bobbeltje, achteruit met het kuiltje: zit vlak bij het stuur, je hoeft je ogen niet van de weg te halen. Het Ford 6000 soundsystem is trouwens bijzonder goed.
- Onderhoudskosten. De auto is in de basis een Fiesta, en de onderhoudskosten zijn gelijk. Het wordt ongetwijfeld minder joppig als er specifieke Puma-onderdelen aan te pas komen, maar dat is pas bij schade.
Negatief:
Het blijft een Ford, heel solide is het allemaal niet. Rammeltjes, kraakjes, gordelspanners die niet soepel teruglopen zodat de gordel buiten boord hangt als je uitstapt, de lak is vrij snel beschadigd, condens in de koplampen na een regenbui. De kofferbak kan in principe met de afstandsbediening worden geopend, maar de veren zijn net niet sterk genoeg om het deksel op te tillen. De remmen piepen vaak als een oude molen en mochten trouwens best wat sterker. Ik lees trouwens vaak dat water in de kofferbak loopt bij regen. Als je het deksel niet openzwaait, maar gewoon opent is er echt niets aan de hand.
Onder aan de streep is het een prima auto. Ik stap na ruim een jaar nog steeds met veel plezier in: lekker karren.
PROBLEMEN
vlak na aanschaf in juli 2005 - stelmotor van linker koplamp: 150 euro
maart 2006 roestende raamsnorren vervangen: 75 euro
september 2006 - centrale deurvergrendeling werkt slechts op 1 portier: 190 euro
+ 2 uitpoetsbeurten wegens krassen in de lak (ik weet niet of iedereen dat zou doen): 90 euro per beurt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren