Ford Puma 1.7i 16V (2000)

autoreview

Ford Puma
Ford PumaFord PumaFord PumaFord PumaFord PumaFord PumaFord Puma - interieur

Signalement

UitvoeringPuma 1.7i 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst88.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Puma 1.7

  • 88.000 km

Algemeen
Ik heb bijna 5 jaar een Ford Puma 1.7 gehad. Tussen 2009 en 2014. Het was mijn eerste auto. En zonder meer een heerlijke auto om mee te beginnen. Hij had een lekkere motor met een lekker geluid en een fantastische wegligging. Hij reed als een go kart maar was ook nog behoorlijk praktisch en betrouwbaar. De belangrijkste reden om hem weg te doen was de roestvorming en daarnaast wilde ik een echte sportwagen kopen. Daarom heb ik hem ingeruild op een Hyundai Coupe S III V6 2.7.

Design
Ik vond de vormgeving zeer geslaagd. Met name de zijkant en de achterkant. De voorkant vond ik bij de aanschaf ook mooi, maar vind ik inmiddels niet meer zo denderend. Desalniettemin zou ik nog altijd een 8 of een 9 voor het design geven.

Interieur
De Puma heeft het interieur van de Fiesta. Maar deze is opgeleukt met grijskleurige materialen. Hierdoor ziet hij er leuk en afwisselend uit. Verwacht geen bijzonder hoge kwaliteit. Zo liet het paneel aan de binnenzijde van de deur regelmatig los. De zit is vrij hoog, waardoor de auto het echte sportwagen gevoel mist.

Snelheid
Met name tot zo’n 80 km/u was de Puma indrukwekkend snel. Hij kon heerlijk versnellen op provinciale wegen van de ene naar de andere rotonde. Boven de 80 km/u was de Puma in de 4e versnelling duidelijk minder snel. De Puma was snel genoeg om heerlijk mee te kunnen stoeien. Maar net niet snel genoeg om het een echte volbloed sportwagen te kunnen noemen.

Weggedrag
De Puma had werkelijk een formidabele wegligging. Toen ik er de eerste keer in rond reed had ik het gevoel dat in een kart rondreed. Hij stuurde erg direct. Ook de versnellingsbak was goed. En dan dat heerlijke geluid. Alleen de remmen waren niet bijster sterk. Hij had dan ook 2 schijfremmen en 2 trommelremmen.

Betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid was op zich goed. In 5 jaar tijd heb ik maar twee grote reparaties gehad. Zo heb ik de motor van het electrische raam moeten vervangen. Dit was een dure aangelegenheid: 400 euro. Daarnaast is de koppeling vervangen voor ca. 350 euro.
Een groot nadeel op termijn werd echter de roestvorming. De auto heeft bijna permanent buiten gestaan. En sneeuw en regen hebben hem geen goed gedaan. De Puma heeft helaas een dunne lak en is vatbaar voor roest. Op verschillende plaatsen rond de wiel maakte de lak plaats voor roest.

Financieel
Het verbruik was te overzien. Reken op ongeveer 1 liter op 11,5 km. Met een lage wegenbelasting en beperkte onderhoudskosten was de auto betaalbaar in het gebruik.

Conclusie
De Ford Puma 1.7 was een lekkere auto om in te rijden. Hij was ook tameli9jk betrouwbaar, praktisch en betaalbaar in het gebruik. Belangrijkste nadeel is de roestvorming als hij veel buiten heeft gestaan.

Pluspunten:
- Mooi design
- Fantastische wegligging
- Mooi motorgeluid
- Betrouwbaar
- Tamelijk ruime kofferbak
Minpunten:
- Vatbaar voor roestvorming
- Hoedeplank valt er continu uit
- De versnellingsbak gaat moeizaam in de achteruitversnelling

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Puma

DirectLease
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (5D/6H)
€ 489
 
Arval
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 513
 
Alphabet
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 559
 

Gerelateerde forumtopics