Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Puma

Ford Puma 1.4 16V (1999)

Lion King

Ford Puma 1.4 16V (1999)
  • Autotest
3 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Puma 1.7-16V heeft er 'n broertje bij, 'n soort - tsja - Lion King. Hij heet Puma 1.4-16V, oogt minstens even vervaarlijk als de 1.7, maar heeft aanzienlijk minder scherpe klauwen. Een jager met een hoog Disney-gehalte eigenlijk...

Naast de 125 pk sterke Puma 1.7-16V stuurt Ford ook een Puma in een soort Disney-vermomming het oerwoud in: de 1.4-16V. Ook een zestienkleppertje, maar dan met 90 pk. Negentig pk? Een ding is zeker: dat bijterige is er bij de veertienhonderd wel vanaf. Zelfs met een levendige fantasie kun je het geen scheurijzertje noemen. Het is geen auto die bruist van enthousiasme. Tien, vijftien paarden meer was net lekker geweest. Met negentig paarden in de stal moet je op het gebied van de prestaties wel erg veel inleveren. De viercilinder klinkt fel, maar moet bij het induwen van het gaspedaal merkbaar nadenken hoe hij de ruim een ton zware Puma vooruit kan jagen. Ook bij een inhaalspurt in de vijfde versnelling krijg je een beetje de neiging een kalender op te zoeken. Natuurlijk, voor normaal gebruik is de Puma vlot zat, maar bovenmatig dynamische ideetjes kun je in dit geval maar beter vergeten.
Een sprinttijd 0-100 km/h van even boven de elf tellen is op papier bijvoorbeeld niet eens verkeerd, aanzienlijk sneller zelfs dan de fabriek belooft, maar daarvoor moet je dan echt al je kunde in de strijd gooien. Het fraaie aluminium pookje schakelt in deze versie gek genoeg opeens niet meer zo kwiek door de versnellingen heen. En het viercilindertje wil echt nadrukkelijk toeren maken om voldoende power beschikbaar te hebben. Ook op hogere snelheden aangekomen zijn er kanttekeningen te plaatsen. Het schakelen van de vierde naar de vijfde versnelling vergt bijvoorbeeld hinderlijk veel aandacht.
Aan de andere kant: zeg nou zelf, wanneer wordt er in ons land nog echt stevig doorgereden? Zelden toch. En vlot kruisen gaat natuurlijk best. Heb je een keer een wilde bui, dan moet je even geduld hebben, maar dan stopt de snelheidsmeter toch rond de 180 km/h.
Daar komt nog bij dat het Puma-onderstel zich door dat veel tammere motortje natuurlijk absoluut niet in de war laat brengen. Hij stuurt heel makkelijk. Niet te licht en met voldoende gevoel. En lekker beweeglijk. Bovendien is de vering lekker stevig afgestemd, zodat hij als het spreekwoordelijke strijkijzer een hoek om duikt. Vooral lange doorlopers en verkeerspleinen zijn wat dat betreft een genot. Daar komt het immers niet aan op acceleratie, maar speelt de wegligging een hoofdrol. En daar mankeert weinig aan. Remmen? Als een blok.

New Edge
Wat ook blijft, is de vlotte New Edge lijn van de Puma. Gedurfd en zeer geslaagd. Met opvallende details als de ronde lijnen van ramen en neus, de kleine projectielampjes voor en die aparte achterlichten. Met drie gemeen de wereld in kijkende ronde verlichtingsunits. De scherp aflopende daklijn mondt uit in een decent spoilertje dat in de grote achterklep is geïntegreerd. Het belangrijkste uiterlijke verschil zit hem in de wielen. Het lichtmetaal is vervangen door redelijk strakke wieldeksels. Gelukkig zijn de wielen nog wel geschoeid met 50-serie banden. En ach, daar gaat het uiteindelijk om.
Ook binnenin is de Puma een auto met een lekker eigenwijs karakter. De vorm gaat duidelijk voor de functie. Dat levert bijvoorbeeld een diepe, maar lastig toegankelijke bagageruimte op. Hoog en smal. En twee achterstoeltjes waarop hoogstens plek voor twee kinderen is. De rijder wordt aanzienlijk meer verwend. De uitrusting is zeker niet verkeerd en de sportstoelen voorin zitten prima en zijn lekker stevig gevuld. Het stuurtje is gedeeltelijk met leer bekleed en je hebt uitzicht over een speels dashboard, met allerlei aardige accenten. Alleen... witte meters? En had die aluminium kleur van de dashboard paneeltjes nou niet iets meer aluminium-achtig kunnen zijn? Een beetje goedkoop zo.
Bergruimte? Weinig. Kleine vakjes hier en daar. Maar daar reken je in zo'n auto ook niet op. Midden voorin zit wel een klein bakje dat bijna een Nobelprijs verdient. Eindelijk een plek om de GSM-telefoon voor het grijpen te zetten. Zonder dat hij meteen gruwelijk in de weg zit.
De slotsom. Blijft de Puma 'fun' genoeg met deze basismotor? Voor zo'n 40.000 gulden ben je de man of vrouw. Dat klinkt duidelijk anders dan de 45 mille van de 1.7-16V. Het offer dat je moet doen op het gebied van de prestaties is naar onze smaak wel erg groot. Maar het is en blijft een hebbeding.

Signalement

Merk Ford
Model Puma 1.4i 16V
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.788

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.388 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 122 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.984 mm / 1.674 mm / 1.344 mm
Wielbasis 2.446 mm
Massa leeg 1.009 kg
Laadvermogen 391 kg
Banden195/50VR15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 11,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,0 s / 18,5 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 171 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Puma
Ford Ford Puma

PRIVATE LEASE Ford Puma

INFO
Auto.nl
Auto.nl
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 413
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (5D/7A)
€ 514
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 519
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 424
 
DirectLease
DirectLease
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (5D/6H)
€ 429
 
Ford Puma in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Puma

    85
    • 14 maart 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Puma specificaties
  • Ford Puma occasions
  • Ford Puma video's
Advies en informatie
  • Ford Puma tests
  • Ford Puma gebruikersreviews
  • Ford Puma index
PREMIUM
Ford Puma 1997 - Ford Puma 2020 - Dubbeltest

Ford Puma 1997 - Ford Puma 2020 - Dubbeltest

Katten zijn geliefd op social media. Ze hebben miljoenen volgers en verdienen bakken geld voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line (2020)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2022)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    3
    • 25 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2022)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    3
    • 18 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line (2020)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line (2020)

    2
    • 31 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 155pk ST-Line X First Edition (2020)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 155pk ST-Line X...

    • 8 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line X First Edition (2020)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line X...

    21
    • 7 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 155pk ST-Line X First Edition (2020)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 155pk ST-Line X...

    5
    • 7 maart 2020
meer reviews
Op de rollenbank - Ford Racing Puma

Op de rollenbank - Ford Racing Puma

42

Opnieuw een heel bijzondere gast op de rollenbank van Beek Auto Racing deze week. We verwelkomen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    14
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achtergrond
    De Ford Puma van 25 jaar geleden had veel scherpere klauwen

    De Ford Puma van 25 jaar geleden had veel...

    30
    • 15 januari 2022
  • Reportage
    Hyundai heeft beste multimedia in compacte klasse

    Hyundai heeft beste multimedia in compacte...

    76
    • 8 januari 2022
  • PREMIUM
    Seat Arona vs. Ford Puma - Dubbeltest

    Seat Arona vs. Ford Puma - Dubbeltest

    • 4 januari 2022
  • Nieuws
    Ford Puma krijgt nieuwe gouden editie

    Ford Puma krijgt nieuwe gouden editie

    10
    • 30 december 2021
  • Eindejaarsvideo - Stéphan - Ford Puma ST

    Eindejaarsvideo - Stéphan - Ford Puma ST

    21
    • 23 december 2021
Merk
Merk
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    14
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie in Saarlouis

    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie...

    33
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan naar Goodwood

    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan...

    23
    • 21 juni 2022
  • Achtergrond
    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    59
    • 18 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden