Ford Puma 1.6i 16V (2001)

Ford Puma 1.6i 16V (2001)
Ford Puma 1.6i 16V (2001)Ford Puma 1.6i 16V (2001)Ford Puma 1.6i 16V (2001)Ford Puma 1.6i 16V (2001)Ford Puma 1.6i 16V (2001)Ford Puma 1.6i 16V (2001)

UitvoeringPuma 1.6i 16V
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2018

My 🐱puma

Dag heren en dames
Ergens in oktober 2018, was het tijd voor een andere auto, mijn vorige auto ford fiesta mk3, die ik altijd koesterde. Moest weg, de enige reden er zat geen airco op.

De opvolger moest een ford worden. Mijn eerste auto was een ford sierra en daarna een paar fiesta, dus fordminded

Na lang zoeken zag ik een ford puma grijs. Leder bekleding. Airco en een 1.6 motor erin. De fiesta ingeruild voor 500 en moest 450 bijbetalen.

Eenmaal gekocht, wat prachtig als je in de auto instapt leder bekleding airco maar als naar de buitenspiegels kijkt en je ziet de vormgeving van de auto, dan ben je opslag verliefd. En vooral als je gaat rijden heerlijke rijeigenschap en dat is een kenmerk van ford, soms rij ik een extra rit alleen om te genieten. Hoe die rijdt. Ook als je vertelt dat je een ford puma rijdt dan kijken ze verbaasd he dat type dat ken ik niet van ford. Dus je rijdt wat excusief.

Achteraf merkte ik dat de auto wat achterstallige onderhoud had. De voor schijfremmen waren krom, de achtervelg was niet goed recht en was krom, en de roestplekjes op de bekende achterschermen, zo is ook de rechter dorpel beschadigd.

Heb meteen de schijfremmen vervangen. Daarna heb ik de velgen vervangen door een paar fabrieksvelgen van een fiesta winterbanden als een tijdelijke oplossing. Ga later op zoek naar originele velgen.

Inmiddels heb ik ongeveer +- 20 500 kilometer gereden werk 80 kilometer op een dag, en ook lekker in de weekenden wat rondtoeren met mijn puma. Technisch geen problemen gehad, elke weekend check ik de vloeistoffen en krijgt ie wasbeurtjes.

De enige problemen is de bovenste laklaag begint te schilveren, de roest in wielkasten. En de dempers van de kofferbak lekken olie en gaan snel kapot. Had hem eerder vervangen bij een sloperij.

Ga binnenkort roest en de dorpel aanpakken maar weet nog niet bij wie ik het voor een goede prijs kan repareren.

All met all is deze puma wat afgeragd gekocht, ik was meteen verliefd op deze auto die mij nooit in de steek liet. Beetje bij beetje knap ik deze wilde uitstervende kat tot een beauty.

Update

Stil going strong met deze ford puma brengt mij vertrouwd dagelijks naar mijn werk 80 km per dag. En in weekend ga ik op pad met deze puma, lekker deze roofdier uitlaten.

Wat is er gebeurd aan onderhoud:
-heb eerst fatsoenlijk nieuwe olie en
filter ververst
- de koppeling heeft zijn tijd gehad na
255600 km trok langzaam op
- De roestplekken onder dorpel en
spatborden aangepakt en netjes
overgespoten zodat ie nog langer
meegaat maar ook voor het oog .

Al deze investering zijn het waard, voor deze uitstervende diersoort. Altijd trouw brengend naar mijn werk en ritten in het weekend.

Wat komt er nog aan:
- nieuwe distributieriem en waterpomp
- En later een paar mooie velgen.

Wat valt tot nu toe mee:
-De onderhoudskosten aan deze auto is
goedkoop
- Betrouwbaar en funny gestileerde
auto op basis van ford fiesta mk 4
-de beste rijdende auto tot nu toe wat
rijdt ie heerlijk strak en dynamisch
met een hoogtoerige yamaha motor

Wat valt tegen:
- roest in dorpel wielkasten maar ook
boven reservewiel, kwestie van
bijhouden , slechte lakkwaliteit
- interieur piept en kraakt deurpanelen
gaan soms los

Ik ga richting de 3 ton met deze ford puma, maar zou overwegen om hem alleen te gebruiken voor weekenduitstapjes, koop een ford ka erbij voor werk verkeer. Wie weet?

Ik Hou jullie op de hoogte

Inmiddels gisteren naar circuit van spa francochamps gegaan met mijn broertje. Begon de auto met optrekken en heuvel oprijden te stoteren, ga zo snel mogelijk door een monteur laten checken, mischien bobine, vervuilde benzinefilter, of bougies.

Upgrade

Nog steeds rij ik met mijn trouwe ford puma naar werk in eindhoven dagelijks 80 per dag en autotripjes in het weekend. heb er veel plezier aan mijn uitstervende diersoort haha, vooral het rijden is heerlijk, piepjes en kraakjes neem ik voor lief. Maar technisch solide en simpel.

Wat is er aan gebeurd:
- 2 voorbanden versleten. Tweedehans winterbanden ondergezet. Want ga binnenkort in zomer velgen onder zetten.
-Koplampen schoongemaakt met tandpasta believe it zuivere koplampen.
- tijdens apk kwam ophangrubbers van draagarmen voor dat ze afgesleten waren en speling er in zat. Ook vervangen. En dat was ook de oorzaak van de voorbanden die aan de buitenkant extra afgesleten waren.

Binnenkort ga ik voor een kleine beurtje. En over een paar kilometers de waterpomp en distributieriem vervangen. Hou jullie op de hoogte.

Puma op de weg houden

Nog steeds trouw brengt mij de ford puma dagelijks 80 km per werkdag naar mn werk . En in het weekend ga ik grote ritjes maken met de puma.

Op een dag wilde ik gaan remmen en kreeg geen grip meer. En voelde de aandrijving trillen en schavende geluid maken. Ik dacht meteen dat de remschijven op waren . Heb meteen de puma naar de garage gebracht. En viel op dat tijdens het rijden dat de aandrijving enorme schavende geluid maakte , elke voetganger keek me na . Wat blijkt. De aandrijfas lager was helemaal op en versleten. Maar dat is zeer begrijpelijk na zoveel trouwe kilometers van fabriek af . De kosten bedroegen € 375,- inclusief een rechterveerpoot.

Nu rijdt mijn puma zoals een puma moet rijden heerlijk strak en fris. geniet nog steeds met een glimlach van deze puma. Het valt op dat deze ford puma coupe, steeds schaarser wordt op de weg. En dat merk ik ook aan de mensen die mij vragen wat voor auto dit is. Het is prachtig dat ik ze uitleg over deze type auto van ford. En sommigen geloven mij niet dat het gewoon een ford fiesta platform heeft. Kreeg zelfs een reactie dat het een porsche was.😂. Sommigen geef ik ze een proefrit ze willen het proberen hoe die rijdt. En dat laat ik als autoliefhebber toe.

Ik hou jullie verder op de hoogte. En ga weer de weg op met mijn vriend puma.

Wat moet er gebeuren:
-Binnenkort moet de distributieriem en
waterpomp vervangen worden
-achterschokdempers zijn bijna op.
-Binnenbekleding aan pasagierskant
begint los te komen. Moet gefixt
worden

Nog steeds die klachten 😱

Na een aantal km gereden, in de puma. Na de reparatie van de aandrijfas waar de lagers op waren en de rechterpoot. Komt er plots weer die klachten terug, het abs lampje brand, en een trillende rempedaal die het remmen moeilijk maakt. Eenmaal geremd komt er een geluid uit de aandrijving. Tot grote irritatie van lopende passanten. heb vandaag weer gereden en het klacht is weer weg. Heb weer de garage benaderd voor een inspectie. Word vervolgd 👍

Een versleten abs pomp

Het probleem bleef maar aanhouden. Gekeken op internet naar de oorzaak. En het bleek meestal een abs sensor of een abs pomp te zijn die defect waren. Een nieuwe is peperduur. Dus heb ik op internet gekeken naar sloop. Met de juiste code in de abs pomp heb ik het van een sloop gehaald en via een monteur laten monteren. De kosten totaal 390 euro s inclusief montage.

Nu ik toch bezig ben . Heb ook een nieuwe distribu

Alles kwam rond deze km stand naar voren. Maar het was ook tijd dat de distributieriem, spanrollen , en waterpomp heb vervangen. Wilde geen risico s gaan nemen. Totale kostenplaatje 600 euro. En kan weer 150000 km weer of 10 jaar rondrijden.

En met een apk van 260 euro waar de banden afgekeurd bleken te zijn . Kan ik weer een jaar ook veilig rijden.

Nog steeds rijd ik met deze uitstervende kat met een glimlach. Valt op dat ik meer bekijks en positieve opmerkingen krijg van de ford puma. Was het de moeite waard? Ik zeg ja als autoliefhebber heb je met deze hoge km stand te maken met slijtbare onderdelen en dat moet vervangen worden. En dat is ook gebeurd. Nou ik ga nog steeds lekker rondtoeren in deze mooie uitstervende ras ford puma🐅 en hou jullie weer op de hoogte tsauw👊👍 wij houden hem op de weg

🎉300 000 km 🎊 gehaald 🎂

Nog steeds brengt mij de puma dagelijks 80 km per dag in een werkweek op en neer naar mn werk. En in weekenden toertochtjes.

En heeft een mijlpaal bereikt . Want de teller tikte de 300000 km af. Heb de puma getrakteerd op een uitgebreide wasbeurt. En ook ik de eigenaar is tegelijk jarig . Dus een dubbele feestje voor ons. 🥂🎂🎉🎊.

De ford doet zn werk enorm naar behoren. Ik ga binnenkort. MotorOlie vervangen , bougies en filters. En wil de bodemplaat van de auto textyleren tijdens de aankomende zomer.
Intussen rijdt mn puma vertrouwde kilometers af. En ga jullie weer binnenkort op de hoogte houden. Hopelijk dat deze uitstervende kat soort 🐅 nog lang en gelukkig blaakt van de gezondheid . En ik ook.
Wordt vervolgd 👍

keep it rolling

het is weer tijd voor een update , en dagelijks op werkdagen brengt mijn ford puma mij vertrouwd naar mn werk op en neer, elke dag 80 km. op zondagen ga ik wat vaker naar rotterdam, maar deze afgelopen zomer ben ik ook tochten gaan maken naar provincie zeeland via antwerpen en via westerscheldetunnel genieten van deze prachtige provinciewegen met bochten waar ford puma lekker goed thuis voelt . heb ervan genoten en veel kilometers afgelegd .

wat is er allemaal gebeurd met de ford puma:
- Gasklephuis gereinigd , vanwege
slechte startprobleem
- heb complete set 4 velgen met all season banden op de kop getikt, en
eronder gezet, het staat veel beter dan de standaard stalen fabrieksvelgen
kosten inclusief montage uitlijnen 350 euro.
- olie vervangen, en filter, koplampen polijsten waren namelijk helemaal
verweerd. plus ik heb de balken van de bodemplaat laten behandelen t
tegen roest. want er kwam oppervlakkige roest. en wil dat het niet gaat
escalleren tijdens de wintermaanden met strooizout. all deze klussen
totaal kosten mij 450 euro.

op een mooie zomerse dag op terugweg van werk naar huis reed ik turborotonde op. en kreeg geen voorrang van een motorijder waardoor ie mij achteraf mij niet zag. en botste tegen mijn bumper en mn
spatbord . blikschade dus . kreeg via verzekering van motorijder een bedrag vergoedt om mn schade te repareren . en heb het ook gedaan. gelukkig ziet mn puma er weer als vanouds er weer prachtig uit..

moet wel zeggen dat de ford puma onderdelen steeds schaars aan het worden zijn .

is het moeite waard om te investeren in deze uitstervende kat?

ik zeg ja, want nog steeds stap ik dagelijks met een glimlach in mn puma . en vreet ie dagelijks km s. het is mn trouwe maatje en kan moeilijk afscheid nemen van deze uitstervende kat.
het is een liefhebbersauto geworden .

in de toekomst ga ik overwegen om een 2e auto aan te schaffen voor werk . en dat ik deze puma gebruik voor weekend met toertochten.

Ik hou jullie binnenkort weer op de hoogte

We kunnen weer rollen met de puma

Afgelopen februari moest mn puma naar de jaarlijkse apk. Kreeg te horen dat er volgende punten moest repareren.
-homokineten beide moesten
vervangen
- achterremkabels waren verroest en
moesten beide vervangen worden
- beide voorbanden waren versleten.
Het was een pittige apk met een prijs
van 730 euro inclusief balanceren en
uitlijnen .
Intussen maakt mn ford puma enorm
veel
kms 80 km per werkdag . En op
zaterdag maak ik soms een toertocht
naar zeeland via antwerpen en
westerscheldetunnel . S zondags ga ik
vaker naar rotterdam. Het is altijd
genieten met dit ford. En stap altijd
met een glimlach achter het stuur .

Wat gaat er binnenkort gebeuren:
- ga de motor flushen
- kleine reparatie onder bodemplaat
lassen.
- bestuurderstoel is los. Zoeken naar
een andere stoel.

Is het moeite waard?
Ik kan na 4 jaar bezit heel moeilijk afscheid nemen van deze leuke coupeetje van ford die ik liefheb ♥️ en hem koester. Het is mijn trouwe ouwe kameraadje die mij vertrouwd 4 jaar lang intensief woon/werk en prive gebruik nooit in de steek heeft gelaten. Eenmaal achter het stuur . Krijg je een mooie glimlach😁 . Hij rijdt als een kart en de mooie vormgeving new edge ( scherpe lijnen ronde vormen) vindt ik horen bij de rijdynamiek van de auto. Krijg veel vragen wat voor auto het is. En krijg ik complimenten van mensen bij tankstations of op straat . En merk nu dat de pumas steeds schaarser worden. En wil deze uitstervende kat op de weg houden.

Toekomstplannen?
overweeg binnenkort na zomer om een 2e auto te kopen van hetzelfde platform ,ford ka, of een fiesta mk 4/5. Dit omdat ze heerlijke rijdynamiek hebben. En laat mn ford puma alleen voor zomer en toertochten in weekenden. En in de toekomst wil ik onderdelen kopen voor mn puma .

Maar nu ?
Maar nu geniet ik dagelijks van mn ford puma. En gebruik hem dagelijks. Die trouw zijn werk doet, en ga mn best doen om deze uitstervende katsoort fit 🐱 op de weg te houden . Ik hou jullie wederom op de hoogte 👍

Still going strong

Nog steeds trouw gebruik ik de puma non stop en intensief dagelijks elke werkdag die 80 km aflegt. Maar ook in de weekend ga ik naar zeeland en via antwerpen richting westerscheldetunnel. Maar ook vaak in rotterdam en elders in nederland en in het buitenland. Gebruik ik de ford puma goed.

Mankementen🤒:
Tijdens stationair draaide de motor onregelmatig, waardoor ik tijdens optrekken bij stoplichten , de motor afslaat. Dit veroorzaakte gevaarlijke situatie voor overige verkeersdeelnemers. Heb meteen de monteur laten bellen voor de grote onderhoudsbeurt en ook dat ie de oorzaak vindt van het onregelmatig stationair draaien van de motor en dat ie ook afsloeg . Het Lag aan de bougie kabels .

Tijdens een rit naar rotterdam hoorde ik mn auto tikkende geluidmaken onderd de bodemplaat. Als ik boven de 110 / 120 km aantikte was het geluid enorm luider en irritant .

Bracht mijn puma wederom naar monteur, na een inspectie bleek dat de linkervoor veerpoot los en gebroken was. ook de rechtervoorwiellagers zijn helemaal op .

Wat is er gebeurd aan reparatie/ oderhoud :

- ik heb een grote beurt aan de puma
laten verrichten. Heb olie,
oliefilter,luchtfilter, bougies,
bougiekabels, benzinefilter laten
vervangen. De kosten van grote
beurt+ vervangen van bougiekabels
bedraagt totaal 325 euro .

- de linkerveerpoot laten vervangen .
en ook de rechtervoorwiellager
vervangen bedrag totaal 270 euro

Is het de moeite waard🤔🤨?
Soms vindt je het genoeg van die kosten elke keer. Maar dan denk ik deze ford puma 🐱 verdient het. Het is nog steeds mijn trouwe puma, die mij 4 jaren trouw bleef. En kan moeilijk afscheid♥️ nemen van deze ford 🐱puma. Ik blijf deze puma trouw. En ga hem koesteren. Ik overweeg om een tweede auto te gaan halen

Wat gaat er binnenkort gebeuren🔮:
- onderkant bodemplaat kleine roest
aanpakken en tectyleren.

Wordt vervolgd 👍

bodemplaat laten lassen zie foto's

Nog steeds gebruik ik mn ford puma intensief voor mn dagelijkse woon werkverkeer, wekelijks die ongeveer 700 a 800 km aantikt. Inclusief in weekend dat ik naar rotterdam reis. Ik merk wel dat de puma steeds zeldzamer wordt . En dat veel mensen nieuwsgierig zijn wat voor model dat is. Nog steeds rij ik met een glimlach 😁met deze uitstervende kat🐱puma . Technisch is het een toppertje die solide en lang meegaat. Alleen de carroserie en de interieur is niet voor eewigheid gebouwd. En volgens mijn mening flink op bespaard.

Heb enorme respect voor ford puma heb zoveel intensief kms gemaakt . En heb een band met de auto opgebouwd.

Op een werkdagje ging ik naar mn werk . En moest stoppen voor de stoplichten, ineens schoot mn bestuurderstoel los.

Ik bracht hem naar de garage. En kreeg te horen dat de vestigingsbouten en de plek op de bodemplaat helemaal is geroest .

De monteur vertelde dat ie de bodemplaat gaat checken.

En inderdaad na het weghalen van de zwarte tectylaag kwam aap uit de mouw. Bijna de hele bodemplaat was op met roest en gaten. Ook de dorpel was een punt om in de gaten te houden in de toekomst.

Ik kreeg een telefoon van de monteur om te beslissen of het nog wel verstandig was om het alsnog de bodemplaat te lassen . De kosten zou ongeveer 700 euro incusief de tectylaag gaan kosten.
Ik heb de fotos van het project bodemplaat lassen en repareren op de revieuw gezet.

Het was een moeilijke beslissing want heb toch een band en herinnering aan de ford puma . Plus dat ie steeds zeldzamer wordt.

Ik heb de knoop doorgehakt en besliste toch om door te gaan met mn ford puma . En de bodemplaat te lassen.

Wat is er aan reparatie gebeurd:
- bestuurderstoel raakte los, en de
bodemplaat vol met roestgaten laten
dichtlassen en tectyleren. Kosten van
750 euro
- binnenbekleding tijdens de
hittedagen raakte los . Weer
vastlijmen kosten 35 euro.

Toekomstplannen🔮:

Ik rij nog steeds intensief kms woon werk. En de km stand nadert bijna 400.000 km. Maar ben aan het kijken voor een 2e auto. Of maybe inruil aan een liefhebber. Maar dat lijkt me moeilijk voor mij om afstand te nemen van mijn ♥️ford puma 🐱

Alles is mogelijk, maar 1 ding is wel zeker ik . Zolang ik eigenaar ben . Koester♥️ ik deze ford puma. Een uitstervende kat 🐱die ik koester.

Wat moet komende tijd aan gebeuren :

Wat gaat er binnenkort gebeuren:
- grote beurt, olie verversen, alle filters
- apk in feb 2023
- hopelijk 2e auto ,om mijn puma af te
lossen voor weekendritjes en hem
bijhouden met onderhoud

PRIVATE LEASE Ford Puma

Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)

Alphabet
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)