Ford Puma 1.6i 16V (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Puma 1.6i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 229.720 km |
KM-stand laatst | 416.500 km |
ford puma
Dag heren en dames
Het was 16 oktober 2018, ik zat samen met mijn ouders te ontbijten. toevallig kijk ik altijd nieuwsgierig op internet naar tweedehands auto´s . mijn oog was gevallen op een advertentie van een grijze ford puma. leder bekleding en met airco, 1,6 zetec motor. de kilometerstand was op dat moment 229720
maar ik had niet de itentie om een auto tweedehands te kopen. mijn moeder keek ook mee, en vond de ford puma een mooie sportief modelletje die enorm fraai eruit zag. mijn moeder kwam met een voorstel dat ik mijn huidige auto toendertijd een ford fiesta mk 3 uit 1996 wilde inruilen voor die fraaie ford puma. En dat mijn moeder mij een bedrag zou lenen , en als ik weer werk haar geld terug betaal. het was mijn bedoeling dat ik mijn ford fiesta mk3 als youngtimer zou houden.
heb er lang nagedacht ben ik met de ford fiesta mk 3 naar de garage in eindhoven gegaan. onderweg was ik wat verdrietig omdat ik mijn geliefde trouwe fiesta ga inruilen .
Het was nu het moment voor een andere auto, De opvolger moest een ford worden. Mijn eerste auto was een paar 2 fords sierra s eerste was een 3 deurs uivoering 1,6 uit 1983 en de 2e was een 5 deurs hatchback 1,6 uit 1989 en daarna een paar fiesta´s mk 3 en mk4 , dus ik ben fordminded. Ik kreeg 500 euro voor mijn ford fiesta mk3, die ik altijd koesterde en goed heb onderhouden. en moest alleen 450 euro bijbetalen voor de ford puma .
Eenmaal gekocht, wat prachtig als je in de auto instapt leder bekleding airco maar als naar de buitenspiegels kijkt en je ziet de vormgeving van de auto, dan ben je opslag verliefd. En vooral als je gaat rijden heerlijke rijeigenschap en dat is een kenmerk van ford, soms rij ik een extra rit alleen om te genieten. Hoe die rijdt. Ook als je vertelt dat je een ford puma rijdt dan kijken ze verbaasd he dat type dat ken ik niet van ford. Dus je rijdt wat excusief.
Achteraf merkte ik dat de auto wat achterstallige onderhoud had. De voor schijfremmen waren krom, de achtervelg was niet goed recht en was krom, en de roestplekjes op de bekende achterschermen, zo is ook de rechter dorpel beschadigd.
Heb meteen de schijfremmen vervangen. Daarna heb ik de velgen vervangen door een paar fabrieksvelgen van een fiesta winterbanden als een tijdelijke oplossing. Ga later op zoek naar originele velgen.
Inmiddels heb ik ongeveer +- 20 500 kilometer gereden werk 80 kilometer op een dag, en ook lekker in de weekenden wat rondtoeren met mijn puma. Technisch geen problemen gehad, elke weekend check ik de vloeistoffen en krijgt ie wasbeurtjes.
De enige problemen is de bovenste laklaag begint te schilveren, de roest in wielkasten. En de dempers van de kofferbak lekken olie en gaan snel kapot. Had hem eerder vervangen bij een sloperij.
Ga binnenkort roest en de dorpel aanpakken maar weet nog niet bij wie ik het voor een goede prijs kan repareren.
All met all is deze puma wat afgeragd gekocht, ik was meteen verliefd op deze auto die mij nooit in de steek liet. Beetje bij beetje knap ik deze wilde uitstervende kat tot een beauty.
Update
- 255.600 km
Stil going strong met deze ford puma brengt mij vertrouwd dagelijks naar mijn werk 80 km per dag. En in weekend ga ik op pad met deze puma, lekker deze roofdier uitlaten.
Wat is er gebeurd aan onderhoud:
-heb eerst fatsoenlijk nieuwe olie en
filter ververst
- de koppeling heeft zijn tijd gehad na
255600 km trok langzaam op
- De roestplekken onder dorpel en
spatborden aangepakt en netjes
overgespoten zodat ie nog langer
meegaat maar ook voor het oog .
Al deze investering zijn het waard, voor deze uitstervende diersoort. Altijd trouw brengend naar mijn werk en ritten in het weekend.
Wat komt er nog aan:
- nieuwe distributieriem en waterpomp
- En later een paar mooie velgen.
Wat valt tot nu toe mee:
-De onderhoudskosten aan deze auto is
goedkoop
- Betrouwbaar en funny gestileerde
auto op basis van ford fiesta mk 4
-de beste rijdende auto tot nu toe wat
rijdt ie heerlijk strak en dynamisch
met een hoogtoerige yamaha motor
Wat valt tegen:
- roest in dorpel wielkasten maar ook
boven reservewiel, kwestie van
bijhouden , slechte lakkwaliteit
- interieur piept en kraakt deurpanelen
gaan soms los
Ik ga richting de 3 ton met deze ford puma, maar zou overwegen om hem alleen te gebruiken voor weekenduitstapjes, koop een ford ka erbij voor werk verkeer. Wie weet?
Ik Hou jullie op de hoogte
Inmiddels gisteren naar circuit van spa francochamps gegaan met mijn broertje. Begon de auto met optrekken en heuvel oprijden te stoteren, ga zo snel mogelijk door een monteur laten checken, mischien bobine, vervuilde benzinefilter, of bougies.
Upgrade
- 271.395 km
Nog steeds rij ik met mijn trouwe ford puma naar werk in eindhoven dagelijks 80 per dag en autotripjes in het weekend. heb er veel plezier aan mijn uitstervende diersoort haha, vooral het rijden is heerlijk, piepjes en kraakjes neem ik voor lief. Maar technisch solide en simpel.
Wat is er aan gebeurd:
- 2 voorbanden versleten. Tweedehans winterbanden ondergezet. Want ga binnenkort in zomer velgen onder zetten.
-Koplampen schoongemaakt met tandpasta believe it zuivere koplampen.
- tijdens apk kwam ophangrubbers van draagarmen voor dat ze afgesleten waren en speling er in zat. Ook vervangen. En dat was ook de oorzaak van de voorbanden die aan de buitenkant extra afgesleten waren.
Binnenkort ga ik voor een kleine beurtje. En over een paar kilometers de waterpomp en distributieriem vervangen. Hou jullie op de hoogte.
Puma op de weg houden
- 288.780 km
Nog steeds trouw brengt mij de ford puma dagelijks 80 km per werkdag naar mn werk . En in het weekend ga ik grote ritjes maken met de puma.
Op een dag wilde ik gaan remmen en kreeg geen grip meer. En voelde de aandrijving trillen en schavende geluid maken. Ik dacht meteen dat de remschijven op waren . Heb meteen de puma naar de garage gebracht. En viel op dat tijdens het rijden dat de aandrijving enorme schavende geluid maakte , elke voetganger keek me na . Wat blijkt. De aandrijfas lager was helemaal op en versleten. Maar dat is zeer begrijpelijk na zoveel trouwe kilometers van fabriek af . De kosten bedroegen € 375,- inclusief een rechterveerpoot.
Nu rijdt mijn puma zoals een puma moet rijden heerlijk strak en fris. geniet nog steeds met een glimlach van deze puma. Het valt op dat deze ford puma coupe, steeds schaarser wordt op de weg. En dat merk ik ook aan de mensen die mij vragen wat voor auto dit is. Het is prachtig dat ik ze uitleg over deze type auto van ford. En sommigen geloven mij niet dat het gewoon een ford fiesta platform heeft. Kreeg zelfs een reactie dat het een porsche was.?. Sommigen geef ik ze een proefrit ze willen het proberen hoe die rijdt. En dat laat ik als autoliefhebber toe.
Ik hou jullie verder op de hoogte. En ga weer de weg op met mijn vriend puma.
Wat moet er gebeuren:
-Binnenkort moet de distributieriem en
waterpomp vervangen worden
-achterschokdempers zijn bijna op.
-Binnenbekleding aan pasagierskant
begint los te komen. Moet gefixt
worden
Nog steeds die klachten ?
- 288.940 km
Na een aantal km gereden, in de puma. Na de reparatie van de aandrijfas waar de lagers op waren en de rechterpoot. Komt er plots weer die klachten terug, het abs lampje brand, en een trillende rempedaal die het remmen moeilijk maakt. Eenmaal geremd komt er een geluid uit de aandrijving. Tot grote irritatie van lopende passanten. heb vandaag weer gereden en het klacht is weer weg. Heb weer de garage benaderd voor een inspectie. Word vervolgd ?
Een versleten abs pomp
- 290.400 km
Het probleem bleef maar aanhouden. Gekeken op internet naar de oorzaak. En het bleek meestal een abs sensor of een abs pomp te zijn die defect waren. Een nieuwe is peperduur. Dus heb ik op internet gekeken naar sloop. Met de juiste code in de abs pomp heb ik het van een sloop gehaald en via een monteur laten monteren. De kosten totaal 390 euro s inclusief montage.
Nu ik toch bezig ben . Heb ook een nieuwe distribu
- 295.301 km
Alles kwam rond deze km stand naar voren. Maar het was ook tijd dat de distributieriem, spanrollen , en waterpomp heb vervangen. Wilde geen risico s gaan nemen. Totale kostenplaatje 600 euro. En kan weer 150000 km weer of 10 jaar rondrijden.
En met een apk van 260 euro waar de banden afgekeurd bleken te zijn . Kan ik weer een jaar ook veilig rijden.
Nog steeds rijd ik met deze uitstervende kat met een glimlach. Valt op dat ik meer bekijks en positieve opmerkingen krijg van de ford puma. Was het de moeite waard? Ik zeg ja als autoliefhebber heb je met deze hoge km stand te maken met slijtbare onderdelen en dat moet vervangen worden. En dat is ook gebeurd. Nou ik ga nog steeds lekker rondtoeren in deze mooie uitstervende ras ford puma? en hou jullie weer op de hoogte tsauw?? wij houden hem op de weg
?300 000 km ? gehaald ?
- 300.000 km
Nog steeds brengt mij de puma dagelijks 80 km per dag in een werkweek op en neer naar mn werk. En in weekenden toertochtjes.
En heeft een mijlpaal bereikt . Want de teller tikte de 300000 km af. Heb de puma getrakteerd op een uitgebreide wasbeurt. En ook ik de eigenaar is tegelijk jarig . Dus een dubbele feestje voor ons. ????.
De ford doet zn werk enorm naar behoren. Ik ga binnenkort. MotorOlie vervangen , bougies en filters. En wil de bodemplaat van de auto textyleren tijdens de aankomende zomer.
Intussen rijdt mn puma vertrouwde kilometers af. En ga jullie weer binnenkort op de hoogte houden. Hopelijk dat deze uitstervende kat soort ? nog lang en gelukkig blaakt van de gezondheid . En ik ook.
Wordt vervolgd ?
keep it rolling
- 327.700 km
het is weer tijd voor een update , en dagelijks op werkdagen brengt mijn ford puma mij vertrouwd naar mn werk op en neer, elke dag 80 km. op zondagen ga ik wat vaker naar rotterdam, maar deze afgelopen zomer ben ik ook tochten gaan maken naar provincie zeeland via antwerpen en via westerscheldetunnel genieten van deze prachtige provinciewegen met bochten waar ford puma lekker goed thuis voelt . heb ervan genoten en veel kilometers afgelegd .
wat is er allemaal gebeurd met de ford puma:
- Gasklephuis gereinigd , vanwege
slechte startprobleem
- heb complete set 4 velgen met all season banden op de kop getikt, en
eronder gezet, het staat veel beter dan de standaard stalen fabrieksvelgen
kosten inclusief montage uitlijnen 350 euro.
- olie vervangen, en filter, koplampen polijsten waren namelijk helemaal
verweerd. plus ik heb de balken van de bodemplaat laten behandelen t
tegen roest. want er kwam oppervlakkige roest. en wil dat het niet gaat
escalleren tijdens de wintermaanden met strooizout. all deze klussen
totaal kosten mij 450 euro.
op een mooie zomerse dag op terugweg van werk naar huis reed ik turborotonde op. en kreeg geen voorrang van een motorijder waardoor ie mij achteraf mij niet zag. en botste tegen mijn bumper en mn
spatbord . blikschade dus . kreeg via verzekering van motorijder een bedrag vergoedt om mn schade te repareren . en heb het ook gedaan. gelukkig ziet mn puma er weer als vanouds er weer prachtig uit..
moet wel zeggen dat de ford puma onderdelen steeds schaars aan het worden zijn .
is het moeite waard om te investeren in deze uitstervende kat?
ik zeg ja, want nog steeds stap ik dagelijks met een glimlach in mn puma . en vreet ie dagelijks km s. het is mn trouwe maatje en kan moeilijk afscheid nemen van deze uitstervende kat.
het is een liefhebbersauto geworden .
in de toekomst ga ik overwegen om een 2e auto aan te schaffen voor werk . en dat ik deze puma gebruik voor weekend met toertochten.
Ik hou jullie binnenkort weer op de hoogte
We kunnen weer rollen met de puma
- 339.000 km
Afgelopen februari moest mn puma naar de jaarlijkse apk. Kreeg te horen dat er volgende punten moest repareren.
-homokineten beide moesten
vervangen
- achterremkabels waren verroest en
moesten beide vervangen worden
- beide voorbanden waren versleten.
Het was een pittige apk met een prijs
van 730 euro inclusief balanceren en
uitlijnen .
Intussen maakt mn ford puma enorm
veel
kms 80 km per werkdag . En op
zaterdag maak ik soms een toertocht
naar zeeland via antwerpen en
westerscheldetunnel . S zondags ga ik
vaker naar rotterdam. Het is altijd
genieten met dit ford. En stap altijd
met een glimlach achter het stuur .
Wat gaat er binnenkort gebeuren:
- ga de motor flushen
- kleine reparatie onder bodemplaat
lassen.
- bestuurderstoel is los. Zoeken naar
een andere stoel.
Is het moeite waard?
Ik kan na 4 jaar bezit heel moeilijk afscheid nemen van deze leuke coupeetje van ford die ik liefheb ♥️ en hem koester. Het is mijn trouwe ouwe kameraadje die mij vertrouwd 4 jaar lang intensief woon/werk en prive gebruik nooit in de steek heeft gelaten. Eenmaal achter het stuur . Krijg je een mooie glimlach? . Hij rijdt als een kart en de mooie vormgeving new edge ( scherpe lijnen ronde vormen) vindt ik horen bij de rijdynamiek van de auto. Krijg veel vragen wat voor auto het is. En krijg ik complimenten van mensen bij tankstations of op straat . En merk nu dat de pumas steeds schaarser worden. En wil deze uitstervende kat op de weg houden.
Toekomstplannen?
overweeg binnenkort na zomer om een 2e auto te kopen van hetzelfde platform ,ford ka, of een fiesta mk 4/5. Dit omdat ze heerlijke rijdynamiek hebben. En laat mn ford puma alleen voor zomer en toertochten in weekenden. En in de toekomst wil ik onderdelen kopen voor mn puma .
Maar nu ?
Maar nu geniet ik dagelijks van mn ford puma. En gebruik hem dagelijks. Die trouw zijn werk doet, en ga mn best doen om deze uitstervende katsoort fit ? op de weg te houden . Ik hou jullie wederom op de hoogte ?
Still going strong
- 343.800 km
Nog steeds trouw gebruik ik de puma non stop en intensief dagelijks elke werkdag die 80 km aflegt. Maar ook in de weekend ga ik naar zeeland en via antwerpen richting westerscheldetunnel. Maar ook vaak in rotterdam en elders in nederland en in het buitenland. Gebruik ik de ford puma goed.
Mankementen?:
Tijdens stationair draaide de motor onregelmatig, waardoor ik tijdens optrekken bij stoplichten , de motor afslaat. Dit veroorzaakte gevaarlijke situatie voor overige verkeersdeelnemers. Heb meteen de monteur laten bellen voor de grote onderhoudsbeurt en ook dat ie de oorzaak vindt van het onregelmatig stationair draaien van de motor en dat ie ook afsloeg . Het Lag aan de bougie kabels .
Tijdens een rit naar rotterdam hoorde ik mn auto tikkende geluidmaken onderd de bodemplaat. Als ik boven de 110 / 120 km aantikte was het geluid enorm luider en irritant .
Bracht mijn puma wederom naar monteur, na een inspectie bleek dat de linkervoor veerpoot los en gebroken was. ook de rechtervoorwiellagers zijn helemaal op .
Wat is er gebeurd aan reparatie/ oderhoud :
- ik heb een grote beurt aan de puma
laten verrichten. Heb olie,
oliefilter,luchtfilter, bougies,
bougiekabels, benzinefilter laten
vervangen. De kosten van grote
beurt+ vervangen van bougiekabels
bedraagt totaal 325 euro .
- de linkerveerpoot laten vervangen .
en ook de rechtervoorwiellager
vervangen bedrag totaal 270 euro
Is het de moeite waard???
Soms vindt je het genoeg van die kosten elke keer. Maar dan denk ik deze ford puma ? verdient het. Het is nog steeds mijn trouwe puma, die mij 4 jaren trouw bleef. En kan moeilijk afscheid♥️ nemen van deze ford ?puma. Ik blijf deze puma trouw. En ga hem koesteren. Ik overweeg om een tweede auto te gaan halen
Wat gaat er binnenkort gebeuren?:
- onderkant bodemplaat kleine roest
aanpakken en tectyleren.
-
Wordt vervolgd ?
bodemplaat laten lassen zie foto's
- 360.018 km
Nog steeds gebruik ik mn ford puma intensief voor mn dagelijkse woon werkverkeer, wekelijks die ongeveer 700 a 800 km aantikt. Inclusief in weekend dat ik naar rotterdam reis. Ik merk wel dat de puma steeds zeldzamer wordt . En dat veel mensen nieuwsgierig zijn wat voor model dat is. Nog steeds rij ik met een glimlach ?met deze uitstervende kat?puma . Technisch is het een toppertje die solide en lang meegaat. Alleen de carroserie en de interieur is niet voor eewigheid gebouwd. En volgens mijn mening flink op bespaard.
Heb enorme respect voor ford puma heb zoveel intensief kms gemaakt . En heb een band met de auto opgebouwd.
Op een werkdagje ging ik naar mn werk . En moest stoppen voor de stoplichten, ineens schoot mn bestuurderstoel los.
Ik bracht hem naar de garage. En kreeg te horen dat de vestigingsbouten en de plek op de bodemplaat helemaal is geroest .
De monteur vertelde dat ie de bodemplaat gaat checken.
En inderdaad na het weghalen van de zwarte tectylaag kwam aap uit de mouw. Bijna de hele bodemplaat was op met roest en gaten. Ook de dorpel was een punt om in de gaten te houden in de toekomst.
Ik kreeg een telefoon van de monteur om te beslissen of het nog wel verstandig was om het alsnog de bodemplaat te lassen . De kosten zou ongeveer 700 euro incusief de tectylaag gaan kosten.
Ik heb de fotos van het project bodemplaat lassen en repareren op de revieuw gezet.
Het was een moeilijke beslissing want heb toch een band en herinnering aan de ford puma . Plus dat ie steeds zeldzamer wordt.
Ik heb de knoop doorgehakt en besliste toch om door te gaan met mn ford puma . En de bodemplaat te lassen.
Wat is er aan reparatie gebeurd:
- bestuurderstoel raakte los, en de
bodemplaat vol met roestgaten laten
dichtlassen en tectyleren. Kosten van
750 euro
- binnenbekleding tijdens de
hittedagen raakte los . Weer
vastlijmen kosten 35 euro.
Toekomstplannen?:
Ik rij nog steeds intensief kms woon werk. En de km stand nadert bijna 400.000 km. Maar ben aan het kijken voor een 2e auto. Of maybe inruil aan een liefhebber. Maar dat lijkt me moeilijk voor mij om afstand te nemen van mijn ♥️ford puma ?
Alles is mogelijk, maar 1 ding is wel zeker ik . Zolang ik eigenaar ben . Koester♥️ ik deze ford puma. Een uitstervende kat ?die ik koester.
Wat moet komende tijd aan gebeuren :
- 360.000 km
Wat gaat er binnenkort gebeuren:
- grote beurt, olie verversen, alle filters
- apk in feb 2023
- hopelijk 2e auto ,om mijn puma af te
lossen voor weekendritjes en hem
bijhouden met onderhoud
Apk en onverwachte kosten slijtage???
- 376.719 km
Update : 22 januari 2023
Nog gebruik ik de ford puma intensief dagelijks voor woon werk verkeer. max 500 a 600 km per week En in weekend richting rotterdam en elders in buitenland.
Net voor de apk eind januari 2023 op een werkdag starte mn puma trouw . Maar zag op het dashboard licht branden van de accu, heb anwb gebeld en kwam op de oprit . Analyse gemaakt en bleek dat de orginele dynamo het begaf. Adviseerde om er niet mee te rijden anders is de accu ook op. Heb hem bij de garage laten vervangen door een nieuwe dynamo. Totale kosten inc montage 280 euro.
Daarna heb ik de ford puma naar een apk keurstation laten brengen voor de jaarlijkse apk. heb meteen ook gezegd dat ie de olie en filter ook vervangt van de motor. De apk afkeur was : voor dimlichten en stadslichten en inclusief de kleine beurt liep de kosten op een totale plaatje 383.32 euro. En kon de ford puma een jaartje weer tegenaan
Heb de auto opgehaald van de keurmeester en wilde ford puma wassen in de wasbox. En zie dat er een paar goede gaten in de beide dorpels zijn gemaakt door de apk meester. En dat heeft de apk keurmeester niet gezegd dat ie onder de dorpel met een koevoet huishouden ging doen. Het zou netjes zijn als ie het gewoon vertelde. En dat erbij plus die 383.32. Voor die lichten en kleine beurtje . Vondt ik het op zn zachts gezegd veel te duur. En weet dat ie mij niet meer ziet bij hem.
Was een beetje teleurgesteld . want in korte tijd heb ik veel kosten gemaakt. En wilde er niet lang mee gaan rijden met die gaten in de dorpel. Wordt alleen maar erger.
Dus meteen de lasser / monteur ingelicht . heb de ford puma netjes en profesioneel laten lassen en behandelen tegen corrosie en tectyleren. De totale kosten waren 340 euro totaal. En dit alles is gebeurt op eind januari.
Opdate : 21 april 2023
Alles is gemaakt en maak weer trouwe 500 km per week met de ford puma op en neer dagelijks naar werk. Plus naar rotterdam elke zondag. En ook naar het buitenland. Op een dag toen ik In keulen in duitsland door een slechte wegdek ging rijden in een grote kuil. Hoorde ik een bonk geluid ergens in de vooras .Moet wel zeggen dat de wegen daar ondermaats zijn. en vanaf dat moment voelde dat mn ford puma niet meer rijdt als een kart?. Het achterkant ging tijdens het rijden zijwaarts zwabberen. De voorkant piepte en kraakte. En vondt het eng en onveilig om ermee te rijden. Voor mij maar ook voor de mede verkeersdeelnemers
Begon net financieel ??break even te draaien en nu dit weer?.
Heb de puma meteen weer naar de garage gebracht. samen hadden we de ford puma op de brug gezet. En wat bleek: de linksvoorveer gebroken. De linker fuseekogel was kapot met speling. De achteras die was ook los met speling door de versleten rubbers die van de fabriek kwamen toendertijd.
Met 1 tik als je de auto duwt van de zijkant begon de ford puma lambada ? te ?dansen. Zo los was die achteras. bijde met de monteur schrokken we.
De monteur bestelde de linksvoorveer. En de fuseekogel. En de 2 rubbers voor de achteras . Vooral het uithalen van de achteras was een bevalling. Het was vastgeroest en heeft veel arbeidstijd gekost.
De totale kosten liegen er niet om: met een totale plaatje van 620 euro die mij heeft gekost. Durf ik te zeggen dat ford puma weer als een kart ?rijdt. En weer veilig en tip top technisch in orde is..
De leuke kante van de ford puma :
-Het is een fijne rijdersauto die rijdt als
een kart?
-De ford puma heeft mij in 5 jaar en met enorme hoge kilometers die ik intensief rijd nooit zomaar in de steek gelaten. Dus zeer betrouwbaar. Het zijn alleen de puur slijtage onderdelen die vervangen worden.
- Je begint steeds excusiever in een speciale auto te rijden in deze puma kleine coupeetje. Hij ziet er mooi?❤ uit met scherpe en ronde vormen. En dat een coupeetje op basis van ford fiesta mk4
De minder leuke kanten van de ford puma coupe:
-Roest gevoelig op de bodemplaat en dorpels en wielkasten achter. Gelukkig heb ik alles gelast en getextyleerd.
-Lakkwaliteit is wat ondermaats
- Interieur piept en kraakt.
Al met al heb ik in korte tijd veel puur slijtageonderdelen vervangen . Dus ook veel kosten gehad. Maar ik zie het als een investering voor mijn beauty ❤?ford puma . Waar de laatste tijd mn auto veel belangstelling krijg van medeweggebruikers. En zeggen wat dit voor een ford is. Met passie vertel ik dat dit een ford puma coupe is. En geef ze soms een proefritje om te rijden. Heerlijk als ze het ook meemaken.
Trouw maak ik mn kilometers met mn puma coupe. Ik heb een enorme band met deze ford❤puma. En verzorg hem en onderhoud hem met liefde.
Ik ga weer rijden ?en hopelijk hou ik jullie weer binnenkort op de hoogt?
Mijlpaal 400.000 km
- 404.805 km
Nog steeds gebruik ik de ford puma voor intensief wekelijkse woon en werkverkeer. En draai wekelijks 500 a 600 km . s zomers en nu in de winter trouw start ie vertrouwd en draait ie vrolijk zn rondjes .
Afgelopen donderdag tijdens terugrit van mn werk heeft mijn trouwe puma een mijlpaal bereikt en draaide de km stand van : 400.000 km.
Wat is er aan onderhoud gebeurt laatste periode?
- 24 -8 2023 heb ik 2 nieuwe all 4
season voorbanden laten zetten ivm
met slijtage van de banden.
+ het uitlijnen van de banden
Maakte het een bedrag van 202,- euro
Tijdens terugkomst van werk bleek dat er een paar druppels koelvloeistof lekt vanuit de onderkant van de radiator. De radiator is nooit vervangen, en rolde toendertijd in 2021 met de puma vanuit de fabriek in keulen
Ik wilde daarmee niet te lang mee doorrijden en heb meteen mn trouwe garage gebeld voor een afspraak.
Nu ik toch bezig was heb ik ook een grote beurt erbij gedaan. Omdat de olieverversing en filters wat over de gewenste interval km stand was gepasseerd.
24-10-2023
Grote beurt plus een nieuwe radiator erin gezet. Met de kosten van 495,75 euro .
6-12-2023
Ergens begin december 2023 reed ik dagelijks woon werkverkeer, ineens hoor ik een rare geluid op de achteras, ik dacht dat het de achterbanden versleten waren met cupping. had een paar 2 gebruikte goede winter achterbanden vervangen voor 90 euro. en dacht dat het probleem opgelost was. maar nee de probleem bleef aanhouden, het geluid was nog steeds hoorbaar op de achteras. later ben ik naar mn trouwe monteur geweest en ging de achteras controleren en wat bleek de beide wielnaven en wiellagers waren helemaal op. op internet heb ik de 2 wielnaven besteld voor 150 euro. en de monteur bestelde wiellagers en de ook nog 2 nieuwe trommels erop 68 euro per stuk. dit hele gebeuren koste het mij totaal ongeveer 420 euro.
23-12-2023
probleem opgelost dacht ik. na een weekje rij ik op een zaterdagavond voor de kerst terug naar huis op de snelweg A2. Tijdens het rijden explodeerde de rechter achterwiellager helemaal eruit. kalm en tegelijk geschrokken dirrigeerde ik mn ford puma gehavend richting de afslag. de auto was niet meer rijdbaar en belde de anwb. na een lange periode wachten kwam anwb en zei dat de lagers kapot waren. terwijl ik de anwb vertelde dat ze nog nieuw waren. zelfs anwb was verontwaardigd waarom de splinternieuw rechtsachter lagers weer kapot was. want hij zag alle onderdelen die nieuw waren, ook nieuwe trommels.
anwb stuurde een oplegger omdat mijn puma niet verder kon rijden. ik gaf hem het adres van mn monteur , maar de anwb vondt het te ver om mn puma bij mn monteur af te zetten. dus moest ik een andere garage vinden in mijn woonplaats om de auto daar af te zetten en te gaan maken. ik kende een andere goeie maat van mij die een garage heeft en had hem op de hoogte gehouden over het probleem.
ivm met de kerstdagen en oud en nieuw , kreeg ik eerst een leenauto van de anwb en daarna . kreeg ik een andere leenauto van mn maat die garage heeft, na een paar weken was mn ford puma eindelijk klaar, en zei tegen mn maat doe er ook apk bij, want het apk was bijna verlopen. het totale kosten was weer 400 euro in een korte periode. dus totale kosten van 820 euro dit hele gebeuren van wiellagers, wielnaven en trommels .
13-1-2024
intussen op 13 januari 2024 heb ik een 2e auto aangeschaft het betreft een ford ka van 2010 titanium uitvoering die mijn geliefde ford puma wat km s gaat verlichten die ik wekelijks maak met de ford puma. op de ford ka ga ik trouwens ook een revieuw maken.
2-2-2024
begin februari heb ik de kachelkraan vervangen die het opgaf, dat is een zwakke punt van de ford puma want ik kreeg geen koude lucht , alleen warme lucht . de totale kostenpost 80 euro.
1-4-2024
Met veel plezier stap ik en rijd ik nog steeds met deze mooie ford puma coupe. eenmaal achter het stuur geeft mij deze auto altijd een mooie glimlach en geniet ik van de ritjes , het rijdt als een kart. en de vreugde die deze puma mij geeft is onbetaalbaar ❤. Ik krijg veel bekijks met deze auto of mensen weten niet wat voor auto het is. Met plezier leg ik ze uit dat het ford puma coupe is die gebaseerd was op de ford fiesta mk4 . en soms geef ik ze een proefrit met plezier.
ik heb een enorme hechte band ❤ met mijn ford puma coupe , en koester deze uitstervende kat met liefde.
update zondag 25 augustus 2024
- 410.386 km
nog steeds rij ik met deze ford puma coupe in de weekenden bijv toertochtjes naar amsterdam en dan via A4 rotterdam terug naar het zuiden. en ook rij ik deze puma naar duitsland richting keulen, in merkenich waar deze puma was ontwikkeld en geboren. soms komen de lokale inwoners die bij ford fabriek vroeger werkte mij tegen op tankstation of als ik mn auto parkeer als ik de stad bezoek. ze houden een praatje over deze ford puma en fiesta mk4 toendertijd en ook de oude modellen van ford die daar werden gemaakt. en soms neem ik de ford puma mee naar mn werk of als ik naar mn verloofde ga . de ford ka die ik als 2e auto heb gebruik ik om km´s te verlichten voor deze ford puma.
wat is er gebeurd aan onderhoud aan deze ford puma
- op 29 april 2024 thermostaat + pakking en 5 liter koelvloeistof erbij
gevuld voor 245 euro
-op 9 mei 2024 haleluja na 6 jaar toen ik de auto tweedehands gekocht
stond altijd het lampje van motormanagment aan. de oorzaak was
volgens het uitlezen dat de onderdeel vacuumpomp benzineverdamper
die moeilijk te vinden was, maar mijn dank gaat naar de ford dealer in
eindhoven die mij geholpen hebben en tijd hebben gegeven
naar het zoeken en vinden van deze vacuumpomp benzineverdamper. ze
hadden 1 nog liggen in belgische ford dealer in pelt en kon het onderdeel
ophalen in pelt, mijn dank nogmaals aan deze bijde ford dealers totale
kosten 161 euro´s
eindelijk het lampje motormanagent brandt niet meer, mooi uitzicht op
mijn dashboard
- op 17 augustus 2024 heb ik het links achter het lagers van de as
vervangen kosten 130 euro
wat gaat er binnenkort gebeuren
- schijfremmen en blokken moeten binnenkort vervangen worden
- achterbanden vervangen
- achter bodem en preventief lassen en tectyleren.
ik hou jullie op de hoogte en nog steeds geniet ik van mijn geliefde ford puma coupe en hoop hem lang op de weg te houden
grote onderhoud + lassen, tectyleren en apk n
- 416.000 km
op 4 oktober 2024 bracht ik de puma naar mn vertrouwde monteur voor laswerk aan de onderkant van mn auto en , eenmaal bleek tijdens werkzaamheden dat de gaten groot waren . en adviseerde mij om goed na te denken of ik de auto weggooi bij de sloop. ik heb hem 500 euro betaald voor de arbeidsuur en nam mijn auto naar huis.
ik moest goed nadenken over het lot van de puma , alle mooie herrineringen kwamen naar boven toen ik naar de puma keek die triest erbij stond op de oprit ,
ik heb toen beslist om mijn puma op te knappen, en benaderde telefonisch een andere monteur . en legde hem uit dat dit een hele grote project is om de puma op te knappen met lassen tectyleren en met een enorme grote onderhoudsbeurt .
op 8 oktober 2024 kwam de monteur met ambulance auto om de puma op te halen en ging 140 km verderop om te beginnen aan een enorme grote en lang durende project om de ford puma weer veilig en als herboren weer terug te krijgen. het project duurde tot 24 februari 2025 . gelukkig heb ik een 2e auto ford ka die ik gebruikte in die periode voor woon werkverkeer.
op 25 FEBRUARI 2025 was het een grote dag voor mij , ik kon mijn auto na een lange tijd weer ophalen .
wat is er aan gebeurt tijdens deze opknap project
- enorm veel laswerk aan de onderkant + tectyleren
- zijkanten beide spatborden schuren plamuren en overspuiten
- nieuwe koppeling
- nieuwe distributieriem +waterpomp+ multieriem
- nieuwe 2 remschijven en blokken
- nieuwe rechterashoes vervangen
- een tweedehandse gebruikte radiator ingezet
- nieuwe thermostaat en een nieuwe kachelkraan
- nieuwe apk
en voor hoeveel koste deze project
- het heeft mij totaal 13,342 euro gekost, ik heb het gespreid betaald
tijdens de project
is het wel verstandig als je veel geld uitgeeft aan deze puma
- het is ieder persoonlijk ik heb een leuke tijd gehad en een band met deze ford puma waar je hecht aan de auto. en dat kan ik niet uitdrukken in
geld .
wat is het volgende klus?
- de minieme kleurverschil bij
achterspatborden is wat zichtbaar , en wil
ook glanslaag erbij. maar dat is later. .
nu kan ik met mijn❤️ herboren puma 🐱weer veilig de weg op hopelijk voor fijne km's tegenmoet insallah 🙏
lekkende koelvloeistof uit de carter
- 416.500 km
na deze grote enorme investering van 13,000 euro op deze opknap project, van de ford puma .
dacht ik dat de ford puma helemaal top technisch fit is .
maar helaas niet.
op de oprit geparkeerd zag mn broertje koelvloeistof lekken die liep via de carterpan.
ik wilde de monteur benaderen die de enorme opknap project van laswerk en grote onderhoud van 13,000 euro bellen maar heb het niet gedaan, vanwege de enorme grote km afstand op en neer rijden .of auto daar achterlaten voor te maken en met de trein terug daar heb ik geen zin in.
ik belde een monteur een goeie zoon van mijn moeders overleden vriendin. van ons en die dichterbij is waar ik woon , en bracht de puma voor onderzoek.
het bleek dat de koelwater sijpelde naast waterpomp, en naast waar koelwater stroomt in en bij uitlaat plastic buizen bij thermostaat. 1 van deze 2 onderdelen lekt koelwater. dat was heel lastig
op advies en met overleg van de monteur, hebben we besloten om zowel de waterpomp te bestellen en de buizen plastic kap wat aansluit bij thermostaat.
zodat we weten dat het lekkage verholpen wordt.
maar de waterpomp is niet alleen te bestellen moest hele distibutieset weer kopen , en de plastic kap buizen.
tijdens de werzaamheden van de auto was ik met de monteur, en bleek dat de distributieriem niet vervangen was door de andere monteur van de project, maar dat de multiriem vervangen was🙈 ook de polliebout kapot, bleek helemaal op te zijn.
samen keek ik met de monteur naar de distributieriem die wat gescheurd was.
dit was echt geluk bij een ongeluk kun je zeggen🤲 god heeft de puma behoed van een motorschade .
sommigen gebreken wat van vorige monteur van de project had moeten doen. en niet zijn verricht . heb ik bij deze monteur laten maken zoals:
kosten en werkzaamheden :
-op 13 maart
bij deze monteur de aandrijfhoes
rechterkant laten vervangen was 100 euro
-op 25 maart
de ondekant kwetsbare plekjes en
chassisbalken
laten tectyleren + vervangen van
koelvloeistof 200 euro
-op 5 april 2025
de kosten van de distributieriem + de
plastice buizen en de bestelde polliebout
inclusief montage was 650 euro.
-op 12 april 2025
heb ik grote beurt, oliewissel, bougies, lucht,olie, interieur filter vervangen kosten ervan bedragen 200 euro
-op 19 april 2025
de beide voorlichten en benzinefilter laten vervangen voor 145 euro
ik hoop van harte 🤲dat ik effe eindelijk na een enorme uitgaves van onderhoud weer fatsoenlijk kan genieten van mn ford puma . en dat ik mn lege spaarpot weer kan opvullen.
wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.