Ford Mondeo Wagon 1.8 SCi 16V Sport (2004)
Misplaatste zuinigheid
Zie hem staan: de Mondeo met zijn sportuitrusting, dikkere bumpers en 18-inchwielen. Bij zo'n uiterlijk verwacht je minstens een dikke V6 of een turbodiesel. Maar het typeplaatje 'SCi' verraadt dat er een bescheiden 1,8-litermotor onder de kap huist. Ford dicht de direct ingespoten benzinemotor een verbruik van 1:13,5 toe en da's knap voor een forse middenklasser.
De 1.8 SCi in de Mondeo blijft, zelfs als hij hard moet werken, akoestisch op de achtergrond. Dat is prettig, want de viercilinder vraagt om een stevige gasvoet. In vijf en zes heeft de motor geen fut meer, de hoogste versnellingen zijn 'te lang' en daarom moet je bij tussensprints op de snelweg terugschakelen naar vijf of vier. Dat betekent dat er van dat keurige verbruik dat de fabriek opgeeft, weinig terechtkomt. Bij ons resulteerde dat in een verbruik van 1:9,4. Dat scheelt wel erg veel met de door de fabriek beloofde 1:13,5. Met een vijfbak zou de 1.8 SCi beter tot zijn recht komen. De bak schakelt wel lekker licht, met korte slagen.
We zijn bijzonder enthousiast over de rijeigenschappen. De besturing geeft veel respons, werkt niet te licht en is heel direct. Rechtuit is de Mondeo stabiel. Bochten brengen een glimlach rond de mond, de auto helt namelijk nauwelijks over en neemt de bochten zeer neutraal. De vering is comfortabel, maar bijzonder stevig. De Ford bewijst weer eens hoe goed zijn onderstel is.
Bijna perfecte zit
De testauto is voorzien van een navigatiesysteem met touch-screen. Een display neemt bijna de hele middenconsole in beslag. Je kunt op het scherm het navigatiesysteem bedienen en de instellingen van het ventilatie- en aircosysteem. Naast het scherm zijn de knoppen voor onder meer de ventilatie aangebracht. Het is echter vreemd dat je wel de temperatuur hoger kunt zetten met het touchscreen, maar de aanjager niet. Dat moet weer met de genoemde knoppen. De knoppen van de audio en de cruise control zijn bij en op het stuur aangebracht en laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Het uitgebreid verstelbare stuur en de prettige sportstoelen bieden een bijna perfecte zitpositie, maar de stoel zou toch nog iets lager mogen. De stoelen zijn elektrisch te bedienen en te verwarmen.
De auto blinkt uit in ruimte op de achterbank. Ook langere mensen hebben er veel beenruimte, maar de bank is zacht en glad, waardoor je gauw onderuitzakt. Dankzij de bagageruimte is het natuurlijk een ideale auto voor handelsreizigers. Wie zo'n fraaie stationwagen wil omtoveren in een pakezel krijgt de leuning makkelijk plat met een knop op de ruggesteun. Spullen in het 'normale laadruim' worden aan het zicht onttrokken door een afdekscherm.
De Mondeo 1.8 SCi ziet er dik uit. Hij is alleen te bestellen met het Sport-pakket, met een sportonderstel waarmee de Mondeo 15 mm dichter bij het asfalt staat. Bedenk wel dat de Mondeo Wagon met deze motor 32.695 euro kost. Voor minder heb je een Mondeo Wagon met een 2,0-liter benzinemotor, waarmee de auto beter uit de verf komt. Goed, we zijn nog altijd zeer te spreken over zijn wegligging, want die behoort nog steeds tot de top van het segment, maar daarmee redt de Ford het niet.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mondeo Wagon 1.8 SCi 16V 125pk Sport |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 33.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.798 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 59 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.804 mm / 1.812 mm / 1.441 mm |
Wielbasis | 2.754 mm |
Massa leeg | 1.369 kg |
Laadvermogen | 661 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 715 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,1 s / 9,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,2 s / 22,1 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
Uitgelicht aanbod

Ford Mondeo 2.0 5D First Edition Ambiente Automaat
- 2003
- 191.726 km

Ford Mondeo 1.8-16V Centennial | 2003 | Inruilkoopje | Nwe APK |
- 2003
- 291.331 km

Ford Mondeo Wagon 3.0 V6 ST220 | Handgeschakeld | Sportstoelen | Youngtimer | Mooie staat | Xenon | Historie aanwezig | NAP |
- 2003
- 159.876 km
Lees ook

Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht Barrelbrigade

Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

Barrels op de rollenbank - Barrelbrigade

Sleutelen aan de barrels - Barrelbrigade

Barrelbrigade 2020 - Ford Mondeo - Klokje Rond-keuring
