Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Platinum (2006)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Platinum (2006)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Platinum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf276.899 km
KM-stand laatst482.107 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Mondeo

  • 383.852 km

Zo! Zaterdag 23-06-2018 was het dan zover. Precies 1 jaar in m’n bezit! En dat werd afgesloten met ’n ritje naar Dresden. Uiteindelijk werden het “slechts” 106.627 km in dat eerste jaar, terwijl dat er “normaal” zo’n 120.000 hadden moeten zijn. Maar ja, zo gaat dat nou eenmaal in de koeriersbranche: Ups en downs en de eerste 3 maanden van 2018 waren dan ook buitengewoon teleurstellend!
Ik heb deze Mondeo gevonden bij M. Brink Auto’s in Roderesch in het noordelijkste puntje van Drenthe. Zo’n kleine 300 km van m’n woonplaats. Niet de meest prestigieuze zaak van Nederland, maar dat zal me verder saucise wezen! De man bleek echter ’n prettige gesprekspartner en kon met serieuze facturen aantonen, dat alles klopte wat hij me per telefoon had verteld. Zo bleek de complete drukgroep met vliegwiel inderdaad recentelijk vervangen en dat is toch ’n vrij prijzige aangelegenheid. Verder stond de Mondeo er uiterst verzorgd bij en toen de proefrit was gemaakt, besloot ik tot aanschaf over te gaan.
Dat was toch wel ’n aparte aangelegenheid, omdat ik 2 auto’s moest inruilen. Beide Ford Modeo’s 2.0 CDTi. De ene mijn zakelijke Mondeo (zie https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/153308), de ander de privé-auto, die ik als opvolger had willen inzetten (zie https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/177787). De zakelijke Mondeo had er ruim 513.000 km opzitten en daarom dacht ik die toch maar eens te gaan omruilen voor ’n jongere. De privé-auto, omdat daaraan een behoorlijke schade was ontstaan door “n 90-jarig vrouwtje, dat mij 2 keer(!) achteruit rijdend aanreed op ’n parkeerplaats. Ja! En wat zegt de verzekeringsmaatschappij dan? Jullie waren beide bezig met “n “bijzondere verrichting”, zodat ieder zijn eigen schade moet betalen. Terwijl het vrouwtje absoluut geen enkel krasje op haar Corsa’tje had, was mijn linker achterspatbord en linker achterportier beschadigd voor ’n bedrag, dat gelijk stond aan de aanschafwaarde van de auto. En wat moet je dan? Kort gezegd: Weg met die hap!
In de review van mijn vorige zakelijke Mondeo heb ik al eens uitgelegd, waarom ik aangewezen ben op auto’s uit de laagste prijsklasse. Ik ga dat dus niet nog eens uitleggen. Zie: https://www.autoweek.nl/autoreview/42814/ford-mondeo-wagon-20-tdci-115pk-centennial-2003/ Het is voor mij echter wel altijd opnieuw een avontuur als je bekijkt wat ik met zulke auto’s moet doen. Ik rijd met computeronderdelen en onderdelen voor medische apparatuur door zo ongeveer half Europa. Altijd spoedzendingen, maar meestal bestaande uit slechts één klein doosje. Daarom heb ik destijds mijn garage, waar ik al meer dan 40 jaar kom, om advies gevraagd en voor Mondeo’s uit deze bouwjaren gekozen. Hun advies: Zéér betrouwbare auto’s! Geen hoge onderhoudskosten. Uitstekende wegligging! En zuinig! En het blijkt te kloppen! Bij datzelfde garagebedrijf wordt ook het onderhoud voor ’n middelgroot taxi- en autoverhuurbedrijf gedaan, dat voorheen Fords had met dezelfde motoren als die van mijn Mondeo. De garagehouder vertelde mij onlangs, dat de baas van dat taxi- en verhuurbedrijf hem had verteld, dat hij “God op z’n blote knieën zou danken, als hij de kwaliteit van zijn vorige Fords terug zou kunnen krijgen”.
Ook mijn “nieuwe” Mondeo is weer een uitstekend werkpaard gebleken! Nooit! Echt nooit heeft hij me in de steek gelaten! Starten en draaien! Doen, wat hij moet doen! Natuurlijk met uitstekend onderhoud om de 20.000 km. Volgens voorschrift, maar ook preventief. En nooit ’n druppel motorolie hoeven bijvullen tussen de beurten in! Wat daarbij natuurlijk ’n grote rol speelt, is ’t feit, dat ik nergens harder rijd dan de toegestane snelheid. Daarbuiten rijd ik nooit harder dan 120 km/u op de cruisecontrol. Zelden, althans! Kijk maar op m’n verbruikmonitor. Resultaat: Ik ben in april weer gestart op de zomerbanden, die er al 120.000 km op hadden zitten. Profieldiepte? Méér dan 5 cm! Gaan dus nog zeker één seizoen mee! En de winterbanden? Die wachten nu in de rekken op het volgende seizoen en hebben na 120.000 km ook nog ’n profiel van +/- 4.5 cm.
Wat mij niet bevalt: Het enige, dat mij niet bevalt zijn de stoelen. Ik maak over ’t algemeen ritten van zo’n 2.000 km en dan vallen mij de rugleuning en de breedte van de stoelen tegen. Ik kan de rugleuning niet zo instellen, dat ik er echt comfortabel in kan zitten en de wangen op het zitgedeelte zijn te nauw. Dit zorgt voor irritaties in m’n rug en in m’n linker been. Maar dat is dan ook de enige kritiek, die ik op deze auto kan hebben.
Wat mij positief is opgevallen: Ik ben 24/7 standby en dat betekent, dat ik zowel bij mooi zomerweer alsook in bizar winterweer moet rijden. Vooral in die laatste seizoentijd is mij opgevallen, dat mijn Mondeo z’n mannetje weet te staan! In het voorbije winterseizoen heb ik niet de grootste problemen moeten weerstaan in Zwitserland, Oostenrijk of Zweden, maar in de Belgische Ardennen! Onvoorstelbaar! Wat ’n drama’s op de weg van Luik naar Luxemburg! Maar m’n Mondeo trok erdoor heen! Waar niemand nog de linker, ongeruimde baan durfde te nemen, trok ik er met m’n ouwetje met zo’n 80 à 90 doorheen! Omdat “ie ’t kon! De sneeuw kwam soms in overvloed op m’n motorkap terecht, maar dat kon me niet deren! Hij trok erdoor en vooral veilig! En dat was toen relevant!
Wat mij tegenvalt: Deze heeft “n 6-bak en de vorige “n 5-bak. Ik had verwacht, dat deze zuiniger zou zijn, maar dat is toch niet het geval. Ook is de trekkracht niet dezelfde. De vorige trok beter door en hield z’n snelheid vast. Deze doet dat niet. Het verschil is natuurlijk niet groot, maar toch! Die met de 6-bak presteert minder.
Eindconclusie: ’n Prima werkpaard! Hij doet wat hij moet doen en is uiterst betrouwbaar! Ik zal hem dus verder ook heel goed onderhouden en er nog wel zo’n 100.000 mee rijden. Maar daarna denk ik toch serieus na over ’n Mercedes E-serie 220 CDI of iets dergelijks.

Mijn Modeo

  • 383.852 km

Ford Mondeo 2006

Afscheid nemen doet pijn!

  • 482.107 km

Je weet dat het eens zal moeten gebeuren, maar ik doe dat toch echt niet zonder een pijntje: Afscheid nemen. Hij, mijn Mondeo Wagon Platinum 2.0 TDCi 115pk, bouwjaar 2006, was toe aan vervanging. Een auto, waarvoor menigeen zijn neus zou hebben opgetrokken, omdat het zo'n oude brik was en al 276899 km op de teller had staan. Maar het budget laat (helaas!) niets anders toe.
Maar mij beviel hij en dus ruilde ik er mijn vorige Mondeo op in bij een km-stand van 511880! En zo werd deze mijn 3e Mondeo . Opnieuw heeft hij mij gediend op een manier, waarvoor ik hem werkelijk ontzettend dankbaar ben. Voorwaarde was natuurlijk perfect onderhoud, zowel bij de juiste kilometerstand als ook preventief. En dat kreeg hij.
Ik heb er dus ruim 205000 km mee gereden en dat zonder mij ook maar één keer in de steek te laten! Wat daarbij natuurlijk telt zijn de ritten, die ik er voor mijn werk mee moet maken. Dat waren, buiten het even boodschappen doen, altijd zéér lange ritten naar o.a. Stockholm, Warschau, Boedapest, Boekarest, Milaan en Marseille. En menigeen zal zich afvragen hoe je dat aandurft met zo'n oudje. Nou, vanwege mijn ervaringen met mijn vorige Mondeo's durfde ik dat beslist. Ook die waren oerbetrouwbaar!
Omdat ik voor mijn werk uitsluitend heel lange snelweg-kilometers maak, mag ik ook vermelden, dat ik wat gemakkelijker kosten kon besparen. Zo heb ik tussen de servicebeurten in nooit een druppel olie moeten bijvullen.
En omdat ik hem, daar waar het toegestaan is, nooit harder liet tokkelen dan 120 km/h op de cruise-control, was de bandenslijtage ook bijzonder laag. Zowel de zomer- als winterbanden (Continentals) staan op >150000 km en zijn nog steeds goed voor een volgend seizoen.
En kijk ook eens naar mijn verbruiksmonitor! Met 364 tankbeurten toch maar mooi gemiddeld 0,1 liter minder dan door Ford in hun folders aangegeven! Ondanks dat ik sinds 17 maart van dit jaar alleen maar korte boodschappenritjes heb kunnen maken. Niet slecht, toch?
Maar daarom ruilde ik hem ook niet in. Hij deed het nog perfect en was technisch (en ook uiterlijk) ook nog in zeer goede staat. Alleen wilde ik hem weer eens een grote servicebeurt laten geven en liet hem daarom door mijn garage nakijken. De kosten, die zij me opgaven, bleken echter zó hoog boven de waarde van de Ford uit te komen, dat ik het beter vond om maar eens naar iets anders te gaan kijken. En dat is dus nu gebeurd.
De afschrijving blijkt net zo hoog te zijn als bij mijn vorige Mondeo's. Ik kocht deze voor € 2.850,- en kreeg er nu nog € 400,- voor terug. Per gereden kilometer dus een afschrijving van € 0,012. En daarom mag ik dus helemaal niet klagen.
Iedereen die deze review leest, zal zich afvragen wat er dan nu voor mijn deur staat. Welnu! Voor mijn gevoel is het een compleet avontuur! De "goede" Mondeo's van de modeljaren, die je als bijzonder goede werkpaarden kunt beschouwen, zijn echt aan het uitsterven. Je vindt ze niet meer met een acceptabele kilometerstand en in goede technische staat. En daarom ben ik maar gaan uitkijken naar iets anders met acceptabele km-stand. En je mag ervan denken wat je wilt, maar ik heb gekozen voor iets wat ik zelf mooi vind. Het is een Saab 9-3 Estate 1.9 TiCD, 150 pk, bouwjaar 2006 geworden! Of hij de betrouwbaarheid van de Ford zal evenaren? Ik weet het echt niet! Maar hij heeft zo'n 150.000 km minder op het klokje staan dan de Mondeo en daarom hoop ik -na de coronaperikelen- weer zo'n afstand te kunnen rijden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.