Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk First Edition (2003)

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk First Edition (2003)

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk First Edition
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007

Uiterst ruime en comfortabele auto. Afgelopen zomer naar Zuid-Frankrijk gereden. Wat een comfort en stilte op de snelweg bij constante snelheid. De auto is ontzettend luxe uitgevoerd. Met zijn 115pk kon de auto het goed doen, de auto laten chip tunen naar 140pk, wat een verbetering van een al snelle auto. Zeker een aanrader. Prettige korte schakelweg. Voor de zomer 18" Brock B12 wielen gekocht. In Black chrome uitgevoerd. Lijkt uitstekend onder een zwarte auto. Daarop een slipcursus gedaan met de eigen auto. Als dagwinnaar uit de test gekomen, waarschijnlijk te danken aan de auto. Wat een geweldige auto. Wat ik (mis) jammer vind: Geen traction control en ESP. Dat is een optie op deze auto. Na de chiptuning is het verbruik aanzienlijk beter geworden. Auto verbruikt nu 5,9 ltr per 100 km, daarvoor 6,4 ltr per 100 km bij normaal wijgedrag. Echt een heerlijke reis auto voor mensen die veel km maken.

Eigenlijk op een kapot lampje na geen bijzonderheden.

update 21-04-2009

Wauw, het is alsof de auto bij 200.000 km ineens flauw is van al zijn originele onderdelen.

Ik heb sinds de 200.000 km het volgende in korte tijd achter elkaar laten vervangen:

Rechter achter wiellager. We zijn met 5 man op wintersport gegaan. Na 3200 km bleek de wiellager in verre gaande staat te zijn. Mocht van de garage niet meer rijden. Tijdens de reis heeft ook de cruise control de geest gegeven. Het bleek een kortsluiting in de verwarmde ruitenwissersproeierkop. Na 1 week weer terug naar de garage. Tijdens het rijden gingen de sloten van alle deuren plots open. (ik heb het anti hyjack ingeschakeld) Ik kon de auto vervolgens niet meer afsluiten. Het bleek een kortsluiting in het motortje van de centrale vergrendeling in de bestuurders deur. Daarna nog weer terug geweest met de auto omdat ik de kofferklep niet meer kon openen anders dan met het knopje op mijn sleutel. Bleek dat de schakelaar van mijn achterklep ook kortsluiting had veroorzaakt.

Daarna dacht ik dat we het wel weer voor een poosje gehad hadden. Echter bij een tussencheck constateerde de garage dat de hele uitlaat vervangen moest worden. Afgelopen week heb ik de auto weer heen gebracht omdat de auto een raar constant geluid maakte tijdens het rijden. Het blijkt dat er weer een wiellager kapot is, nu rechtsvoor. Tevens is geconstateerd dat de remmerij aan vervanging toe is. De auto Bevalt erg goed, is lekker vlot en uiterst comfortabel.

update 30-06-2010

De auto heeft nu 240.000 km gereden en bevalt nog steeds goed. Heeft wel een aantal mankementen. Ondertussen zijn de complete uitlaat vervangen, wiellager rechtsvoor, waterpomp en stuurpomp en de complete remmerij voor en achter vervangen. Tevens zijn de krukaspoelie en een motorsteun aan vervanging toe. Ook heb ik trillerij en een rammel in de achterophanging. Waarschijnlijk een kromme remschijf en versleten stabilisator stangen.

Het zijn geen schokkende zaken, normaal bij de kilometer stand heb ik me laten vertellen.

De auto bevalt nog steeds uitstekend en we hebben nog steeds het voornemen met de auto 4 ton te gaan halen.

Update 08-01-2012

UPDATE 08-01-2012

We hebben de auto nu iets meer dan 4 jaar in ons bezit. Nog steeds naar volle tevredenheid. De wagen heeft nu een 290.000km gereden en dat worden er nog veel meer. Ik rij nu wekelijks 600km ongeveer. Daarvoor een periode gehad van 1200km in de week.

Onderhoud, valt me eigenlijk alles mee. De wagen heeft de laatste tijd weinig bijzonderheden gehad. De auto moest nodig uitgelijnd worden. Ik heb in een zomerseizoen een paar 18inch zomerbanden versleten, helaas. Niet goed genoeg op gelet. Verder laatst een verstopt brandstof filter gehad. Daardoor was ik even bang voor de dure klapper van de verstuivers/ brandstof pomp waarover je zoveel hoort. Gelukkig is mij dat nog even bespaard gebleven. Bij mijn weten rijdt de Mondeo dus nog steeds op zijn eerste verstuivers en brandstof pomp. Het zit er wel aan te komen, hij loopt wat onregelmatig stationair. Het is bij de garage ook al aangegeven. Een onregelmatige druk in de common rail.

Verder eerst geen bijzonderheden. Op naar de 300.000km

Update

Ik heb de wagen nu 5 jaar in mijn bezit en bijna 200.000km verder moet ik eerlijk bekennen dat ik nog steeds erg content met de wagen ben. Qua onderhoud heb ik in de afgelopen periode weinig tot geen bijzonderheden heb gehad. Het enige bijzondere heb ik op eigen irritatie vervangen. De originele schokbrekers, topmount en MAD verlagingsveren zijn vervangen voor Koni geel sport voor en Bilstein B6 sport achter in combinatie met Weitec 50/50 verlagingsveren. ik heb gekozen voor Bilstein achter omdat ik geen Koni kon krijgen voor de achterkant.

Niet iedereen zal hiervoor hebben gekozen, maar ik ben er erg gelukkig mee. Het stuurt haarscherp. Ik heb ook een gok genomen. Ik heb door slechte uitlijning binnen 15.000 km een set Conti sportcontact afgereden(18"). Omdat ik niet meer zo'n groot budget had heb ik Avon banden gekocht. Daar ben ik ontzettend gelukkig mee. rijdt goed in droge en natte omstandigheden, ook als je sportief wil rijden. Daarna heb ik een uitlijnspecialist benaderd. die heeft mijn auto haarfijn uitgelijnd.

Verder geen bijzonderheden. De auto blijft.bij de dealer zijn beurten krijgen, simpelweg omdat ik daar een goed gevoel bij heb, ze zijn vriendelijk, kundig, behulpzaam en denken met me mee. De wagen is nu niet helemaal origineel meer.

Het enige nadeel van deze auto is roest. De achterdeuren zijn al 2x op carrosserie garantie behandeld. En het blijft terug komen. Verder roest de wagen onder de dorpels achter de wielen.

Ik hoop dat de wagen nog even meegaat. Als hij het volhoudt gaat hij met mij een half miljoen zien.

Einde Mondeo

Op 16-01-2013 heb ik op de provinciale weg een ree geraakt. Ik heb de auto veilig in de berm tot stilstand gebracht.

Het dier was op slag dood na de klap en de auto ook. Door de impact was de gordijn airbag uit gekomen en de stoelairbag was er ook uit. De zichtbare schade bedroeg 6200 euro schade. De auto is afgevoerd naar autodemontagebedrijf Boels in Alteveer. Daar wordt ze voor onderdelen uit elkaar gehaald. Ze wordt niet meer klaar gemaakt.

Ik vond het erg verdrietig dat de auto op deze manier aan haar einde is gekomen. Het was een goeie auto die erg betrouwbaar was. Ze heeft mij maar 1x laten staan met een defecte stuurpomp. Als de wagen het had volgehouden had ze met mij 500.000km gezien.

Ik zou iedereen zo'n auto aan willen raden. Ik heb zelf ook weer een Ford Mondeo station gekocht. Daarvan volgt wel weer een review.