Ford Mondeo Wagon 1.8i Century (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.8i Century |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 48.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Exterieur
De wagen ziet er groot uit van buiten, maar ook wel wat log. De zilveren metalliclak zit er mooi op alhoewel een van de deuren van de zijkant bekeken wel een andere lak heeft. Dat deed mij vermoeden dat het om een schadeauto ging, maar de dealer ontkent dat en de meegeleverde papieren geven geen signalen in die richting. De deuren maken helaas geen solide indruk als ze met een hol blikkerig geluid dichtvallen. Daaraan kan je toch merken dat het een relatief goedkope auto is.
Interieur
Mijn LPG-G3 versie heeft een bovenbouw tank. Dat wil zeggen dat ik een deel van de kofferruimte kwijt ben. Desalniettemin blijft er nog ruim voldoende ruimte over voor spullen of de hond. De 67 liter tank is netjes afgewerkt met hardplastic zodat geen slangetjes etc. zichtbaar zijn. Het dashbord oogt redelijk eenvoudig. Alle knoppen zitten op een logische plek. Niets bijzonders op dit vlak. Wel onhandig vind ik de plaatsing van het metertje van de inhoud van de LPG-tank. Het zicht hierop valt net achter een spaak van het stuurwiel waardoor je je altijd even moet reikhalzen om te zien hoeveel er nog in de tnak zit.
Uitrusting
De radio/CD-speler was fabriek-af zonder frontje en dat is toch wel fijn. Ik ben daarentegen niet erg onder de indruk van de geluidskwaliteit, die is maar matig. Daar geen cruisecontrol aanwezig was heb ik een John Gold 300 laten inbouwen. Die zit wat inhandig geplaatst, maar volgens de inbouwer kon dat niet anders. Bij de volgende beurt zal ik het eens navragen bij de Ford-dealer. De cruisecontrol werkt in ieder geval prima. Vooral de geheugenfunctie (het automatisch terugkeren naar de laatst vastgezette snelheid) is handig, alhoewel het versnellen dan maar heel geleidelijk gaat.
Rijeigenschappen
Die vielen zowel mee als tegen. De ruim 1300 kg zijn maar moeilijk in beweging te krijgen met de 1.8-liter motor. Het gebrek aan vermogen is toch best storend. Op de snelweg komt de Mondeo goed tot zijn recht en word ik telkens weer verblijd met een aangename rit. De Mondeo zweeft over het wegdek. Voor het snelle bochtenwerk zijn er betere auto’s maar daarvoor heb ik um ook niet gekocht. Het predikaat reiswagen voldoet het beste denk ik.
Comfort
De zetels zitten prima (alhoewel het waarschijnlijk nog wel beter kan) en ik heb ruim voldoende beenruimte met mijn 1.91 meter. Ik kan mijn benen geheel strekken in de verste stand. Ook achterin is voldoende beenruimte, heerlijk. De kofferbak is lekker ruim (ondanks de bovenbouw LPG-tank) en de vlakke en hoge laadvloer zorgt voor eenvoudig in- en uitladen. De bluetooth carkit die ik heb laten inbouwen is een enorme uitkomst. Mijn telefoon meldt zich automatisch aan en ik hoef hem niet in een houder te zetten of iets dergelijks. De telefoon kan dus lekker in de tas, koffer, jas of broekzak blijven. Nooit meer geklooi met telefoons. Groot nadeel vind ik wel het feit dat er geen afstandsbediening zit bij de centrale deurvergrendeling. In het donker is het dan nog wel eens op de tast zoeken naar het sleutelgat. Daarnaast is het onhandig als je allerlei spullen in je armen hebt die de auto in moeten. Ik moet ze in veel gevallen eerst neerzetten, de deur openen, ze weer oppakken en kan ze dan pas in de auto leggen.
Verbruik
Ik had gehoopt op 1:10, maar het is in de praktijk bij een rustige rijstijl ongeveer 1:9. Met de 67-liter tank sta ik gelukkig niet elke dag bij de pomp.
PROBLEMEN
De Mondeo heeft zo nu en dan last van een soort mini-hikjes waarbij voor een fractie van een seconde de motor geen toevoer lijkt te krijgen. Soms voel je 10 minuten niets en dan weer ineens 3 hikjes in een minuut. Enkele weken geleden ervaarde ik in de LPG-auto (Seat Leon uit 2006) van een collega exact hetzelfde. Mijn collega had de hikjes nog nooit opgemerkt zei hij. Mij storen ze in die zin dat ik er een enigszins ongemakkelijk gevoel aan overhou, het gevoel dat de auto niet perfect rijdt. Bij de volgende beurt ga ik toch eens vragen wat het kan zijn en of er wat aan gedaan kan worden. Voorts rammelt er nog iets links of midden achter de bestuurdersstoel bij hobbelig wegdek (b.v. klinkertjes), alsof de monteur een stuk gereedschap heeft achtergelaten ergens binnenin. Dit bewaar ik ook voor de volgende beurt, want het lijkt me ongevaarlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren