Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Titanium (2011)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Titanium (2011)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto opgehaald

  • 130 km

Gisteren mijn nieuwe auto mogen ophalen bij de dealer. Een Mondeo 1.6 EcoBoost met 160pk in het ice white.

Heb na veel uitzoekwerk deze auto samengesteld. Als basis een Titanium uitvoering, met de volgende opties:
- X-pack: Alcantara/leder met Xenon-verlichting
- Business pack: o.a. navigatie en USB-aansluiting voor MP3
- Styling S-Pack: spoilers, privacyglass en 18" velgen
- All Seasons pack: verwarmbare en ventileerbare stoelen
- Sportonderstel
- Ice White lak

Mijn vorige auto was een Mondeo 2.0 TDCi 4d (2007) met automaat welke erg goed beviel. Het was daarom lastig om te kiezen voor een nieuwe versie. Uiteindelijk was de keuze tussen een 1.6TDCi en een 1.6 EcoBoost. Bijtellingstechnisch was de 1.6TDCi een interessantere keuze, maar qua mogelijkheden en gevoel van het rijden van de auto heeft de 1.6 EcoBoost het gewonnen.

Ervaring na 1 dag is echt super. De EcoBoost laat zich rijden als een diesel, lekker laag in de toeren schakelen en goed door kunnen trekken. De extra opties zijn stuk voor stuk briljant, dit geldt o.a. voor de iphone-integratie in het menu, de verwarmbare en ventileerbare stoelen, de nieuwe bediening van de menu's en navigatie zijn weer verder verfijnd.
Het onderstel is weer verbeterd, toch strak, maar het blijft zeer comfortabel.
Het mooie van deze auto vind ik toch echt wel de kleur icm het privacy glass en het styling pakket. Het geeft de auto een sportieve look, maar toch chic.

Ik kan nu nog niets zeggen over het verbruik, maar zal dit proberen in de gaten te houden.

Voor nu niets dan lof over deze auto. Ben helemaal blij ;-)

Update

  • 1.500 km

Ik heb de auto nu goed 2 weken en ben 'pas' 1500 km onderweg. De eerste indruk is dat de auto toch echt net weer beter in elkaar steekt dan het vorige model. Alles sluit beter aan, beter afgewerkt, minder kraakjes en piepjes.
De overstap van automaat naar handbak is goed, maar af en toe blijft het wennen. De handbak schakelt zijdezacht, maar 1 en 2 lijken wel erg kort. Zeker als je wat vlot wilt optrekken, moet je erg snel schakelen.
De integratie van de iPhone in het stereosysteem is echt super, geen gedoe meer met CD-tjes, maar lekker vanaf de telefoon alle muziek luisteren die je toch al bij je hebt.
De 18" wielen zijn ook top, geen hinderlijk gestuiter, maar gewoon lekker comfortabel en toch een direct gevoel.
Ik ben nog wel op zoek naar de juiste rijstijl ivm het op peil houden van het brandstofverbruik. Op dit moment rijd ik erg veel korte stukken met veel stoplichten. Dit heeft geen gunstig effect op het verbruik, gemiddeld nu zo'n 1 op 10.
Ik hoop dat het verbruik ergens rond de 1 op 13/14 uitkomt bij langere stukken.

Daarnaast krijg ik erg veel leuke reacties op de kleur van de auto en de uitrusting in het algemeen. De auto is gewoon zeer compleet en toont voor de meesten niet als een Ford. Dit klinkt wat oneerbiedig, maar geeft voor mij toch wel aan dat de meeste mensen denken dat het een auto lijkt uit een hoger segment. Dit zie ik vooral als compliment.

Laatste loodjes

  • 120.000 km

Inmiddels de auto al weer goed 3 jaar in gebruik. Nog even en dan gaat de auto in april (met pijn in het hart) echt weg. Dus dit zijn de laatste loodjes.

Zit nu op 120.000 km en de auto blijft elke dag een genot om in te rijden. De laatste 1,5 jaar iedere dag zo'n 220 km om te rijden en dat is geen straf. Mede door alle opties is het goed toeven in de auto. Of het nu gaat om de goede navigatie, koppeling met de mobiele telefoon en het gebruik als MP3-speler, het werkt nog steeds hetzelfde als in het begin, gewoon goed!
De belangrijkste extra's op deze auto zijn toch echt de voorruitverwarming en de snelheidsbegrenzer. De voorruit is bij vrieskou of vocht binnen no-time schoon en klaar om te rijden. De snelheidsbegrenzer heeft me al meerdere malen gered bij (traject)controles onderweg.
Ondanks de ecoboost motor vind ik persoonlijk het verbruik aan de hoge kant. Met de afstanden die ik op dit moment rijd, met de nodige trajectcontroles op 100 km/h, kom ik niet verder dan 1 op 12. (Misschien komt het toch door een ietwat zware rechtervoet, maar toch ;-) ). De auto kan met 160pk zeer goed mee komen, maar is zeker geen snelheidswonder.
De kwaliteit van het interieur vind ik echt super. Na deze 3 jaar nog geen enkel spoor van dagelijks gebruik in het interieur.
Ook heb ik geen enkele problemen gehad met de auto. Het enige wat benoemd en bijgesteld is is het schakelen van de versnellingsbak. Zo af en toe bleef deze haken naar 2 en 4.

Al wezen kijken naar een nieuwe lease auto. Minder keuze dan voorheen, nu alleen Opel of Mercedes. Uiteindelijk uitgekomen op een Mercedes C220 estate. Ben erg benieuwd naar de verandering. Van benzine naar diesel en van voorwiel- naar achterwielaandrijving. Grootste aandachtspunt was toch het verschil in binnenruimte tov de Mondeo. Daar kan erg weinig aan tippen. Ach, ik denk dat het snel gaat wennen. Zodra de Mercedes er is zal ik hiervan ook een review maken. Op naar de laatste plezierige km's met de Ford!!!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.