Ford Mondeo 2.2 TDCi ST (2006)

autoreview

Ford Mondeo 2.2 TDCi ST (2006)

Signalement

UitvoeringMondeo 2.2 TDCi ST
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Bij deze een review van mijn Ford Mondeo ST TDCi.
Ik heb deze wagen nieuw aangeschaft in Juni 2006. Ondertussen zijn we een goed half jaar verder en staan er 7500 km’s op de teller.
Niet echt veel km’s (ik maak jaarlijks 15.000 km), dus ik hoor jullie al denken waarom in godsnaam een diesel?
Wel daar zijn verschillende verklaringen voor:

Ten éérste is Belgie een echt dieselland in vergelijking met Nederland, je vind hier nauwelijks een Mondeo 1.8i of 2.0i...Bijna iedere Mondeo die je hier ziet rondrijden heeft een 2.0 TDDi / TDCi diesel onder de kap zitten. Bijgevolg krijg je een Mondeo met benzinemotor gewoon niet verkocht op de tweedehandsmarkt, tenzij je hem weggeeft.

Ten tweede vind ik persoonlijk dat een diesel veel leuker is om mee te rijden.
Lekker krachtig in lage toeren,meer moet dat voor mij niet zijn.
Het is al lang niet meer zo dat een diesel traag is, sterker nog, een vergelijkbare benzinemotor moet tegenwoordig de duimen leggen voor de dieselmotor.


Tot zover de introductie, nu zal ik overgaan tot het beoordelen.

Looks

Men zegt vaak dat de Ford Mondeo wat uitstraling mist en daar kan ik inkomen.
Een gewone Mondeo is idd niet zo blits en ziet er vrij gewoontjes uit.
Maar van de ST TDCi versie kan je dit moeilijk zeggen vind ik.
Deze wagen beschikt origineel over een volledige ST bodykit (voorbumper, achterbumper, zijlijsten en een kofferspoiler). Verder zit er een ST sportophanging onder en zijn ook de prachtige 18’ ST velgen van de partij, voorzien van 225/40 R18 Continental SportContact2 banden.
Aan de binnenkant vind je nog meer ST kenmerken terug zoals:
-een ST logo op het stuurwiel
-een ST schakelpookje
-het stuurwiel, de schakelpook en de handrem zijn gestikt met rood garen
-alu. pedalen

Comfort

Ondanks de 18’ velgen vind ik deze wagen zéér comfortabel. Natuurlijk is hij iets harder dan een gewone Mondeo maar zo heb ik het graag. Ik rij graag sportief en ’voel’ de weg graag. Een auto die schommelt zoals een waterbed is dus ook niets voor mij.
Ook binnenin heb je veel comfort en luxe. Opties zoals een automatische airco, cruise control, ESP, een radio/CD/MP3 met bediening aan het stuur, 4 elektrische ruiten, leder/alcantara interieur, 8-weg elektrisch verstelbare voorzetels, enz...zijn standaard. Dus toch wel zeer goed uitgerust vind ik. Ik heb dan nog xenon koplampen en parkeersensoren erbij genomen om deze wagen compleet te maken.

Motor

Onder de kap zit dus de 2.2 TDCi motor met 155pk en 360nm.
Meer dan genoeg vermogen om vlot mee te kunnen met het hedendaags verkeer.
Natuurlijk zijn er altijd wel snellere wagens, maar toch ben ik tevreden.
Hij is in het acceleren ongeveer even snel als een BMW 320d en in de hernemingen zelfs sneller. Dat komt vooral door zijn overboostfuctie waardoor er tijdelijk 400nm ter beschikking staat. Best wel leuk als je een BMW rijder verbaasd ziet kijken als je hem passeert met een Ford Mondeo. Men verwacht helemaal niet dat een Ford Mondeo diesel snel kan zijn.
Dankzij de 6 versnellingsbak blijft het verbruik binnen de perken en is deze wagen enorm geschikt om grote afstanden mee te rijden.
Aan 120km/u in 6de versnelling draait de motor 2000 toeren, dus heb je totaal geen storend geluid.

Onderhoud

Ik ben enkel nog maar op nazicht moeten gaan na 2500 km.
Toen heb ik mijn olie + oliefilter laten verversen en mijn xenonkoplampen laten afstellen. Deze stonden namelijk te hoog en ze stoorden de andere weggebruikers.
Normaal moet je om de 20.000 km op onderhoud, maar ik ben van plan van om de 10.000 km te gaan. Ik verzorg mijn wagen namelijk maniakaal en rij veel korte afstanden.
Vandaar mijn beslissing om hem extra goed te verzorgen. Voor de rest heb ik ook 5 jaar volledige garantie dus kan ik met een gerust hart de baan op.

Pluspunten

-weggedrag en baanligging
-potente en stille motor
-looks van de ST versie
-ruimte en luxe aan boord

Minpunten

-voorlopig nog geen en hopelijk blijft dat zo

Zo dat was het voor nu, ik zal regelmatig een update plaatsen.

Groetjes, ST_TDCi

PROBLEMEN

Geen

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens