Ford Mondeo 2.0 TDCi 150pk Titanium Lease Edition (2018)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 TDCi 150pk Titanium Lease Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst184.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug bij vertrouwde Ford Mondeo

  • 6.500 km

Ik ben inmiddels een aantal weken de trotse chauffeur van een Ford Mondeo Titanium Lease Edition, met de 2 liter diesel motor van 150PK maar dit keer gekoppeld aan de power shift automaat met 6 versnellingen. Ik heb hem gekozen in het rubyred omdat ik dat gewoon een prachtige kleur vind, die heel mooi bij deze auto past in de 5 deurs uitvoering. Verder heb ik een volwaardig reservewiel en een trekhaak als extra genomen. Ford legt als een van de weinige een (tijdelijk) reservewiel standaard in de auto, waar je bij de meeste merken een reservewiel echt als optie moet bestellen (soms voor belachelijke prijzen) en er zijn zelfs auto s waar het helemaal niet meer te krijgen is! Volgens de heren autoverkopers is de kans maar zo klein lek te rijden, en dan kom je met je busje haarlak wel verder.....Als U eens wist hoeveel mensen ik elke week langs de weg zie staan, die gestrand zijn met een aan frutsels gereden band......Nee, ik ben nog van het ouderwetse gilde dat een volwaardig reservewiel MOET hebben!

Hoe kwam de keuze tot stand? Ik rijd ruim 120k per jaar, wil dus een comfortabele, ruime auto, die goed in de spullen zit, rond de 150pk en met automaat. Aangezien het eindeloos gestuntel met de bijtelling voorbij is, weet je dus dat alles in die categorie 22% bijtelling heeft, en kijk ik dus gewoon waar ik het meeste waar voor mijn geld krijg.
Op zich is de keuze best ruim, maar bij veel merken schiet je toch vlot door de 45 mille heen voor de combinatie 150PK diesel met automaat en een goede uitrusting. Onderaan de markt zit de Kia Optima SW, dus daar toch eens naar gaan kijken. De verkoper wist me te vertellen, dat Kia met de Optima nu eens echt de zakelijke markt op wil, nou, dan heb je aan mij een goede klant zou ik denken. Maar alleen was een proefrit niet mogelijk, want er was geen Optima beschikbaar, folders waren op, en de offerte zou ik gemaild krijgen. O ja, ik zou een telefoontje krijgen als er een Optima beschikbaar was voor de proefrit...U snapt het al? Nooit offerte gezien en telefoon moet nog gaan...ik ben na 2 weken toch nog even langs gegaan, maar het eindresultaat bleef het zelfde....
Ik reed naar volle tevredenheid een Skoda Superb, met de 2 liter 150pk diesel. Helaas is die alleen maar in de duurste style uitvoering met dsg automaat te krijgen, maar tot mijn verbazing kan je de Kodiaq wel in de ambition uitvoering met dezelfde motor en dsg bestellen. Medio april 2017 met de auto proefgereden, en eigenlijk was ik er wel uit, dit moet hem worden. Maar nu komt het! IK, dus niet de autoverkoper, moest wel de levertijd in de gaten houden, want die is 12 maanden....Dan denk ik, hallo????? Bestaande klant, rijdt proefrit met Kodiaq, hoef als autoverkoper maar even in de agenda te zetten wanneer ik hem moet bellen om op tijd zijn nieuwe auto te bestellen van 40k +, en zo verkoop ik weer een Kodiaq zonder enige moeite.....Maar zo blijkt het niet te werken! Halverwege de herfst toen ik mijn Superb voor een beurt af kwam halen, liep ik de verkoper tegen het lijf. Of ik nog een Kodiaq wilde? Ik zeg jahoor, medio mei 2018 heb ik hem nodig dus regel het maar! Jamaar mijnheer, de levertijd is inmiddels meer als een jaar.....Tja, dan had je iets pro aktiever moeten zijn, en gaat het feest helaas niet door...
Voor de Superb, had ik naar alle tevredenheid een Ford Mondeo gereden, dus ben ik weer terug bij de Forddealer binnen gestapt. Levertijd geen probleem, de Titanium Lease Edition is goed van prijs en helemaal afgeladen met opties, voor de proefrit stond een Mondeo Vignale met automaat klaar, dan ben ik er vrij snel uit!

Het belangrijkste: hoe rijdt het? In 1 woord: super! De toch vaak bekritiseerde power shift schakelt vlot en zijde zacht. Alleen als je hem echt op zijn donder geeft,(plankgas) schakelt hij niet helemaal schokvrij, maar hoe vaak gebeurt het dat je plankgas van je plek moet?? Het vermogen is prima, als ik in Duitsland rond de 140km/h rijd, draait hij ongeveer 2500t/min, je hoort de motor/banden/wind nauwelijks.
Ik maak de vergelijking het liefst met de Superb, daar kom ik net uit, dus ken ik ook door en door, en dat zijn toch echt directe concurrenten naar mijn idee.
Qua binnenruimte achterin (kofferbak en achterbank/beenruimte) is de Superb gewoon onklopbaar. Vraag is alleen, heb ik het nodig? Ik zit 99,99% van de tijd alleen of met 2 personen in de auto, dus heb ik ruimte zat en is de koffer groot genoeg.
De multi media van de Ford is sterk verbeterd tov het systeem wat ik in 2014 had. Nu heb ik het sync3 systeem met het Sony soundsystem.Hij toetst vele malen sneller in, daar heeft Ford echt stappen gemaakt. Alleen is het systeem van VAG net iets eenvoudiger te bedienen. Je moet bij de Ford te vaak door allerlei menu' s heen om van radio naar mp3, of je route te onderbreken etc. Dat heeft VAG beter voor elkaar. Alle mogelijkheden zitten er wel op, het is gewoon wat omslachtiger. De Sony klinkt goed, maar het standaard systeem wat in de Superb zat, klonk zeker niet slechter.
Waar de Ford het echter met vlag en wimpel wint, is het weggedrag, het pure rijgenot. En dat voel je gelijk na de eerste meters al. Het blijft allemaal een stukje smaak, maar de Ford is echt de fijnere rijdersauto. En wees eerlijk, daar is een auto tenslotte voor! Ook het zitcomfort is prima, en doordat de voorruit veel verder naar voren staat/de bovenkant van het dashboard veel dieper is, heb je het gevoel met een stuk grotere auto op stap te zijn. Je hebt meer het 'lay back and cruise' gevoel, waar je bij de Superb net iets hoger op de bok zit.
Het verbruik in NL zit tussen de 5,5 en 6 liter, maar je merkt wel dat hij bij hogere snelheden snel richting 7-7,5 liter gaat, waar de Superb toch rond de 6,5 bleef hangen. Mogelijk zakt het verbruik nog wat naarmate de auto wat meer is ingereden.

Ik mag tot nog toe concluderen, dat ik geen spijt heb om de stap van de Superb richting de Mondeo gemaakt te hebben. Natuurlijk blijft het een verhaal dat je links wat wint en rechts wat verliest, en het blijft in deze klasse toch nog steeds erg smaak gebonden. Zo wordt de Mondeo vaak door de autopers bekritiseerd vanwege een ' ouderwets interieur' . Ik weet echt niet of een dashboard, wat inmiddels bij een aantal merken een kruising is tussen een ipad en een flatscreen, zoveel 'beter' is? Maargoed, ik schrijf geregeld traditiegetrouw een revieuw bij de verschillende beurten, en in geval van bijzonderheden.

Toch even onverwacht garagebezoek

  • 40.000 km

De beurt van 30k had verder niets bijzonders om het lijf, dus heb ik er ook geen extra revieuwtje over geschreven deze keer.
Totdat afgelopen week ik onderweg een steeds in volume toenemend ' gehuil' hoorde in mijn vooronder...kon niets anders zijn als een lager die de geest had gegeven. En dat bleek ook het geval te zijn. Tja, beetje vroeg dat een lager zo snel kapot gaat, maargoed, zoiets kan gebeuren vind ik, en is verder niets schokkends.
Verder doet de Mondeo lekker zijn ding: veel prettige kilometers maken! Ook de powershift automaat vind ik nog steeds prima zijn werk doen. Deze vakantie met de boottrailer erachter naar Spanje leverde geen enkel probleem op, en de hitte had verder geen invloed op de temperatuur van de motor of versnellingsbak. Ik was destijds al ruimschoots tevreden over de Mondeo met 150pk diesel icm handbak, maar de combinatie met de powershift is ook prima, en als stabiele trekauto absoluut een aanrader!
Is alles hela hola josanna? Nee, helaas toch niet.
Ik blijf het verbruik aan de hoge kant vinden, onder de 6-6,5 liter krijg je hem, zelfs als je heel rustig rijdt, niet. De boordcomputer wil je echt wijsmaken, dat het verbruik een halve liter minder zou zijn...En met de boottrailer erachter gaat de diesel helemaal vlot door de injectoren. Ok, ik rijd rond de 120km/h maar 14 liter is toch behoorlijk aan de maat. Mijn Skoda Superb met 2.0 tdi, de Mondeo met de zelfde motor en handbak, en nog vroeger de Renault Megane 1.5dci 110pk, hadden met 10/11 liter met de zelfde kruissnelheid voldoende.
Waar ik me eigenlijk dagelijks het meeste aan erger is de multi-media.
Je kunt bijvoorbeeld geen favoriten instellen bij je telefoonnummers, waardoor je je suf moet toetsen en scrollen, om de juiste persoon aan de lijn te krijgen. Met voicecontrole lukt het ook niet want hij vindt de juiste contactpersoon zelden....
Wil je van de radio naar je mp3, en je wilt cd x zoeken, kun je geen begin letter invullen, dus als je bijvoorbeeld een cd van Total Touch wilt horen moet hij de hele database doorscroller...en o wee dat je door een hobbeltje in het wegdek per ongeluk Sade aantoetst.....kun je weer helemaar opnieuw beginnen....ik was al geen voorstander van touchscreen, maar dit systeem vind ik erg gebruiksonvriendelijk...jammer.
Ook de klank van de Sonysoundsystem vind ik, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de Bose soundsystem uit de Renault Megane, of helemaal de Mazda cx7, maar matig. Het geluid is wel ok, maar ik kan er geen echt WOOW gevoel van krijgen...zeker als je zoals in mijn geval soms 10 uur per dag in je auto op reis bent.
Ben ik nou niet meer tevreden over de mondeo? Welnee! Maar er zijn toch een aantal dingen waar de Mondeo wat punten van kritiek krijgt. En je moet tenslotte oblectief proberen te zijn en blijven.
Volgende beurt of bij wetenswaardigheden, schrijf ik weer een revieuw.

We kachelen vrolijk verder

  • 66.750 km

Vorige week heeft de Mondeo zijn 60k beurtje gehad. Ik had verder geen klachten te melden, en de garage had verder ook niets bijzonders aan de auto ontdekt. De Mondeo ontpopt zich weer als een betrouwbare reisgenoot, ok, los van het kapot gelopen lager dan....
Inmiddels liggen de winterbanden er op. Ik merk geen extra lawaai in de auto ongeacht de snelheid, en ook het verbruik blijft hetzelfde. Ik blijf het verbruik overigens nog steeds aan de hoge kant vinden. Onder de 6 liter kom je onmogelijk, zelfs niet als je eens een tijdje met een ei onder je rechtervoet gaat rijden, hem echt al van heel ver laat uitlopen voor een verkeerslicht of rotonde etc....het hele nieuwe rijden in extreme vorm zeg maar haha. Dat ben je heel gauw zat by the way. In de praktijk blijf je dus rond de 7-7,5 liter hangen. De motor draait bij 140km/h al 2500t/min, waar de Skoda Superb 2.0 tdi handbak bij dat toerental 150 liep, en de Renault Megane 110dci van de vorige generatie zat dan al bij 160! Hij heeft koppel zat, dus naar mijn idee, had de verhouding van de 6e versnelling best wat langer mogen zijn., of 1 of 2 versnellingen extra was ook niet verkeerd geweest. Als je bijvoorbeeld de Ford S-max met deze 150pk diesel bestelt met automaat, krijg je wel een 8-bak...snapt U het nog?
Over de Powershift automaat op zich blijf ik verder trouwens heel enthousiast, en hij past als gegoten bij deze auto/motor. In de bergen met klimmen en afdalen werkt het perfect, en ook nu het kouder is, schakelt de bak vloeiend waar sommige automaten als het koud is toch even warm moeten worden om vloeiend te schakelen.
Zo kreeg ik als leenauto een Ford Kuga 1.5 ecoboost 175pk AWD benzine met ook die powershift mee.....en hier past de automatische 6-bak dus voor geen meter bij de motor wat mij betreft! Tot en met de 4e versnelling blijft hij enorm hoog in de toeren hangen, het lijkt bijna een cvt! En wat je met de schakelpeddles ook doet, opschakelen ho maar....Het verbruik, en ik heb echt heel rustig gereden, was 10 liter!
Ik was dus blij, dat ik weer in mijn vertrouwde Mondeo kon stappen... Welkom thuis zeg maar.

We zitten alweer over de helft

  • 97.500 km

Een paar weken geleden heb ik de Mondeo voor zijn 90K beurt weggebracht. ik had verder geen bijzonderheden voor de dealer, dus zover goed nieuws. De auto blijft probleemloos en in alle comfort, de grote hoeveelheid kilometers in mijn geval, fluitend aan elkaar rijgen.
Ook de forse kou en sneeuw in de Alpen hebben nul invloed op de auto....behalve op het verbruik. Zodra de temperatuur richting vriespunt gaat lust de motor gerust een halve tot hele liter diesel meer per 100km. Nu de temperaturen weer stijgen, zie je ook het verbruik weer afnemen.
Zie je aan de auto dat de ton in kilometers er bijna opstaat? Behalve aan het "elleboog-kuiltje" in de bovenkant van de deurbekleding, is de auto nog als nieuw. Bekleding, schakelpook van de automaat, het stuur, alles ziet er nog perfect uit. Buiten het aanvullen van de ruitensproeiervloeistof, heb ik de motorkap nog nooit open gehad. Olieverbruik is dus ook niet van toepassing. Dat was bij mijn vorige Skoda Superb toen bij die kilometerstand wel anders....daar gingen toen al geregeld wat litertjes motorolie er doorheen, om de onderhoudsintervallen te overbruggen!
Inmiddels heb ik ook al weer een andere auto besteld, ivm met de lange levertijd van de gewenste auto. Wat het is geworden, bewaar ik voor de laatste revieuw, maar ik kan nu al verklappen dat het geen Ford Mondeo is geworden. Dat heeft absoluut NIETS met deze super fijne auto op zich te maken, want ik ben, op een paar kleine dingetjes na, echt heel erg tevreden over deze Mondeo. Maar de huidige prijsontwikkeling heeft een Mondeo met diesel en automaat gewoon kompleet de markt uit geprijsd, en dus de bijtelling die al niet echt lollig is, tot een soort horrortarief verheven....Gewoon te belachelijk voor woorden, hoe van de ene dag op de andere, bepaalde auto s schier onverkoopbaar zijn geworden...Daar snapt mijn dealer in Belgie ook helemaal niets van, dat mijn huidige Mondeo ineens duizenden euro s duurder is geworden in NL. Maargoed, daar heeft half auto minnend Nederland zijn gal al over gespuugd op deze site....
Bij de volgende beurt of als er iets bijzonders aan de hand zou zijn, schrijf ik weer een updateje.

egr drama

  • 108.000 km

Trouwe lezers zullen al gedacht hebben, vreemd we zien geen update s meer.....nou dat heeft een reden gehad...
Medio februari krijg ik op de autobaan vlak voor Wenen ineens op mijn dashboard de mededeling: versnellingen beperkt beschikbaar. Ik schrik me rot, denk dat mijn automatische bak in de soep is gelopen! Maar de Mondeo bleef gewoon 130km/h lopen dus ik dacht dat het een bugje was ofzo. Nou, niet dus, want bij de eerste helling op de autobaan liep de auto nog maar 50 km/h op den duur, word je door toeterende vrachtwagens ingehaald, en schoot de auto als een gek door zijn versnellingen heen, van 5 naar 3, naar 6 naar 2 etc....hij was helemaal de weg kwijt en voor mij een pittig stress momentje zal ik maar zeggen! De navi wist, dat er een kleine 20km verder in een voorstad van Wenen een Forddealer zit, en die heb ik op mn tandvlees en zweet op het voorhoofd ook gehaald.
Eerlijk is eerlijk, super ontvangen, mensen zijn gelijk voor me aan de gang gegaan, en na uitlezen en een proefrit, bleek de auto in noodloop te staan en het probleem in een slecht functionerende EGR klep te zitten. Ze hebben de auto gereset, ik kreeg een uitdraai van de foutmelding mee, maar moest gelijk een afspraak maken om de EGR klep thuis te laten vervangen. Na de reset zou ik normaal gewoon naar huis kunnen rijden, en dat klopte. Ik heb direct de thuisdealer gebeld, en ik kon gelijk de eerste maandag erop langskomen. Zo ver alles nog redelijk OK.
Toen ik de maandag erna de auto eind van de dag afhaalde, en vroeg of het allemaal in orde was, kreeg ik te horen (hou je vast) dat de importeur had VERBODEN om de EGR klep te vervangen. Ze hadden hem alleen mogen reinigen....Algoed, als het probleem daarmee opgelost is, vind ik het best.
Maar je raadt het natuurlijk al, de week erop, in Zwitserland, jawel weer de noodloop. Aangezien ik helaas niet zo geweldige ervaringen heb met de behulpzaamheid van Zwitsers aan niet-Zwitsers (ik weet het, ik scheer ze even over een kam, maar ervaring leert helaas...), ben ik hakkepuf Oostenrijk ingehobbeld, want daar zat ik gelukkig maar 25km vandaan...In Dornbirn bij de lokale Forddealer weer in warm bad gevallen, maar kreeg te horen dat verder rijden geen optie was. De EGR klep moest absoluut direct vervangen worden, dat zou inclusief bestellen een weekje duren. Ik werd keurig naar een 15km verderop gelegen ADAC/OATC servicepunt gebracht, waar ze een vervangauto voor me geregeld hadden (opel crosslandX).
Na een week en 3000km (rondje Zwitserland-naar huis- en weer terug om Mondeo in Oostenrijk op te halen) het gegil van een benzinemotor met een 5-bakje met 80pk aangehoord te hebben, stond de Mondeo schoongewassen en gezogen klaar..TOP! Nou eind goed al goed zou je denken....mooi niet dus!
De week erop, gelukkig nu eens niet 1000km van huis, jawel weeeeer noodmenu! Gelijk de dealer gebeld, en ik kon gelijk komen. Nu bleek de roet-partikelfilter de geest te hebben gegeven als gevolg van de slecht werkende EGR klep. Zo een roetfilter hadden ze natuurlijk niet liggen en moest besteld worden. OK, dat snap ik. Hoelang dat zou duren wisten ze niet, maar als de filter op voorraad was, zou ik de auto binnen 2 a 3 dagen zeker terug hebben. Nou, de filter was niet op voorraad, en wanneer hij zou binnen komen viel niet te zeggen. We zijn in 2019 he, juist....
Eerst een eindeloos gedonder om via de leasemaatschappij een redelijke vervangauto te krijgen, eerst een Peugeot 208 benzine, omdat ik zo veel rijd na boos te zijn geworden, een Ford Fiesta (vorig model) diesel gekregen, maar na 3000km in een week met dit autootje, en nog steeds geen enkel zicht op binnen komst van de roetfilter, nog bozer geworden en toen een Renault Megane hatchback diesel geregen. Daar heb ik dus bijna 6 weken, u leest het goed, mee gereden. Elke keer werd de roetfilter beloofd, maar helaas, hij zat er nooit bij, toen werd het uiteindelijk toegezegd voor week 15, maar medio afgelopen week was er nog geen enkel inzicht over de komst van de filter... De dealer hield me wel altijd keurig op de hoogte, hen treft in deze eigenlijk geen blaam.
Toen ben ik een beetje ontploft. Ben al sinds medio februari, 2 maanden geleden dus, aan het klooien met die auto en inmiddels rij ik al in de 4e vervangauto, en als klap op de vuurpijl kreeg ik een telefoontje dat mijn opvolger veeeeel vroeger geleverd is. Die zou normaal pas in oktober geleverd worden..Mijn zin om uberhaupt nog mijn Mondeo te rijden was tot het absolute dieptepunt gedaald. Het vertrouwen in de onderdelenvoorziening en communicatie bij Ford was gereduceerd tot minder dan nul zeg maar. Inleveren die hap, zover was ik.
Maar ineens, out of the blue, krijg ik op goede vrijdag een telefoontje van mijn Forddealer, je kunt de auto vanmiddag afhalen want de roetfilter is binnen! Mirakels bestaan nog zou je zeggen.
Goed, ik ben blij weer in mijn eigen Mondeo met automaat, goh wat heb ik dat gemist, te rijden. Maar de onderdelen voorziening en ook de beslissing van de importeur om gewoon een garantie categorisch af te wijzen en het met een poetslapje op te lossen....ik vrees dat dit mijn laatste Ford was! Ik ben voor mijn werk 1000% van mijn auto afhankelijk, en als er zo omgegaan wordt met garanties en onderdelenondersteuning, dan heb ik er geen goed woord voor over. Ik ben blij dat de opvolger GEEN Ford is!

120000 km beurt

  • 120.000 km

Vandaag mijn Mondeo bij de dealer afgezet voor een 120k beurt. Na alle gedonder rond de EGR klep en de weeeeeken lange stilstand ivm het ontbreken van een roetfilter, heb ik de afgelopen weken weer van mijn Ford mogen genieten. Want, ik moet het eerlijk toegeven, ik heb de Ford organisatie echt verketterd, maar nu ik eieieieieeieindelijk weer met mijn verwende 'derriere' in de Mondeo zit, tja dan snap/voel je toch wel heel duidelijk het verschil tussen een (allernieuwste model) Megane en deze Mondeo, die tenslotte al sinds 2012 op de markt is. En of een model mooi/lelijk/verouderd is, vind ik volkomen subjectief. Als mijn auto fris gewassen weer voor de deur staat, blijf ik er echt nog even naar kijken.....ik blijf het een prachtige wagen vinden...Dat de rijbeleving ook van een andere (D) klasse is spreekt voor zich.
Ik heb wel gemerkt dat het verbruik met de nieuwe EGR klep en roetfilter erop, iets is toegenomen. Mijn auto was al niet van de zuinigste, maar zeker boven de 130 km/h gaat het verbruik richting de 8 liter. Ook bij lagere snelheden gaat er toch ook een halve liter per 100km extra door de verstuivers....vreemd.
Aan de andere kant, ik heb zelfs met deze kilometerstand nog nooit een druppeltje olie moeten toevoegen, dus dat blok is wat dat betreft top.
Verder doet de auto, gelukkig, weer probleemloos zijn ding. Ik heb wel de zomerbanden na 70K voor een nieuwe set op de wishlist gezet, want daar was het mooiste inmiddels van af, en ik voelde op de autobaan in de hevige regen van afgelopen dagen dat de voortrein wat 'zoekerig' begon te worden. Nieuwe sloffen erop dus, en ik denk dat dat na 70000km wel mag....
Verder hoop ik dat de auto me verder zoals altijd trouw van A naar B brengt. Bij gekke dingen volgt er uiteraard een update.

weer naar de garage

  • 127.000 km

Vorige week kreeg ik weer een mail van de leasemaatschappij, of ik nog maar eens een afspraak met de Ford garage wilde maken ivm een foutmelding die nog in de software, of wat/waar dan ook, zou zitten....
En zo ging mijn Mondeo voor de zoveelste keer naar de werkplaats, maar gezegd moet worden....met effect!!
Wat ze hebben gedaan, ik heb geen idee, maar hij is ineens een liter zuiniger!! Ik had al melding gemaakt dat na het vervangen van de roetfilter het verbruik fors was toegenomen. Maar nadat ik gisteren de tank had volgegooid, de tellers weer gereset had, zag ik tot mijn verbazing dat de boordcom 5.1 /100 aangaf!! Ik kwam de laatste tijd op de display onmogelijk onder de 6 liter...OK, de opgegeven liters moet in de praktijk een halve liter per bijtellen, maar dan nog!
We gaan zien wat we nog meer gaan beleven, maar van mij hoeft dat eigenlijk niet. ik heb dan toch liever een saaie auto waar niets over te melden is.....

150000km beurt

  • 151.500 km

Vandaag heb ik de Mondeo voor een regulier 150k beurtje naar de dealer gebracht. Ik had, gelukkig, geen verdere klachten of opmerkingen.
In de afgelopen periode natuurlijk de Mondeo weer als trekpaard voor de boottrailer richting Spanje ingezet voor de zomervakantie, en dat ging ondanks de giga hitte van 41 graden ten zuiden van Lyon, gelukkig probleemloos. Dat kon lang niet iedereen zeggen, want ik heb tussen Lyon en de Spaanse grens menig auto gestrand langs de weg zien staan....sta je daar in de palle zon...Maargoed, onze auto gaf gelukkig geen krimp, koeling van motor en automaat zijn dus ook onder de extra belasting van de trailer, toch zo n 1300kg, goed op hun taak berekend, zelfs met deze behoorlijk extreme temperaturen! En de airco gelukkig ook haha!!
En zo gaan we langzaam maar zeker naar het einde van het leasecontract voor deze auto. Ik moet nog tot eind oktober met de Ford, dus het zal er om hangen of hij onder mijn houdersschap de 180k beurt gaat halen, of dat ik hem er net voor moet inleveren. Ik maak in ieder geval bij het inleveren van de auto een afsluitende revieuw en natuurlijk geef ik dan prijs wat de opvolger gaat worden.

de gong voor de laatste ronde

  • 182.000 km

Vandaag gaat mijn Mondeo voor de laatste keer, dwz onder mijn beheer dan, naar mijn Forddealer voor de 180k beurt.
Op zich had ik voor de beurt geen opmerkingen. Alleen ben ik in de afgelopen weken nog 2 keer onverwacht bij de werkplaats langs moeten gaan....Na de zoveelste aanslag, lees steenslag, gaf mijn voorruit de strijd op, met een giga barst tot gevolg. Er zaten inmiddels al 5 sterren in de ruit maar geen enkele in mijn gezichtsveld, dus voor mij geen reden om de ruit te vervangen. Die voorruit heb ik dus bij km stand 168000 laten vervangen, en het mooiste is, dat die zelfde week....jawel er weer een knots van een ster in werd getikt in een van de vele Baustelles die Duitsland rijk is..... Twee weken later hoorde ik bij het remmen op snelheden boven de 100km/h een langzaam aanzwellend gedreun....juist remblokken voor en schijven aan vervanging toe. Leek me niet zinvol om nog een paar duizend kilometer met een set versleten remmen onderweg te zijn, dus ook daarvoor een pitstop bij de dealer gemaakt.
Tja, en zo ga ik nog een 10 tal dagen met mijn Mondeo op stap. Volgende week donderdag lever ik hem in. Maar volgende week maak ik nog een afsluitende revieuw, en maak ik ook bekend met welke auto ik me de komende 18 maanden ga verplaatsen.

Afscheid van mijn Mondeo

  • 184.000 km

Tja, en dan is het alweer zover. Het moment dat de Mondeo ingeleverd gaat worden, en mijn nieuwe 'ride' klaar staat voor de komende 18 maanden.
Zoals trouwe lezers van mijn revieuws weten, komt er dan een eindbalansje, en geef ik prijs, wat de opvolger gaat worden.

Eerst nog even een aanvulling op mijn topic over het EGR drama, en dan vooral, hoe een importeur met de gemaakte onkosten omgaat, doordat ik in totaal 5 verschillende vervangwagens met daarbij behorende autobaanvignetten, en een huurauto a 800 e heb moeten regelen. Het antwoord is kort: NIET. We hebben de gemaakte kosten keurig gedocumenteerd neergelegd bij Ford Lease, die dat dan weer fijn bij de importeur kan verhalen. De reactie is nul noppes nada niks zeg maar dag met je handje.... Dan kun je redeneren om er een advocaat op te zetten. Tja...wat kost dat, en hoeveel tijd gaat dat kosten....En (mogelijk) anticiperen de heren importeurs daar gewoon op, en lachen ze weer het hardst van allemaal want ze hebben geen cent betaald...wat een arrogantie...uitroken noemen ze dat in verzekeringskringen geloof ik....Gevolg is wel, dat je wel ergens anders gaat winkelen! Doeoeoei Ford!!!!! Dan voel je het maar op deze manier. Beetje kinderachtig misschien, maar stel je zou die 1000e uit je eigen zak moeten aftikken??? Daar zou je als gewoon werkend mens goed ziek van zijn dunkt me!
Ook had ik melding gemaakt, dat na een update het verbruik een stuk lager was. Nou, dat is waarschijnlijk een ritje 'wind mee/slipstream/alleen 80km/h wegen' geweest, want daarna zat ik weer als vanouds op de 7-8 liter op 100 km...Ik heb laatst een Audi A4 SW met 2 liter diesel 163PK en DSG automaat gehuurd, 2000km mee gereden, en dat ding reed 1 op 20!!! Echt super zuinig, en de motor draaide bijvoorbeeld bij 130 km/h 1600t/min waar de Mondeo dan dik 2300t/min loopt.....

Nog even de plussen en minnen van deze auto op een rij

Absolute top reis machine voor de (heeeeel) grote afstanden
Balans tussen comfort/rijdersauto/weggedrag
Ruimte aan boord voor chauffeur, passagiers en bagage
Los van het EGR drama heel betrouwbaar
Nul elektroniche of computer problemen, piepjes of kraakjes
Uitstekende stabiele trekauto
Fijne combinatie motor-automaat
Nog steeds een prachtige auto (maar da s smaak)

De pijnpunten

Multimedia is geen uitblinker in bedieningsgemak
navi is zwaar verouderd en updates zijn er niet volgens de dealer
het verbruik
voltanken blijft een dingetje, de laatste 6/7 liter duurt heel lang
garantiepolitiek importeur

Waar kun je aan zien dat de auto een kleine 2 ton heeft gelopen? De nodige kilometers Baustelle in Duitsland, laat zijn sporen na qua steenslag op bumper en motorkap. Het interieur, stof van bestuurdersstoel, alles ziet er nog spik en span uit! OK, ik rook niet, de auto wordt elke week schoon gemaakt, en ik vervoer geen huisdieren, maar los van het kuiltje van mijn elleboog in de deurbekleding is het interieur als nieuw. Het enige puntje is, dat aan de linker kant een soort glanzend toplaagje van het leren stuur wat afbladdert. Er is niets, zowel technisch als optisch, dat volgens mij de volgende eigenaar een paar ton aan kilometers in de weg kan staan. Het hele gebeuren komt op mij als heel solide, en betrouwbaar over, voor nog jaren plezierig autorijden. Los van de min punten, die ieder auto heeft, blijf ik over het algemeen heel tevreden over deze auto. En bovenal, hij rijdt gewoon super!! Ik blijf deze auto een absolute aanrader vinden die zwaar ondergewaardeerd is, ook als occasion!

Maar wat gaat de Mondeo opvolgen???? De EGR ellende heeft me de Forddealer letterlijk uitgetrapt. Bovendien is dankzij de combi WLTP en BPM de Mondeo in 1 dag 5000e duurder geworden, waardoor een auto op die manier van de ene op de andere dag onverkoopbaar is geworden, omdat je je scheel betaalt aan de bijtelling. Daar snappen ze in Belgie trouwens heeeeelemaal niets van, hoe in NL die auto s zo achterlijk duur kunnen (durvan?) zijn....maar dat is een ander verhaal. Geen Ford dus!
Wat collega s rijden inmiddels met SUV s, en prive rijden we ook al 5 jaar wat hoger op zeg maar. Gezien mijn grote afstanden, was ik toch een beetje huiverig, maar anderen beweren weer, dat dat juist het argument is om een SUV te rijden.
EV of hybride is voor mij geen optie wegens het compleet ontbreken van laadmogelijkheden in het buitenland bij bijvoorbeeld hotels (nul komma nul infrastructuur), en ik wil 1500kg trekken en een reservewiel aan boord hebben, dus die categorie valt af.
Op deze site zijn een aantal extreme fans/haters van bepaalde merken, of vinden dat het straatbeeld vervuild en er te weinig design rondrijdt....de lezer snapt het wel over welk type autofans we het hebben. Ik sta (gelukkig?) iets neutraler in het autolandschap, maar ben toch ook wel gevoelig voor een mooie, aparte auto....Dus ben ik eens gaan kijken bij de Alfa Romeo Stelvio en de toen net nieuwe DS7 Crossback. Schitterende auto 's, maar een leasetarief met 10000km per maand waar je eng van wordt.....Dan toch maar een iets minder design gehalte op s heren wegen en snap je gelijk waarom er zo weinig van rond rijdt......
Andere premium merken Audi Q5, BMW X3, of Volvo V60 zijn mij ook veel te duur, en zo kwam ik weer terug op het erf van het merk, waar ik voordat ik de Mondeo bestelde, ook al geweest was. De verkoper had nu zijn lesje wel geleerd, en heeft me nu niet meer zomaar de showroom uit laten lopen haha....
Het is dus een Skoda Kodiaq 2.0 diesel 150pk, met DSG automaat, in de Ambition Business Edition uitvoering geworden. In Belgie is dat gewoon een Style uitvoering. Ik heb als kleur Lava Blue gekozen, en als extra het volwaardig reservewiel, een trekhaak, en het kanton soundsystem aangevinkt. Ik heb een dag met de Kodiaq gereden, en eerlijk gezegd heb ik tot het moment dat ik hem terug bracht getwijfeld om toch niet de Superb SW te nemen... Maargoed, in de showroom nog eens heen en weer gelopen van de Superb naar de Kodiaq, nog eens een paar keer in - en uitgestapt, en dan toch maar de knoop doorgehakt en voor de SUV gegaan. Ik heb nog nooit tot de laatste seconde zo in twijfel gestaan haha! Ik ben heel benieuwd hoe deze auto me gaat bevallen, en uiteraard zal ik ook hier van verslag doen!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.