Ford Mondeo 2.0 TDCi 130pk First Edition (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.0 TDCi 130pk First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 16.100 km |
KM-stand laatst | 18.900 km |
ERVARINGEN
- 18.900 km
Aangezien mijn oude trouwe TDDI van 2001 met een kilometerstand van 280.000 wel een keer
aan vervanging toe was, heb ik in December 2007 deze Mondeo TDCI gekocht. Vanwege de
problemen met de eerste generatie common-rail bewust gekozen voor een 2004 model, met de
vernieuwde brandstofpomp. Het moest in ieder geval een stevige diesel worden met het liefst een
6-bak i.v.m. de vele snelweg kilometers.
Was gelijk verkocht toen ik deze auto tegen kwam. Het betrof een zwarte sedan, 2.0 TDCI 96kw
(130pk), met een kilometerstand van 161.000. De auto is uitgerust met veel luxe.: een licht
interieur (als je van poetsen houdt en zuinig bent op de auto, zeer mooi), de middenconsole is
afgewerkt met geborsteld aluminium accenten, 7\" Denso touchscreen navigatie (mp3-cd en
bediening voor airco etc. via het touchscreen mogelijk), stoelverwarming met 5 standen,
voorruitverwarming, dimmende binnenspiegel en cruise control. Ik ben vast nog wat vergeten.
Ik had inmiddels ruime ervaring met de Mondeo en was bekend met de specifieke kwaaltjes van
deze auto. Bij het inspecteren van de auto kwam ik direct een aantal aandachtspunten tegen: de
subframebussen waren aan vervanging toe, een van de spiegels sloeg te ver door als deze
elektrisch ingeklapt werd en de achterbanden waren zo goed als op. Verder leek de auto in een
prima staat te zijn. Vreselijk koud weer op de dag van de proefrit en met een ijskoud blok (altijd
even voelen of ie niet warmgelopen is) sloeg deze zonder problemen of roeten direct aan. Tijdens
de proefrit trok de auto sterk naar rechts, uitlijnen heeft dat probleem verholpen. Verder reed de
auto zoals het hoort. Het probleem met de spiegel was eenvoudig te verhelpen, een palletje moest
even los komen. Nooit meer last van gehad.
De TDCI is een fijne en vooral krachtige motor. Dit blok is door Ford zelf ontwikkeld, het 2.0 TDCI
blok dat terug te vinden is in de Focus II en nieuwe Mondeo, is van PSA (Peugeot) en levert minder
koppel en is minder pittig. Bewust gekozen voor de 96kw (130pk) uitvoering, vanwege het hoge
koppel van 360nm. Direct na het starten wordt je even wakker geschud met het onvermijdbare
dieselgeluid, dit verdwijnt echter zeer snel naar de achtergrond. Op temperatuur gekomen komt de
ware kracht van de TDCI naar voren: stil, soepel en vooral krachtig. De geluiddemping is goed te
noemen, met de ramen open klinkt het toch heel anders bij het verkeerslicht.
Op de snelweg overstemmen rij en omgevingsgeluiden zeker het geluid van de motor. Prettig stil
en de zesde versnelling is vanwege het koppel al vroeg bruikbaar. In praktijk vanaf de 110
kilometer maakt het niet bijster veel uit of er in de vijfde of de zesde versnelling geaccelereerd
wordt. De TDCI is in vergelijking tot de TDI\'s van het VAG concern stiller en levert het vermogen op
een prettigere manier. Wel heeft de TDI naar mijn mening over het algemeen een wat langere
powerband. Bij stevig optrekken schakel je je een ongeluk. De eerste en tweede versnelling zijn
erg kort. Hierdoor komt de Mondeo, ondanks het hoge gewicht, prima uit de startblokken. Het is
alleen wel even werken. Vanaf de derde versnelling wordt dat beter en de vierde, vijfde en zesde
versnelling zijn weer prettig lang voor op de snelweg. Cruise-snelheden van 160 km/uur worden
de gewoonste zaak van de wereld, waarbij ik me goed voor kan stellen dat dit niet al te
bevorderend is voor de relatie met de mensen in streepjes-auto\'s.
Het verbruik valt enigszins tegen, al blijft dit zeer afhankelijk van de rijstijl. Het gemiddelde
verbruik ligt ongeveer op 1:14,5 en met een cruise-snelheid van 140 km/uur is 1:16 haalbaar. Al
met al zal het zeker niet de zuinigste auto zijn, maar de rijeigenschappen maken dat zeer zeker
goed.
De auto is twee maanden na de aankoop getuned bij Bullpower, hetgeen een getest vermogen van
161,2 pk en 398 nm opleverde. Origineel had de auto overigens al 141 pk en 356 nm, dus de
tuning is niet te ver doorgeslagen. Het verschil was zeer goed te vernemen. De auto is
bovengemiddeld vlot en acceleren van 100 tot 160 gaat zonder moeite. In Duitsland op de GPS 228
kilometer per uur (op de teller 235) gereden. En nee.... dit was niet bergaf :-)Groot nadeel: het
vermogen went snel en pas als je weer (gedwongen) weer in een 1.4 of 1.6 op de snelweg rijd,
begrijp je waarom mensen zo lang doen over inhaalmanoeuvres en naar rechts gaan. Voor een
ieder die over tuning nadenkt: het verhaal van brandstofbesparing gaat maar in beperkte mate op.
De auto is zuiniger bij constante snelheden, maar het acceleren (ook niet volgas) heft dat echt weer
op.
Verder is de Mondeo een erg prettig sturende auto. De auto helt niet veel over in bochten en
menig eigenaar van een sportauto staat verbaasd te kijken als hij, bij een scherpe bocht, de neus
van de Mondeo in de spiegel op ziet doemen. De besturing is zwaarder dan die van de
concurrentie, hetgeen snel went. Er moet wel een beetje gewerkt worden in de auto, maar de
besturing is communicatief en scherp te noemen. Ook een standaard onderstel biedt voldoende
plezier bij bochtenwerk en de auto is goed op te vangen bij onderstuur. Even van het gas en de
neus corrigeert zich weer zonder problemen. De auto stuurt zo prettig, dat je goed in de gaten
moet houden dat je toch 1500 met je meesleept. Vooral het weggedrag vind ik een enorm
pluspunt van de Mondeo.
Verder verdient het aanbeveling om direct na aanschaf van de auto, het gehele inlaattraject eens
goed te reinigen. Doordat de auto van een EGR klep voorzien is, gaat er een dikke laag aanslag in
de EGR klep en het inlaatspruitstuk zitten. Ik heb dit direct na aanschaf grondig gereinigd en de
EGR middels een dichte pakking afgesloten. Ben je gelijk van het irritante hikje rond de 2200
toeren af en de auto roet minder. Mocht u aan chiptuning denken: eerst zorgen dat het
inlaattraject gereinigd is en dan pas tunen voor een optimaal effect.
Ondanks dat de auto een heerlijke reisgezel is, overweeg ik de auto nu zo spoedig mogelijk weg te
doen i.v.m. de problemen welke ik ermee gehad heb. Kennelijk is deze auto de eerste die, na een
flink beschonken en slapeloos weekend, op een maandagochtend van de lopende band gerold is.
PROBLEMEN
- 18.900 km
In vergelijking met de vorige twee auto\'s is deze auto een financiële ramp geworden. Waar ik met
de vorige twee Mondeo\'s zonder noemenswaardige dure problemen ruim 300.000 km gereden
heb, ben ik deze auto na 30.000 km al helemaal zat en overweeg de auto hoe dan ook weg te
doen.
Direct na aanschaf de subframebussen aan de achterzijde van de auto vernieuw door Powerflex
bussen. De originele waren met een km-stand van 161.000 duidelijk aan vervanging toe. Een
bekend euvel van elke Mondeo sedan/hatchback. Omdat ik er redelijk handig mee ben, kon ik deze
zelf vervangen. Kosten ongeveer 100 euro. Maken trouwens wel een erg groot verschil en ik kan ze
elke Mondeorijder aanbevelen! Wegligging weer prima (geen dweilende achteras) en geen gerammel
bij drempels en klinkerweggetjes.
Auto werd APK afgekeurd, omdat er achter verkeerde veren oplagen??? Gelukkig had ik de
originele veren van de vorige TDDI nog liggen, deze overgeplaatst.
Na drie maanden begon de auto te stotteren en de computer moest het toerental flink bijregelen
bij verkeerslichten. Even goed onder de motorkap gekeken en er bleek een flinke scheur in de
turboslang, direct onder de EGR klep, te zitten. Bekend euvel, wat vaker voorkomt. Net onder de
EGR klep zit een knik in de slang, op deze plek wil deze nog wel eens scheuren. Een blazend geluid
bij het gas geven en slechte acceleratie+roeten zijn het gevolg. Kosten ongeveer 40 euro voor een
nieuwe slang.
Tot zover alleen kleine puntjes en regulier onderhoud. Maar de problemen zijn begonnen rond de
180.000 km.
Tijdens een rit in Duitsland heeft de turbo het begeven. Ik hoorde in de week ervoor al steeds meer
geluid van de turbo, echter geen speling op de as kunnen ontdekken. In Duitsland is de turbo
kapot gegaan, auto af laten slepen en een gigantische kostenpost van 2100 euro. Daar zat dan wel
een week vervangend vervoer tussen voor een gereduceerd tarief.
De auto begon nog geen maand na de reparatie van de turbo steeds meer te roeten en liep ook
schokkerig. Verstuivers laten controleren bij Diesel Buchli en waar ik als bang voor was, werd daar
bekrachtigd: 4 nieuwe verstuivers nodig, kosten 1400 euro (inclusief testen van de oude
verstuivers). Aangezien het een common-rail betreft, moeten de verstuivers met WDS ingeleerd
worden en kon ik zelf vervangen wel vergeten. Helaas blijkt het een doodnormale zaak dat de
verstuivers op dit soort kilometerstanden vervangen dienden te worden. 180.000 was zelfs
allesbehalve een uitzondering. Hier laat Ford Nederland toch echt steken vallen, enige coulance op
dit gebied zou zeker niet overbodig zijn, dit is geen onbekend probleem!
Nu 1,5 maand na het vervangen van de verstuivers begon de auto te stotteren, trillen en na twee
dagen later schudde de motor bijna de motorsteunen uit bij de stationair loop. Zelf uitgelezen met
de laptop, geen enkele foutcode. Auto staat dus weer bij de garage, met een vermoedelijk defect
aan het dubbel massa vliegwiel. Kostenpost nog even onbekend, maar uit ervaring kan ik uitgaan
van een bedrag tussen de 900 en 1300 euro. Helaas is ook dit weer een zwak punt van de Mondeo
en zal ik ook op dit punt waarschijnlijk geen enkele coulance van Ford Nederland hoeven te
verwachten.
Ik vind de laatste drie reparaties onacceptabel, zeker gezien hoe er met de auto omgegaan wordt.
De auto wordt altijd goed warmgereden en ook laat ik deze altijd minimaal 30 seconden draaien
bij het parkeren (afkoelen smeren van de turbo).
De TDCI is een sterke motor met weinig problemen, maar als die problemen komen.......... wees
gewaarschuwd!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.