Ford Mondeo 2.0 TDCi 115pk Ambiente (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.0 TDCi 115pk Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 274.000 km |
goedkoop is duurkoop!
- 152.000 km
Was al een tijd op zoek naar een ruime station met dieselmotor.
Ik kwam uiteindelijk uit bij een handelaar in Epe,en daar stond een mondeo uit 2003 met 150000km op de teller.
even een stukje mee gereden en hij beviel wel goed.
We hebben de auto voor een lage prijs zonder garantie meegenomen!
De auto kwam volgens de handelaar via de autoveiling van de overheid en was dus volgens de handelaar goed onderhouden?
Eerst maar eens een rondje nieuwe banden deze waren zo goed als op,ondanks het goede onderhoud. Ik vond de motor niet erg snel optrekken en kon maar niet vinden waar dit aan lag.
Na lang zoeken bleek er een turboslang gescheurd te zijn,voor 50euro een nieuwe gemonteerd en het probleem was opgelost, wat een verschil zeg!
Nu begonnen de problemen pas echt, de startmotor kreeg kuren en ik moest de anwb inschakelen. na wat heen en weer duwen kon ik weer gewoon starten.
De monteur van de anwb wees mij er op dat waarschijnlijk de koppeling op was en er daardoor gruis in de startmotor kwam.
Ik heb toen zelf de startmotor gedemonteerd (wat een klus!)en weer schoongemaakt,en het probleem was voor zolang opgelost.
maar na een paar duizend km weer hetzelfde probleem.
Ik heb toen bij de Ford dealer de gehele koppeling en startmotor laten vervangen kosten 1400 euro! toch wel snel die koppeling na nog geen 160000 km.
Over de auto zelf ben ik best wel tevreden hij rijdt prima en heeft een goede wegligging wel heeft de motor geen fijne koppelkromme, te piekerig. Dit is wel enorm verbeterd nadat ik hem heb laten chippen.(Dit op afraden van de Ford dealer) Het verbruik is voor deze auto aan de lage kant, 1 op 17 is geen probleem.
Verder is de stuurbekrachtigingspomp vervangen bij 190000km, kan gebeuren en heb ik zowel de voor als achterbumper laten overspuiten omdat de lak begon te bladeren (ford kwaal).
Evenals de roest aan de portieren.
Wederom nieuwe nu Michelin banden met sportvelgen uitlijnen en de gehele remmerij vervangen, alles slijt wat sneller na het chippen is mijn ervaring.
Al met al een valse start met de mondeo maar inruilen is geen optie, de dagwaarde is dramatisch laag,en ik heb nu zoveel geinvesteerd dat ik wel moet doorrijden, niet dat dit een straf is.
Verder doe ik alle beurten en onderhoud bijna zelf en dat scheelt behoorlijk in de kosten, maar voor mij geen mondeo meer hierna!
update
- 221.000 km
We rijden nog steeds met de mondeo.
Wel weer het nodige onderhoud gehad.
O.a Gehele distributie vervangen.
Motor loopt nu veel rustiger doordat de spanrollen ook zijn vervangen.
Ook was de airco condensor aan vervanging toe. En achter 2 nieuwe remslangen.
Roest aan de portieren tevens laten wegwerken.
Ook een hydrolisch draagarmrubber moest vervangen worden zelfs bij de Ford garage wisten ze niet dat er olie in zat??!!
Fusekogel ook vervangen.
Alles bijelkaar toch wel weer voor ongveer 1500 euro aan onderhoud gehad.
update
- 221.000 km
De mondeo rijdt na het chippen een stuk beter. In Duitsland achter een kameraad gereden (passat 2006 TDI gechipt 170 pk)kon hem makkelijk bijhouden met de tussensprintjes! alleen nog niet de topsnelheid geprobeert komt binnenkort nog
Verbruiksmeter staat op 5.1 in praktijk makkelijk 1op18 chippen verdient zich dus vanzelf terug.
Ook naar zuid frankrijk met airco en volle bepakking 130 km/uur 1 op 17.netjes hoor ook de kofferbak is erg groot zodat je niet snel een dakkoffer nodig hebt.
still going strong
- 257.000 km
We rijden stug door met de Mondeo.
Er is de laatste tijd wel weer genoeg gebeurt op het gebied van onderhoud.
De auto begon steeds meer zwarte rook eruit te gooien en ook viel hij regelmatig in de noodloop.
Computer laten uitlezen, en dit bracht een storing in het hogedrukcircuit aan het licht.
Maar dit kon van alles betekenen, maar de verstuivers waren toch als eerste verdacht.
Ik heb ze laten testen bij Buchli, conclusie: alle vier verstuivers onder de grens en dus versleten.
Wat nu? Eerst maar eens een offerte en overzicht laten maken, van wat er allemaal moet gebeuren.
Buiten de verstuivers om moest er ook nog een grote beurt en een a.p.k. worden uitgevoerd, tevens kwam aan het licht dat er ook een wiellager, accu, gordel en een mistlamp vervangen moest worden. Totale kosten Euro 2185!
Wel een beetje veel geld voor een Mondeo op leeftijd! maar voor dit geld kun je geen betere kopen vermoed ik zo.
Besloten om toch maar het onderhoud uit te voeren, dit omdat er al veel is vervangen in het verleden.
Ik moet zeggen, dat de nieuwe verstuivers veel goed hebben gedaan. Het roeten behoord tot het verleden en de motor gaat niet meer in de noodloop. Het verbruik is ook nog gedaald van 5.1 naar 4.6!.
Vlak hierna is ook nog de e.g.r. klep afgedopt omdat de motor nog steeds onregelmatig liep.
Resultaat is goed merkbaar, en hij lijkt ook iets makkelijker te versnellen.
Ook in het afgelopen jaar nog de voorbanden vervangen, een spiraalveer en de airco laten bijvullen.
We kunnen er voorlopig weer even tegen hoop ik.
ondertussen aan het nadenken over een opvolger. Omdat we steeds minder kilometers rijden (ongeveer 13000)is diesel eigenlijk niet meer rendabel.
Misschien een benzine uitvoering, of l.p.g.?
Natuurlijk wel iets met een vergelijkbaar koppel. Wie heeft er tips?
Update (274.000 km)
- 274.000 km
We zijn twee jaar verder en eigenlijk is er weinig geks gebeurd in deze periode.
Stiekem ben ik best tevreden over deze auto nadat ik vrij kritisch was in het begin.
Wat ik o.a. waardeer in deze auto is de flinke ruimte die vooral gebruikt wordt om mijn race/atb fietsen en hond mee te nemen.
Wat ook vaak als pluspunt aangehaald wordt is de voorruitverwarming, ideaal als ik al wegrijd en de collega's nog staan te krabben en verbaasd omkijken..
Bij km 262.000 een grote beurt en a.p.k. laten uitvoeren, de versnellingsbakolie is vervangen en er is een toevoeging bij gedaan omdat ik bij 2000 toeren (5de versnelling) een fluittoon hoorde. Verder nog een compleet nieuwe uitlaat en een rekening van €960;.
We gaan nog maar weer even verder met deze auto ook omdat hij nu compleet afgeschreven is. het fluittoontje in de bak is niet veel minder geworden en dat vindt ik wel wat verontrustend volgens de garage kan de bak nog wel even mee maar als die het begeeft dan vrees ik dat het einde wel heel dichtbij gaat komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.