AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ford Mondeo 1.8 16V 125pk Centennial (2003)

autoreview

Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo - interieur

Signalement

UitvoeringMondeo 1.8 16V 125pk Centennial
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf226.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De "nieuwe" aanwinst.

Inmiddels heb ik de Ford al een ruime 2 weken, en gelijk al flink kilometers gemaakt. Ook hier vond vrouwlief het weer op zijn plaats om het ding een naam te geven: Winston. Okee, Winston it is...

Het was even wennen aan elkaar. De Ford en ik. De versnellingsbak werkt anders dan die van de Volvo. Die in de volvo was afkomstig van Renault, geloof ik, waardoor het schakelen op zich prima ging, maar wel altijd met een soort slag om de arm. De Ford schakelt veel preciezer, en daarom ga ik er misschien nog wat lomp mee om. Maar in het algemeen, merk ik dat ik nu al meer klik heb met de Ford dan ik ooit met de Volvo had. Dat lijkt me een goed teken.

De motor, ondanks dat ze dezelfde hoeveelheid CC's hebben, komt veel sneller van zijn plaats af, en wil best vooruit. Veel minder gezapig, veel alerter. Dus in het begin moest ik ook oppassen dat ik niet als een volslagen debiel de straat uitscheurde.

Maar goed, wat betreft comfort:
Dikke prima in orde. Een clima die perfect werkt, voor- en achterruit ontwaseming, cruisecontrole (waar ik nogal eens ruzie mee heb, omdat ik vergeet dat ik daarvoor 2 knoppen moet bedienen).Een middenarmsteun, en de stoelen die heerlijk zitten. Er zit zelfs een vakje, boven bij de verlichting om mijn zonnebril in kwijt te kunnen. Achterin is meer dan voldoende ruimte voor een kinderzit, en lange mensen om te zitten. En de achterbak is best fors. Daar kan alle (reis)en (vakantie)troep van vrouw en kind wel in. Ik moet zeggen: de motor is minder rumoerig dan ik dacht. De verhalen over dit model zijn dat de distributieketting wat rumoeriger is, en dat ze bij de facelift daarom weer over zijn gegaan op een riem. Maar het valt mij niet storend op. De motor doet gewoon zijn werk, in redelijke stilte. Uiteindelijk stiller dan de Volvo.

Wat betreft prestaties: Volgens het ford mondeo forum moest ik geen wonderen verwachten. En dat doe ik dan ook niet. Maar de auto rijdt en reageert over het algemeen bijzonder enthousiast op het gaspedaal. Ook is voelbaar dat de auto onderin behoorlijk wat trekkracht heeft. Maar misschien had de volvo gewoon te weinig trekkracht, en ben ik dus gewoon weinig gewend.
Het verbruik schommelt een beetje tussen de 1/14 en 1/15 Vind ik voor zo'n grote bak best aardig. Straks met de zomerbanden kijken wat het dan gaat doen, maar dan komt er ook al snel weer een caravan achter dus dat zal het verbruik drastisch naar beneden trekken.

Over de betrouwbaarheid kan ik nu nog niks zeggen. De auto doet het. Daar kom ik over een jaartje of zo wel weer op terug.

Zijn er ook minpunten:
ja, het klepje links naast het stuur, onder de verplichtingschakelaar... De vorige eigenaar heeft het klemmetje van dat klepje met grof geweld uitgerukt, ik denk van de honger of zo. Dat klepje valt dus te pas, en vooral te onpas tegen mijn knie. Dat kan ik de auto niet aanrekenen, maar irritant is het wel. Ducttape werkte niet, dus maar eens kijken of ik de komende weken iets van een haakje kan knutselen.
De gasveren van de achterklep hebben hun beste tijd gehad, en dat heeft al eens geleid tot een pittige aanvaring tussen de auto en mij. We hebben elkaar beterschap beloofd.

Gebruikskosten kijk ik verder niet zo naar. Er zal vast wel iets vervangen moeten worden, en zolang de reparatie de dagwaarde niet gaat overstijgen, is het mij best. De meeste tanks benzine worden door opdracht/werkgevers betaald, dus ook daar maal ik niet zo om.



7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren