Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend Business (2011)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Mondeo 1.6 Ecoboost

  • 250 km

Gisteren heb ik eindelijk mijn nieuwe Ford Mondeo mogen halen bij de dealer. De auto was besteld op 8 april in de uitvoering 1.6 Ecoboost(kleur Lunar Sky c.q. grijsbruin) Trend Business met vaste trekhaak. Mijn vorige auto de Ford Mondeo MK4 2 ltr benzine heb ik ingeruild. Ik heb weer voor Ford gekozen vanwege de betrouwbaarheid, de rijeigenschappen, de prijs-kwaliteitsverhouding en last but not least de inruilprijs van mijn oude auto. Deze was bij Ford aanzienlijk hoger dan bij inruil bij een ander merk.

Belangrijkste specificaties:
-Dual zone automatische airco
-Geintegreerd radio/navigatiesysteem met blue tooth
-parkeersensoren voor en achter
-160 pk motor met 240 NM koppel(overboost tot 270 NM)
-ecostopsysteem
-LED dagrijverlichting
-verwarmbare voorstoelen
-voorruitverwarming
-automatische verlichting en ruitenwissers

De eerste opgedane ervaringen met rijden zijn veelbelovend. De motor is sterk en toch fluisterstil. Bij 120 km draait de motor in de 6e versnelling 2500 toeren; het is dus een serene rust aan boord. Het verbruik na 50 km stadverkeer en de rest autoweg is 7 ltr op 100 km; daar ben ik best tevreden mee.

Hij stuurt superstrak door de bochten en heeft een prima wegligging.

Het enige wat tot nu toe een beetje tegenvalt is de geluidskwaliteit van radio. Deze klinkt wat blikkerig in vergelijking met de audio in mijn vorige Mondeo

Ford heeft met deze facelift van de Mondeo en door de introductie van de Ecoboost motoren weer een grote sprong voorwaarts gemaakt. Het is toch een groot verschil met de ongeblazen 2 ltr mondeo motor die in mijn vorige auto zat.

Zodra ik de 5000 km passeer zal ik deze 1e indrukken updaten met een wat meer uitgebreide review.

Omdat ik de betouwbaarheid en de gebruikskosten van een splinternieuwe auto in dit stadium nog niet kan beoordelen staan deze kwalificaties voorlopig op voldoende.

update 5000 km

  • 5.000 km

Inmiddels heeft de auto 5000 km gelopen en kan een goede vergelijking worden gemaakt met de vorige 2 ltr benzine Mondeo MK4.Laat ik beginnen met de motor. De nieuwe 1.6 Ecoboost is een juweeltje in vergelijking met de ongeblazen 2 ltr benzine. De motor pakt snel op en vanaf 1750 toeren is het maximale koppel beschikbaar. De geluidsoverlast in de auto is mede dankzij de 6e versnelling duidelijk minder. Het verbruik na 5000 km is 6,8 liter op de 100 km. Bij de 2 ltr benzine was dat 8,5 ltr op de 100 km. Het verschilin verbruik is dus 20%; dit komt overeen met de prognose van Ford.
De bouwkwaliteit van de 2011 Mondeo voelt beter aan dan het oude 2008 model. Nergens een rammeltje of een piepje.De 1.6 Ecoboost is circa 30 kg zwaarder dan de 2ltr benzine. Dit wordt vermoedelijk veroorzaakt door de zwaardere versnellingsbak en de turbo.
Bij deze turbomotoren moet je wel even wennen aan het gedrag van de motor. Afremmen op de motor is in vergelijking met de ongeblazen 2 ltr een stuk minder. Je moet dus nog eerder anticiperen op het verkeer of de remmen meer gebruiken. Dat laatste lijkt mij beter omdat nieuwe remmen goedkoper zijn dan nieuwe koppelingsplaten.
De trend business versie van deze Mondeo is zeer compleet.Het enige wat ik mis ten opzichte van de vorige Mondeo titanium met X-pack zijn de alcantara leren bekleding, de automatisch dimmende binnenspiegel en de premium radio. Met name die radio merk je goed in het begin na de overstap. Inmiddels ben ik gewend aan de iets mindere geluidskwaliteit.

In deze eerste 5000 km heeft zich geen enkel technisch probleem voorgedaan.

Tenslotte: ik vind de huidige Mondeo nog steeds de beste auto die je kunt kiezen in deze prijsklasse. Het uiterlijk is natuurlijk een kwestie van smaak(er zijn auto's die ik zelf ook mooier vind) maar qua rijkwaliteiten, binnenruimte en compleetheid van de uitrusting is hij onverslaanbaar.

update 10000 km

  • 10.000 km

Inmiddels is zo'n 350 km ervaring opgedaan met het trekken van een in beladen toestand 1450 kilo zware caravan. Het is een genot om met deze motor een caravan te trekken. Ik ervaar een enorm verschil met mijn vorige Mondeo met de 2 ltr ongeblazen benzinemotor. Door het goede koppel dat al vanaf 1750 toeren beschikbaar is in de 1.6 ltr ecoboost ervaar je in alle versnellingen voldoende power. Bij 90 km p/u is het lekker cruisen in de 6e versnelling met 1900 toeren!
Tot op heden nog steeds een zeer tevreden gebruiker en gelukkig nog geen kinderziektes.

het wordt saai

  • 30.000 km

Inmiddels is 30.000 km gereden met deze mondeo en ik ben nog steeds zeer tevreden. We zijn net terug van een caravanvakantie in Frankrijk. In die periode is circa 2000 km met de caravan gereden en de 1.6 Ecoboost heeft geen enkele moeite met de 1450 kg zware caravan. Het is een genot om met deze combinatie te cruisen.
De garantietermijn van 2 jaar is volgende week verstreken en gedurende die hele periode is er geen enkel technisch mankement geweest. Laten we hopen dat dat voorlopig zo blijft.
Het verbruik over 30.000 km waarvan 3000 km met de caravan is 1 op 12,9 en dat is netjes voor een benzineauto in deze klasse.

Nog steeds een zeer tevreden berijder.

  • 35.000 km

In de afgelopen periode niet meer zoveel met de Mondeo gereden omdat ik vaker als alternatief een een Cannondale Ebike gebruik.
Het verbruik van de Mondeo is nu na 35.000 km exact 1 liter op elke 13,3 km. Voor deze grote zware auto kan dat zuinig worden genoemd. Technisch zijn er nog geen mankementen opgetreden. De Mondeo verbruikt geen olie. Ik heb besloten om het advies van Rutte niet op te volgen. Ik ga dit jaar dus geen nieuwe auto aanschaffen. Als de performance zo blijft dan blijf ik zeker tot 80.000 de 1e eigenaar. In 2018 is het dan tijd voor een nieuwe auto; vermoedelijk weer een Ford.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.