Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV Vignale |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
30.000 km in 2 jaar PHEV
- 30.000 km
De Kuga PHEV bevalt uitstekend. Ik heb alle eerdere versies van de Kuga gereden, van diesel via 4WD benzine naar PHEV nu, maar deze Vignale bevalt het best. Een uitvoering waar alle accessoires opzitten.
De tevredenheid heeft zeker ook met de Ford-dealer Van Drimmelen in Zevenbergen te maken. Alles verloopt hier zeer klantvriendelijk.
De verbruikscijfers over 30.000 km zijn:
Thuis laden = € 0,05 / km.
Laden op de motor = € 0,19 / km, waarbij brandstofverbruik verdubbelt. Niet doen dus.
Brandstofkosten = € 0,13 / km.
Met zoveel als mogelijk laden rijd ik 55% op brandstof en 45% elektrisch. Daar zitten ieder jaar wel lange ritten naar Spanje en Oostenrijk bij die op benzine worden gereden.
Conclusie: Superfijne SUV, met een praktische tussenstap naar elektrificatie, namelijk PHEV.
Verbruik na vakantierit van 4.500 km
- 35.000 km
Tijdens een mooie vakantierit naar Spanje heb ik niet elektrisch kunnen rijden in Frankrijk en Spanje. In Spanje is het sowieso triest gesteld met de beschikbaarheid van openbare laadpalen.
Mijn verbruik van de PHEV is nu dus gebaseerd op rijden op benzine:
4.500 km met een verbruik van 5,8 l/100 km. Toch nog 1.170 km elektrisch gereden, op basis van de hybride techniek van de Ford Kuga (bijna 27%)
De auto was volbeladen, dus zwaar met de accu erbij.
Ik ben zeer tevreden over dit verbruik.
Intelligente cruisecontrol versus adaptieve
- 35.000 km
Tijdens een lange vakantierit naar Spanje irriteerde mij de ACC. Bij het oppikken van een bord met snelheidsaanduiding reageerde de ACC met remingrepen of versnellingen. Vooral in Frankrijk was het raak, want daar staat bij de uitvoegstrook vaak geen onderbord met een pijl erbij. Gevolg: forse remingreep, gevaarlijk zelfs.
Met behulp van de altijd klantgerichte service van Ford Van Drimmelen in Zevenbergen is dit verholpen. In het menu zit de optie om de intelligente cruiscontrol te veranderen in adaptieve. Wist ik niet, want met de knoppen op het stuur lukte het mij niet.
Nu geen remingrepen meer bij onverwachte borden of foutjes in de navigatie.
Verbruik over 38.000 in 3 jaar
- 38.000 km
Na 3 jaar en 38.000 km met de Kuga PHEV is een goed beeld van het verbruik ontstaan.
Thuis laad ik zoveel als mogelijk en zit het verbruik op 16,5 kWh/100 km, gemiddeld over winter én zomer.
Tanken doe ik dan bijna niet.
2 maal per jaar maak ik lange vakantieritten naar de Spanje/Portugal of Duitsland/Oostenrijk. Daar vrijwel nooit aan de laadpaal. Buiten de snelwegen is het nog moeilijk om daar een laadpaal te vinden.
Dan is het benzineverbruik 5,0 l/100 km. Ja, ik ben een rustige Eco-stand rijder.
Over de hele periode van 3 jaar ligt het benzineverbruik op 4,0 l/100 km.
Ben er wel tevreden over.
Maar zou ik weer een PHEV kopen?
Ik weet het niet. Waarom niet? Onzeker overheidsbeleid over EV's en PHEV's is de belangrijkste reden.
De portemonnee gaat toch even boven het milieu in dit overgangs-decennium van elektrificatie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV Black pack | 20 Inch LM | Elektrische stoel verstelling | B&O Audio | 12 Maanden garantie
- 2022
- 79.829 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Graphite Tech Edition | Panoramadak | Trekhaak | BLIS | Full Options
- 2024
- 33.629 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Graphite Tech Edition | Panoramadak | Trekhaak | BLIS | Full Options
- 2024
- 22.995 km