Ford Kuga 1.5 EcoBoost 150pk 2WD ST Line (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 1.5 EcoBoost 150pk 2WD ST Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 25.841 km |
KM-stand laatst | 29.500 km |
Ford Kuga St Line
- 28.541 km
Na een half jaar gereden te hebben met een meer dan complete Kuga uit 2016 zag ik in juli een Kuga uit 2017 staan bij een dealer in Friesland die behangen was met werkelijk alle denkbare opties. Betrof ook gelijk het nieuwste model. Die kon ik niet weerstaan. Betrof een importauto met 25.000 km erop.
Om maar even wat te noemen: wegklapbare trekhaak, driver assistant pack, schuif/kanteldak, adaptieve cruisecontrol, Sony audio met 10 speakers inclusief subwoofer (op plek reservewiel), elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, Xenon met automatisch groot licht, stoelverwarming, parkeerassistent en automatische achterklep.
Het driver assistant pack betekent een heel scala aan hulpsystemen bij het rijden. Dat is wel wennen. Gelukkig gaan bijna al deze systemen zonder teveel piepjes/geluidjes. Dat is nog wel eens een gehoorde klacht bij veel merken.
Zoals bijvoorbeeld rijstrooksensor met correctie. Dat betekent dat als je op rechte weg naar de buitenkant stuurt de auto automatisch de auto weer naar het midden stuurt. Dat voelt raar aan. Om van rijstrook te wisselen moet je gedwongen je richtingaanwijzer gebruiken om de correctie te vermijden. Dit systeem wordt tussen de klokken weergegeven door middel van groene (actief) en grijze (niet actief) banen.
Tussen de klokken van de auto worden ook de gescande verkeersborden weergegeven alsmede als je te dicht op je voorligger gaat rijden. Bij plotseling remmen of afslaan van voorliggers komt er een signaal van gevaar (wel met geluid).
Cross traffic alert (ook geluid) werkt ook prachtig. Als ik het garage pad achteruit afrij en er komen auto's of fietsers dan meld hij dat feilloos met daarbij aangevend of .ze van links of rechts komen. Het werkt alleen bij achteruit rijden dus.
Er zitten meer systemen op zoals vermoeidheidsherkenning, blind spot signalering en auto city stop (remt de auto bij dreigende botsing tot 50 km/uur).
Alle systemen werken erg goed en zijn niet overdreven aanwezig.
Het rijden met de St Line ten opzichte van de 2016 versie verschilt wel enigszins. De St Line voelt iets kleiner aan doordat hij wat lager op de weg ligt en hij stuurt directer. Het onderstel is wat steviger dan de 2016 versie maar daar staat tegenover dat de stoelen weer een stuk beter zitten en een zachtere zit hebben (soort Alcantara). Wat me tegen valt is het geluid bij accelereren. Dat is nadrukkelijker aanwezig dan bij de vorige versie. Op snelheid is de auto wel erg stil. Gevolg daarvan is weer dat windgeruis weer goed hoorbaar is. Zo is er altijd wel wat te mekkeren.
Het nieuwe infotainment systeem Sync 3 is wel een zegen. Dat werkt snel en heeft tevens de mogelijkheid tot Apple Carplay en Android Auto. Ik heb een Android telefoon en kan in Nederland officieel (nog) geen Android Auto gebruiken. Daarvoor een (illegale) versie van de app gedownload en de telefoon aan de USB gehangen. Het werkt perfect. Navigeren doe ik nu op Waze. Die is helemaal up to date. Dat kan je niet zeggen van de navigatiesoftware van de auto zelf. Die loopt hopeloos achter. Daar is al veel over geklaagd op social media, forums en bij Ford. Dat probleem heeft nu de consumentengids ook al gehaald.
Hier laat Ford een flinke steek vallen. Op moment van schrijven schijnt de nieuwste update (versie F7) wel beschikbaar te zijn gekomen.
Overall een geweldige ruime auto met een redelijk verbruik van 1 op 10 op de korte rit en 1 op 12/13 op de lange rit.
De uitvoering St Line geeft de auto een stoer uiterlijk wat veel nekken doet draaien.
Navigatieupdate
- 29.500 km
Zoals vermeld in de vorige review is de nieuwe navigatieupdate F7 eindelijk beschikbaar. Deze gedownload van de Ford.nl site op een laptop. Daarna uitgepakt op een USB-stick van 32 GB (Exfat geformatteerd).
Vervolgens de handleiding gevolgd die Ford erbij levert. De update bestaat uit 2 gedeeltes. De eerste duurde precies 30 minuten. De tweede 40 minuten.
Het proces is bij mij helemaal zonder problemen verlopen en nu staat er bij de instellingen dat het systeem de F7 navigatie heeft. Perfect. Nu maar hopen dat er over niet al te lange tijd weer eens een update komt want ook deze is lang niet actueel.
De auto voldoet verder nog uitstekend. Geen opmerkingen verder. Aan de hulpsystemen voor de berijder begin je steeds meer te wennen. In de wasstraat heb ik City Stop maar even uitgezet anders loop je de kans dat de auto in de remmen gaat als er een "botsing" dreigt met een wasborstel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 1.5 EcoBoost Trend Ultimate | Trekhaak | Navigatie | Voorruitverwarming | Cruise Control | Climate Control |
- 2019
- 73.965 km

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST Line | Dealer onderhouden | Navigatie | Winter pack | Parkeersensor voor en achter | Achteruitrijcamera | Cruise control | Trekhaak | Apple carplay & Android auto | 19" lichtmetalen velgen | Privacy glas |
- 2017
- 99.745 km
![Ford Kuga 1.5 EcoBoost 150pk ST Line [ Navi Camera Leder/Alcantara ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57632462/0-18f81a693433d45b7dbdc295059b8113.jpg)
Ford Kuga 1.5 EcoBoost 150pk ST Line [ Navi Camera Leder/Alcantara ]
- 2018
- 112.616 km
Lezersreacties (0)
Reageren