Ford Kuga - Honda CR-V - Hyundai Tucson

Boven hun stand?

SUV cross-over
AutoWeek 51/52 2018
AutoWeek 51/52 2018

Je leest het in AutoWeek 51/52 2018

Met een vanafprijs van bijna € 40.000 lijkt de Honda CR-V een beetje boven zijn stand te leven. Het midi-SUV-segment ís ook duur geworden, getuige ook de Ford Kuga en Hyundai Tucson. Of leven ze soms allemaal boven hun stand?

Als het gaat om een vooruitziende blik verdient de Honda CR-V eigenlijk meer succes. De Japanners hadden al een compacte SUV toen veel andere merken nog met heel andere dingen bezig waren. Echt succesvol is de CR-V in ons land toch niet, zeker niet in vergelijking met de Hyundai Tucson, die meeliftte op het succes van grote broer Santa Fe en een belangrijk aandeel heeft in het Koreaanse succes in ons land. Met een minimale bijpuntsessie die precies op tijd komt voor deze vergelijkende test hopen de Koreanen de zegetocht te kunnen voortzetten. Een succes dat Ford in dit segment met de Kuga nooit heeft kunnen overtreffen. Kortom, drie SUV’s met een wisselende mate van succes én een stevig prijskaartje. Honda gaat daarin voorop. De CR-V staat niet rechtstreeks tegenover de premiummerken, maar met een basisprijs van net geen € 40.000 kost hij wel zo’n € 10.000 meer dan de instapversies van de Kuga of de Tucson. De topversie die wij hebben, kost zelfs op een haar na € 60.000. Het betreft dan wel een versie met automaat, vierwielaandrijving en alle luxe die het merk op de CR-V aanbiedt.

Het bleek nog best lastig om passende concurrenten te vinden. Een Kuga met automaat en 4WD in passende Vignale-trim bleek onvindbaar, vandaar dat het exemplaar in deze test een handbak en voorwielaandrijving heeft. Om het nog wat lastiger te maken, heeft de Tucson wel een DCT-automaat, maar geen integrale aandrijving. Beide auto’s zijn mede daardoor aanzienlijk goedkoper dan de CR-V. Een blik op de prijslijsten leert echter dat een Kuga met dezelfde aandrijflijn en gelijk- waardige uitrusting overtuigend door de € 60.000-grens zou breken en de Hyundai dan het meest gunstig geprijsd is met zo’n € 50.000. Daarmee komen we meteen aan bij één van de pijlers waarop het succes van de Tucson rust: zijn relatief gunstige prijs. In Premium-trim blijft er eigenlijk niets te wensen over. Van elektrisch verstelbare, met leer beklede, verwarmbare én geventileerde stoelen tot aan ledverlichting, navigatie en alle actieve-veiligheidssystemen inclusief adaptieve cruisecontrol zitten er dan op. Een goede aanbieding dus, vooral omdat vijf jaar garantie altijd standaard is, meer dan bij de concurrentie.

VIGNALE

Ford noemt de meest luxe uitvoeringen van zijn modellen sinds enkele jaren Vignale en zoals het een topuitvoering betaamt, zit die riant in zijn spullen. Toch blijft er verhou- dingsgewijs vrij veel te kiezen in de optie- lijst. Actieve-veiligheidssystemen zijn bijvoorbeeld grotendeels optioneel en ook een DAB-radio zit er niet standaard in. De prijzen vallen echter te overzien; ook dat zien we bij Ford vaker. Blijft over de Honda, die hier is uitgevoerd als Executive en net als de Hyundai dan helemaal vol zit. Met uitzondering van de metallic lak is alles op deze pagina’s in de prijs inbegrepen, inclusief het hele Honda Sensing-pakket met actieve-veiligheidssystemen. Wat meteen opvalt: de verpak- king waarin dat allemaal zit, ziet er aan- merkelijk hoogwaardiger uit dan die van zijn concurrenten. Alles voelt degelijker aan, alsof de CR-V een halve trede hoger in de rangorde staat. Alleen het navigatie- en multimediasysteem valt een beetje uit de toon. Het werkt te traag en enige logica achter de indeling van de verschillende menu’s schittert door afwezigheid. Het ruimteaanbod op de achterbank is dan wel weer het beste in deze test, want zowel de hoofd- als de beenruimte overstijgt die van de Tucson én de Kuga. En dan blijft er een riante bagageruimte over: 561 liter.

Toch moet de Honda op dat vlak de Tucson voor zich dulden. Die slikt 629 liter bagage en hoewel de tweede zitrij iets minder ruim aanvoelt, moet de passagier die daar zit van bovengemiddeld postuur zijn om in de knel te komen. De afwerking van het Tucson-dashboard kan ermee door, maar haalt het bij lange na niet bij dat van de Honda. Met name het stuurwiel voelt aan alsof het van een veel goedkoper materiaal is gemaakt. Wel blijkt het infotainmentsysteem een stuk prettiger te werken. Het reageert sneller op aanraking en de menustructuur is veel vanzelf- sprekender. Wat dat betreft een pluim, dus.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Ford Kuga - Honda CR-V - Hyundai Tucson

Boven hun stand?

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Ford Kuga - Honda CR-V - Hyundai Tucson

Boven hun stand?

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Arval
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)
€ 591
 
Alphabet
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)
€ 669
 

Gerelateerde forumtopics