Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium (2009)

autoreview

Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 2.0 TDCi Titanium
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst241.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf tweedehandse Focus

  • 135.800 km

Ik heb flink wat problemen gehad met een 10 jaar oude Peugeot 307SW 2 liter automaat (eerste lichting) welke ik nog geen jaar in bezit had.

Nadat ik deze auto de deur heb verwezen besloot ik om een jongere occasion automaat ervoor terug te kopen.

Mijn eisen waren dat het een station model moest zijn ivm vervoeren van onze hond (anders vieze achterbank) en de eventuele kinderen voor later.
Ook moest hij meer betrouwbaar zijn.

Gezien ik veel " sluip" kilometers rij buiten mijn werk om loonde het ook om voor een diesel te kijken.

Ik heb in november 2014 besloten om deze Ford Focus Wagon 2 liter diesel automaat te kopen bij een autohandelaar.

De km stand was bijna 136.000 dus aardig ingereden. De meegeleverde onderhoudsboekjes gaven aan dat de auto keurig dealer (ex lease) onderhouden waren tot eind 2012.

Tijdens de proefrit viel ons al op hoe licht de auto stuurt en in de bochten reageert. We hebben meerdere auto's gereden in deze prijsklasse maar dit voelde echt super!

Er zijn niet veel mensen die een automaat met diesel combinatie kopen en doordat de onderhoud historie wat jaartal miste heb ik een mooie prijs kunnen onderhandelen.


De auto zelf is Panter Black titanium uitvoering. Van alle luxe voorzien
Climate control, parkeersensoren, cruise control , dakrails en navigatie en mp3

Ik kreeg de auto geleverd met de standaard Ford velgen en Winterbanden.

Het is onze eerste Diesel maar ik vind het motorgeluid wel mooi klinken. De auto heeft met zijn 136PK op zijn 1351 Kilo voldoende power om lekker mee te gaan en dat extra te geven wanneer je het nodig hebt.

De auto rijdt lekker en zit comfortabel.
inmiddels al een paar 1000 km's mee gereden en de auto ligt als een blok op de weg.



Grote beurt en onderhoud

  • 148.000 km

Inmiddels ben ik ruim een half jaar verder en heb er ongeveer 13.000km mee gereden

De auto heeft bij deze kilometers geen problemen getoond en rijdt nog even lekker als bij aanschaf.

Ik merkte alleen dat mijn voorruit vol putjes zat en mijn ruitverwarming het niet deed op bepaalde plekken op de ruit

De ruit heb ik laten vervangen voordat het erger ging worden en dat probleem met de voorruitverwarming is hiermee opgelost.

Wel heerlijk hoor. Even de voorruit verwarming aan en gaan! ook bij beslagen ruiten werkt dit uitstekend.

Ik heb het navigatiesysteem en kaartje ge update en vervangen
er zat een kaart in van jaartal 2009 (kaarten ouder) van de Benelux.

Grote wegen rondom Eindhoven werden bv niet herkend
Nu zit er een kaart in van 2015 Europa dus dat is verleden tijd

Verder heb ik een op modelmaat (honden)rek wat achter de achterbank zit en een verdeelrek om de hond haar eigen plek te geven zodat we de andere kant als opbergruimte houden. Ideaal!!

Tevens werd het lente en zomer dus heb ik een set 16 inch velgen gekocht met nieuwe Zomerbanden.
Ik heb geen zin om ze elk seizoen van de velg te moeten omleggen. Dit lijkt me beter.

Dit alles heeft me wel wat euro's gekost maar goed om een auto naar wens te maken kost geld.

Eind Juni heb ik dan mijn eerste onderhoudsbeurt laten plegen.

Doordat de onderhoud achterliep ging ik uit van wat hogere kosten.

Ik heb nog gedacht of ik het bij een universele garage liet doen of bij de Ford Dealer.



Gezien hij altijd Dealer onderhouden is geweest besloot ik om hem ook naar de Ford dealer te brengen.

Het werd een Grote beurt + Powershift beurt (automaat bak)
Tijdens de controle bleek ook dat de accu wat kuren begon te tonen en dat mijn remschijven versleten waren.

De onderhoudsbeurt werd hierdoor nog wat duurder. Bekijk ik het in perspectief dan heb ik betaald voor de 2,5 jaar dat hij geen (goede) beurt heeft gehad dus valt het nog mee.

Verder gaf de Ford dealer in Helmond de complimenten dat de auto (buiten de slijtage onderdelen die zijn vervangen) er goed bij staat!. Dat is altijd fijn om te horen.

Nu rijdt de auto eigenlijk nog beter.
De automaat wil nu nog meer vooruit trekt beter op en de remmen zijn uiteraard nu ook erg sterk. Ik hoef maar even op de rem te staan en sta stil.

Kortom auto is naar onze wens en weer keurig onderhouden. Op naar de volgende 20.000 km!

APK en Winterbanden

  • 156.000 km

Inmiddels bijna weer een half jaar verder en ik kan nog steeds zeggen dat het een echte rijdersauto is. Hij ligt goed op de weg en met de bochten reageert hij goed.
Ik vind de combinatie van de 6 traps automaat en diesel echt lekker
Kortom een echte KM vreter!

Buiten een koplamp die stuk ging geen problemen gehad (geen idee hoelang die koplamp erin heeft gezeten)
Terugkijkend op mijn beurt van Juni was de andere toen vervangen. Dan is het logisch dat deze kort erna volgde.

Wel kreeg ik laatst de melding in beeld "ververs olie". Ik dacht nog even dat het een probleem was maar dat was vreemd geweest omdat de auto in juni nog een grondig beurt had gehad. Na onderzoek kwam ik erachter dat de Ford deze melding om de 20.000 km geeft en dat het precies 20.000 km verder was.
Waarschijnlijk was bij beurt de melding niet gereset. Ik heb de melding gereset.

Mijn APK zou gaan verlopen op begin Januari van volgend jaar maar gezien dit net na de dure feestmaanden is had ik besloten om de APK 2 maanden eerder uit te voeren. Zo gezegd heb ik mijn auto afgelopen week bij de Ford dealer in Helmond aangeboden voor de keuring en heb (ondanks de nog wat hoge temperaturen) er toch voor gekozen om gelijk mijn banden maar weer om te wisselen voor mijn set op winterbanden.

Buiten de APK (19,95 ford dealer) en banden wissel was er geen vuiltje aan de lucht en kon ik mijn weg weer vervolgen.

Het komende winter/voorjaars seizoen kan ik er weer tegenaan

Meer Kilometers

  • 162.000 km

Sinds Januari ben ik van baan verwisseld waardoor mijn reiskilometers zijn uitgebreid. Ik ging van 40km op een dag naar nu 100km. Ik ben blij dat ik in 2014 voor een diesel heb gekozen. Het bijkomende grote voordeel is dat de auto nu met woon-werk verkeer voornamelijk alleen snelweg kilometers rijdt dan voorheen op 50/70 wegen. Het leuke voor mij is ook dat het in tijd niets uitmaakt ondanks het verder rijden is alleen nu kan ik blijven doorrijden! Lekker op de cruise control en Rijden.

Het verbruik is goed te noemen. Een volle tank rij ik ongeveer 850 km mee qua verbruik (automaat) op normale rijstijl. Ik trek soms wel vlot op maar hou me aan de maximum snelheid. Als je dit in vergelijking met de Peugeot 307 keek dan had ik 450 km (benzine) en verbruik lag vele malen hoger.

Ik heb ook gemerkt dat een Diesel gunstiger is voor ons op deze gewichten dan een Benzine variant (je moet echter wel zeker 15.000 km p/j rijden met een 2dehandse auto)

De auto rijdt erg goed op de snelweg onder alle weersomstandigheden zoals bijvoorbeeld hevige regenbuien en rukwinden. Je voelt de wind maar de auto is zeer goed onder controle te houden. Met 1351 kilo als basisgewicht mag dat ook wel. Ik voel de auto niet onder me vandaan glippen.

Laatst ging een Lampje stuk van een van mijn Koplampen deze is goed zelf te vervangen.
We hebben zelfs laatst een paardentrailer aan de auto gehangen om een bankstel op te halen. (Mijn vriendin rijdt paard en zodoende). Met de lege trailer had je niet echt het idee dat er nog iets achter je auto vast zat. Met uiteindelijk het bankstel in de trailer merkte je meer gewicht maar met de 2.0 liter diesel is het een eitje. De motor heeft ruim voldoende power hier geen probleem van te maken.
Nergens hoog in de toeren geweest

Dat het een tweedehandse auto is met al wat km op de teller kwam ik afgelopen week weer achter.
De laatste tijd merkte ik dat het starten soms wat langer duurde. Nu brandde deze week mijn accu lampje en bij het optrekken hoorde ik een hoge toon. De accu was bij de beurt in Juni al vervangen dus dit kon het niet zijn. Na wat onderzoek was het goed mogelijk dat de Dynamo defect was. Bij onderzoek in de Garage in de buurt was dat ook het geval. Deze is vervangen en na een paar honderd euro lichter kon ik mijn weg weer vervolgen.

Met de huidige KM stand kun je wat meer slijtage gaan verwachten en dit zal voorlopig ook nog wel kunnen voorkomen. Het zijn gelukkig niet fabrieksfouten of iets dergelijks waar mij vorige auto daadwerkelijk last van had.
Een defect is nooit leuk om mee te maken maar ondanks dat denk ik toch dat ik in 2014 een goed keus heb gemaakt om voor deze Ford te gaan. De auto heeft me al bijna 30.000 km laten rijden en teruggerekend vallen de kosten dan ook mee. Zeker gezien hij bij aanschaf in onderhoud te kort was geschoten voor een langere periode.

Gezien ik mijn 20.000 beurt op de 148.000 heb gehad zal ik mijn volgende ervaring delen wanneer de auto zijn beurt op de 168.000 gaat krijgen

En weer een Servicebeurt

  • 168.000 km

De afgelopen tijd geen problemen gehad met het rijden
Het blijft een fijne wagen om te cruisen!

Voor mijn beurt merkte ik dat de bestuurderskant van mijn voorruit niet meer werkte wanneer ik de autoruitverwarming aan had gezet. Niet dat gedeeltes het niet deden maar het was het gehele vlak. De bijrijderskant had hier geen last van. Het zou de ruit kunnen zijn maar een geheel vlak vond ik vreemd dus voordat ik de autoglashandelaar opbelde heb ik eerst wat gezocht op het internet en kwam uit bij een eventuele zekering. Ik had besloten om dit te laten onderzoeken bij mijn aankomende servicebeurt.

Ook ben ik er achter gekomen dat mijn ruitenwissers aan vervanging toe waren. Ik kreeg een tijd terug via Social media te lezen dat de Ford dealer gratis ruitenwissers gaf als je een afspraak online maakte voor APK.
Nu had mijn auto al een APK gehad maar ze moesten toch vervangen worden en voor 20 euro totaal (kosten Ford APK bij de dealer) kan ik geen goed merk los kopen. Dus werd het een nieuwe APK erbij

Door de actie gelijk besloten om mijn servicebeurt in te plannen..In mijn achterhoofd hoopte ik dat het bedrag niet zo duur ging worden als afgelopen Juni.
Echter toen had de Ford een tijd geen (goed) onderhoud gehad (zie review eerder).

Vandaag (1 april) was de dag voor mijn servicebeurt.
Uitleg gegeven over de voorruitverwarming en hun zeiden ook al misschien zekering inderdaad. Tevens gevraagd of ze mijn zomersloffen met velgen weer onder mijn auto wilde plaatsen.

Ik kreeg een mooie Gazelle gratis Leenfiets te beschikking

Vandaag ook weer de auto weer opgehaald en met de voorruitverwarming is het volgt:
De strips die langs de ruit lopen had Garglass destijds niet vastgezet. Aan de bestuurderskant is de ruitenwisser motor tegen de strip aan gekomen en heeft hem gescheurd.
Ik kreeg keurig foto's mee als bewijs en advies om contact met ze op te nemen. Dit ga ik van de week doen.

Ik kreeg de 160.000 beurt..De bandenwissel, APK (ruitenwissers erbij) en tenslotte het onderzoek voor de ruit.
Verder waren er geen op of aanmerkingen.
Kortom voor een paar 100 euro zat de beurt er weer op.
De beurt zelf viel qua kosten mee. Ik had een hoger bedrag in mijn hoofd zitten door afgelopen jaar.

De auto heeft nu lekker zijn zomersloffen en is klaar voor de Lente en Zomer.

Ik mijn volgende review zal ik aangeven hoe het vervolg is geweest met mijn voorruitverwarming.

Voorruit vervangen

  • 168.500 km

Terugkomend op het verhaal van mijn voorruitverwarming.
Ik heb contact opgenomen met Garglass en afgelopen zaterdag hebben ze kosteloos een nieuwe voorruit geplaatst en voor de zekerheid extra vast gezet met tie? rips..
Kortom voorruitverwarming werkt nu weer
Met beslaande ramen (in de morgen nu) merk je dat de verwarming zijn werkt weer doet.

Ik zal eens kijken of ik voor mijn volgende review het verbruik eens kan bijhouden. Ik rij immers 100km op een dag waardoor ik het verbruik volgens mij goed kan uitrekenen.

Klaar voor de Winter en op naar de 200.000!!

  • 188.000 km

De voorruitverwarming die eerder was hersteld doet het na behoren in deze koudere dagen en wanneer je voorruit beslaat. Wanneer er in de morgen ijs op mijn auto ligt dan zet ik de motor altijd aan (ik weet het niet echt milieuvriendelijk) maar anders werkt de voorruitverwarming niet en uiteindelijk vertrek ik altijd met beter zicht wat voor mij het belangrijkste punt is.

Wat me wel op valt is dat het GPS signaal van mijn navigatie heel af en toe de weg kwijt is voor het zoeken naar de rit of ineens tijdens. Dit valt me op wanneer het buiten wat vochtig weer (of regen) is. Misschien dat de GPS antenne niet goed tegen vochtiger weer kan.

Ik heb dit in April bij de dealer gevraagd of ze hiermee bekend waren en hun gaven aan dat dit welleens kon voorkomen. Het was niet verstandig om de gps te laten vervangen omdat ze aangaven dit niet de oplossing was. Zodra de GPS geen signaal blijft aangeven dan kunnen ze dit vervangen. Ik stoor me er niet aan. Ik ga niet de gps antenne te vervangen omdat ze niet met zekerheid weten of het dan is opgelost. Dit lijkt me voor ons dan niet de moeite.

Verder merk ik op dat ook mijn focus een beetje last heeft van het cuppen van de zomerbanden. Deze waren er in April op dezelfde plek teruggezet. Ik had eerder ergens gelezen dat het verstandig was om steeds de voor met achter banden te wisselen. Dit heb ik nog niet gedaan of gevraagd. Ik twijfel ik ook nog of de zomerbanden van vredestein (Sportrac 5) de juiste combinatie is omdat de focus bekend staat om zijn cuppen.
Het vreemde is echter dat ik ook winterbanden van vredestein (snowtrac 3) heb waarbij ik geen last hier van heb. Misschien ligt het aan het profiel of type rubber.
Sowieso met het aantal kilometers wat ik nu per jaar maak (30.000+) zit ik erover na te denken om voor michelins te gaan kijken.
Ik hou dit nog wel even in de gaten de komende tijd

Toen ik net mijn andere baan had vond ik het wel lekker om de lekker door te rijden om de snelweg met zo'n 130 km per uur. Echter heb ik gemerkt wanneer ik 110 km per uur rij ik ruim 100 km aan brandstof bespaar per week. Daarbij rijdt het een stuk relaxter en je verliest er qua tijd nagenoeg niets mee.

Ik heb dan ook mijn verbruik in de gaten gehouden
Mijn gemiddeld verbruik is dan 5.3 liter op de 100 km .
Dit komt uit op ongeveer 1:19.
Dit lijkt me best netjes voor een 2liter 1351 kg station.
Mijn partner rijdt zelf een Suzuki Alto uit 2010 die gemiddeld 1:21 rijd. Weliswaar geen Diesel maar toch
denk ik dat ik dan niet hoef te klagen.
Ik rij dan wel voornamelijk snelweg kilometers en gebruik mijn rem pas wanneer nodig. Waar ik kan uitrollen , zonder teveel last te zijn voor het overig verkeer, doe ik dat.

Vandaag was het dan weer zover
sinds april heeft de focus er al weer 20.000 km extra op zitten. Tijd voor de volgende servicebeurt.
Deze heeft vandaag (25 november) weer plaatsgevonden bij de Ford Dealer.

Buiten de normale servicebeurt heb ik mijn wintersloffen er weer laten opzetten en gevraagd of ze mijn Airco wilde controleren/ bijvullen.

Hier is geen probleem mee maar ik had sinds de aanschaf in 2014 niets aan de airco gedaan. Ik vond het wel tijd om deze ook te onderhouden.

Er kwamen geen bijzonderheden of problemen naar voren
Een paar honderd euro verder en mijn Focus kan nu weer lekker de winter in.

Met een huidige kmstand van 188.000 begint de eerstvolgende mijlpaal (de 200.000) eraan te komen.

Ik verwacht met de huidige staat en ervaring dat dit geen probleem moet zijn voor mijn Focus om dit te bereiken. Het blijft echt een superfijne auto om in te rijden en ik hoop er nog vele veilige kilometers mee te mogen maken.

Ik verwacht dat mijn volgende review weer rond maart 2017 zal gaan zijn.

APK en Bandenwissel

  • 199.000 km

De APK was geldig tot 1 april aanstaande.
Ik heb wat langer gewacht om gelijk mijn banden weer om te wisselen naar de zomersloffen

De laatste tijd merkte ik wel op dat de huidige Winterbanden last krijgen van "Cuppen". Ik begon meer de oneffenheden te voelen ect... Een goed moment om te wisselen.

Afgelopen week was het dan zover en heb ik mijn auto weer naar de Ford dealer gebracht Ik blijf ik erbij dat ik nergens goedkoper een APK kan doen (19,95 euro bij de dealer) met een dieselauto.

Ik wist dat een van mijn stadslichten defect was en dat 1 van de koplampen het wel deed maar niet goed scheen.
Na vervanging van het stadlicht en het draaien van de lamp werkt het weer en kwam de auto weer keurig door zijn APK heen.

Doordat de H7 lamp gedraaid was is er iets lichtelijk gesmolten wat nu nog niet voor problemen zorgt maar is voor mij een aandachtspuntje. Mocht dit een probleem worden dan dient de gehele koplamp unit vervangen te worden.

De auto heeft ook zijn zomersloffen er weer onder en ik merk gelijk dat het "cuppen" stukken minder is en de auto weer vloeiender op het asfalt reageert. Ik heb er eerder nooit bij stilgestaan maar met zo'n 32.000 km per jaar merk je wat banden eigenlijk met je auto doen na verloop van tijd. Nu is de Focus na horen zeggen ook gevoelig voor het cuppen maar dat moet je zelf ervaren.

Voor de rest blijft het een heerlijke auto om in te rijden.
Ik kan nu zeggen dat hij erg betrouwbaar is.
Ok de kosten voor onderhoud waren in het begin hoog maar dat is het risico van een 2dehandse auto

Hij is inmiddels al 8 jaar met bijna 200.000 km op de teller.
Waarvan ik er bijna 70.000 zelf heb gereden. Ik heb het verhaal van het klokje rond gelezen waarbij een lesauto uit mijn omgeving eerder dit model en motor (welliswaar geen station en automaat) heeft gereden en heeft ruim 400.000 km gereden. Dit geeft mij goed vertrouwen
Vergeleken daarbij is mijn (bijna) 200.000 km pas net ingereden ;)

En ja, er zullen vast duurdere kosten aankomen maar dat neem ik voor lief als hij zo betrouwbaar rijdt als de afgelopen 2 jaar.

Kortom,
De Ford is weer klaar voor de lente/zomer/herfst !
Op na de 200.000 en beyond!!

Over de 200.000 en dat merk je!

  • 208.000 km

Eind juni was het weer zover en heb ik weer 20.000 km gereden sinds mijn laatste beurt. Tijd voor een groot onderhoud. De laatste keer dat mijn powershift automaatbak onderhoud had gehad was ook alweer 60.000 km geleden (juni 2015).Dit kost een paar 100 euro extra maar daar hield ik rekening mee.

Ik werd tijdens het onderhoud gebeld dat ook mijn auto uitgelijnd diende te worden omdat mijn banden wat scheef afsleten. gelukkig nog ruim genoeg profiel Ook was mijn achterruitwisser versleten en had ik nieuwe remvloeistof nodig.

Daarnaast werd mij verteld dat dit nog niet alles was... omdat mijn auto over de 200.000 kilometer heen is en ik een distributieriem heb en geen ketting (wat ik had begrepen bij de verkoop in 2014) .moet deze ook vervangen worden

( De distributieriem en multiriem dienen bij ford met deze motor om de 200.000 (of 10 jaar) vervangen te worden)

Ai... los van het feit dat de beurt duurder was door de extra onderhoud (olie) aan de versnellingsbak diende dit ook te gebeuren.

Voorlopig wil ik nog geen afstand doen van deze fijne auto Gezien ze bepaalde onderdelen van de riem nog niet op voorraad hadden en hiervoor een nieuwe afspraak moest worden gemaakt kreeg ik de rekening in 2 delen.

Eerste deel:
groot onderhoud + powershift + remvloeistof+ uitlijnen + achterruitwisserblad

Tweede deel heb ik deze week laten uitvoeren:

Distributieriem + waterpomp (toch laten meenemen hij lekte niet maar gezien ze toch bezig waren en deze al 200.000 in gebruik was) + multiriem en koelvloeistof

Dit was een erg dure rekening maar dat is nu eenmaal met een auto over de 200.000 km.

Wat betreft de riem kan hij er weer 200.000 km tegenaan

Voor de rest rijdt hij nog als nieuw en ben nog steeds blij met de aanschaf. Ik rij ongeveer 33.000 km per jaar en dan is goed onderhoud van belang

Terug van weg geweest

  • 220.000 km

Ik heb een tijd niets laten weten. Druk met een verhuizing en persoonlijke omstandigheden. Hierdoor heb ik wat minder kilometers gereden dan gebruikelijk. Ik woon nu ook dichterbij mijn werk wat mede de oorzaak is.

De auto rijdt nog steeds fantastisch ondanks hij inmiddels 9 jaar oud is.
Buiten een koplamp die vervangen is geen problemen gehad en de auto tuft vrolijk verder. Gebruik is erg zuinig nu ik rij voor mijn werk voornamelijk 80 km per uur.

De auto heeft in november 2017 bij een particuliere garage een bandenwissel gehad naar winterbanden. Tevens gevraagd hoe lang de banden zomer en winter nog mee kunnen. De zomerbanden kunnen tenminste nog 1 seizoen mee en de Winterbanden nog 2. Ik ga volgend jaar dan op zoek naar nieuwe zomerbanden. Ik heb mijn oog al laten vallen op Michelins

De jaarlijkse APK verloopt op 1 april (geen grap) en word het weer eens tijd voor een nieuwe APK. Gezien de lente weer is begonnen ga ik tevens mijn banden weer verwisselen naar de zomerbanden. Ook ga ik van de zomer richting Oostenrijk en lijkt het mij daarom verstandig om de auto gelijk zijn onderhoudsbeurt te geven nu hij toch bij de garage komt te staan.

Vanwege de verhuizing een andere ford dealer gezocht. Het is ditmaal de ford dealer in Veghel. Mijn ervaring keurige dealer en vriendelijke mensen.


De dealer heeft vandaag (26 maart 2018) uitgevoerd:

APK + Onderhoudsbeurt volgens Ford schema
Banden wissel compleet (1 op 1 omgewisseld)
Navigatie update. Ik vond het na 3.5 jaar wel weer eens tijd om de navigatie te voorzien van een nieuwe SD kaart. De 2018 variant zit er nu in. Ook met oog op Oostenrijk.

Verder geen bijzonderheden !!
Dit is altijd fijn na de vorige dure rekening door oa de distributieriem ect


Zoals gezegd ga ik later dit jaar naar Oostenrijk met de Ford. Dit wordt de eerste keer dat hij zoveel kilometers in 1x gaat rijden. Lijkt me fantastisch om ook de bergstanden met de powershift uit te proberen!! De 2.0 TDCI diesel gaat ons helpen om hier gemakkelijk door heen te rijden.

Uit 3.5 jaar ervaring kan ik inmiddels zeggen dat de auto heel betrouwbaar is en mij nooit echt in de steek heeft gelaten. Ik hou me dan ook keurig het ondershoudschema. De dealer geeft ook aan dat de 2.0 TCDI variant van de focus een erg stabiel blok is. Met goed onderhoud kom je een eind daar ben ik nu achter.

Het enige wat echt stuk was gegaan is destijds de dynamo, maar dat noem ik eerder door slijtage dan echt een gebreken en toen kon ik ook nog rijden naar de garage.

Is er dan geen minpunt?

Jawel. Deze serie ford is erg gevoelig voor het cuppen van de banden.
Dit verschilt ook erg per merk heb ik begrepen van mede ford gebruikers.

Daarnaast eet mijn auto is graag H7 koplampen. Ik dien deze gemiddeld elk half jaar te vervangen Nu rij ik ook vrijwel altijd met verlichting aan maar het valt op vergeleken met bijvoorbeeld de auto van mijn vrouw.

Is het echt storend?

Ik ben vrij gevoelig op de weg. Wanneer je de banden wisselt regelmatig van voor naar achteren niet.

Een nieuw koplampje kan je gelukkig zelf gemakkelijk vervangen en hoeft hij niet voor naar de garage
Ik heb trouwens gelukkig geen probleem met de koplamp zelf door eerder het verkeerd erin plaatsen door mijn vrouw.

Ik verwacht dat mijn volgende review zal zijn na mijn vakantie in Oostenrijk. Zoals gezegd gaat dit genieten worden.

230,000

  • 230.000 km

Inmiddels ben ik alweer 10.000km verder. Nog 5.000 kilometer en ik heb zelf , als tweede gebruiker, een ton op deze ford gereden. Klein feestje waard haha!

Ik en mijn vrouw zijn met de auto eind Juni / begin Juli naar Oostenrijk gereden voor een week daar te verblijven. We hebben o.a. het formule 1 weekend mogen meemaken maar dat terzijde. Dit was de eerste keer dat ik ruim 10 uur (ruim 1100 km) voor een enkele reis met de auto heb gereden. De motor heeft totaal geen problemen met de hoogte verschillen.

In duitsland mag je enkele stukken onbeperkt maar we hebben hier ongeveer 140 km / u gereden. Op het moment toen we in Oostenrijk aankwamen merk je pas hoe rustig het rijden is vergeleken met Nederland en ook Duitsland. De hoogte verschillen is best een ervaring als je met een daling van 7 graden je gas en rem los hebt en de auto versnelt. Remmen op de snelweg is daar heel normaal voor dit soort situaties . ik heb gemiddeld zo'n 100 km per uur gereden dit omdat veel stukken in duitsland zijn 80 door wegwerkzaamheden.

We zijn in nederland met een volle tank +- ongeveer 900 km radius vertrokken. In duitsland 1x volgetankt en had bij de bestemming in Oostenrijk nog ruim een halve tank over dus dit vind ik erg netjes.
De reis zelf had veel weersomstandigheden. volle zon in je spiegels of op de voorruit, en keiharde regen. in Duitsland lijkt het of de weg dan superglad is maar dat is de gedachten. Wel soms opletten met plassen.
De auto deed het in alle omstandigheden goed.

Ik had echter voor vertrek weer een koplampje moeten vervangen. (Zoals eerder aangegeven lust deze auto graag koplampen !! ) en tevens maar een paar bijgekocht. Ook is de ruitenvloeistof bijgevuld. Ik had er alleen niet bij stilgestaan totdat we eenmaal in duitsland waren dat mijn ruitenwissers wat strepen achter lieten. Dit was ook wat minder bevordelijk met de regen. Niet gek op zich gezien ze sinds april 2015 op mijn vooruit gemonteerd zijn en niet eerder zijn vervangen. De reis zelf reed ontspannen en niet vermoeiend door verkeerde houding of de stoelen. Nu ben ik voor man niet heel groot (1.75) maar na zon lange rit dat is altijd wel prettig. ik kan echt iedereen een automaat aanraden.

Ik heb trouwens de gehele vakantie (en ook daarvoor) helemaal geen problemen meer gehad met het uitvallen van de GPS van de FX navigatie. Ik heb ook het idee sinds er het kaartje van 2018 in zit er geen problemen meer mee zijn. De navigatie heeft ons keurig geholpen met omleidingen door filevorming en plaatsen van bestemming

Ik heb altijd automaat gereden in zijn D stand en er wordt geadviseerd om in bergwegen (niet snelwegen) de M (manueel niet Mountain) stand te gebruiken. Hiermee zet hij de automaatbak in de versnelling vast waar je op rijdt en normaal niet eens naar omkijkt. Advies is om de bergen in zijn 2 of 3 omhoog en naar beneden te gaan zodat de auto op de motor afremt. Dit is wel kicken je hoort de motor uiteraard meer toeren maken maar dit blijkt totaal geen probleem te zijn.

Inmiddels ben ik al geruime tijd terug in Nederland echter merk ik wel op dat er meer trilling aan de voorkant is ontstaan wanneer ik bv 100 km per uur rij. Het voelde ook of de auto lastiger van zijn plek rolt bij stoplichten. Dit ervaar echter nu de laatste week stukken minder. Vreemd!. Dit kan ook het cuppen zijn. Ik moet wel zeggen dat het in Nederland momenteel zo gort droog is dat dit misschien zijn effect heeft op mijn banden in. Ik wil de zomerbanden gaan vervangen na dit seizoen. Misschien dat ook de ijle lucht in Oostenrijk zijn effect heeft gehad op de spanning.

Ik heb ook gelijk mijn ruitenwissers (Ford motocraft ) zelf vervangen voor nieuwe flatblades van Bosch Aerotwins. Geen strepen meer. Ik ben benieuwd hoe lang deze meegaan.

Einde focus voor mij

  • 241.000 km

Een lange tijd geleden voor een nieuwe ervaring. Ik ben ik oktober 2018 van baan gewisseld waarbij ik een lease bak kreeg. Hierdoor heeft de focus nog even als tweede auto gediend voor mijn vrouw.

De zomerbanden hadden we in maart vernieuwd na de laatste keer in 2015.
De banden voor waren zo goed als op en op 1 band vormde een lichte scheur.

Bij de APK bleek dat de spiegel links niet meer goed kon worden ingesteld de dealer kon deze spiegel vervangen , echter werd het een compleet nieuwe lamp met chromekleur ipv de oude zwarte. Kortom een kleur verschil. Hierdoor zou de andere gped werkense spiegel ook vervangen dienen te worden. De dealer wou in eerste instantie niets horen van dat ik als consument niets aan het bijkomend kleur verschil kan doen en dat ze zelf de andere spiegel ook moesten vervangen. Uiteindelijk hebben ze een andere tweedehands spiegel van een andere auto gehaald en deze voor de defecte geplaatst. Scheelde tóch een hoop in de rekening.

Eind van de lente toch besloten, door het minder rijden van kilometers en hierdoor diesel te duur is, om hem te koop te zetten of in te wisselen.

Mijn conclusie is dan ook geweest.
Superfijne en betrouwbare auto.
Koplampen is een zorgenkindje
Onderhoud redelijk stevig qua prijs bij de dealer

We kwamen er achter, wat de meeste diesel rijders die hun auto willen verkopen ook kunnen beamen, dat de waarde van de diesel voor verkoop drastisch gedaald door de diesel de schuld te geven ondanks dit nog een redelijk schone motor is.. autobedrijven doen moeilijk met de inname of omruil. Ze gaven er gewoon veelste weinig voor puur omdat diesel het zorgenkindje is geworden van de overheid...

Uiteindelijk hebben we de auto voor een nette prijs particulier kunnen verkopen aan iemand die een diesel automaat zocht met minimaal 6 traps.

We hebben de verkopers met ons een proefrit laten maken en kregen lovende woorden over de auto. Dat hij er erg goed uit zag en echt een goede eigenaar had die hem heeft onderhouden. Altijd fijn om dit ook te horen! Met pijn in mijn hart afscheid genomen van een superfijne auto en weet zeker dat de nieuwe eigenaar hier een hoop plezier aan beleeft.

Het afgelopen jaar heb ik tijdelijk een prius+ ( wagon ) uit 2012 gereden als lease. Op zich een prima auto en goed om het hybride een keer te ervaren maar vergeleken met de ford van 2009 valt deze toch wat tegen. Voornamelijk
mis ik het gevoel in bochten . Nu heb ik deze ook maar tijdelijk gezien dit een van de weinige automaten was in het wagenpark van mijn bedrijf.

Inmiddels heb ik in september een nieuwe lease wagen in bestelling en ben ik weer terug bij ford! Ik wacht momenteel op een ford focus wagon 1.0 ( 125 pk) automaat titanium in kleur chrome blue met winterpack ( voorruit, stoel en stuur verwarming). Ik vind deze kleur wel mooi zakelijk en niet zo standaard als zwart, wit , grijs wat je vaak bij lease wagen tegenkomt. Over een niet al te lange tijd wordt hij geleverd. Dit gaat mijn eerste nieuwe en zelf gekozen leasebak zijn, maar ford inmiddels kennende zit het met de rij ervaring prima!

Uiteraard ga ik de ervaringen hier weer delen. Bedankt voor jullie interesse in deze review

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.