Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 18.636 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat er diverse keren een stukje bijgeschreven is, werd het hoog tijd voor een geheel nieuw, meer samenhangend verhaal.
Na bijna een jaar een C-max Ghia 1.8i gereden te hebben, kwam ik steeds vaker tot de conclusie dat dat mijn auto niet was. Een prima reisauto, helemaal niks mis mee, maar je moet je er ook in thuis voelen. Bovendien bleef ik moeite houden met de benzinemotor. Het dieselen, wat ik daarvoor vele jaren deed, past me gewoon veel beter. Voorzichtig ben ik toen op zoek gegaan naar een geschikte vervanger. Zodoende ontdekte ik de Focus Titanium 2.0 TDCi station.
Sinds september 2005 ben ik in het bezit van deze, op zich, geweldige auto. Slechts 3 maanden jong en met slechts 18.600km op de teller, die toen ik de auto in de showroom bij een Ford dealer zag staan. De Focus Titanium, die standaard toch al behoorlijk rijk uitgevoerd is, was ook nog eens voorzien van een aantal leuke extra’s zoals: volledig leren bekleding, 6-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, elektrische stoelverwarming (voor), ESP, elektrisch inklapbare buitenspiegels, alum. look dakrails, 18 inch lm velgen (bandenmaat 225x40x18) en Magnum Grey metalic lak.
Tijdens de proefrit was gelijk duidelijk dat de wegligging enorm goed is. Mede door de banden stuurt de auto messcherp. De 2.0 TDCi levert meer dan voldoende vermogen, zelden zal het gaspedaal helemaal onderin getrapt moeten worden.
De zit is, voor mij, perfect. De luxe sportstoelen geven het lichaam volledige steun van de bovenbenen t/m de rug. Middels de elektrische verstelling is de stoel perfect in te stellen. Hoofdruimte is er ook ruim voldoende.
Dat de Focus geen enorm opvallende verschijning is, spreekt mij juist wel aan. Gewoon maar toch net even anders. Alleen een ‘kenner’ ziet misschien zo het verschil tussen deze uitvoering en bijv. de veel voorkomende Futura.
Binnenin de auto is ook alles oké. De knoppen zitten op de juiste plek, achterin voldoende zit- en hoofdruimte en een ‘kofferbak’ die normaal gesproken ruim voldoende groot is.
De onverlichte knoppen voor cruise control en radiobediening zie ik niet als een gemis. Zonder te kijken weet je heel snel de juiste knop te vinden. Instapverlichting is ook dik in orde. Als de auto ontgrendeld word of je zet de motor af gaan er maar liefst 4 lampen in de auto branden, 2 aan het plafond en bij de voetenruimte links en rechts voorin.
Een 12v aansluiting voor de achterpassagiers is misschien het enige gemis.
PROBLEMEN
Toen ik de auto op het afgesproken tijdstip ging ophalen bleek dat er 2 soorten vergen onder zaten. Zelfde maat, zelfde model, maar verschillend van kleur. Technisch geen probleem, maar als je het eenmaal ziet…. De dealer heeft dit ‘probleem’ keurig opgelost.
Na enkele weken begon de motor steeds onrustiger te lopen, kwam soms zelfs bijna niet op gang. Verder begon de achterklep steeds irritanter te stillen en resoneerde er iets in het rechter voorportier vrolijk met de muziek mee.
Na 3 dagen werkplaats, de onderdelen waren niet direct voor handen, zouden de problemen opgelost zijn. De egr-kleppen waren stuk en vervangen. De achterklep afgesteld en de resonantie in het portier was ook weg.
Helaas, helaas was de pret van korte duur. De motor begon weer steeds vaker en erger dezelfde kuren te vertonen en de achterklep was inmiddels ook weer hoorbaar bij elke onregelmatigheid in het wegdek. Maar weer naar de garage dus.
Inmiddels was er iets mis met het rechter voorportier, die was nl. niet meer te openen.
Na weer een dag werkplaats bleek weer dat de egr-kleppen stuk waren. Er is kennelijk een nieuwe versie in de maak, en tot die beschikbaar zijn, zijn de huidige vastgezet. De motor loopt nu uitstekend overigens.
In het portier bleek één of ander stangetje spontaan afgebroken te zijn. Onderdelen waren niet voorhanden, dus deels geleend van een showroomauto. Sinds die reparatie is de lijst aan de buitenkant onder het raam veranderd in een soort verfrommeld iets en is de kaartenbak binnen afgebroken en hang er los bij. Beiden delen zullen vervangen worden door nieuw, maar inmiddels rij ik er wel al weer een paar weken mee rond.
Het rammelen van de achterklep is ook weer helemaal terug van weggeweest.
Op zichzelf zijn het geen enorme problemen, het zal ook best een keer allemaal opgelost zijn. Maar ik vraag me toch wel eens af of het niet een beetje teveel van het goede is. Van een auto die nog geen jaar jong is, ongeveer 30.000 km gereden heeft en een nieuwprijs heeft van ca. € 37.500,- mag je toch verwachten dat je daar vele jaren ongestoord rij-plezier van hebt.
Ik zou heel erg tevreden met deze auto moeten en kunnen zijn. Alleen de genoemde reeks van storingen, missers en mankementen en de herhalingsfactor van sommigen, laten me steeds vaker en sterker twijfelen. Inmiddels heeft deze auto in vaker en langer in de garage gestaan dan m’n 2 vorige Ford’s samen (over 5 jr. en 120.000 km).
Jammer en flink balen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.