Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)

autoreview

Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)
Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf41 km
KM-stand laatst101.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

In 't nieuw!

  • 2.050 km

Eind januari mocht ik een gloednieuwe Ford Focus in ontvangst nemen. Even wat kaderen.

De auto is een bedrijfswagen, dus gekocht door de firma die ze mij ter beschikking stelt. De focus komt als opvolger van een trouwe Toyota Avensis, die jammer genoeg vóór de levering van de Focus sneuvelde (software ruitenwissers & airococompressor). In tussentijd kort met (de overblijfselen van) een mishandelde Auris TS hybride (2014) en een nagelnieuwe Corolla TS hybride (2021) gereden.

De eisen voor de nieuwe wagen:
- Break of vergelijkbaar ruime wagen. Nodig als werfleider
- Trekhaak & voldoende trekkracht om aanhangwagen van +-1200kg deftig te verzetten
- Rubberen matten. O zo praktisch
- Binnen bepaald budget, afhankelijk van uitstoot & aandrijving

Aangevuld met mijn wensen:
- Vlotte, straksturende wagen (het tegenovergestelde van wijlen Avensis dus).
- Beetje leuk om te zien
- Qua dimensies vergelijkbaar met Avensis, vond deze ideaal
- "Traditioneel" interieur waar alles logisch geordend is, doch mee met de tijd en liefst wat tijdloos
- Goede zetels die voldoende zijdelingse steun bieden
- Rust in het interieur tijdens rijden, in het bijzonder op de autosnelweg (3/4 van de kilometers)
- Handbak, want zal wellicht de laatste keer mogelijk zijn & rij graag zelf. Het houdt me alert.
- Tankkaart van de baas, dus verbruik is geen doorslaggevende factor
- Geen ACC. Combineert niet helemaal lekker met handbak en gewone CC houdt me alerter.

Aandrijving: geen voorkeur, maar PHEV en EV vielen meteen af door onmogelijkheid om op het werk (keten op generatoren...) of thuis op te laden. Eens begonnen met rondzoeken, tot de constatatie gekomen dat dit mijn laatste kans was om lekker ouderwets te dieselen. De Aziatische merken heeft de baas het niet op.

Shortlist:
- Seat Leon 1.5TDI
- Skoda Octavia 1.5TDI
- Ford Focus 1.5 & 2.0 Ecoblue
- VW Golf Variant, al viel die rap uit owv prijs en niet zo flitsend voorkomen in mijn jonge ogen

Ben gaan proefrijden met de Focus 1.5 met automaat. Fijne, stille wagen maar de automaat was niet veel waard vond ik. Eerder met een handgeschakelde Fiësta ST-line gereden voor een andere firma, dat was een feest. Na veel vijven en zessen, offerte voor de Focus clipper 1.5 manueel.
De Octavia kon mij qua interieur niet bekoren en was niet mogelijk wat aan te kleden binnen budget. De Leon zijn exterieur vind ik maar meh. Smaken verschillen, gelukkig. Prijzen ook, want de VAG'jes zijn echt stukken duurder met dezelfde uitrusting.

Was wel bevooroordeeld aan de zoektocht begonnen in het voordeel van de Focus. 3 collega's heel blij met hun (kale) Kuga, 3 vrienden blij van hun Focus MK2. En natuurlijk de eigen ervaring met een Fiësta.

Uiteindelijk voor de 2.0 Focus ST-line gegaan zonder proefrit, een beetje met "omdat het nu nog kan" allures. Wat meer power en vooral koppel, nog zo rustig op de autosnelweg, kon er niet aan weerstaan. Waardig afscheid van het fossiele tijdperk.

Besteld in april 2021 en januari 2022 geleverd. Volgende opties aangevinkt
- Afneembare trekhaak
- Reservewiel
- B&O geluidsinstallatie
- Winter pack (verwarmde zetels voor, voorruit en stuur)
- Geblindeerde ruiten
- Kleurtje Chrome Blue
- Rubberen matten

De eerste 2000km zijn ermee afgehaspeld. Veel te vroeg voor een review, maar een rij-impressie kan wel. Het ding is vlot, trekt als een lier zonder enige moeite. Heb hem nog niet echt sportief gereden, eerst rustig inrijden komt de levensduur ongetwijfeld ten goede. Mooi stil en stabiel op de autosnelweg. Kom er met tegenzin uit, want zit zeer goed. Nu het winter is en ik 4/5 van m'n werktijd buiten doorbreng, zijn de verwarmde zetels en het stuur standaard aan. Heb het voor de Focus nooit ervaren, maar wat een genot! Zou deze optie zo opnieuw aanvinken op gelijk welke auto. Over het strak stuurgevoel is reeds genoeg neergepend, kan het alleen maar bevestigen.

Enkele positieve punten
- Android Auto werkt goed, navigeren op Waze en DAB luisteren tegelijk kan
- Rij veel meer dan voordien met beide handen aan het stuur, geen idee wat de aanleiding hiervoor is
- Achteruitrijcamera is top. Zeer scherp, duidelijke meedraaiende lijnen.
- Is van opzij bekeken niet moeders mooiste (persoonlijke mening), al maakt de neus het goed

Enkele mindere punten:
- Ontbreken van vakje voor zonnebril.
- Zicht naar achter. Dit door geblindeerde ruiten icm donker interieur ST-line & licht aflopende daklijn. Heel verschil met minder sportief ontworpen Auris en Avensis. Uiteraard zelf voor gekozen.
- In het interieur voelen bepaalde zaken wat minder build to last dan in de bovengenoemde Toyota's. Denk aan zetelverstelling, knoppen ruitenwissers, armsteun middenconsole... Binnen 200000km weten we meer ;)
- Bij bellen begint na een minuutje de verbinding te haperen. Kan ook aan de gsm liggen, die doet geregeld vreemd. Water en zakjapanners, geen goed huwelijk.
- De Originele Continental Ecocontact banden werder na 40km verplicht geruild voor Michelin CrossContact banden. De Michelins maken iets meer lawaai. Niet dat het afbreuk doet aan de wagen uiteraard.

Verbruik voorlopig op 5,8l/100km (boordcomputer), ongeveer helft snelweg helft gewestwegen met rustig rijden.

Wat brengt de toekomst? +-40000km per jaar afhaspelen, 2/3 woon-werk 1/3 privé, binnekort eens kot opentrekken om te zien wat hij kan. Steeds rustig warmrijden (duurt even bij deze!), op tijd onderhoud, geregeld wassen. Maar vooral rijden, reizen, sleuren, gerief meenemen... Kortom: gebruiken waarvoor het dient. Later meer!

Ingereden en goedgekeurd

  • 13.800 km

11000 kilometer verder en vooralsnog geen grote problemen, integendeel. Verbruik viel terug naar 5,2l/100km en elke kilometer is een plezier. Dat verbruik is in mijn ogen wel nog iets te hoog, ondanks verre, goed bereikbare werf en dus regelmatig lange stukken snelweg op CC.

Qua prestaties niets te klagen. Hij heeft koppel zat onderin en trekt door zonder dat er een einde aan lijkt te komen. Veel schakelen is dus niet aan de orde. Niet dat wijlen Avensis (2.0 D4D 124pk 310nm) slecht bedeeld was, maar dit is duidelijk een modernere, meer veelzijdige en rustigere motor.

De koffer is best handig ontworpen. De vloer kan opgeborgen worden of opgezet worden voor compartimentering. Hij is tussen de wielen ook erg breed, nog zo fijn als je geregeld de boel volstouwt. Het hoedenscherm is eenvoudig en ergonomisch weg te halen aan de hand van een lintje én op te bergen.

De afwijking op de teller is miniem. 125 op de teller is 124 in het echt. Best gevaarlijk voor boetes, mogen ondervinden.

Is alles dan perfect? Nee. Het sync3 systeem wil soms niets meer doen (lees: keer of 3 in 3 maand). Het is te zeggen, gsm gekoppeld via android auto, Waze toont hij, maar Spotify of andere apps niet. Ook naar gewone DAB+ radio gaan lukt dan niet. Laat dit een bekijken bij het eerste onderhoud. Alsook naar het eerder genoemde haperen bij telefoneren.

Vooralsnog een erg fijne wagen die mij al eens heeft gered; bocht verkeerd ingeschat en beginnen schuiven, met de Avensis was ik garantie in het decor beland, de Focus was immens snel terug te controleren.

Dan is er de verschijning. Ondanks dat ik hem niet proper kan houden door m'n werk, is het gewoon een dynamisch ogend ding zonder te schreeuwen. Kan zowel ik als mijn omgeving wel appreciëren, getuige de regelmatige complimenten. Geen pocherig gedoe met fake uitlaten en dergelijke. Gewoon écht dynamisch.

Ergonomisch gewoon top. Iedereen die in de wagen stapt en een tourtje rijdt, heeft niet de minste moeite om zaken als CC te gebruiken.


Ziezo, we haspelen nog wat hopelijk veilige kilometers af en houden jullie op de hoogte.

Met een glimlach blijven cruisen

  • 36.000 km

9 maand oud en een eerste onderhoudsbeurt verder, tijd voor een kleine update. Het is ondertussen wel geweten, maar de Focus rijdt voortreffelijk. Tijdens het onderhoud een dag met een EcoSport met de gekende 1.0 Ecoboost-motor op schok geweest. Wat een verademing was het om de Focus weer op te halen. De rust, de wegligging, de ruimte... Tja.

Naar het onderhoud: hierbij zat ook vervanging van de voorbumper. De bevestiging was beschadigd na een domme aanrijding van zelfgeplaatste signalisatie. Nee, ik zal mezelf nooit een goede chauffeur noemen ;)
Op mijn vraag werd het schakelmechanisme nagekeken en gesmeerd, dit kraakte/piepte bij bepaalde versnellingen, maar werd vooralsnog goed verholpen. Iets of iemand (of ikzelf) heeft één van de twee USB-poorten vooraan in de middenconsole gemolesteerd, dus dit stuk werd besteld en wordt binnenkort vervangen. De eerder beschreven haperingen in het Sync3-systeem vallen niet meer voor. Haperende telefoongesprekken en wegvallende Android Auto blijken aan mijn smartphone te liggen, met name de USB-poort. Water, grond en gsm's, geen gouden huwelijk.

Afgelopen zomer op vakantie geweest met de Ford naar de Italiaanse Alpen. Daar komt de auto fantastisch tot zijn recht. In alle rust zonder veel schakelen geraakt hij overal op en af. Jammer genoeg heeft mijn vriendin ter plekke bijna alles gereden o.w.v. wagenziekte. Jaloers. Maar zo had ik nog zo veel tijd om de vele machtige oer-Panda's te spotten. Geniaal zijn die dingen én ze staan er op elke straathoek.

Verder: zoals reeds aangegeven voelt de bouwkwaliteit van het interieur iets minder dan eerder gereden Toyota's, maar de ergonomie is dan weer veel beter. Op dit moment heb ik een werf op twee oevers, dus rij ik veel over en weer. Na 10 keer in- en uitstappen op een dag valt de lage instap wel wat negatief op, hiervoor positieve punten voor bejaardenbak EcoSport. Maar was een eigen keuze waar ik op langere afstanden nog steeds erg blij mee ben. Het verbruik blijft hoog: 5,4-5,5l/100km, bijna altijd in eco-stand, veel CC en weinig tot geen Johny-rijgedrag. Lang leve de tankkaart.

We rijden flink verder!

Update

  • 58.000 km

De auto is nu een goed jaar oud, tijd voor een kleine tussentijdse balans.

Het verbruik zit op 5,4l/100km (boordcomputer). Eerder gaf ik aan geen zware voet te hebben. Nu merk ik op dat ik veel rustiger rijdt als ik passagiers heb, wanneer alleen rij ik misschien toch eerder vlot en dat is toch 95% van de tijd.

Een platte band door een nagel en een sterretje in de voorruit, het zijn gebruikelijke dingen die geen afbreuk doen aan de auto. Meer valt er niet te zeggen over mankementen. Bij de B-stijl links zit er een krakje bij rijden over richels, dit laat ik bij eerstvolgend onderhoud bekijken.

Voor de korte ritjes van oever naar oever is er een fiets gekomen, zodat de Focus daar alvast van gespaard blijft tegenwoordig.

Verder rijdt de auto nog steeds messcherp en met comfortabel veel macht. Geen nieuws is goed nieuws.

Door en door en door

  • 101.000 km

De grens van de 100000km voorbij, de nieuw is eraf en de motor is ingereden.

De auto blijft betrouwbaar en liet me tot op heden nog niet staan, zoals je uiteraard mag verwachten. Nu leren reviews van anderen dat dat toch niet altijd vanzelfsprekend is... Terug naar de Focus. Nog steeds worden veel kilometers op CC op de snelweg afgehaspeld, dus het onderstel krijgt het niet erg zwaar te verduren. Toch is het krakje in de B-stijl uit eerdere update, geëvolueerd naar best irritant gekraak. Dit komt voor bij (trager) rijden over kortere hobbels (drempels, dwarse voegen, putten, boordstenen...). De garage hier reeds tweemaal op bevraagd, maar zij konden het geluid niet oproepen, en bijgevolg ook niet onderzoeken. Beetje rare uitleg, de straat van de garage is bij uitstek eentje waar het gekraak voorkomt. Bij een volgend onderhoud ga ik er toch nogmaals extra aandacht voor vragen gezien het stilaan storend wordt.

Verder komt de lak redelijk krasgevoelig over. Op het linkerachterportier enkele kleine krasjes van met de broek te raken bij instappen. Jammer, maar mij stoort het eigenlijk weinig. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp en zo'n dingen gebeuren nu eenmaal.

Verbruik zit op 5,5l/100km (boordcomputer), mede door enkele meer geladen uitstappen naar Duitsland en de Ardennen. Plaatsen die niet echt uitnodigen tot hypermilen. Het is geen spaardiesel met die cijfers, maar dat geeft anderzijds een enorm gretige en fijne machine.

En doorrrrrrr.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.