Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)
Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.8i 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf145.351 km
KM-stand laatst187.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De voorbereidingen

  • 145.380 km

Mijn vorige auto was een Ford Fiesta uit 2001 met het bekende 1.3 Endura blok.

Kwa weggedrag was het een prettige auto maar met mijn lengte van 1.93 waren 11000km in 9 maanden tijd toch best veel. Nadat ik zonder koelvloeistof in Nijmegen stond ben ik gaan zoeken naar een alternatief.

Ik kwam uit bij de Ford Focus. Na wat onderzoek over het model gedaan te hebben bleek de 1.8 de beste keuze voor mij te zijn.

De verkoopsite waar ik op zocht gaf mij een melding dat er een beschikbaar was met alle aangevinkte opties die ik er op wilde en deze bleek om de hoek te staan.

Afspraak gemaakt, proefrit gemaakt en de auto gekocht.

De eerste maand

  • 147.000 km

Een maand onderweg in de Focus en elke rit is een genot. De stoelen zijn comfortabel, hij is redelijk stil en stabiel op de snelweg.

Het 1.8 Zetec-E blok is in combinatie met dit model een comfortabele en stille motor wanneer er normaal mee gereden wordt. Zodra je boven de 4000 toeren komt wordt die bijzonder rap.

De motor voelt wel een heel stuk vlotter aan met de airco uit en reageert beter op het gas.

Zo heb je toch een beetje van alles. Een comfortabele ruime auto maar ook een auto waar je je een beetje in kan uitleven.

Een probleempje is dat als ik op een hogere snelheid dan gemiddeld naar links stuur voel ik de auto schommelen. Daar gaat die woensdag voor naar de garage.

Tot nu toe heb ik er een andere radio in gebouwd zodat ik via mijn telefoon muziek kan luisteren en handsfree kan bellen.

Verder heb ik samen met een vriend de olie ververst en het oliefilter vervangen aangezien er geen historie bij de auto zit.

Het verbruik valt tegenover de fiesta heel erg mee. Met de Fiesta kwam ik vrijwel nooit boven de 1 op 11 terwijl ik met deze tussen de 1 op 11 en 1 op 13 haal.

Ik ben erg tevreden over de auto en ik hoop hem minimaal zo'n 5 jaar te kunnen rijden.

2 maanden verder

  • 152.333 km

Ondertussen zijn we al een paar maanden onderweg in de Focus.

Sinds eind augustus ben ik begonnen met mijn stage en gebruik ik de auto dagelijks. We rijden ongeveer 500km per week en dat doet die zonder slag of stoot.

De auto is ook bijna volledig in orde gemaakt door de garage:
- Nieuwe multiriem
- Nieuwe Bougies
- Nieuw Brandstoffilter
- Nieuwe banden voor
- Kleppendekselpakking vervangen
- Remvloeistof vervangen
- Wiellager rechts achter vervangen
- Tussenlager, aandrijfas vervangen
- Bak gespoeld
- Veer vervangen voor het centreren van de schakelpook

Verder heb ik zelf nog het lucht- en interieurfilter vervangen.

De auto bevalt nog zeer goed maar schommelt nog steeds bij sturen naar links. Dit is waarschijnlijk een draagarmrubber (dit kwam naar voren bij een second opinion) en heb gevraagd aan de garage of ze dat onderdeel kunnen bestellen.

Ik ben ook erg te spreken over de kofferbakruimte. Mijn volledige duikset past er zonder moeite in en in september heeft de auto voor meer dan 20 man aan spullen getransporteerd. Dit ging met een klein aanhangertje erbij ook zonder moeite.

Er is ook opnieuw een andere radio in de auto gebouwd. Er zit nu een 2 DIN in met apple carplay en android auto (Het standaard frame is hier niet geschikt voor). Hopelijk gaan er dit jaar nog andere speakers en een subwoofer in. De huidige speakers zijn voldoende voor op de achtergrond maar zodra ze op een wat harder volume staan wordt het al snel te veel.

Verder wordt de auto regelmatig gewassen zodat die ook optisch in goede staat blijft.

Tot bij de volgende update!

Draagarm vervangen en nog een reparatie erbij

  • 153.524 km

De auto is 2 november bij de garage geweest.

Er is een nieuwe draagarm op gekomen. Het zat na al die jaren zo vast dat ze delen heet moesten stoken om er bij te komen. Ook heb ik er een andere gaskabel op laten zetten omdat die bleef hangen als het gas naar de bodem ging. Dit kwam doordat de vorige keer de gaskabel op het blok was gelegd en er rubber was weggesmolten. Nu is die weer netjes gelegd. Schade tussen de 200 en 300 euro.

Bij het ophalen van de auto kreeg ik te horen dat mijn koppeling er ook aan zit te komen. Tuurlijk niet gek na al die jaren aan korte afstanden en mijn soms sportieve rijstijl. Ik kreeg het advies om er mee door te blijven rijden tot die er uit klapt dus afgesproken dat de eigenaar van de garage mij dan mag slepen zodra het zo ver is :).

Verder kachel ik lekker door met een gemiddelde van zo'n 500km per week.

Op naar de 3 ton!

Koppeling en vervangen en meer

  • 156.650 km

Nu meer dan een maand verder is er weer het nodige gebeurd aan de auto dus tijd voor een update.

Op 23 november zou ik een weekend naar de andere kant van Nederland gaan (Hellevoetsluis) met vrienden. Daarom toch het risico niet gelopen om met de versleten koppeling door te rijden en deze te laten vervangen. Dit kwam samen met de draagarm neer op 780 euro.

Het kost wat maar wat een verschil. Ik hoef bij wijze van spreken maar te kijken naar het koppelingspedaal en hij gaat al naar de bodem.

Het was wel even wennen omdat niet alleen de koppeling maar ook het druklager meteen vervangen was. Een ander gevoel op het pedaal en een ander aangrijpingspunt heeft mij wat tijd gekost om er weer aan te wennen.

De auto schommelt helaas ook weer maar de garage gaat hem kosteloos uit lijnen dus ik ben benieuwd of het helpt.

Ik ben van plan om de olie te verversen en het olie filter te vervangen omdat het al 10.000 kilometer geleden is ondertussen en dit vrij weinig kost als je het zelf doet.

Verder is er sinds 21-12 een nieuwe geluidsinstallatie in gekomen:

Nieuwe speakers van BLAM en een subwoofer en versterker van Ground Zero die uit mijn vorige auto kwamen.

Hierna heb ik inderdaad nog het olie en oliefilter vervangen.


We kachelen rustig 2019 in en ik ben benieuwd wat voor verrassingen de auto nog in petto heeft :)

Eerste kwartaal van 2019

  • 162.205 km

We zijn alweer een paar maanden en kilometers verder. En de auto verraste mij gelijk op 3 januari. Ik had al het kruid van het vuurwerk er af gewassen en reed er gelijk een rondje mee.

Op de terugweg kon ik het koppelingspedaal niet meer intrappen. Uiteindelijk met geweld toch in kunnen trappen. in zijn 2 maar terug naar huis gereden en bij het stoplicht vlakbij mijn huis kon ik de koppeling weer niet intrappen. Er brak iets af dat nu bij mijn voeten lag en je raad het al.. ik kon niet meer koppelen.

In mijn eentje heb ik toen de auto grotendeels weg kunnen duwen terwijl iedereen om je heen manoeuvreert gelukkig schoot de laatste 20 meter een medeweggebruiker mij te hulp.

Auto aan de sleepkabel naar de garage gebracht. Gelukkig deed de motor het nog wel dus ik had nog wel rem- en stuurbekrachtiging.

De garage keek er naar, de koppelingscilinder was kapot net als een stuk metaal van het pedaal (dat dit veroorzaakt heeft).

Schade: 221 euro

Een dag later had ik hem weer terug en kon ik weer verder.

19 januari had ik de rijcursus TRIALS. Deze stond gepland op de TT junior track in Assen. Op en neer zo'n 375km. Samen met een vriend daarnaartoe gereden. De Focus heb ik op de parkeerplaats laten staan tot het remmen op stroef wegdek en hij deed het ontzettend goed. Met complimenten van de instructeur.

Februari 2019:

Omdat de auto nog schommelde heeft de garagehouder aangeboden om hem gratis uit te lijnen. Uiteraard naar laten kijken en het stond inderdaad niet helemaal goed. Na 4 keer uitlijnen en het opnieuw kalibreren van het apparaat was die goed.

Het schommelen is weer een tandje minder maar helaas nog steeds aanwezig. Schijnbaar hoort het bij het karakter van de auto maar het komt niet heel natuurlijk over..

De auto schommelt ook alleen in een bocht naar links en niet naar rechts, ik wil het graag opgelost hebben maar om allerlei dingen te gaan vervangen terwijl ik het niet zeker weet zie ik ook niet zitten. Maar goed we rijden voorlopig maar gewoon door.

Maart 2019:

De eerste maand dat ik niet voor mijn eigen auto naar de garage hoefde. Een nieuw record!

Er moest wel een caravan (leeg gewicht 906kg) verplaatst worden en dat zou dan achter de Focus moeten. Even navraag gedaan bij de mede-fordliefhebbers en kreeg het antwoord dat de 1.8 krachtig genoeg is.

Een paar weken later was het zover. De caravan ging achter de auto wat voor mij ook iets heel nieuws was. Zodra de auto weg was van de zachte ondergrond cruiseden we tevreden over de weg. Ik heb hem wel in zijn 4de versnelling gehouden zodat die iets meer vermogen had en de motor wat minder belast zou worden.

Het verbruik schrok ik van. het naaldje was bijna een halve tank gezakt over 70 kilometer

Maar goed, de caravan stond op zijn seizoensplaats en ik was trots dat mijn oude bakkie het toch voor elkaar heeft gekregen.

De kilometers gaan er ook weer lekker doorheen en over 4000 kilometer is die weer toe aan een grote beurt.

Ik zal ook wat foto's gaan plaatsen om het verhaal wat completer te maken.

Een aantal maanden en avonturen verder

  • 170.158 km

Sinds april zijn er al weer een aantal dingen gebeurt aan de auto.

In juli kreeg de auto een nieuwe APK.

De remblokken achter waren bijna op. Doorgegeven aan de keurmeester (afkeur)
Airbag lampje brand. Fout in de computer (Aandachtspunt).

Totale kosten: 83 euro

Kort daarna kwam de grote beurt er weer aan. Net als voorgaande keren wilde ik dit weer zelf doen. Ik kreeg voordat ik er aan wilde beginnen een telefoontje of ik een vriend kon slepen.

Ik had al aangegeven dit te kunnen doen voor hem als het nodig was. De auto in kwestie (BMW staat op een van de foto's) stond zonder koelvloeistof. Hij zat in Biddinghuizen en ik in Noord-oost Brabant vlakbij de Maas.

Na een rit van 1,5 uur kwam ik met de Focus aan op de parkeerplaats. De BMW woog leeg al 1150 kilo en mijn auto mag 1200 kilo trekken.

De BMW had nog een aantal weekend spullen liggen en 2 personen aan boord. De zwaardere spullen hadden we in de Focus gelegd zodat de BMW wat lichter werd.

Auto aangekoppeld met het gewicht in gedachte en we waren vertrokken

Na een rit van 50 kilometer was de accu van de BMW leeg. De alarmlichten konden niet meer aan dus naar het eerst volgende tankstation gereden om de accu op te laden. Startkabels op de Focus en de BMW en laden maar. Na 3 kwartier de accu te hebben opgeladen (met draaiende motor) vervolgden we onze reis.

Na een hoop file rijden kwamen we in de buurt van onze bestemming en gingen we van de snelweg af. Uiteindelijk veilig aangekomen op de bestemming. Toch wel een voldaan gevoel dat het oude beestje 110 kilometer lang een zware auto heeft gesleept met niet alleen netjes 90 maar ook binnendoor met rotondes, stoplichten en een flinke file.

167.425 km

3 dagen later de beurt uitgevoerd. Nieuwe bougies, filters en olie en hij liep weer als een trein. Helaas kwam ik er achter dat de remmen voor aanliepen. Dus de garage gebeld en hebben voor niks de remmen weer gangbaar gemaakt. Wel met de mededeling dat de remklauw linksvoor binnenkort vervangen moet worden. De zuiger is verroest. De remmen lopen op dit moment nog niet aan en ga dit uitvoeren zodra ik dit merk.

Op naar de 170.000 kilometer

Op de 169000 kilometer ben ik eens naar de sloop gegaan om te kijken of er nog wat leuks te vinden was voor de Focus. Ik ben samen met een vriend gegaan. Hij moest nog iets voor zijn BMW hebben. Ik kwam een Focus wagon tegen uit een van de laatste bouwjaren. Ik keek door het raam en er zat een vol-lederen interieur in! Een naadje in de bestuurdersstoel moet gestikt worden maar het ziet er verder top uit. De sloop wilde er 75 euro voor hebben dus meegenomen en grotendeels ingebouwd. De bestuurdersstoel laat ik eerst maken voordat die in de auto komt.

Ik heb ook het middenconsole liggen maar er moet eerst een kabel komen voor de 12 volt plug die daar in zit. Er zitten ook smallere bekerhouders in. Super fijn want die in de pre-facelift zijn waardeloos, tenzij je een 1,5 liter fles meeneemt.

170.000 kilometer.. Een nieuwe mijlpaal

De 170.000 kilometer is bereikt. Het klinkt dan voor mijn gevoel alsof de kilometerstand vrij hoog wordt maar hij rijdt nog steeds net zo lekker. Motorisch gezien nog hetzelfde als toen ik hem kocht. Ik kachel vrolijk verder.

Garagebezoek en verdere plannen met de auto

  • 172.775 km

Afgelopen week merkte ik dat de remmen weer aan liepen.

Als ik zo'n 500 meter voor een stoplicht mijn gas losliet kwam ik met een lichte eindschok tot stilstand. Dus op naar de garage. Ook meteen aangegeven dat ik de draagarm achter wilde laten vervangen.

Maandag de auto afgegeven en zaterdag was de auto weer klaar.

- Remblokken voor zijn vervangen (Waren verbrand door het aanlopen)
-Remmen ontlucht
- Draagarm rechtsachter vervangen
- Draagarmrubbers vervangen
- Zuiger remklauw roest weggeschuurd

Nog een hoop korting gehad op de reparatie en ik kon weer op weg.

Wat een verschil! alsof ik in een nieuwe auto rij. De auto voelt veel strakker aan met sturen en in- en uitveren.

Ik moest wel even wennen aan het feit dat de auto nu alleen nog maar op en neer gaat met het inveren en niet meer van links naar rechts maar nu snap ik wel waarom iedereen het onderstel van de Focus zo enorm fijn vind.

Afgelopen week helaas niet veel met de auto gereden maar ik hoop dat er nog een hoop kilometers bij mogen komen.

Over 3-4000 kilometer mag die weer een beurt.

Verder zoek ik nog een adres die leer kan stikken zodat de bestuurdersstoel ook van leer is net als de rest van het interieur.

De knop voor het raammechanisme moet vervangen worden aan de bijrijderskant, deze werkt nu nog 1 kant op. Gelukkig werkt die wel nog aan beide kanten aan de bestuurderskant dus heb ik er zelf geen last van.

Verder moet de subwoofer kist gemaakt worden(met nog een stuk stof dat matcht met de rest van de achterbak) en wil ik zelf speakerringen maken zodat de speakers van mijn oude auto in de achterdeuren kunnen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Nieuw interieur en verloop 2020

  • 179.750 km

De volgende update.

Eind november is mijn bestuurdersstoel gestikt. Het is niet heel professioneel gedaan maar in ieder geval zit het weer aan elkaar. Ik zal ook regelmatig het leer gaan poetsen zodat het in goede staat blijft.

Ondertussen is het al weer 2020.

In het begin van het volgende jaar waren mijn examens. Echter was het wiellager van de Focus kapot gegaan dus dat kwam er ook nog even bij.

55 euro verder en ik was weer op weg met een nieuw wiellager linksachter. Nou had ik al gehoord dat dit vaker voorkomt bij de Focus en omdat er 30000km daarvoor ook een wiellager kapot was gegaan neem ik ze in het vervolg allebei mee.

Verder heeft de Focus mij tijdens mijn examen periode trouw van A naar B en weer terug gebracht.

Op dit moment ben ik op stage en heb ik een bestelbusje meegekregen voor zakelijke kilometers en woon/werk. De Focus wordt dus de komende tijd een stuk minder gebruikt.
Gemiddeld tussen de 120 en 200 kilometer per week.

De wekelijkse clubavond en het training geven komen de komende tijd te vervallen nu met de Corona crisis.

De Focus rijd nu dus nog minder. niet meer dan 100 kilometer per week.

De Focus is dus mijn enige uitweg van de thuisisolatie zolang ik nog niet mag werken. Van de week ben ik dan ook maar een rondje gaan rijden om de gedachten eens ergens anders op te zetten dan al het Corona gebeuren.

Tijdens het ritje had ik het gevoel dat de rem weer aanliep.

Aan het einde van de rit de auto even afgespoten in de spuitcabine en de rem linksvoor was ontzettend heet. Getuige de rook die er af kwam toen ik er langs ging met de hoge druk spuit.

De auto gaat straks naar de garage voor een nieuwe remklauw omdat die de andere 2 keer wel behouden is gebleven.

Ook staan er nog andere onderhoudszaken op de planning:
- 4 nieuwe banden (Ik zit nu te kijken naar Hankook Ventus Prime 3)
- Subframe (huidige is op een aantal plekken erg verroest)
- Remvloeistof (laat ik meenemen bij de reparatie van de remmen)
- Bobine (Bij volgende grote beurt)
- Bougiekabels (Bij volgende grote beurt)
- Versnellingsbakolie (bij +/- 195.000 kilometer)
- Airco bijvullen (nog niet gebeurt in mijn bezit)

Hopelijk valt het allemaal weer mee....

Tot bij de volgende update.

Het einde

  • 187.700 km

In Juli ben ik noodgedwongen naar Duitsland geweest. Na het werk was het tijd voor een trip van 3 uur naar midden Duitsland.

Tijd om de Focus weer eens aan de tand te voelen. Zoals vaker haalde de auto 205 km/h wat voor het gewicht, type en leeftijd een enorme rotgang is.

Op de helft van de reis wilde de auto nog harder. het ging van 205, 210 tot slot: 215 kilometer per uur! Toen moest ik ineens in de ankers voor het andere verkeer maar wat een beleving.

Na een reis van 3 uur goed en wel aangekomen op de bestemming.

De volgende dag was het weer tijd om naar huis te gaan.

De auto kachelde zonder problemen met 205 kilometer per uur terug naar Nederland. Uiteindelijk merkte ik een brommend geluid.

Vermoedelijk komt dat door de uitschieter naar 215 kilometer per uur. Later bleek dit het wiellager rechts achter te zijn.

Later vond ik een vervanger voor de Focus. Waarom? Omdat ik gemakkelijk 100 kilometer per rit haal met uitschieters naar 250km als ik met de auto rijd en daarom was ik op zoek naar meer comfort.

Het wiellager is ondertussen vervangen en het bezichtigen van de auto was een rit van 2 uur. Op de helft van de reis hoorde ik weer een brommend geluid. Opnieuw hetzelfde wiellager. Toen was het voor mij klaar. Nieuwe auto aanbetaald en terug naar huis.

De Focus is een tijdje in de verkoop geweest bij een liefhebbers groep. De bedoeling is dan om de auto in orde over te dragen aan de nieuwe eigenaar.

Helaas mocht het uitgebreide onderhoud en verdere goede staat van de auto niet baten en heb ik besloten om de auto aan een handelaar te verkopen. De auto mocht uiteindelijk nog 750 euro opbrengen wat ik heel erg schappelijk vond gezien de kwaaltjes die de auto nog had.

Het is een auto die mij altijd in alle opzichten verbaasd heeft en kijk daarom terug op een leuke tijd.

Er staat nu een prachtige Ford Mondeo 3.0 v6 platinum sedan voor de deur. Ik hoop hier langer zorgeloos plezier van te hebben.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.