Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8i 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het betreft een Focus Collection uit juli 2000, ik heb deze auto gekocht toen hij 4 jaar oud was en er in 3 jaar 35.000 km mee gereden voordat een autobrand een voortijdig einde maakte aan het leven van de 13-FV-HR. Derhalve een In Memorian voor deze fijne auto.
De Collection uitvoering lijkt anno nu niet zo bijzonder, maar in 2000 was de Focus 1.8 Collection duurder dan een 2.0 Ghia! Gebaseerd op de Trend had de Colletion ondermeer als extra:
- airco
- afstandsbediening op de centrale portiervergrendeling
- dakrails
- 3 verstelbare hoofdsteunen op de achterbank
- mistlampen voor
- 16 inch lichtmetalen velgen met 205/50R16 banden
- voorruitverwarming
- leder op stuurwiel, versnellingspook en handrem
- Easy Sound System 6000 radio/cd met bediening aan het stuur
- metallic lak, in mijn geval het fraaie Smokestone/Mitternachtsblau
De aandrijving wordt verzorgd door de 1.8 Zetec-E motor van de 2e generatie met
EEC-V motormanagement. De koppelkromme van deze motor kent 2 piekmomenten, een eerste bij circa 2200 rpm en een tweede bij 4400 rpm, dan wordt tevens het maximale koppel van 160 Nm geleverd. Het prettige van dit koppelverloop is dat bij toepassing van ’het nieuwe rijden’, waarbij voornamelijk tussen de 2000 en 2500 rpm wordt gereden, altijd voldoende trekkracht beschikbaar is om vlot te kunnen versnellen. Voor maximale prestaties dient de toerenteller boven de 4000 rpm te worden gehouden, maar dan wil ie best vooruit. (topsnelheid 198 km/h, acceleratie 0-100 km/h in 10,7s). Op de Autobahn heb ik na lang aandringen de naald van de snelheidsmeter een keer op 200 km/h gekregen.
Nadeel van deze motor is het brandstofverbruik, een tank leegrijden met een verbuik zuiniger dan 1 op 12 is mij nooit gelukt. Gemiddeld verbuik lag rond 1 op 11,
Het rijden in de Focus is een feest. De wegligging is strak, de besturing zeer communicatief. Het blijft leuk om met deze auto een uitdagende bocht aan te vallen of iets te snel over een rotonde te scheuren. De Collection heeft het sportief afgestemde onderstel, maar biedt voldoende comfort op slechtere wegen.
Koppelen en schakelen gaat voorbeeldig, precies het juiste gevoel.
Een aantal verbeterpunten:
- De rugleuning van de achterbank is in 2 ongelijkde delen neerklapbaar, maar de zitting alleen in zijn geheel omklapbaar (aangepast bij Focus facelift 10/2001)
- Elektrische verstelling van de buitenspiegels was een optie op deze uitvoering
- Er is geen interieurverlichting boven de achterbank, niet handig als je in het donker je kind in een autostoeltje wilt installeren.
- De achterklep klinkt vrij blikkerig bij het dichtslaan en komt niet helemaal gooed omhoog (heeft een zetje nodig)
In zijn klasse is deze 1e generatie Focus Wagon een praktische, ruime auto met een futuristisch ogend, maar ergonomisch verantwoord dashboard. In vergelijking met concurrenten uit dezelfde periode heeft de Focus nog steeds een moderne uitstraling.
Het ’New Edge design’ is lang houdbaar (kijk bijvoorbeeld naar de Ford Ka, na 10 jaar nog steeds een frisse verschijning). Bovenal is de Focus ’fun to drive’ met zijn bovengemiddelde rij eigenschappen.
Indien je geen belang hecht aan extra pk’s, kies dan voor de 1.6 Zetec-SE motor met 74 kW/100 pk, deze is in de praktijk zuiniger (20%) en stiller dan de 1.8. Ga tevens voor de Focus van na de (bescheiden) facelift (10/2001). Deze modellen hebben een betere standaarduitrusting en roestproblemen komen bij deze serie niet meer voor.
Na het plotselinge verscheiden van mijn gewaardeerde Focus ga ik weer terug naar een Franse auto: een Peugeot 307 SW 1.6i 16v. Als ik een paar maanden met deze auto heb gestuurd zal ik een review plaatsten.
10-02-2008: ter nagedachtenis nog een foto toegevoegd.
PROBLEMEN
Roest! Roest bij kitranden op een portier en de achterklep, later ook onder de buitenspiegel. Ford geeft 12 jaar garantie op roesten van binnenuit, maar dan moet de auto wel volledig volgens het boekje zijn onderhouden. Een beurt gemist en de garantie vervalt! Met name bij auto’s ouder dan 6 jaar die niet zoveel kilometers hebben gereden kan dit voorkomen. Neem hier geen genoegen mee, het betreft een productiefout die Ford ook erkent en die bij meer Ford modellen uit de periode 2000-2001 voorkomt (ook Mondeo).
Verder een probleemloze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren